Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"88607766-a3ce-4b35-b466-f0eafc5fe7ea","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A MOHU szerint a takarítás az ingatlanok tulajdonosainak, kezelőinek feladata. Emellett felsorolták, milyen hulladékot nem visznek el.","shortLead":"A MOHU szerint a takarítás az ingatlanok tulajdonosainak, kezelőinek feladata. Emellett felsorolták, milyen hulladékot...","id":"20250312_takaritas-mohu-angyalfold-lomtalanitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88607766-a3ce-4b35-b466-f0eafc5fe7ea.jpg","index":0,"item":"89e93de7-175a-46df-a171-150d7022a46e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_takaritas-mohu-angyalfold-lomtalanitas","timestamp":"2025. március. 12. 18:22","title":"Nem takarít a MOHU Angyalföldön a lomtalanítás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"019fb1de-f813-44dc-9a4b-321fd386f749","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A miniszter egy 2017-es tűzesettel indokolta, miért vett 2021-ben állami támogatással egy jóval kisebb lakást egy luxus lakóparkban. Nagy Márton azt állítja – mivel az új lakásban nem élnek életvitelszerűen – a támogatásokat visszafizette. A miniszter családjának van még két lakása a szóban forgó társasházban. A miniszter sajtófőnöke szerint az egész magánügy.","shortLead":"A miniszter egy 2017-es tűzesettel indokolta, miért vett 2021-ben állami támogatással egy jóval kisebb lakást egy luxus...","id":"20250313_Nagy-Marton-sajtofonoke-a-gyanus-csokos-lakasrol-Maganugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/019fb1de-f813-44dc-9a4b-321fd386f749.jpg","index":0,"item":"1fd77c33-8c10-4b9f-93d3-403a694e5186","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250313_Nagy-Marton-sajtofonoke-a-gyanus-csokos-lakasrol-Maganugy","timestamp":"2025. március. 13. 07:39","title":"Nagy Márton sajtófőnöke a gyanús csokos lakásról: Magánügy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az engedély miatt perelő civilek ügyvédje szerint vagy módosítani kell az engedélyt, vagy pedig az egész engedélyezési eljárást újra le kell futtatni.","shortLead":"Az engedély miatt perelő civilek ügyvédje szerint vagy módosítani kell az engedélyt, vagy pedig az egész engedélyezési...","id":"20250313_A-szakvelemenyek-szerint-hibas-es-hianyos-a-CATL-gyar-kornyezethasznalati-engedelye","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde.jpg","index":0,"item":"f737221b-f146-40ed-a46f-4fdd80757aec","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250313_A-szakvelemenyek-szerint-hibas-es-hianyos-a-CATL-gyar-kornyezethasznalati-engedelye","timestamp":"2025. március. 13. 15:03","title":"A szakvélemények szerint hibás és hiányos a debreceni CATL-gyár környezethasználati engedélye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fae982e6-92b4-49dc-8b51-476dcd503c6e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Gyakorlatilag semmilyen szolgáltatás nem fog működni az OTP-nél egy néhány órás intervallumban.","shortLead":"Gyakorlatilag semmilyen szolgáltatás nem fog működni az OTP-nél egy néhány órás intervallumban.","id":"20250312_otp-bank-leallas-kartyas-fizetes-netbank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fae982e6-92b4-49dc-8b51-476dcd503c6e.jpg","index":0,"item":"528d6628-f454-48de-b4c5-0ee175f7afe1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250312_otp-bank-leallas-kartyas-fizetes-netbank","timestamp":"2025. március. 12. 11:46","title":"A kártyáját sem tudja majd használni: leállás jön az OTP-nél, itt van minden tudnivaló","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3b92024-5aa5-44c1-97d9-e179a6557111","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem Németországban fog készülni és többek közt kínai alkatrészek is lehetnek a vadonatúj Volkswagen ID.1-ben.","shortLead":"Nem Németországban fog készülni és többek közt kínai alkatrészek is lehetnek a vadonatúj Volkswagen ID.1-ben.","id":"20250313_minden-fronton-sporolos-a-vw-id1-legolcsobb-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3b92024-5aa5-44c1-97d9-e179a6557111.jpg","index":0,"item":"995d0ee4-eff2-43c0-84c6-c1c71975a720","keywords":null,"link":"/cegauto/20250313_minden-fronton-sporolos-a-vw-id1-legolcsobb-villanyauto","timestamp":"2025. március. 