EUDR: szinte mindenkit érint, mégis csak kevesen készültek fel rá
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
Lehúzza a Nemzetközi Úszószövetséget (FINA)? Vagy pont fordítva: saját cége vesztesége árán is vállalja, hogy kiadja a FINA színes-szagos magazinját? Nem tudjuk eldönteni, de két dolog biztos: Gyárfás Tamás, a vasárnap posztján megerősített úszószövetségi elnök cégéhez folyik a bevétel, ha valaki előfizet a lapra, a FINA pedig nagyon elégedett az együttműködéssel.
Gyárfás Tamás cége, a St. Plusz Könyv- és Lapkiadó Adatfeldolgozó és Nyomdaipari Kft. gyártja a Nemzetközi Úszószövetség (FINA) lapját, a kéthavonta print és digitális formátumban is megjelenő Fina Aquatic World Magazine-t. Azt, hogy Gyárfás nemcsak felelős szerkesztője a magazinnak (Pedro Adregával, a FINA iroda kommunikációs osztályvezetőjével közösen), hanem megbízott kiadója is egyben, egy laikus számára akkor derül ki, ha valaki megpróbál a FINA oldalán előfizetni: fizetéskor a százszázalékos Gyárfás-érdekeltség St. Plusz Kft. K&H Bank által vezetett folyószámlájához irányít az oldal. (A St. Plusz Kft. nem keverendő össze a Sport Plusz hetilapot kiadó Sport Extra Kft.-vel., melynek a főszerkesztő, Bocsák Miklós a tulajdonosa.)
Bejáratott munkatársak
A St Plusz Kft.-nek azt megelőzően nem volt exportbevétele, mint hogy Gyárfás a FINA végrehajtó bizottságába bekerülve 2010-ben kézbe vette a magazin megújítását. 2010 és 2014 között viszont a cég összesített exportértékesítési árbevétele nyilvános cégadatok szerint a nulláról több mint 474 millió forintra nőtt. A magazin szerkesztősége – a FINA lausanne-i irodája mellett – a St Plusz Kft. budapesti székhelye, szerkesztője Csurka Gergely, a hazai úszószövetség kommunikációs vezetője (aki benne van a FINA média bizottságában is).
A magazin layoutját az a Fábián István csinálja, akit Gyárfás házi designereként ismerhetünk. Egyebek mellett ő jegyezte a 2017-es budapesti vizes világbajnokság plakátterveit, melyeket rövid időn belül le kellett cserélni, olyan hamar széttrollkodták az interneten a minősíthetetlen színvonala miatt. (Bár a világbajnokságot szervező cég nevében Seszták Miklós elnök és Szántó Éva ügyvezető is amellett érvelt, hogy szó sincs új arculatról, mert ők nem hirdették ki győztesnek Fábián terveit, azokat a FINA – Gyárfásék által szerkesztett – Facebook-oldala is közzétette, mint a vb plakátterveit.)
Megkerestük a FINA-t, hogy igaz-e, a magazin előállítását, a hirdetések és a magazin értékesítését a szervezet nevében a St. Plusz Kft. végzi, és ha igen, nem tartják-e összeférhetetlennek, hogy a FINA egyik vezető tisztségviselőjének a cége az úszószervezet egyik szerződéses beszállítója. A megkeresésünkre Cornel Marculescu, a FINA iroda ügyvezetője válaszolt, aki az impresszum szerint a St. Plus Kft. mellett felelős a magazin sales és hirdetési tevékenységéért is. Mint írta, annak ellenére válaszol, hogy mindaz, amire rákérdezünk, üzleti titok tárgyát képezi, de „Gyárfás úr felhatalmazott minket, hogy az együttműködésünk részleteit felfedjük”. Gyárfást a hvg.hu is megkereste, de ő nem kívánt nyilatkozni.
Ezért is tüntették ki
A feladatot Gyárfás a "Média Bizottság" vezetőjeként kapta, amit évek óta közmegelégedésre a legmagasabb szinten teljesít, áll a levélben. Többek között ez volt az egyik oka annak, hogy „idén januárban a FINA az általa adható legnagyobb elismeréssel, az Arany Kitűzővel (FINA Gold Pin) jutalmazta”. Mint Marculescu írja, „minden FINA-tag a hozzá legjobban illő területtel foglalkozik, ott, ahol a legjobban tudja a tudását kamatoztatni. Gyárfás úr médiával kapcsolatos ügyekben hatalmas tapasztalattal rendelkezik, nyilvánvaló választás volt erre a pozícióra.” Marculescu közli azt is, hogy a FINA évente 200 ezer eurót fizet a magazin elkészítésére, amely összeg minden ezzel kapcsolatos költséget fedez. A St Plusz Kft. egyéb bevételeiről a FINA-nak nincs információja, és nem is áll érdekében ezekről tudomást szerezni. Az elszámolás úgy zajlik, hogy az év végén a felek átnézik a könyvelést mind a kft. mind a FINA részéről, melyet a FINA ellenőrei auditálnak.
