Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"12a3d1a5-9a3b-4a2d-b136-1dc72837fa02","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A filmsztár térdét kétszer is műteni kellett, de egyebek mellett isiásszal, porckorongsérvvel és talpgyulladással is kínlódik. ","shortLead":"A filmsztár térdét kétszer is műteni kellett, de egyebek mellett isiásszal, porckorongsérvvel és talpgyulladással is...","id":"20250513_Tom-Hardy-egeszseg-terdmutet-isiasz-porckorongserv-serules-fuggoseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12a3d1a5-9a3b-4a2d-b136-1dc72837fa02.jpg","index":0,"item":"465039c7-0f9a-4bc6-8372-4f91f14a050e","keywords":null,"link":"/elet/20250513_Tom-Hardy-egeszseg-terdmutet-isiasz-porckorongserv-serules-fuggoseg","timestamp":"2025. május. 13. 13:46","title":"Tom Hardy annyira rossz egészségi állapotban van, hogy úgy érzi, darabokra hullik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"602444df-7583-4f35-bb5f-503723d9b250","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Fidesz frakcióvezetője szerint a magyar szolgálatok már hosszú ideje érzékelnek intenzív tevékenységeket az ukrán szolgálatok részéről.","shortLead":"A Fidesz frakcióvezetője szerint a magyar szolgálatok már hosszú ideje érzékelnek intenzív tevékenységeket az ukrán...","id":"20250514_kembotrany-ukrajna-kiutasitas-kocsis-mate-nemzetbiztonsagi-bizottsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/602444df-7583-4f35-bb5f-503723d9b250.jpg","index":0,"item":"908498f7-6a67-44cd-b8eb-cdf99ceebe18","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_kembotrany-ukrajna-kiutasitas-kocsis-mate-nemzetbiztonsagi-bizottsag","timestamp":"2025. május. 14. 13:37","title":"Kocsis Máté megnevezte a két kiutasított ukrán kémet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f2d627f-704e-4db3-b976-b0ebcee78f05","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Pilisi Parkerdő Zrt. és az Eötvös Loránd Tudományegyetem közös kutatása hívja fel a figyelmet a klímaváltozás egy újabb hatására – arra, hogy a ma még gyakorinak gondolt fajok sincsenek biztonságban, és ők is veszélybe kerülhetnek a jövőben.","shortLead":"A Pilisi Parkerdő Zrt. és az Eötvös Loránd Tudományegyetem közös kutatása hívja fel a figyelmet a klímaváltozás...","id":"20250513_klimavaltozas-hatasai-gyakori-fajok-madarak-veszely-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f2d627f-704e-4db3-b976-b0ebcee78f05.jpg","index":0,"item":"2de903a7-b31b-4630-b718-96f6326e96c3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_klimavaltozas-hatasai-gyakori-fajok-madarak-veszely-kutatas","timestamp":"2025. május. 13. 13:03","title":"A klímaváltozás újabb aggasztó hatása: akár a gyakori madárfajok is veszélybe kerülhetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"736cc701-d126-43ae-b526-985f4e8ab0a6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bivalyerős és ólomnehéz új M5 Touring egy picit még sportosabb lett.","shortLead":"A bivalyerős és ólomnehéz új M5 Touring egy picit még sportosabb lett.","id":"20250514_latvanyosan-finom-tuningot-kapott-az-uj-bmw-m5-kombi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/736cc701-d126-43ae-b526-985f4e8ab0a6.jpg","index":0,"item":"688aa007-0314-4dba-85fb-ae44f5580a02","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_latvanyosan-finom-tuningot-kapott-az-uj-bmw-m5-kombi","timestamp":"2025. május. 14. 06:41","title":"Látványosan finom tuningot kapott az új BMW M5 kombi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"012eefa6-bd37-490f-a394-68733237b3a1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vannak azonban bizonyos személyek, akik mentesülnek majd a törvény hatálya alól.","shortLead":"Vannak azonban bizonyos személyek, akik mentesülnek majd a törvény hatálya alól.","id":"20250514_Benyujtottak-a-torvenyt-ami-feljogositja-az-onkormanyzatokat-arra-hogy-eldontsek-kik-koltozhetnek-be-a-telepulesre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/012eefa6-bd37-490f-a394-68733237b3a1.jpg","index":0,"item":"1d080594-576a-4db0-b3de-2dc003ae0b5e","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Benyujtottak-a-torvenyt-ami-feljogositja-az-onkormanyzatokat-arra-hogy-eldontsek-kik-koltozhetnek-be-a-telepulesre","timestamp":"2025. május. 14. 