13. 07:21","title":"Minden fronton spórolós a VW legolcsóbb villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8d2e947-6952-45de-a2ab-94b09b566649","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kormányfő szerint azt akarják, hogy azok a nők, akik szülnek, ne legyenek rosszabb helyzetben, mint azok, akik nem vállalnak gyereket.","shortLead":"A kormányfő szerint azt akarják, hogy azok a nők, akik szülnek, ne legyenek rosszabb helyzetben, mint azok, akik nem...","id":"20250312_orban-gyermeket-nevelo-30-ev-alatti-anyak-szja-mentesseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8d2e947-6952-45de-a2ab-94b09b566649.jpg","index":0,"item":"986b9b93-384d-4033-ada0-9f338d1617e6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_orban-gyermeket-nevelo-30-ev-alatti-anyak-szja-mentesseg-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 16:29","title":"Orbán: Döntött a kormány, az egy gyermeket nevelő 30 év alatti anyák is szja-mentességet kapnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64693e65-1706-4ccf-86f6-eeb9e6fdf06d","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterségeshús-piac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.","shortLead":"Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterségeshús-piac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat...","id":"20250313_muhus-piac-orban-kormany-betiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64693e65-1706-4ccf-86f6-eeb9e6fdf06d.jpg","index":0,"item":"9480210f-755d-4450-b598-f1d0bf782926","keywords":null,"link":"/360/20250313_muhus-piac-orban-kormany-betiltas","timestamp":"2025. március. 13. 19:48","title":"A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd63a178-391f-4621-b4b6-976f68a256d3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A KEHI-vizsgálatot bejelentő Gulyás Gergely szerint katonához eleve méltatlan a zsírleszívás.","shortLead":"A KEHI-vizsgálatot bejelentő Gulyás Gergely szerint katonához eleve méltatlan a zsírleszívás.","id":"20250313_Vizsgalatot-indit-a-KEHI-Ruszin-Szendi-Romulusz-allitolagos-zsirleszivasa-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd63a178-391f-4621-b4b6-976f68a256d3.jpg","index":0,"item":"5499b229-e184-4c7a-bcfd-57ec3d2eee40","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Vizsgalatot-indit-a-KEHI-Ruszin-Szendi-Romulusz-allitolagos-zsirleszivasa-ugyeben","timestamp":"2025. március. 13. 11:10","title":"A kormány vizsgálatot indít Ruszin-Szendi Romulusz állítólagos zsírleszívása ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amíg külföldre repül, addig kocsija itthon termeli a pénzt
Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?
A sharing economy, vagyis a közösségi megosztáson alapuló gazdaság, úgy tűnik, újabb területet hódít meg, és magánautókkal árasztaná el az autóbérlési piacot. Mindezt úgy, hogy megoldaná a reptéri parkolás költséges problémáját is. Na de mi van, ha az ön autóját bérbe vevő balesetet okoz, vagy gyorshajtáson kapják?
A repülős utazások mindig azzal a kényelmetlen aktussal kezdődnek, hogy egy családtaghoz vagy baráthoz kell fordulnunk: „nem tudnál kivinni a reptérre?” Ezt nemcsak az autóval nem rendelkezők kérdezik, hiszen akinek van, az is csak úgy tud kimenni, hogy a nyaralás vagy üzleti út tartamáig egy fizetős parkolóban teszi le a gépet, ahol a távol töltött idővel egyenes arányosan nő a parkolás díja, nem beszélve arról, hogy addig más sem tudja használni a kocsit. Ha valaki a taxi vagy a baráti fuvar helyett utóbbira adja a fejét, több hely közül is válogathat, és az aligha a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér saját parkolója lesz.
Ugyanis a reptér magas parkolási díjait (a legolcsóbb megoldás jelenleg az internetes foglalás esetén 6400 Ft/hét) kihasználva a parkolóplacc-bizniszre többen is rámozdultak az elmúlt években, olyannyira, hogy az Üllői út vége, Vecsés és Gyál környéke gyakorlatilag egy gigantikus parkolózónává alakult.