Vagyis a FINA Bureau egyetértésével, a szervezet ellenőrzése mellett a "FINA-család" maximálisan elégedettnek tűnik az együttműködéssel. Arra a kérdésünkre, hogy a tevékenység kihelyezése egy vezető tisztségviselő érdekeltségéhez nem összeférhetetlen-e a szervezet megfeleltetési elveivel (compliance), Marculescu nem tért ki. A gyártás a szerződés szerint a St. Plus Kft. üzleti kockázata. A „tokkal-vonóval” 200 ezer euró mai árfolyamon évi 62 millió forintot jelent. Ez egyrészt több mint 10 millió forint bekerülési költséget tesz ki lapszámonként, amiről a példányszám ismerete nélkül lehetetlen megállapítani, hogy sok vagy kevés. A 124 oldalas magazin alapformátuma egyébként nem a print: digitális formátumban ingyenesen hozzáférhető, a szakszövetségek levelezőlistáin keresztül juthat el az olvasókhoz.
Mindenki nyertes
A St. Plus Kft. eredménykutatásaiból kiolvasható, hogy a lap előállításáért kapott – árfolyamtól függően – évi 50-60 millió forinthoz minden teljes üzleti évben hozzájön még 40-60 millió forint egyéb exportbevétel, aminek a forrásáról nem tudni semmi biztosat, de kötődhet a FINA-hoz (pl. hirdetési és egyéb bevételek) . Mivel a St. Plus Kft.-nek itthoni tevékenységéből is van árbevétele, végképp nem lehet semmit sem mondani arról, hogy milyen haszonnal dolgozhat együtt Gyárfás Tamás cége a FINA-val. Egy biztos: 2011 és 2014 között a St. Plus Kft. üzemi eredménye – az első évet kivéve, amikor bejött egy 4,3 milliárdos egyéb bevétel – mindig mínuszban volt.
Egyébként nemcsak a FINA magazint készíti a Gyárfás-stáb, a FINA Tv-nél is Nap Tv-s eszközparkkal dolgoznak, amelyben szintén közreműködnek magyar kollégák: így például Kadarkai Endre, a NAP Tv egykori riportere, akinek manapság az Echo Tv-n van műsora. Ő készítette azt a portréinterjút, melyben Ákos a női princípiumról beszél.
Kosár-módszer
Gyárfás a sportdiplomáciái előmenetelét mind az Európai Úszószövetségben (LEN), mind pedig a FINA-ban nagyban köszönhette médiaipari tapasztalatainak. Szerkesztette a LEN online magazinját, és mint írtuk, a FINA-ban is ezt a tudását, kapcsolatrendszerét kamatoztatta. Gyárfás az úszók előtt hasonló utat járt be a kosárlabdázóknál. Volt kosárlabda-szövetségi alelnök és MOB-delegált, nemzetközi kosárlabda-magazin főszerkesztője, és a rendszerváltás idején a nemzetközi kosárlabda-szövetség sajtóbizottságának tagja.
Amikor a magyar úszósport a sportsikerei csúcsán – a Zemplényi-korszak végén – a csőd szélére került, a visszahívott Ruza József főtitkár 1993-ban beajánlotta elnöknek Gyárfást, aki 2004 után futott be villámkarriert a nemzetközi sportdiplomáciában. Ekkor került be az Európai Úszószövetség (LEN) elnökségébe, és lett média kapcsolatokért felelős vezető, 2008-tól alelnök, 2012-től pedig kincstárnok (treasurer). Tavaly bekerült a FINA legszűkebb vezetői testületébe, az Executive boardba, melyben Európát képviseli. Közülük kerül ki a 81 éves Julio Maglione elnök utóda.A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
Mit tartalmaz az ajánlás? Mely cégekre vonatkozik? Hogyan védi a vállalkozásokat?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Elindult a Gigabit Magyarország program. Változtak a Nemzeti Bajnokok – Zöld és digitális átállást célzó egyműveletes kombinált Hitelprogram feltételei.
A miniszterelnök szerint olyan fontos szerepet játszunk Ukrajna energiaellátásában, hogy ha például egy baleset miatt nem tudnánk nekik áramot és gázt küldeni, akkor megállna az országuk. Megnéztük, mennyi ebben az állításban az igazság.
A főpolgármester szerint azonnali vizsgálatra van szükség.
A projektet Hadházy Ákos szerint „pont úgy lopták szét, mint ahogyan azt a címe sejteti”.