Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c1eaea11-70e1-4ffd-8f42-b20295cf8778","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az Építési és Közlekedési Minisztériumot a mohácsi Duna-híddal kapcsolatos várakozásokról kérdezték, amire az államtitkár a legendás őszödi beszédből vett idézettel válaszolt.","shortLead":"Az Építési és Közlekedési Minisztériumot a mohácsi Duna-híddal kapcsolatos várakozásokról kérdezték, amire...","id":"20250128_mohacsi-duna-hid-irasbeli-valasz-agh-peter-oszodi-beszed-gyurcsanyozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1eaea11-70e1-4ffd-8f42-b20295cf8778.jpg","index":0,"item":"94206e2f-3a4e-45a0-9457-3d45a1e0d579","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250128_mohacsi-duna-hid-irasbeli-valasz-agh-peter-oszodi-beszed-gyurcsanyozas","timestamp":"2025. január. 28. 20:10","title":"Meglepő helyen gyurcsányozott egy jót Ágh Péter államtitkár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75dd7698-0582-4190-8fe6-14b152d8d1a0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A 2024 PT5 kódjelű aszteroida 57 napot át keringett a Föld körül, mire újra kilépett a gravitációs mezejéből. A csillagászok vizsgálata váratlan felfedezést hozott.","shortLead":"A 2024 PT5 kódjelű aszteroida 57 napot át keringett a Föld körül, mire újra kilépett a gravitációs mezejéből...","id":"20250128_2024-pt5-aszteroida-hold-darabja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75dd7698-0582-4190-8fe6-14b152d8d1a0.jpg","index":0,"item":"a0a55151-de9b-4eaf-8b4b-0f4e5b302eca","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_2024-pt5-aszteroida-hold-darabja","timestamp":"2025. január. 28. 11:09","title":"Megvizsgálták a Föld átmeneti holdját, kiderült, a Hold egy darabja térhetett vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b94df7b-9611-499a-b985-947449812ccf","c_author":"EUrologus","category":"360","description":"Nem az angoltudása, sokkal inkább szakmai felkészültsége hagy kivetnivalót maga után Deutsch Tamás fideszes EP-képviselőnek. EUrologus vélemény az EP-képviselők nyelvi készségeiről.","shortLead":"Nem az angoltudása, sokkal inkább szakmai felkészültsége hagy kivetnivalót maga után Deutsch Tamás fideszes...","id":"20250129_Deutsch-Tamas-angol-europai-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b94df7b-9611-499a-b985-947449812ccf.jpg","index":0,"item":"6756c9d2-d2f8-40b1-8a82-289665b61e0d","keywords":null,"link":"/360/20250129_Deutsch-Tamas-angol-europai-parlament","timestamp":"2025. január. 29. 14:23","title":"Deutsch Tamás nem az angoljával lóg ki az EP-képviselők közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4a09469-5197-4693-b5ba-f1b32c834d28","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ) szerint az áruházlánc lemaradhat a a munkavállalókért folyó versenyben.","shortLead":"A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ) szerint az áruházlánc lemaradhat a a munkavállalókért folyó...","id":"20250129_auchan-szakszervezet-beremeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4a09469-5197-4693-b5ba-f1b32c834d28.jpg","index":0,"item":"10b4872d-0439-45d9-917a-44aec3a517d3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_auchan-szakszervezet-beremeles","timestamp":"2025. január. 29. 14:21","title":"Közelében sincs az Auchan béremelése a dolgozók elvárásának, a szakszervezet szerint sokan távozhatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dcdf7d05-3bd1-45b5-b6df-02b7f4137a97","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kedden a fővárosi bizottsági ülésen a pártok nem tudtak megegyezni a cégvezetői pályázatokról, a Fidesz, a DK, az MSZP és a Párbeszéd együtt szavazta le a javaslatot.","shortLead":"Kedden a fővárosi bizottsági ülésen a pártok nem tudtak megegyezni a cégvezetői pályázatokról, a Fidesz, a DK, az MSZP...","id":"20250128_Magyar-Peter-A-Tisza-nem-asszisztal-a-budapesti-mutyikhoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dcdf7d05-3bd1-45b5-b6df-02b7f4137a97.jpg","index":0,"item":"5b74999a-18ce-4b18-87c7-602eab0b61ca","keywords":null,"link":"/itthon/20250128_Magyar-Peter-A-Tisza-nem-asszisztal-a-budapesti-mutyikhoz","timestamp":"2025. január. 