Amíg nyaral, addig a verda dolgozik
Azonban a felsorolt, sokak számára jól ismert lehetőségekkel szemben (a kissé macerás, és ezért kevésbé népszerű tömegközlekedés alternatívájára most nem tértünk ki) egy magyar vállalkozás egészen újszerű módon közelíti meg a problémát. Képzelje el, hogy beül a saját autójába, megközelíti a parkolóplacc-zónát, ahol a reptérhez legközelebb eső helyen leparkol, majd átül egy mikrobuszba, és 5 perc múlva már a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér hatalmas kijelzőit böngészheti, hogy megtalálja a becsekkoláshoz megfelelő kaput. Látszólag ebben semmi újdonság nincs, pedig a különbség lényegi: nem kell fizetnünk, sőt, nekünk fizetnek az otthagyott autóért, amit visszaérkezéskor megmosott, kitisztított állapotban kapunk vissza. (A tisztítást és a reptéri fuvart a környékbeli parkolóplacc-bizniszelők is vállalják, de mi fizetünk nekik az autó otthagyásáért cserébe.)
A trükk lényege, hogy a Beerides nevű cég a rábízott autókat bérbe adja, kihasználva holtidejüket, amit úgyis a garázsban vagy a parkolóban töltenének. Így a tulajdonosnak nemcsak a parkolási problémája oldódik meg, de távolléte alatt pénz is áll a házhoz. „Egyre elterjedtebb jelenség, hogy ha valaki elutazik, kiadja lakását az Airbnb-n. Az autó esetében is látunk példát az új gazdasági modell, a sharing economy térnyerésére, ott vannak a telekocsis platformok, amik lehetővé teszik, hogy megosszuk utazásunkat és az ezzel járó költséget másokkal. Azonban az Airbnb-hez hasonló autós szolgáltatás Magyarországon eddig nem volt elérhető, amellyel a lakáshoz hasonlóan az autót lehet bérbe adni távollétünk alatt” – magyarázza az ötlet eredetét a cég ügyvezetője, Bősze Botond.
Lenyomják a bérleti díjakat is
Így nemcsak az autótulajdonosok járnak jól, de tekintve, hogy a Beerides szinte ingyen jut hozzá a járműparkhoz – már ha a működési költségektől eltekintünk –, az idelátogató külföldiek is a hagyományos autóbérlési piaci ár alatt tudnak autót bérelni, a cég állítása szerint akár 60 százalékkal olcsóbban. „Autót bérelni már elég kedvező áron is lehet, de jellemzően nem a reptéren, ahol átlagosan 15 ezer forint kérnek egy napra. Nálunk ezzel szemben már 12 euróért, azaz durván 3800 forintért is lehet kapni autót” – mutat rá a különbségre Bősze. Persze a bérlés díja sávos, amely az autó paramétereinek megfelelően változik, a legdrágább kategória már 45 eurót, vagyis mai árfolyamon bizony 14 ezer forintot kóstál.
Az autótulajdonosok számára a Beerides havi bérleti díjat fizet, amennyiben egy hónapot meghaladó ideig parkol az ügyfél. Emellett extra kilométerdíj is jár neki, ha autóját átlagosan napi 150 kilométernél többet használják. Azok számára, akik 1 hónapnál rövidebb ideig parkolnak, azoknak ingyenes parkolás és autómosás jár, ha pedig autójukat kibérelik, akkor kilométer-arányos a díjazás (11–25 forint/km, napi 150 km átlagos futást követően pedig 40–100 forint/km).
Mindent összevetve az amortizációt (értékcsökkenést) bőven fedezik ezek a befolyó összegek, főleg, ha hozzáadjuk az ingyenparkolást, és a tisztítás díját is. Ezek után érthető, hogy már több olyan ügyfele is van a cégnek, akik nem is utaznak sehova, egyszerűen csak alacsony kihasználtságú autóikat „dolgoztatják”. Az esetleges károk, közlekedési baleset vagy kellemetlen meglepetések miatt a cég kezelése alatt álló autókat teljes körű biztosítás is védi.
Kesztyűs kézzel bánnak majd velük?
Ugyanakkor sokakat visszatarthat a félelem, hogy a bérlők „kinyírják” a kölcsönkocsit. Ezért aztán az autó-bérbeadó cégnél az autókba beszerelnek egy telemetrikus mérőeszközt is, amely a vezetési stílus minden apró részletét rögzíti, és erre felhívják a bérlők figyelmét is, akik ennek tudatában vélhetően finomabban vezetnek majd, és az így kapott adatokat kérésre a tulajdonosnak is kiadják.