07:55","title":"Benyújtották a törvényt, ami feljogosítja az önkormányzatokat arra, hogy eldöntsék, kik költözhetnek be a településre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13f67f38-bf02-4586-9111-721c061c94a9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A rengeteg biztonsági hiba javítása mellett új funkciókat is hozott az iPhone-okra az iOS 18.5-ös frissítés. Az egyiknek a 2021-es készülékek birtokosai örülhetnek igazán.","shortLead":"A rengeteg biztonsági hiba javítása mellett új funkciókat is hozott az iPhone-okra az iOS 18.5-ös frissítés...","id":"20250513_apple-iphone-ipad-frissites-muholdas-kapcsolat-iphone-13-szeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13f67f38-bf02-4586-9111-721c061c94a9.jpg","index":0,"item":"5004b24c-4785-4aff-82c7-e9874c0d7a3e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_apple-iphone-ipad-frissites-muholdas-kapcsolat-iphone-13-szeria","timestamp":"2025. május. 13. 09:03","title":"Régebbi iPhone-ja van? Most kaphatta meg az újabb modellek nagy újdonságát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b4555d0-44bb-4d89-9872-ad0458b05c31","c_author":"BioTechUSA-cégcsoport ","category":"brandcontent","description":"Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalat stabil eredményeket mutatott fel 2024-ben, bár a növekedési ütem némileg lassult a korábbi évekhez képest. Európa egyik legnagyobb étrend-kiegészítő gyártójának és forgalmazójának árbevétele 3,5 százalékkal, 93,7 milliárd forintra emelkedett, miközben az EBITDA-ja 2 százalékkal 10,68 milliárd forintra nőtt.","shortLead":"Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalat...","id":"20250423_BiotechUSA-FC-Barcelona-gazdasagi-eredmenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b4555d0-44bb-4d89-9872-ad0458b05c31.jpg","index":0,"item":"c2714ca0-eaf1-48ac-8e70-753bac2be2b8","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250423_BiotechUSA-FC-Barcelona-gazdasagi-eredmenyek","timestamp":"2025. május. 14. 19:30","title":"Közel 2000 embernek ad munkát, és töretlenül növekszik a hazai vállalat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e03adf3-a62e-4a1d-96f4-20cf30555e6f","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Polgárosultabb, nemzetibb és liberálisabb volt az arisztokrácia, mint korábban gondolták, viszont a Horthy-kor bűne, hogy túlélte önmagát a középkorias elit – erről beszélgettünk új könyvük kapcsán Gyáni Gábor és Szilágyi Adrienn történészekkel.","shortLead":"Polgárosultabb, nemzetibb és liberálisabb volt az arisztokrácia, mint korábban gondolták, viszont a Horthy-kor bűne...","id":"20250513_hvg-gyani-gabor-szilagyi-adrienn-magyar-arisztokracia-tortenete-tekintelyuralom-fenyuzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e03adf3-a62e-4a1d-96f4-20cf30555e6f.jpg","index":0,"item":"b76e3ff5-9d0f-4f10-91ed-bd1469c7b279","keywords":null,"link":"/360/20250513_hvg-gyani-gabor-szilagyi-adrienn-magyar-arisztokracia-tortenete-tekintelyuralom-fenyuzes","timestamp":"2025. május. 13. 17:40","title":"„A mai elit és a volt arisztokraták közt a fő különbség, hogy utóbbiaknak kegyúrként gondoskodniuk kellett az uradalom népéről”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amíg külföldre repül, addig kocsija itthon termeli a pénzt
Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?
A sharing economy, vagyis a közösségi megosztáson alapuló gazdaság, úgy tűnik, újabb területet hódít meg, és magánautókkal árasztaná el az autóbérlési piacot. Mindezt úgy, hogy megoldaná a reptéri parkolás költséges problémáját is. Na de mi van, ha az ön autóját bérbe vevő balesetet okoz, vagy gyorshajtáson kapják?
A repülős utazások mindig azzal a kényelmetlen aktussal kezdődnek, hogy egy családtaghoz vagy baráthoz kell fordulnunk: „nem tudnál kivinni a reptérre?” Ezt nemcsak az autóval nem rendelkezők kérdezik, hiszen akinek van, az is csak úgy tud kimenni, hogy a nyaralás vagy üzleti út tartamáig egy fizetős parkolóban teszi le a gépet, ahol a távol töltött idővel egyenes arányosan nő a parkolás díja, nem beszélve arról, hogy addig más sem tudja használni a kocsit. Ha valaki a taxi vagy a baráti fuvar helyett utóbbira adja a fejét, több hely közül is válogathat, és az aligha a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér saját parkolója lesz.
Ugyanis a reptér magas parkolási díjait (a legolcsóbb megoldás jelenleg az internetes foglalás esetén 6400 Ft/hét) kihasználva a parkolóplacc-bizniszre többen is rámozdultak az elmúlt években, olyannyira, hogy az Üllői út vége, Vecsés és Gyál környéke gyakorlatilag egy gigantikus parkolózónává alakult.
