Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"268ed04f-468d-4860-bec6-418b4fc99328","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nagy fájdalmakkal küzdött, le kellett mondania a limai koncertjét.","shortLead":"Nagy fájdalmakkal küzdött, le kellett mondania a limai koncertjét.","id":"20250217_Korhazba-kerult-Shakira","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/268ed04f-468d-4860-bec6-418b4fc99328.jpg","index":0,"item":"0e012305-0643-4bc2-99a5-d03c9a739317","keywords":null,"link":"/elet/20250217_Korhazba-kerult-Shakira","timestamp":"2025. február. 17. 08:16","title":"Kórházba került Shakira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f360778f-08ae-495e-aa4d-63b221eed1aa","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az izraeli védelmi miniszter már egy olyan terven dolgozik, amely lehetővé tenné a palesztinok önkéntes távozását a területről.","shortLead":"Az izraeli védelmi miniszter már egy olyan terven dolgozik, amely lehetővé tenné a palesztinok önkéntes távozását...","id":"20250218_Nem-sok-kedv-van-ahhoz-hogy-Amerika-atvegye-a-Gazai-ovezet-feletti-hatalmat-egy-republikanus-szenator-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f360778f-08ae-495e-aa4d-63b221eed1aa.jpg","index":0,"item":"93646029-4336-4bfb-b884-f3d774231732","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_Nem-sok-kedv-van-ahhoz-hogy-Amerika-atvegye-a-Gazai-ovezet-feletti-hatalmat-egy-republikanus-szenator-szerint","timestamp":"2025. február. 18. 10:55","title":"„Nem túl népszerű ötlet” – mondta Trump egyik régi szövetségese elnöke gázai terveiről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"519fafa5-691f-487e-988b-2090b3ff02b3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A nemrég kinevezett igazgató, Zalán János bejelentette, felkérte Novákot, hogy segítse őt szakmai konzulensként. „Ő is a garancia arra, hogy nem változik a Kolibri profilja.”","shortLead":"A nemrég kinevezett igazgató, Zalán János bejelentette, felkérte Novákot, hogy segítse őt szakmai konzulensként. „Ő is...","id":"20250217_Novak-Janos-a-Kolibri-uj-igazgatoja-melle-allt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/519fafa5-691f-487e-988b-2090b3ff02b3.jpg","index":0,"item":"b2264809-7050-44f1-be5e-8f6870daa5ca","keywords":null,"link":"/kultura/20250217_Novak-Janos-a-Kolibri-uj-igazgatoja-melle-allt","timestamp":"2025. február. 17. 14:31","title":"Novák János a Kolibri új igazgatója mellé állt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9afbf69b-b7e6-4851-972c-0e09c97c6fd7","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A betű, az betű – gondolnánk, azaz nem lehet nagy különbség abban, hogy egy szöveget milyen hordozón látunk. Azonban kiderült, Gutenberg-galaxist egyelőre nem tudja felülmúlni még a legkorszerűbb technológia sem.","shortLead":"A betű, az betű – gondolnánk, azaz nem lehet nagy különbség abban, hogy egy szöveget milyen hordozón látunk. Azonban...","id":"20250218_tanulas-olvasas-kepernyo-papir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9afbf69b-b7e6-4851-972c-0e09c97c6fd7.jpg","index":0,"item":"9db6d133-631b-45ae-b19d-af40e76c18b2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_tanulas-olvasas-kepernyo-papir","timestamp":"2025. február. 18. 10:03","title":"Tanulnia kell? Nagyon nem mindegy, hogy képernyőn vagy papíralapon olvas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A városban alig egy hónappal ezelőtt történt hasonló tragédia.","shortLead":"A városban alig egy hónappal ezelőtt történt hasonló tragédia.","id":"20250218_Ismet-vonat-ele-ugrott-egy-diaklany-Tatabanyan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad.jpg","index":0,"item":"3e4803b9-c9e7-4b62-81b1-30d63b12a4d4","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Ismet-vonat-ele-ugrott-egy-diaklany-Tatabanyan","timestamp":"2025. február. 18. 