A vállalkozás májusban startolt egy, a reptérhez egyik legközelebb elhelyezkedő 200 férőhelyes parkolóban helyet bérelve magának. Jelenleg 12 autójuk van a parkolóban, és eddig több mint 1000 parkolási napjuk (az autók száma szorozva a bent töltött napok számával). „Ügyfeleink általában elkötelezettek a sharing economy mellett, volt például, aki Szegedről érkezett, az egyik telekocsiplatformon meghirdetve az utat, így két utassal együtt érkezett a parkolónkba, és meghirdette előre a visszautat is, így miután megérkezett, és felmarkolta a bérbe adott autójáért kapott jussát, hazafelé is osztozott néhány utassal a költségeken” – meséli Bősze. Ez a fajta tudatosság jellemző a bérlőkre is, legalábbis ezt támasztja alá egy New York-i ügyvéd példája, aki odahaza egy hasonló szolgáltatónál hagyta kocsiját, és eleve egy ilyet keresett itt is, amikor megérkezett Budapestre.
Ahogy a New York-i esetből látszik, az üzleti modell nem példátlan, az Egyesült Államokban a Flightcar 2013 óta nyújtja ezt a szolgáltatást, 17 kirendeltséget működtetve országszerte. „A magánautók bérbeadását lehetővé tevő platformok már régebben is léteztek, ilyen a Getaround, vagy a Relayrides, de olyan, ami ezt a reptéri parkolással kombinálja, kevés van, az említett Flightcaron kívül Európában mindössze két francia, a Tripndrive és Travelercar van a piacon előbbi tíz kirendeltséggel, illetve a holland Parkflyrent Amszterdamban, de a régióban mi vagyunk az elsők” – mondja Bősze, aki szerint ez a szolgáltatás néhány éven belül minden reptéren elérhető lesz, számukra a kérdés csak az, hogy az ő cégük hány repteret tud majd megcsípni a globális versenyben.
Fűnyírótól a családi autóig
Bősze korábban az iEurope Capitalnél – amely több mást közt a Vatera egyik befektetője volt – vadászott befektetésre érdemes cégekre, és akkor figyelt fel a sharing economy, vagyis a közösségi megosztáson alapuló gazdaság területére is, amely sokak szerint alaposan átformálja majd a világgazdaságot az elkövetkezendő években, elég csak a két legnagyobb vállalatra, az Uberre és Airbnb-re gondolni. Ezért mindenképpen ebben a területben gondolkozott, először egy olyan platform létrehozásán törte a fejét, ahol minden használati tárgyat bérbe lehet adni, egy olyan platformot, mint a Vatera az online apróhirdetési piacon, de úgy látta, hogy amíg a mindenféle termékek kereskedelme viszonylag ugyanazzal az ügymenettel jár, addig mondjuk egy vitorlás bérbeadása sokban eltér egy fűnyíró vagy egy autó bérbeadásától. „Először az volt az elképzelés, hogy a platformunkon mindent bérbe lehetne adni, majd az egyes termékek bérbeadásának gyakorisága alapján szűkítenénk a kört, de a különböző eszközök biztosíthatóságát nem láttam megoldhatónak. Nem beszélve róla, hogy találtunk egy céget, amely az Egyesült Államokban hasonló céllal indult, és komolyabb tőkebefektetést is kapott. A cég azóta ötször váltott üzleti modellt, végül egy termékre specializálódott.”
A tervek ambiciózusak, Bősze szerint fél éven belül megjelennek majd egy nyugat-európai reptéren is. Ezt a sharing economy egyre erőteljesebb térnyerésére, a külföldön már bizonyított üzleti modellre, illetve az elmúlt 4-5 hónap működésének tapasztalataira alapozza. „Egyelőre inkább a turistaosztályba sorolható idősebb autókat hozzák be, de volt már nálunk hibrid Lexus, vagy kabrió BMW is” – jelzi Bősze, hogy szolgáltatásuk nemcsak az ingyenes parkolás miatt lehet vonzó, de a környezettudatos gondolkodású autósokra is számíthatnak, ahogy az amerikai Flightcar parkolóiban is megtalálhatóak a Tesla modelljei.
Bőszéék jelenleg a parkoló autók számának gyarapítását tartják a legfontosabb célnak, de keresik az együttműködés lehetőségét az autóbérlési ár-összehasonlító oldalakkal is, mint a skyscanner.hu vagy a kayak.com, amelyek várakozásaik szerint komoly forgalmat generálhatnak, hiszen áraik jóval a piaci átlag alatt vannak, de ehhez először egy nagy és széles skálájú autóparkra van szükségük, amiért a jelek szerint elég sokat hajlandóak áldozni.