28. 20:24","title":"Magyar Péter: A Tisza szerdán erős jelzést küld a hatalmi elit tagjainak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ad6c2f5-d8da-48e1-b8f9-3caebcb836ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A technológiája jogszerűtlen felhasználásával vádolja a DeepSeek fejlesztőjét a ChatGPT mögött álló OpenAI.","shortLead":"A technológiája jogszerűtlen felhasználásával vádolja a DeepSeek fejlesztőjét a ChatGPT mögött álló OpenAI.","id":"20250129_openai-mesterseges-intelligencia-hasznalata-jogszerutlenul-deepseek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ad6c2f5-d8da-48e1-b8f9-3caebcb836ee.jpg","index":0,"item":"4555a0d6-c92f-429e-a75a-0c8acae7ea81","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_openai-mesterseges-intelligencia-hasznalata-jogszerutlenul-deepseek","timestamp":"2025. január. 29. 13:03","title":"Az OpenAI állítja: bizonyítékot talált arra, hogy a technológiájával is fejlesztették a DeepSeek MI-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7a453be-1c34-41a2-8420-800ac9adc72d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Cukrászati nyomás alatt a rendszer.","shortLead":"Cukrászati nyomás alatt a rendszer.","id":"20250129_Mini-Dubaj-torta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7a453be-1c34-41a2-8420-800ac9adc72d.jpg","index":0,"item":"8e278547-6ee2-4f39-b4d0-8b016f6bc992","keywords":null,"link":"/elet/20250129_Mini-Dubaj-torta","timestamp":"2025. január. 29. 14:51","title":"Nem állt le az élet a Bindzsisztán-szelettel, máris itt a Mini Dubaj és Maxi Dubaj torta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"016a4e3b-7fed-4d80-a09f-803003d051dd","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"A múlt heti bombariadók idején a kisdiákok az ukrajnai hírözön miatt nagyon is átélték, hogy veszélyben vannak. Orbán Viktor egyik legszorosabb szövetségese elmesélheti neki, milyen az, amikor az utca elszámoltatást követel. Készül-e itthon is útmutató az összehangolt védekezésre, ha már permanens háborús vészhelyzetre hivatkozva kerüli meg a demokratikus döntéshozatalt a kormány? Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"A múlt heti bombariadók idején a kisdiákok az ukrajnai hírözön miatt nagyon is átélték, hogy veszélyben vannak. Orbán...","id":"20250130_hvg-Gergely-Marton-Dubaj-nem-jar-egyedul-Fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/016a4e3b-7fed-4d80-a09f-803003d051dd.jpg","index":0,"item":"c2a0bcf4-7a29-4628-9739-e92f7ce81754","keywords":null,"link":"/360/20250130_hvg-Gergely-Marton-Dubaj-nem-jar-egyedul-Fulszoveg","timestamp":"2025. január. 30. 08:00","title":"Gergely Márton: Dubaj nem jár egyedül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hivatalosan is bemutatkozott Magyarországon a hazai fejlesztésű eFusion elektromos repülőgép. Különlegessége – az elektromos üzem mellett –, hogy hazai fejlesztésű: hajtásáról a Siemens Zrt. kutatás-fejlesztési csapata és a németországi anyavállalat által közösen fejlesztett rendszer gondoskodik, a repülőgéptestet pedig a Magnus Aircraft Zrt. fejlesztette és gyártotta.
A fenntartható megoldások egyre nagyobb szerephez jutnak a közlekedésben is, az elektromos kerékpárok és autók után pedig elérkezett a repülők ideje. Hosszas kutatómunkával alkotta meg ugyanis a Siemens az eFusion nevű elektromos repülőgép hajtásrendszerét. A Siemens számára különösen fontos, hogy továbbra is részese legyen a közlekedés forradalmasításának, aminek következő lépése kétségkívül a fenntartható megoldások fejlesztése. Jövőre lesz 130 éve, hogy a Siemens jelen van Magyarországon. Siemens technológia hajtja a főváros villamosait és metróit, most pedig a repülésen a sor, a K+F csapat kitartó munkájának köszönhetően készült el az eFusion.