14:35","title":"Ismét vonat elé ugrott egy diáklány Tatabányán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6e553d0-4086-4260-b0e6-e4f4c284d0d8","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Dárdai Márton és Dárdai Palkó új főnöke a Hannover korábbi vezetőedzője, Stefan Leitl lehet.","shortLead":"Dárdai Márton és Dárdai Palkó új főnöke a Hannover korábbi vezetőedzője, Stefan Leitl lehet.","id":"20250217_hertha-berlin-dardai-pal-dardai-marton-magyar-valogatott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6e553d0-4086-4260-b0e6-e4f4c284d0d8.jpg","index":0,"item":"bcb7f47f-5d69-417a-9b21-1c56302c1f1c","keywords":null,"link":"/sport/20250217_hertha-berlin-dardai-pal-dardai-marton-magyar-valogatott","timestamp":"2025. február. 17. 12:59","title":"Kirúgták Dárdai Pál utódját a Hertha kispadjáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8f0741f-8eaa-47e2-be64-6e0f6aebf386","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bőven 1500 lóerő feletti Xiaomi SU7 Ultra ismét a gyakorlatban bizonyította, hogy milyen komoly tempóra képes.","shortLead":"A bőven 1500 lóerő feletti Xiaomi SU7 Ultra ismét a gyakorlatban bizonyította, hogy milyen komoly tempóra képes.","id":"20250218_a-xiaomi-villanyautoja-gyorsabb-a-legerosebb-porschenel-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8f0741f-8eaa-47e2-be64-6e0f6aebf386.jpg","index":0,"item":"1afde7a6-9214-481f-a660-79e0b9ac6af4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250218_a-xiaomi-villanyautoja-gyorsabb-a-legerosebb-porschenel-video","timestamp":"2025. február. 18. 08:41","title":"A Xiaomi villanyautója gyorsabb a legerősebb Porschénél – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a92eb49-6149-48a5-849a-bfe20d11fe05","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Korcsolyapályára emlékeztető pálya várta hétfő este az NB II. rangadóján a Kazincbarcikát és a Vasast, a mostoha körülmények között gól nélküli döntetlen született, de a vendégedző Pintér Attila szerint nem is lett volna szabad megrendezni a meccset. Összegyűjtöttünk néhány emlékezetes esetet a múltból, amikor nem a játékosok, hanem az időjárás volt az úr a pályán.","shortLead":"Korcsolyapályára emlékeztető pálya várta hétfő este az NB II. rangadóján a Kazincbarcikát és a Vasast, a mostoha...","id":"20250218_foci-sar-dagonya-vasas-fradi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a92eb49-6149-48a5-849a-bfe20d11fe05.jpg","index":0,"item":"0def49ad-9414-4045-8857-19b4c018b01d","keywords":null,"link":"/sport/20250218_foci-sar-dagonya-vasas-fradi","timestamp":"2025. február. 18. 14:26","title":"Ha a Fradival történne hasonló, két hétig cikkezne róla az Origo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amíg külföldre repül, addig kocsija itthon termeli a pénzt
Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?
A sharing economy, vagyis a közösségi megosztáson alapuló gazdaság, úgy tűnik, újabb területet hódít meg, és magánautókkal árasztaná el az autóbérlési piacot. Mindezt úgy, hogy megoldaná a reptéri parkolás költséges problémáját is. Na de mi van, ha az ön autóját bérbe vevő balesetet okoz, vagy gyorshajtáson kapják?
A repülős utazások mindig azzal a kényelmetlen aktussal kezdődnek, hogy egy családtaghoz vagy baráthoz kell fordulnunk: „nem tudnál kivinni a reptérre?” Ezt nemcsak az autóval nem rendelkezők kérdezik, hiszen akinek van, az is csak úgy tud kimenni, hogy a nyaralás vagy üzleti út tartamáig egy fizetős parkolóban teszi le a gépet, ahol a távol töltött idővel egyenes arányosan nő a parkolás díja, nem beszélve arról, hogy addig más sem tudja használni a kocsit. Ha valaki a taxi vagy a baráti fuvar helyett utóbbira adja a fejét, több hely közül is válogathat, és az aligha a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér saját parkolója lesz.
Ugyanis a reptér magas parkolási díjait (a legolcsóbb megoldás jelenleg az internetes foglalás esetén 6400 Ft/hét) kihasználva a parkolóplacc-bizniszre többen is rámozdultak az elmúlt években, olyannyira, hogy az Üllői út vége, Vecsés és Gyál környéke gyakorlatilag egy gigantikus parkolózónává alakult.