Amíg nyaral, addig a verda dolgozik
Azonban a felsorolt, sokak számára jól ismert lehetőségekkel szemben (a kissé macerás, és ezért kevésbé népszerű tömegközlekedés alternatívájára most nem tértünk ki) egy magyar vállalkozás egészen újszerű módon közelíti meg a problémát. Képzelje el, hogy beül a saját autójába, megközelíti a parkolóplacc-zónát, ahol a reptérhez legközelebb eső helyen leparkol, majd átül egy mikrobuszba, és 5 perc múlva már a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér hatalmas kijelzőit böngészheti, hogy megtalálja a becsekkoláshoz megfelelő kaput. Látszólag ebben semmi újdonság nincs, pedig a különbség lényegi: nem kell fizetnünk, sőt, nekünk fizetnek az otthagyott autóért, amit visszaérkezéskor megmosott, kitisztított állapotban kapunk vissza. (A tisztítást és a reptéri fuvart a környékbeli parkolóplacc-bizniszelők is vállalják, de mi fizetünk nekik az autó otthagyásáért cserébe.)
A trükk lényege, hogy a Beerides nevű cég a rábízott autókat bérbe adja, kihasználva holtidejüket, amit úgyis a garázsban vagy a parkolóban töltenének. Így a tulajdonosnak nemcsak a parkolási problémája oldódik meg, de távolléte alatt pénz is áll a házhoz. „Egyre elterjedtebb jelenség, hogy ha valaki elutazik, kiadja lakását az Airbnb-n. Az autó esetében is látunk példát az új gazdasági modell, a sharing economy térnyerésére, ott vannak a telekocsis platformok, amik lehetővé teszik, hogy megosszuk utazásunkat és az ezzel járó költséget másokkal. Azonban az Airbnb-hez hasonló autós szolgáltatás Magyarországon eddig nem volt elérhető, amellyel a lakáshoz hasonlóan az autót lehet bérbe adni távollétünk alatt” – magyarázza az ötlet eredetét a cég ügyvezetője, Bősze Botond.
Lenyomják a bérleti díjakat is
Így nemcsak az autótulajdonosok járnak jól, de tekintve, hogy a Beerides szinte ingyen jut hozzá a járműparkhoz – már ha a működési költségektől eltekintünk –, az idelátogató külföldiek is a hagyományos autóbérlési piaci ár alatt tudnak autót bérelni, a cég állítása szerint akár 60 százalékkal olcsóbban. „Autót bérelni már elég kedvező áron is lehet, de jellemzően nem a reptéren, ahol átlagosan 15 ezer forint kérnek egy napra. Nálunk ezzel szemben már 12 euróért, azaz durván 3800 forintért is lehet kapni autót” – mutat rá a különbségre Bősze. Persze a bérlés díja sávos, amely az autó paramétereinek megfelelően változik, a legdrágább kategória már 45 eurót, vagyis mai árfolyamon bizony 14 ezer forintot kóstál.
Az autótulajdonosok számára a Beerides havi bérleti díjat fizet, amennyiben egy hónapot meghaladó ideig parkol az ügyfél. Emellett extra kilométerdíj is jár neki, ha autóját átlagosan napi 150 kilométernél többet használják. Azok számára, akik 1 hónapnál rövidebb ideig parkolnak, azoknak ingyenes parkolás és autómosás jár, ha pedig autójukat kibérelik, akkor kilométer-arányos a díjazás (11–25 forint/km, napi 150 km átlagos futást követően pedig 40–100 forint/km).
Mindent összevetve az amortizációt (értékcsökkenést) bőven fedezik ezek a befolyó összegek, főleg, ha hozzáadjuk az ingyenparkolást, és a tisztítás díját is. Ezek után érthető, hogy már több olyan ügyfele is van a cégnek, akik nem is utaznak sehova, egyszerűen csak alacsony kihasználtságú autóikat „dolgoztatják”. Az esetleges károk, közlekedési baleset vagy kellemetlen meglepetések miatt a cég kezelése alatt álló autókat teljes körű biztosítás is védi.
Kesztyűs kézzel bánnak majd velük?
Ugyanakkor sokakat visszatarthat a félelem, hogy a bérlők „kinyírják” a kölcsönkocsit. Ezért aztán az autó-bérbeadó cégnél az autókba beszerelnek egy telemetrikus mérőeszközt is, amely a vezetési stílus minden apró részletét rögzíti, és erre felhívják a bérlők figyelmét is, akik ennek tudatában vélhetően finomabban vezetnek majd, és az így kapott adatokat kérésre a tulajdonosnak is kiadják.