Az eFusion 2016 áprilisában szállt föl először a kecskemét-matkópusztai repülőtérről, a szakma nemzetközi képviselői pedig április 20-án, az AERO 2016 nemzetközi repülős szakmai kiállításon ismerhették meg. Az oktató és alap műrepülésre, valamint vészhelyzeti képzésre egyaránt alkalmas gép üzemeltetése olcsóbb és még inkább környezetbarát alternatívát jelent majd a nagy fogyasztású, hagyományos belső égésű motorral rendelkező repülőgépekhez képest.
Siemens
„A Siemens számára a környezetbarát, energiahatékony repülés kiemelkedő fontosságú, hiszen célunk, hogy szerepet játsszunk a jövő elektromos repülőinek és hibrid hajtásrendszerrel szerelt utasszállítóinak létrehozásában. A jövőbeli fejlesztések iránya a kisebb gépektől az egyre nagyobbak felé fog haladni. Fontos, hogy az általunk fejlesztett hajtásrendszereket minél többet teszteljük a levegőben is: ezért igen fontos tapasztalatokat szereztünk az eFusion légi tesztelésével. A repülőgép elektromos hajtásrendszerét a magyar és a német Siemens közösen fejlesztette, de a munkában részt vettek magyar kis- és középvállalkozások, valamint egyetemek is.” – mondta el Dr. Frank Anton, a Siemens AG elektromos repülőgép-fejlesztési üzletágának igazgatója.
Egy kecskeméti hangárban összeraktak egy kétüléses sport- és oktató repülőgépet, amely már most világszám, és nagyon úgy fest, pár éven belül letarolhatja saját világpiacát. Öt éve még papíron sem létezett a Fusion 212, ma már több százat azonnal el tudnának adni a Siemensszel közösen fejlesztett magyar karbonrepülőgépből.
Az együttműködéssel kapcsolatosan Katona Imre, a Magnus Aircraft Zrt. vezérigazgatója megjegyezte: cégük a fejlesztés megkezdése óta azon dolgozott, hogy a mérnökök által kigondolt elektromos hajtás segítségével "valóban a levegőbe emelkedhessen az általunk épített eFusion. Az azóta teljesített számos sikeres repülés bizonyítja, hogy valóban jól dolgoztunk és a közös munkának, és a két vállalat együttműködésnek van jövője. A nagy büszkeségre okot adó eFusion iránt a világ minden pontjáról érdeklődnek, várják, szeretnék kipróbálni, valamint a jövőbemutató fejlesztésnek részeseivé és felhasználóivá kívánnak válni."
Hogy mi a következő lépés? Dr. Balázs Gergely, a Siemens kutatás-fejlesztési vezetője szerint egy fontos mérföldkő már teljesítve - "a hátralévő tesztelési időszakban folytatjuk a teszteket a hajtás tökéletesítése érdekében. Célunk, hogy a jövőben a jelenlegi elektromos repülőgéphajtás prototípusból terméket fejleszthessünk és azt kis szériában előállíthassuk. Ezen kívül munkánk fontos része új technológiák kutatása, fejlesztése és integrálása repülőgépekbe.
Nemsokára már elektromotort szerelnek be a repülőgépekbe, amelyek a felszálláskor és manőverezéskor óriási teljesítmény leadására képesek, és nagyon halkan dolgoznak, sok kerozint lehet velük megspórolni. A tengeri és szárazföldi szélturbinákról vagy a hibrid vonatok és autóbuszok fejlesztéséről szólva a Siemens világszerte jól ismert innovátornak számít.
Az eFusion repülőgépről további információ az alábbi található, az első tesztrepülésről készült videó pedig a Youtube felületén érhető el.
Az iskolai bombariadó-hullám nyomán Orbán jól elmondta, hogy a legfontosabb, hogy a migránsokat nem szabad beengedni!. Pedig semmilyen bizonyíték nincs az elkövető kilétére, sőt az érintett országok egyikében sem találtak elkövetőt, ahogy bombát sem.