Amíg nyaral, addig a verda dolgozik
Azonban a felsorolt, sokak számára jól ismert lehetőségekkel szemben (a kissé macerás, és ezért kevésbé népszerű tömegközlekedés alternatívájára most nem tértünk ki) egy magyar vállalkozás egészen újszerű módon közelíti meg a problémát. Képzelje el, hogy beül a saját autójába, megközelíti a parkolóplacc-zónát, ahol a reptérhez legközelebb eső helyen leparkol, majd átül egy mikrobuszba, és 5 perc múlva már a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér hatalmas kijelzőit böngészheti, hogy megtalálja a becsekkoláshoz megfelelő kaput. Látszólag ebben semmi újdonság nincs, pedig a különbség lényegi: nem kell fizetnünk, sőt, nekünk fizetnek az otthagyott autóért, amit visszaérkezéskor megmosott, kitisztított állapotban kapunk vissza. (A tisztítást és a reptéri fuvart a környékbeli parkolóplacc-bizniszelők is vállalják, de mi fizetünk nekik az autó otthagyásáért cserébe.)
A trükk lényege, hogy a Beerides nevű cég a rábízott autókat bérbe adja, kihasználva holtidejüket, amit úgyis a garázsban vagy a parkolóban töltenének. Így a tulajdonosnak nemcsak a parkolási problémája oldódik meg, de távolléte alatt pénz is áll a házhoz. „Egyre elterjedtebb jelenség, hogy ha valaki elutazik, kiadja lakását az Airbnb-n. Az autó esetében is látunk példát az új gazdasági modell, a sharing economy térnyerésére, ott vannak a telekocsis platformok, amik lehetővé teszik, hogy megosszuk utazásunkat és az ezzel járó költséget másokkal. Azonban az Airbnb-hez hasonló autós szolgáltatás Magyarországon eddig nem volt elérhető, amellyel a lakáshoz hasonlóan az autót lehet bérbe adni távollétünk alatt” – magyarázza az ötlet eredetét a cég ügyvezetője, Bősze Botond.
Lenyomják a bérleti díjakat is
Így nemcsak az autótulajdonosok járnak jól, de tekintve, hogy a Beerides szinte ingyen jut hozzá a járműparkhoz – már ha a működési költségektől eltekintünk –, az idelátogató külföldiek is a hagyományos autóbérlési piaci ár alatt tudnak autót bérelni, a cég állítása szerint akár 60 százalékkal olcsóbban. „Autót bérelni már elég kedvező áron is lehet, de jellemzően nem a reptéren, ahol átlagosan 15 ezer forint kérnek egy napra. Nálunk ezzel szemben már 12 euróért, azaz durván 3800 forintért is lehet kapni autót” – mutat rá a különbségre Bősze. Persze a bérlés díja sávos, amely az autó paramétereinek megfelelően változik, a legdrágább kategória már 45 eurót, vagyis mai árfolyamon bizony 14 ezer forintot kóstál.
Az autótulajdonosok számára a Beerides havi bérleti díjat fizet, amennyiben egy hónapot meghaladó ideig parkol az ügyfél. Emellett extra kilométerdíj is jár neki, ha autóját átlagosan napi 150 kilométernél többet használják. Azok számára, akik 1 hónapnál rövidebb ideig parkolnak, azoknak ingyenes parkolás és autómosás jár, ha pedig autójukat kibérelik, akkor kilométer-arányos a díjazás (11–25 forint/km, napi 150 km átlagos futást követően pedig 40–100 forint/km).
Mindent összevetve az amortizációt (értékcsökkenést) bőven fedezik ezek a befolyó összegek, főleg, ha hozzáadjuk az ingyenparkolást, és a tisztítás díját is. Ezek után érthető, hogy már több olyan ügyfele is van a cégnek, akik nem is utaznak sehova, egyszerűen csak alacsony kihasználtságú autóikat „dolgoztatják”. Az esetleges károk, közlekedési baleset vagy kellemetlen meglepetések miatt a cég kezelése alatt álló autókat teljes körű biztosítás is védi.
Kesztyűs kézzel bánnak majd velük?
Ugyanakkor sokakat visszatarthat a félelem, hogy a bérlők „kinyírják” a kölcsönkocsit. Ezért aztán az autó-bérbeadó cégnél az autókba beszerelnek egy telemetrikus mérőeszközt is, amely a vezetési stílus minden apró részletét rögzíti, és erre felhívják a bérlők figyelmét is, akik ennek tudatában vélhetően finomabban vezetnek majd, és az így kapott adatokat kérésre a tulajdonosnak is kiadják.