A vállalkozás májusban startolt egy, a reptérhez egyik legközelebb elhelyezkedő 200 férőhelyes parkolóban helyet bérelve magának. Jelenleg 12 autójuk van a parkolóban, és eddig több mint 1000 parkolási napjuk (az autók száma szorozva a bent töltött napok számával). „Ügyfeleink általában elkötelezettek a sharing economy mellett, volt például, aki Szegedről érkezett, az egyik telekocsiplatformon meghirdetve az utat, így két utassal együtt érkezett a parkolónkba, és meghirdette előre a visszautat is, így miután megérkezett, és felmarkolta a bérbe adott autójáért kapott jussát, hazafelé is osztozott néhány utassal a költségeken” – meséli Bősze. Ez a fajta tudatosság jellemző a bérlőkre is, legalábbis ezt támasztja alá egy New York-i ügyvéd példája, aki odahaza egy hasonló szolgáltatónál hagyta kocsiját, és eleve egy ilyet keresett itt is, amikor megérkezett Budapestre.
Ahogy a New York-i esetből látszik, az üzleti modell nem példátlan, az Egyesült Államokban a Flightcar 2013 óta nyújtja ezt a szolgáltatást, 17 kirendeltséget működtetve országszerte. „A magánautók bérbeadását lehetővé tevő platformok már régebben is léteztek, ilyen a Getaround, vagy a Relayrides, de olyan, ami ezt a reptéri parkolással kombinálja, kevés van, az említett Flightcaron kívül Európában mindössze két francia, a Tripndrive és Travelercar van a piacon előbbi tíz kirendeltséggel, illetve a holland Parkflyrent Amszterdamban, de a régióban mi vagyunk az elsők” – mondja Bősze, aki szerint ez a szolgáltatás néhány éven belül minden reptéren elérhető lesz, számukra a kérdés csak az, hogy az ő cégük hány repteret tud majd megcsípni a globális versenyben.
Fűnyírótól a családi autóig
Bősze korábban az iEurope Capitalnél – amely több mást közt a Vatera egyik befektetője volt – vadászott befektetésre érdemes cégekre, és akkor figyelt fel a sharing economy, vagyis a közösségi megosztáson alapuló gazdaság területére is, amely sokak szerint alaposan átformálja majd a világgazdaságot az elkövetkezendő években, elég csak a két legnagyobb vállalatra, az Uberre és Airbnb-re gondolni. Ezért mindenképpen ebben a területben gondolkozott, először egy olyan platform létrehozásán törte a fejét, ahol minden használati tárgyat bérbe lehet adni, egy olyan platformot, mint a Vatera az online apróhirdetési piacon, de úgy látta, hogy amíg a mindenféle termékek kereskedelme viszonylag ugyanazzal az ügymenettel jár, addig mondjuk egy vitorlás bérbeadása sokban eltér egy fűnyíró vagy egy autó bérbeadásától. „Először az volt az elképzelés, hogy a platformunkon mindent bérbe lehetne adni, majd az egyes termékek bérbeadásának gyakorisága alapján szűkítenénk a kört, de a különböző eszközök biztosíthatóságát nem láttam megoldhatónak. Nem beszélve róla, hogy találtunk egy céget, amely az Egyesült Államokban hasonló céllal indult, és komolyabb tőkebefektetést is kapott. A cég azóta ötször váltott üzleti modellt, végül egy termékre specializálódott.”
A tervek ambiciózusak, Bősze szerint fél éven belül megjelennek majd egy nyugat-európai reptéren is. Ezt a sharing economy egyre erőteljesebb térnyerésére, a külföldön már bizonyított üzleti modellre, illetve az elmúlt 4-5 hónap működésének tapasztalataira alapozza. „Egyelőre inkább a turistaosztályba sorolható idősebb autókat hozzák be, de volt már nálunk hibrid Lexus, vagy kabrió BMW is” – jelzi Bősze, hogy szolgáltatásuk nemcsak az ingyenes parkolás miatt lehet vonzó, de a környezettudatos gondolkodású autósokra is számíthatnak, ahogy az amerikai Flightcar parkolóiban is megtalálhatóak a Tesla modelljei.
Bőszéék jelenleg a parkoló autók számának gyarapítását tartják a legfontosabb célnak, de keresik az együttműködés lehetőségét az autóbérlési ár-összehasonlító oldalakkal is, mint a skyscanner.hu vagy a kayak.com, amelyek várakozásaik szerint komoly forgalmat generálhatnak, hiszen áraik jóval a piaci átlag alatt vannak, de ehhez először egy nagy és széles skálájú autóparkra van szükségük, amiért a jelek szerint elég sokat hajlandóak áldozni.
Vasárnap tartják a lengyel elnökválasztás első fordulóját. Ha továbbra is olyan államfő lesz, aki szemben áll az alkotmányos kormánnyal és megbénítja a törvényhozást, az akár Donald Tusk miniszterelnök bukásához vezethet.