Varga Szabolcs
Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?

Előfordult már, hogy elfogyott a bor egy házibulin, vagy muníció nélkül maradt egy pikniken? Egy vállalkozás most nem csak azt ígéri, hogy negyven percen belül odateker a borral, de ha akarja, akár egy sommelier-t is kap, aki oldott hangulatban elkalauzolja önt a magyar borvidékek lankás tájain.

"Egyszer egy csapat a palackok mellé engem is megrendelt, mint "flying sommelier-t", hogy a számukra kevésbé ismert borokat bemutassam, és tartsak egy kis továbbképzést a borkóstolásról" – elevenít fel egy nem szokványos megrendelést a Wine&Go bicikilis borfutár-szolgáltatás kitalálója és alapítója. Koklács Kata jó érzékkel lovagolta meg a gasztronómia trendet és párosította a bicikli-boom által elterjedt bringafétissel. Webáruházában borok és biciklis kiegészítők mellett egy sor szolgáltatás is elérhető; az ital mellé poharat lehet kérni, a dugóhúzó alap. „Rendkívül jó tapasztalat volt, egy oldott baráti társaságba csöppentem, ahol minden modorosságot és lögybölgetést mellőzve lehetett beszélgetni a borról."

Egy borkóstolóról általában az a kép ugrik be, hogy a kiöltözött úri közönség hallgatja a sommelier-t, majd a végén a témában otthonosabban mozgó résztvevők feltesznek egy-két hozzáértő kérdést. Itt egyáltalán nem ez történt, hanem a monológ helyett parázs viták voltak, és senki nem szégyellte feltenni a legegyszerűbb kérdéseit sem, hiszen azt mindenki el tudja dönteni, hogy egy bor ízlik-e neki, vagy sem. Fontosnak tartom, hogy az emberek ráébredjenek, hogy 1400 forintért igenis lehet kapni jó bort, aminek elfogyasztásához nem kell kiöltözni: ez egy hétköznapi dolog” – mutat rá a Wine&Go küldetésére az alapító.

Az online kiskereskedelem egyre inkább terjed Magyarországon is, és már a hipermarketek is felismerték az új fogyasztói igényeket, ugyanakkor még egy sor olyan terméket lehet mondani, amit jobb szeret az ember az üzletben megvásárolni. Ilyen a hús, amit a vevő szívesen szemrevételez mielőtt kosárba tesz, vagy akár a bor, amiről szeret tájékozódni, megkérdezni egy hozzáértőt mielőtt választ. Koklács Kata szerint azonban sokszor kerülhet az ember abba a helyzetbe, hogy a sarki bolt bezár, a nonstopban tapasztalatból tudja, hogy két véglet közül választhat csak: vagy csak túl drága, vagy rossz minőségű borhoz jutna, vagy egyszerűen csak nincs kedve otthagyni a bulit vagy a pikniket. Ilyenkor jól jön, ha egyszerűen meg lehet rendelni a bort.

Negyven perccel a rendelés után már lehet is nyitni a palackot

Persze ez önmagában nem forradalmi felismerés, hiszen egy sor borkereskedésnek van webáruháza, igaz, a legtöbb helyen több időbe telik a kiszállítás, és sok esetben csak hétköznap lehet rendelni. „A Wine&Go egyik legnagyobb előnye, hogy főhadiszállása a Kadarka Borbár és borkereskedés, amely a hét minden napján nyitva van, így a rendelésre minden hétköznap reggel 9 és hajnali 2, hétvégenként pedig délelőtt 11 és hajnali 2 között van lehetőség, ráadásul Budapest területén 40 percen belül kiszállítunk” – ismerteti a meggyőző részleteket Koklács, aki régóta jó kapcsolatot ápol a Kadarka borbárt üzemeltetőkkel. A belvárosi kereskedésben többnyire magyar, rég elfeledett hazai szőlőfajtákból készült borok közül is válogathat a vendég.

Bort webáruházból

Megnéztük, hogy honnan és mennyi idő alatt tudunk bort rendelni. A google által első helyen felkínált selection.hu-nál csak 72 órás határidőt mernek vállalni a kiszállításra, ráadásul vasárnapra nem is kérhetjük a „csomagot”. A Vino D’Oro webáruházában egy napon belül ígérik a kiszállítást, a Bor-bolt.hu-nál legkorábban a megrendeléstől számított 2. munkanapon tudják csak prezentálni az italt. A Bortársaságnál is hasonló a helyzet, szintén nincs vasárnapi kiszállítás, és irányítócímenként változik, hogy melyik napszakban kapjuk kézhez a bort, így az ad-hoc rendelés és a gyors kiszállítás itt is ugrott, azonban mellettük szól, hogy az egész országban ingyenesen szállítanak. Ezt a ziccert ugyanakkor a Wine&Go sem hagyja ki, a honlap megnyitásakor ez az első infó, amin megakad a látogató szeme: „kedden és csütörtökön ingyen szállítunk!”. Persze a magyarázat során kiderül, hogy ez csak 4000 forint fölött igaz és csak Budapesten, országosan pedig legalább 15 ezerért kell vásárolnunk, hogy élvezzük a díjtalan szállítás hívogató előnyét. A március közepén indult vállalkozás organikusan növekszik, mára átlagban napi két megrendelés fut be.

Az egri születésű alapító régóta dédelgette a borwebáruház tervét, az Opten szerint már 2010-ban bejegyezték a céget, de tevékenységét csak idén márciusban kezdte meg, minimális befektetéssel és egy csapat innovatív gondolkodású ismerős közreműködésével. A Wine&Go ugyanis nem csak a Kadarka borbárral él hasznos szimbiózisban, de az oldalon rendelhetünk a Woodi projekt keretében készült biciklis kiegészítők – például kézműves fakormány – közül is, de az ő munkájuk a szállítás során használt faláda is, ami az eddigi legnagyobb financiális befektetés a vállalkozás életében.

