szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az okostelefonokat és tableteket gyártó Xiaomi odahaza legalább akkora sztár, mint a világban az Apple – és nem mellékesen a vállalatot „kínai Apple”-ként is emlegetik.

A hasonlítgatás nem véletlen, hiszen a Xiaomi termékei nem csak dizájnjukban egyeznek szinte teljes egészében az amerikai gyártóéval, de a marketingtevékenység is hasonló arculatot sugall, sőt az alapító Lei Jun megjelenésében is hajaz a néhai Steve Jobsra: fekete póló, farmer és tornacipő.

De nem csak küllemben vannak párhuzamok, gazdasági szempontból is hasonlóan lehengerlő adatokat produkál a 2010-ben alapított kínai vállalat: az év első felében 26 millió okostelefont adtak el – ami 271 százalékos növekedés az előző évhez képest – amivel 5,3 milliárd dolláros forgalmat értek el. Ezzel a teljesítménnyel az év végére várhatóan megelőzik a Samsungot is, és piacvezetővé válnak a kínai okostelefonok piacán. Ami azt illeti az előző negyedévben már le is gyűrték a konkurenciát: amíg a Samsung 13,2 millió telefont szállított le, addig a Xiaomi 15 milliót – írja a Business Insider.

A vállalatot sok kritika érte, miszerint koppintják az Apple-t, ami elől Lei így tért ki: „az Apple egy csapat zseni, akik egy jó terméket csinálnak együtt, de nem nagyon foglalkoznak a vásárlói igényekkel. A Xiaominál több millió felhasználó véleményét gyűjtjük össze, és velük együtt készítjük a terméket.” Hogy ez a kijelentés mennyire állja meg a helyét, kétséges, ami viszont biztos, hogy a két cég üzleti modellje teljesen eltérő. Az Apple olcsón legyártatja készülékeit, majd jelentős árréssel kínálja őket az üzletek polcain, ami része a cég üzletpolitikájának: az Apple márkát meg kell fizetni. A Xiaomi szintén olcsón legyártatja készülékeit – ami azt illeti ugyanabban a tajvani Foxconn-gyárban – azonban az Apple-nél jóval kisebb árréssel értékesíti. Az Apple legújabb iPhone 6-os modelljét 860 dollár körül kínálja Kínában, amíg a prémium Xiaomi modellek már 400 dollárért elérhetőek.

A kínai cég termékei egyelőre csak a hazai piacon népszerűek, de nem szabad elfelejteni, hogy Kína a legnagyobb okostelefon-felvevő piac. Azzal, hogy a Xiaomi itt sikeres, máris a világ 5 legnagyobb gyártójává teszi, ami szép produkció, tekintve, hogy ezt mindössze négy év alatt érte el.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!