A vállalkozás májusban startolt egy, a reptérhez egyik legközelebb elhelyezkedő 200 férőhelyes parkolóban helyet bérelve magának. Jelenleg 12 autójuk van a parkolóban, és eddig több mint 1000 parkolási napjuk (az autók száma szorozva a bent töltött napok számával). „Ügyfeleink általában elkötelezettek a sharing economy mellett, volt például, aki Szegedről érkezett, az egyik telekocsiplatformon meghirdetve az utat, így két utassal együtt érkezett a parkolónkba, és meghirdette előre a visszautat is, így miután megérkezett, és felmarkolta a bérbe adott autójáért kapott jussát, hazafelé is osztozott néhány utassal a költségeken” – meséli Bősze. Ez a fajta tudatosság jellemző a bérlőkre is, legalábbis ezt támasztja alá egy New York-i ügyvéd példája, aki odahaza egy hasonló szolgáltatónál hagyta kocsiját, és eleve egy ilyet keresett itt is, amikor megérkezett Budapestre.
Ahogy a New York-i esetből látszik, az üzleti modell nem példátlan, az Egyesült Államokban a Flightcar 2013 óta nyújtja ezt a szolgáltatást, 17 kirendeltséget működtetve országszerte. „A magánautók bérbeadását lehetővé tevő platformok már régebben is léteztek, ilyen a Getaround, vagy a Relayrides, de olyan, ami ezt a reptéri parkolással kombinálja, kevés van, az említett Flightcaron kívül Európában mindössze két francia, a Tripndrive és Travelercar van a piacon előbbi tíz kirendeltséggel, illetve a holland Parkflyrent Amszterdamban, de a régióban mi vagyunk az elsők” – mondja Bősze, aki szerint ez a szolgáltatás néhány éven belül minden reptéren elérhető lesz, számukra a kérdés csak az, hogy az ő cégük hány repteret tud majd megcsípni a globális versenyben.
Fűnyírótól a családi autóig
Bősze korábban az iEurope Capitalnél – amely több mást közt a Vatera egyik befektetője volt – vadászott befektetésre érdemes cégekre, és akkor figyelt fel a sharing economy, vagyis a közösségi megosztáson alapuló gazdaság területére is, amely sokak szerint alaposan átformálja majd a világgazdaságot az elkövetkezendő években, elég csak a két legnagyobb vállalatra, az Uberre és Airbnb-re gondolni. Ezért mindenképpen ebben a területben gondolkozott, először egy olyan platform létrehozásán törte a fejét, ahol minden használati tárgyat bérbe lehet adni, egy olyan platformot, mint a Vatera az online apróhirdetési piacon, de úgy látta, hogy amíg a mindenféle termékek kereskedelme viszonylag ugyanazzal az ügymenettel jár, addig mondjuk egy vitorlás bérbeadása sokban eltér egy fűnyíró vagy egy autó bérbeadásától. „Először az volt az elképzelés, hogy a platformunkon mindent bérbe lehetne adni, majd az egyes termékek bérbeadásának gyakorisága alapján szűkítenénk a kört, de a különböző eszközök biztosíthatóságát nem láttam megoldhatónak. Nem beszélve róla, hogy találtunk egy céget, amely az Egyesült Államokban hasonló céllal indult, és komolyabb tőkebefektetést is kapott. A cég azóta ötször váltott üzleti modellt, végül egy termékre specializálódott.”
A tervek ambiciózusak, Bősze szerint fél éven belül megjelennek majd egy nyugat-európai reptéren is. Ezt a sharing economy egyre erőteljesebb térnyerésére, a külföldön már bizonyított üzleti modellre, illetve az elmúlt 4-5 hónap működésének tapasztalataira alapozza. „Egyelőre inkább a turistaosztályba sorolható idősebb autókat hozzák be, de volt már nálunk hibrid Lexus, vagy kabrió BMW is” – jelzi Bősze, hogy szolgáltatásuk nemcsak az ingyenes parkolás miatt lehet vonzó, de a környezettudatos gondolkodású autósokra is számíthatnak, ahogy az amerikai Flightcar parkolóiban is megtalálhatóak a Tesla modelljei.
Bőszéék jelenleg a parkoló autók számának gyarapítását tartják a legfontosabb célnak, de keresik az együttműködés lehetőségét az autóbérlési ár-összehasonlító oldalakkal is, mint a skyscanner.hu vagy a kayak.com, amelyek várakozásaik szerint komoly forgalmat generálhatnak, hiszen áraik jóval a piaci átlag alatt vannak, de ehhez először egy nagy és széles skálájú autóparkra van szükségük, amiért a jelek szerint elég sokat hajlandóak áldozni.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.