szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Negyedik éve folyamatosan bővül a szőlőbor készítéssel foglalkozó cégek összárbevétele – olvasható ki az OPTEN cégadatbázisából. A 2015-ös év sem tekinthető kivételnek ebből a szempontból.

Bár még tart a szüret és a szakemberek csak közepes, vagy annál némileg jobb minőségű újborra számítanak, a szektor szereplői mégsem lehetnek elégedetlenek. A szőlőbor készítésével foglalkozó cégek összárbevétele a 2012. évi 87 milliárd forintról, 2015-ben 100,6 milliárd forintra emelkedett. Ez annak fényében is elismerésre méltó, hogy a hazai piacot elárasztják az olasz és a spanyol import asztali borok, amelyek árban is versenyképesek a hazai termékekkel szemben. Ugyanakkor a hazai borkivitel még mindig nem éri el az import volumenét és csak egy szűk, prémium termékkört ölel fel.

 Borászati vállalkozások
 Szőlőbor készítéssel foglalkozó cégekVeszteséges cégekÉves árbevétel (ezer forint)
201290334187 236 636
201390634394 748 635
2014 91035896 192 382
2015885317100 671 202
forrás: Opten

A borkészítéssel foglakozó cégek száma lassú csökkenést mutat. Tavaly csak 885 vállalkozás működött Magyarországon, amely szőlőbort állított elő. Egy évvel korábban ez a szám 910 volt. A kedvező statisztikai eredményeket némiképpen árnyalja, hogy ebből a 885 cégből 632 olyan mikro-vállalkozás, amelynek árbevétele az évi 100 millió forintot sem haladja meg és e cégek 45,7 százaléka vesztességgel zárta az utolsó lezárt üzleti évét.  Ugyanakkor csak 20 olyan borászat van, amely 1 milliárd forintnál magasabb árbevétellel rendelkezik, igaz ők adják a szektor teljes bevételének 60,9 százalékát.

A szektor jelenleg az uniós pályázati rendszertől is remélhet megfelelő támogatást, hiszen jelenleg is fogad támogatási kérelmeket a VP3-4.2.2-16 Borászat termékfejlesztésének és erőforrás-hatékonyságának támogatása című pályázat, ahol legfeljebb 200 millió forint erejéig szerezhetnek be technológiai eszközöket és vezethetnek be anyag-, energia- víztakarékos, valamint a környezetterhelést egyéb módon csökkentő feldolgozási technológiákat és működési módszereket.

„A jövőben a szektor lehetőségeit az időjárási viszonyok mellett, az uniós támogatások kihasználásának hatékonysága és a sikeres bormarketing fogja meghatározni” – véli Pertics Richárd az OPTEN céginformációs vezetője.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!