szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A boltokban kapható sonkáknak csak a fele magyar, a joghurtoknál még kisebb a magyar termékek aránya. Tízből egy tojás külföldről jön, de a friss tej és baromfi szinte kizárólag itthoni előállítású. A külföldi boltokban 75, a magyarokban 85 százalék a magyar termékek aránya.

A boltláncok – legyen az külföldi tulajdonú vagy magyar – szeretik reklámozni, hogy milyen sok magyar terméket árulnak. A mostani dinnyeszezonban például a Lidl jelezte, hogy kizárólag magyar dinnyét árusít, de a többiek is hangsúlyozzák sok-sok termék esetében, hogy magyar. Olyan kutatás azonban ritkán jelentik meg, amely megmutatja, hogy a boltláncokban összességében és termékkategóriánként pontosan mekkora a magyar termékek aránya.

Most azonban pontosan egy erről szóló kutatást közölt az Élelmiszer-vizsgálati Közlemények friss, júliusi száma – írja a szaklappal együttműködő Mindenár.hu, lakossági árvizsgáló és akciófigyelő portál.

A Corvinus Egyetem élelmiszer-tudományi karának kutatói a cikk szerint arra jutottak, hogy nőtt a magyar termékek aránya a kínálatban: míg 2010-ben 75,5 százalékos volt a magyar élelmiszerek részesedése, 2014-ben már meghaladta a 78 százalékot, vagyis valamelyest javult a helyzet. (A magyar termék alatt hazai gyártású, vagyis magyarországi előállítású terméket kell érteni.) Az összkép javulást mutat, a részletes eredmények azonban felemás képet festenek. A külföldi boltláncokban 75 százalékos volt a magyar élelmiszerek aránya, a magyar boltláncokban pedig 85 százalékot mértek.

Beszédes eredmény született a különböző termékkategóriákban is. A legjobban a friss tejek és a baromfi szerepelt ebben az összevetésben, a lekvároknál, sonkáknál, joghurtoknál azonban nagyon rossz mutatókat értek el a magyar termékek:

  • friss (tálcás) baromfi 99,6 százalék
  • friss tej 98,6 százalék
  • tojás 92,5 százalék
  • sonkáknál rosszul szerepeltek, mindössze 51,1 százalékuk volt magyar, ráadásul a külföldi láncokban az arányuk még alacsonyabb, 44,5 százalékot tett ki
  • a feldolgozott tejtermékeknél szintén kiábrándító eredmény született a magyar termékek szempontjából, amelyek a teljes kínálat kevesebb mint felét adták
  • joghurtoknál 42,1 százalékos volt a magyar arány, a nemzetközi boltláncokban pedig mindössze 33 százalékos volt az arányuk

A kutatásról a Mindenár.hu oldalán olvashat részletesen.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!