Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Biztonsági őrként kezdte, ma pedig annak a láncnak a vezére, ahová annak idején csak iskolakezdés előtt és karácsonykor jutott el szegény sorban élő családjával. Az 51 éves Marvin Ellison nagy fába vágta a fejszéjét a külvárosi családanyák kedvelt terepének számító J.C. Penney ruházati áruházlánc átalakításával, de a kezdeti sikerekhez az is elég volt, hogy a férficipőket áthelyezte a női osztályról, és megkövetelte a vezetőktől, hogy ne drága márkás holmikat, hanem penney-s ruhákat hordjanak az áruházakban, olyanokat, amiket egy átlagos dolgozó vagy vevő is meg tudna venni.
Ha férficipőt szeretne venni egy áruházban, a férfi ruházatnál vagy a női cipőknél keresi? A válasz egyértelműnek tűnhet, de a 114 éve működő és szinte minden amerikai háztartásban ismert J.C. Penney áruházláncnál mégsem volt az. A lánc korábbi menedzserei a női cipőknél helyezték el a férficipőket is, arra gondolva, hogy a vevők 80 százalékát kitevő nők majd barátjuknak, férjüknek is vesznek valamit shoppingolás közben.
Ezt a rendszert gyorsan megszüntette és a férficipőket a férfiosztályra helyezte át nyolc hónappal ezelőtti kinevezése óta a J.C. Penney új vezérigazgatója, az 51 éves Marvin Ellison, aki a sokak által olcsónak, régimódinak és unalmasnak tartott lánc újraélesztésén kezdett dolgozni, jelentős sikerrel. A pályáját a főiskola alatt egy másik lánc biztonsági őreként kezdő Ellison sikereinek köszönhetően még a Fortune magazin 50 legnagyobb hatású vezetőjének a toplistájára is felkerült idén.
A férficipők áthelyezése pofonegyszerű újításnak tűnhet, de nem az az országszerte 1100 áruháznál is többet működtető J. C. Penney-nél, amely az utóbbi években alaposan lemaradt versenytársai mögött. A társaság működését a forgalom szempontjából legjobb évnek számító 2006 óta többször, többen is fel akarták rázni, volt, hogy tragikus eredménnyel.
Legutóbb, néhány éve majdnem a tönk szélére sodorta a láncot az Apple egykori kiskerguruja, Ron Johnson, aki vezérigazgatói ideje alatt többek között úgy akarta drágább és divatosabb termékekkel újrapozicionálni a J.C. Penney-t, hogy leállított vagy háttérbe szorított sok idejétmúltnak tűnő, de mégis nyereséget hozó árut. És megszabadult a népszerű kuponos kedvezményprogramtól is.
Az átalakítás rosszul sült el, a vevők jelentős része elpártolt a lánctól, amelynek harmadával esett a forgalma. Az igazgatótanács három éve megelégelte a rossz stratégiát, visszahívták a régi vezért, aki tavaly nyáron adta át a stafétát Ellisonnak. Az első eredmények biztatóak voltak, a lánc karácsonyi eladásai 3,9 százalékkal nőttek, de nyereséget nem sikerült termelni – pedig 2010 óta a tavalyi lehetett volna az első nyereséges év.
Elemzők szerint a J.C. Penney új vezérének nemcsak a lánc elhibázott örökségével kell megküzdeni, hanem a hagyományos amerikai bevásárlóközpont-modell vergődésével is, a fiatal vevőket ugyanis egyre kevésbé vonzzák ezek a nagy alapterületű komplexumok. Ráadásul a rivális áruházak és diszkontok mellett ott a félelmetes netes versenytárs, az Amazon is.
A vezető hasonszőrű a cég vásárlóival
De ha valaki jól ismeri a J. C. Penney vevőit – akiknek a nagy részét a közepes jövedelmű külvárosi családanyák teszik ki –, akkor az a hétgyermekes szegény családból származó afroamerikai Ellison. Tennessee álamban élő családjával évente csak kétszer vásároltak az áruházban, egyszer az iskolakezdés előtt, egyszer pedig karácsonykor, nagy dolog volt egy-egy bevásárlás.
Ellisonnak az is feltűnt, mennyire nincs semmiféle kapcsolat a lánc dolgozói és vezetői között. Kinevezése óta ezért több mint száz áruházba ment el beszélgetni, és 60 céges találkozót is szervezett a dolgozókkal. A munkahelyi morál javítása miatt arra kötelezte a vezetőket, hogy márkás és drága ruhák helyett penney-s ruhákat viseljenek, amikor elmennek egy-egy áruházba, és ugyanolyan névtáblákat viseljenek, mint az ott dolgozók.
A vezérigazgató nem akar szakítani a bevásárlóközpontokkal, és jelenlegi lojális vevőinek szeretne még többet eladni. Jelenleg a láncnak 87 millió vásárlója van, ugyanannyi, mint 2011-ben. A legutóbbi, fájdalmasra sikeredett átalakításkor 20 millió vevőt veszítettek el.
Ellison irányítása alatt a lánc arra készül, hogy 1983 óta először újra árusítani kezd háztartási gépeket is.
Nagyobb hangsúlyt kapnak majd azok a ruhamárkák, amelyeket csak a láncnál lehet kapni, de a társaságnál már mobil appot is fejlesztenek, ebbe integrálnák a hagyományosan jól működő kuponos kedvezményeket is. A fiatalítás az ügyfélkörre is ráférne, a J.C. Penney vásárlóinak átlagéletkora átlagosan 49 év, majdnem három évvel több, mint 2011-ben.
Az új vezér azt is jobban ki akarja használni, hogy az áruházakban külön egységként működő fodrászatok alkotják az USA legnagyobb hasonló hálózatát és a 850 fodrászat termeli az egyes egységek forgalmának 5 százalékát. Az InStyle magazinnal kötött megállapodást a modernizálásukra, amely idén le is zárulhat. A fodrászatokat pedig jobban össze akarja kötni a szintén külön egységekként működő Sephora drogériákkal.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Mit mutatnak a kutatási adatok? Kell aggódni a munkahelyek elvesztése miatt?
Változásokat jelentettek be a Demján Sándor Tőkeprogramhoz kapcsolódó Demján Sándor Tanácsadási Voucher Programban.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat, vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozták, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.
A hidegfront északnyugat felől érkezik, de majd csak az éjjeli órákban.