Kreatív vállalkozások szimbiózisa

A budapesti bringás kiszállításért a Kantaa felel, akik számos rendkívüli akcióval hívták már föl magukra a figyelmet, például karácsonykor fenyőfát is lehet rendelni tőlük. A Körben csapata a különleges bicós ékszerekkel, a ZAGONDesign pedig egyedi – szintén bringás – táskáival bővíti a kínálatot. Koklács Kata nem csak a borok háza táján mozog magabiztosan, de startup körökben és a kreatívipar területén is, így nem volt kérdéses, hogy platformját megosztja és színesíti ismerősei vállalkozásaival.

Koklács Kata édesapja is borász és lévén egri a bor iránti szeretete nem kíván sok magyarázatot, ráadásul korábban négy évet dolgozott a Bortársaságnál is. Jelenlegi vállalkozásának kínálatát lapozgatva azonban hamar feltűnhet az érdeklődőknek, hogy nem a szokásos, legtöbb helyen fellelhető borokat találja. Gere helyett Nyolcas és fia, Bock helyett Szeleshát szőlőbirtok.

„Ennek több oka van, először is mindenképpen szeretném, ha a borkedvelők asztalára magyar borászatok finom borai kerüljenek, hiszen elképesztő dolog, hogy egy ilyen mini ország 22 borvidékkel rendelkezzen, amelyek más-más karakterrel felruházott italokkal ajándékozzák meg a borkedvelőket. Ezt a diverzitást, az adott év termésének sajátosságát csak a kis borászatok borain lehet igazán érezni. A nagy borászatoknál más a prioritás, az ő vásárlóiknak az állandóság a fontos” – magyarázza a szabadúszó vállalkozó, majd elárulja döntése egyik másik, legalább olyan fontos motivációját, miszerint az ő általa kínált borokat ritkán lehet máshol megkapni. Ennek következtében, nem csak elérhető áron tud különleges borokat kínálni, de ha valaki beírja a keresőbe az egyik ilyen különlegességet, a google által elsőként kidobott találat bizonyos, hogy a Wine&Go lesz.

Jó érzékkel lovagolta meg a trendeket

A kínálatban jelenleg 45-50 borász 70 terméke közül lehet válogatni. Az oldalra való felkerüléshez nincsen bekerülési díj, a Wine&Go által használt árak minden termék esetében specifikusan vannak megállapítva. A kínálat összeállításához az ötletgazda kezdetben a Kadarka széleskörű kínálatából szemezgetett, ma már egyre több borász keresi föl, hogy szeretne felkerülni az oldalra. Véleménye szerint ennek oka az is lehet, hogy a nagyobb borkereskedők egy bizonyos mennyiség alatt nem állnak szóba a borászokkal, hiszen nem tudnak megbízhatóan szállítani egész évben.

„A szelekcióra azt mondanám, hogy elsősorban személyes ízlés alapján készült, hiszen a cél elsősorban a magyar borok népszerűsítése, de mivel például nagy rajongója vagyok a proseccónak, nem hagyhattam le a listáról” – vallja be az alapító, majd hozzáteszi, hogy senki elől nem zárkózik el, de fontosnak tartja, hogy a Wine&Go neve összeforrjon azzal a különleges kínálattal, amit most az oldalon van, hogy később brandként is használni tudja a nevet.

A jó bor összehozza az embereket

„A borozás egy társasági elfoglaltság, de mivel a Wine&Go csak online működik, ezért fontosnak éreztem, hogy a hasonló érdeklődésű – ez esetben borkedvelő – embereket összehozzuk. Ezért döntöttem úgy, hogy a gasztronómia szempontjából szintén elkötelezett Piqniq csapatával karöltve szervezünk egy pikniket, ahova szeretettel várunk mindenkit, aki szeret biciklizni, szabadtéren borozni, és finomakat enni” – fedi fel vállalkozása társadalmi vonatkozásait.

 

Az utolsó ilyen megmozdulás – sorrendben a harmadik – augusztus végén volt, a Pesti Vigadó előtti kis téren, ahova mi is ellátogattunk. A meghirdetettel ellentétben (bicikli + házilag készített finomság + bor) mi gyalog érkeztünk, üres kézzel, mégis tárt karokkal fogadott minket a késő délután 7 órára már 50-60 fősre hízott, élénken társalgó és falatozó nemzetközi társaság. Többféle bort és süteményt is volt lehetőségünk kóstolni, és sok érdekes embert megismerni, akik csak úgy az orrunk alá dugták az otthon összeütött finomságaikat.

Az ötletgazda a webáruház mellett sok minden máson is töri a fejét, a megvalósítási fázisban van már egy olyan telefonos applikáció, amely méri a megtett kilométereket, egy platformra gyűjti a bringaszervizeket és bubi-állomásokat és minden olyan adatot elérhetővé tesz felhasználója számára, amire csak szükség lehet biciklifronton. „Ilyen applikáció ugyan már van egy tucat, de ami a miénket különlegessé teszi, hogy ösztönözni is fogja a biciklizést, például egy bizonyos megtett kilométerszám után kedvezménykupont adunk majd, amit – több más közt – a Wine&Go-nál is be lehet majd váltani” – beszél terveiről Koklács Kata, aki emellett webshoptanácsadó a Stühmer Csokoládénál, és szabadúszóként több megrendelőnél is.

Az Ön cége sikeres? Ossza meg velünk sikertörténetét, és mi megírjuk! Kérjük adja meg elérhetőségeit, hogy megkereshessük.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!