Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Hogy ez miért nem nekem jutott eszembe, gondolhatja bárki, ha megtudja, hogyan csinált ez az amerikai férfi 35 ezer dollárból 4 év alatt 90 milliót.
A férfiakat valósággal sokkolja, hogy mennyi pénzt kell kiadniuk borotvára, nem is szólva arról a kényelmetlenségről, amivel a szőrtelenítőeszköz bolti beszerzése jár. E közhelyes kocsmai panaszkodás tette kőgazdaggá Michael Dubint. A „velencei kalmár” – Los Angeles Venice nevű városrészében élő fiatalember – a nehézkesen mozduló, konzervatív borotvagyártóknak mutatott szamárfület: internetes klubot szervezett az olcsó borotvák házhoz szállítására vágyó férfitársainak.
Az angol szójátékkal Dollar Shave Clubnak (a shave borotválást, a hasonló hangzású save viszont spórolást jelent) nevezett vállalkozás négy év leforgása alatt 3,2 millió klubtagot toborzott, működését pedig az Egyesült Államokon kívül Kanadára és Ausztráliára is kiterjesztette. A simára borotvált jó arcokra az Unilever vetett szemet, s a nyár közepén 1 milliárd dolláros ajánlatot tett a cég megvásárlására, amit csak a szőrösszívűek utasítottak volna vissza. Dubin és társtulajdonosai, befektetői is igent mondtak. Annál is inkább, mert az alapító, aki 2012-ben 35 ezer dollárját – minden megtakarítását – ötlete megvalósításába invesztálta, ezzel megütötte a főnyereményt: a cég értékesítésével 90 millió dollár került a számlájára.
Az egyszerű internetes borotvaértékesítés aligha hozott volna ilyen sokat a konyhára, még úgy sem, hogy sikerült olcsó és jó minőségű dél-koreai beszerzési forrásra szert tenni. Az igazi „őrültség” a klub szervezése volt. Aki feliratkozott, az biztosra vehette, hogy az ingyenes kipróbálást követően minden hónapban az általa megjelölt napon érkezik meg lakására a kiválasztott borotvacsomag. A legegyszerűbb – kétélű pengével, öt cserélhető tartalék kazettával – mindössze 1 dollárért, a legdrágább – hatélű, négy tartalékkal – 9 dollárért, szállítási költség felszámítása nélkül. A klubtagok menet közben változtathatnak a szállítás gyakoriságán vagy a borotva típusán is.
Az üzletet Dubin YouTube-videója indította be, amely 23 millió letöltéssel szinte felrobbantotta az internetet. A saját vállalkozását megelőzően különböző médiumoknál marketinges, a kabaréműfajjal is megpróbálkozó Dubin maga állt a kamara elé, és fiatalos lendületű, vicces videóban magyarázta el, mennyi pénzt és időt takaríthat meg az, aki csatlakozik a klubhoz, és az ő „f...ing great” borotvájukat használja. Érvei nyitott fülekre találtak: a videó közreadását követően összeomlott a cég szervere, annyian akartak belépni a borotvaklubba. Az első 48 órában 12 ezer megrendelést regisztráltak, egy hónappal később pedig már 13 millió dolláros forgalmat mondhattak magukénak, ami mostanra megközelíti a 200 millió dollárt.
A repülőrajtot követően gyorsan bővült a termékválaszték is. A kartondobozban kiszállított havi borotvaadag mellé a klubtagok kívánságának megfelelően borotvakrém, arcápoló, hajzselé is kerülhet. A test felső régióinak kényeztetése után sorra került az alsóbb tájak ápolása is. A drogériákban nedves popsitörlőként ismert bébikozmetikum felnőtt férfi változatát is bedobta a köztudatba a Shave Dollar Club – egy már elmaradhatatlan vicces bevezető videó kíséretében. Dubinnak arra is volt gondja, hogy a népszerűséget részben jótékony célra hasznosítsa: a törlő árbevételéből 10 ezer dollárt adott a vastagbélrákszűrés népszerűsítésére. Majd pedig élőben közvetítette, amint ő is aláveti magát a másoknak is ajánlott béltükrözésnek.
A siker egyik titka az lehetett, hogy a klubvezetés egy pillanatra sem szüneteltette interaktív kapcsolatát a tagsággal. Az összetartozás érzését igyekeztek tovább erősíteni a minden hónapban az esedékes borotvaküldemény mellé csomagolt, karikatúrákkal és humoros szövegekkel megtöltött, Fürdőszobapercek című klubhíradóval. Ebben a tagok olyan kardinális kérdésekre kaphattak választ, mint hogy miért nőnek gyorsabban a kéz-, mint a lábkörmök, vagy miért lehet jobban aludni, ha az egyik láb kilóg a takaró alól.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.