szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A boltokban kapható sonkáknak csak a fele magyar, a joghurtoknál még kisebb a magyar termékek aránya. Tízből egy tojás külföldről jön, de a friss tej és baromfi szinte kizárólag itthoni előállítású. A külföldi boltokban 75, a magyarokban 85 százalék a magyar termékek aránya.

A boltláncok – legyen az külföldi tulajdonú vagy magyar – szeretik reklámozni, hogy milyen sok magyar terméket árulnak. A mostani dinnyeszezonban például a Lidl jelezte, hogy kizárólag magyar dinnyét árusít, de a többiek is hangsúlyozzák sok-sok termék esetében, hogy magyar. Olyan kutatás azonban ritkán jelentik meg, amely megmutatja, hogy a boltláncokban összességében és termékkategóriánként pontosan mekkora a magyar termékek aránya.

Most azonban pontosan egy erről szóló kutatást közölt az Élelmiszer-vizsgálati Közlemények friss, júliusi száma – írja a szaklappal együttműködő Mindenár.hu, lakossági árvizsgáló és akciófigyelő portál.

A Corvinus Egyetem élelmiszer-tudományi karának kutatói a cikk szerint arra jutottak, hogy nőtt a magyar termékek aránya a kínálatban: míg 2010-ben 75,5 százalékos volt a magyar élelmiszerek részesedése, 2014-ben már meghaladta a 78 százalékot, vagyis valamelyest javult a helyzet. (A magyar termék alatt hazai gyártású, vagyis magyarországi előállítású terméket kell érteni.) Az összkép javulást mutat, a részletes eredmények azonban felemás képet festenek. A külföldi boltláncokban 75 százalékos volt a magyar élelmiszerek aránya, a magyar boltláncokban pedig 85 százalékot mértek.

Beszédes eredmény született a különböző termékkategóriákban is. A legjobban a friss tejek és a baromfi szerepelt ebben az összevetésben, a lekvároknál, sonkáknál, joghurtoknál azonban nagyon rossz mutatókat értek el a magyar termékek:

  • friss (tálcás) baromfi 99,6 százalék
  • friss tej 98,6 százalék
  • tojás 92,5 százalék
  • sonkáknál rosszul szerepeltek, mindössze 51,1 százalékuk volt magyar, ráadásul a külföldi láncokban az arányuk még alacsonyabb, 44,5 százalékot tett ki
  • a feldolgozott tejtermékeknél szintén kiábrándító eredmény született a magyar termékek szempontjából, amelyek a teljes kínálat kevesebb mint felét adták
  • joghurtoknál 42,1 százalékos volt a magyar arány, a nemzetközi boltláncokban pedig mindössze 33 százalékos volt az arányuk

A kutatásról a Mindenár.hu oldalán olvashat részletesen.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!