szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Milliárdos beruházással növeli piaci jelenlétét Skandináviában és Közép-Európában is a magyar családi „multi”, a Vajda Papír.

Több mint 1,3 milliárd forint értékű, nagy teljesítményű gyártósort helyezett üzembe július végén a norvégiai Drammenben a Vajda Papír Kft., Magyarország piacvezető higiéniaipapír-gyártója és -exportőre. A kapacitásbővítő beruházással a vállalatcsoport megduplázta norvég gyáregységének éves készáru-kapacitását, amivel nem csak skandináv piaci jelenlétét, de – a korábban Budapesten megvalósult gyártókapacitás-bővítésnek köszönhetően – közép-európai értékesítési pozícióit is megerősítette. A 2014-es magyar és norvég beruházásoknak köszönhetően a Vajda Papír készáru-gyártó kapacitása 15 százalékkal, évi 120 ezer tonnára emelkedik.

A fejlesztés célja, hogy a 100 százalékos magyar, családi tulajdonban lévő regionális nagyvállalat tovább erősítse piaci jelenlétét a skandináv országokban. A most üzembe helyezett – legújabb fejlesztésű konvertáló technológiát képviselő – prémium termékek előállítására alkalmas gépsor – a gyár készáru-kapacitását az eddigi 16-17 ezer tonnáról, több mint a duplájára, évi 35 ezer tonna fölé emeli.

Itthon is bővítettek
Az idei esztendőben nemcsak Norvégiában történt jelentős fejlesztés a Vajda Papírnál: 2014 júniusától már összesen 22 gépsoron folyik a termelés a vállalatcsoport Ócsai úti telephelyén, ahol a nyár elején két új nagykapacitású gyártógépsort állítottak munkába.  A fejlesztéssel mintegy 10 százalékkal, 80 ezer tonna fölé emelkedett a cég éves hazai készárugyártó kapacitása. Az 1,8 milliárd forint összértékű beruházással közel 20 új munkahely jött létre a Soroksáron jelenleg 410 főt foglalkoztató vállalatnál. Az idei hazai és norvég fejlesztéseknek köszönhetően, 2014-ben a Vajda Papír éves csoportszintű készáru-kapacitása eléri a 120 ezer tonnát.

„A norvég beruházással és a hazai gyártóüzemben nemrég megvalósult fejlesztéssel együtt lehetőség nyílik mind a skandináv, mind a közép-európai piaci jelenlétünk megerősítésére, ezáltal az értékesítés és a piaci részesedés gyorsabb növelésére. Versenyképességünk tovább javul, így a jövőben jobb eséllyel indulhatunk a régiós tendereken” – mondta Vajda Attila, a Vajda Papír Kft. alapító-tulajdonos vezérigazgatója.

A piaci részesedés növeléséhez elengedhetetlenül szükséges a helyi kapacitás, hiszen így az árban jelentős tényezőként megjelenő szállítási költségeket is nagymértékben csökkenteni tudjuk. A Magyarországon gyártott termékek egy részét átcsoportosítják majd a norvég üzembe, de a legmagasabb igényeket kielégítő prémiumtermékek, a szalvéták és papír zsebkendők gyártása és fejlesztése továbbra is a hazai üzemben marad.

A norvég fővárostól 60 kilométerre fekvő drammeni gyáregységben végrehajtott beruházás teljes értéke mintegy 1,33 milliárd forint (4,3 millió euró) volt, ami magában foglalja a gyártócsarnok és a környező infrastruktúra kiépítését és fejlesztését, a gyártógép vételárát, beüzemelési költségeit, illetve a működtetéséhez szükséges munkaerő betanítását is. Ezzel párhuzamosan, a 100 éves gyártási múlttal rendelkező papírgyár júliustól mintegy 20%-kal növelte a dolgozók létszámát, ami mára átlépte a 100 főt.

A skandináv piac rendkívül fontos a Vajda Papír számára, hiszen bizonyos termékkategóriákban, így például a konyhai papírtörlők esetében itt jelentősen magasabb az egy főre jutó fogyasztás, mint Európa más országaiban. Ezt részben az magyarázza, hogy az északi országok lakói gyakran konyhai papírtörlőt használnak takarításra és kéztörlésre papír zsebkendő, illetve szalvéta helyett is. Ugyanakkor a skandináv fogyasztók termékvásárláskor fokozottan figyelnek a környezetvédelemre, ezért leginkább az újrahasznosított papírból, vagy a felelős erőgazdálkodásból származó környezetkímélő technológiával előállított higiéniai papírtermékeket keresik a boltokban, ezért a Vajda Papír Norvégiában és Magyarországon előállított termékei is jelentős mértékben ilyen alapanyagból és ilyen technológiával készülnek.
 
Emellett a skandináv piacon kizárólag a megfelelő környezetvédelmi tanúsítvánnyal rendelkező termékek versenyezhetnek: az egyik legjelentősebb a Nordic Ecolabel önkéntes rendszer, amely célja a termék negatív környezeti hatásának csökkentése a teljes életciklus alatt. A Vajda Papír termékei a Nordic Ecolabel mellett az FSC (Forest Stewardship Council) tanúsítvánnyal is rendelkeznek; utóbbit az erdők fenntartható felhasználásának a biztosítására alapítottak. 

Az Európa-szerte (Magyarországon, Romániában, Finnországban, Lengyelországban és Norvégiában) több mint 500 főt foglalkoztató Vajda Papír Kft. kis családi vállalkozásból vált a hazai higiéniaipapír-gyártás meghatározó szereplőjévé, illetve az országhatárokon túl is sikeres, régiós multinacionális vállalattá. A cég a teljes magyar kivitel majdnem háromnegyedével jelenleg a higiéniai papíráruk legjelentősebb hazai exportőrének számít. A Vajda Papír csoportszintű árbevétele 2013-ban mintegy 22 milliárd forint volt, idei forgalma pedig – a tervek szerint – meghaladja majd a 30 milliárd forintot. A cég fennállása óta mintegy 10 milliárd forintot fordított fejlesztésekre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!