szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Háromból egy családi vállalkozás éri meg a második generációt, az utódlás halogatása biztosan kudarchoz vezet.

A családi vállalkozások a kulturális, gazdasági és politikai környezettől szinte teljesen függetlenül világszerte ugyanazokkal a nehézségekkel néznek szembe – szemlézte a Piac&Profit Peter Leach Családi Vállalkozások című könyvét.

A családi vállalkozásokban ugyan meghatározó az alapító személye, de a cég folyamatosan bővül a rokonok és külső személyek belépésével. A vérségi kapcsolatok miatt olyan összetett problémák merülhetnek fel, amelyek megmérgezhetik a családi életet, de akár a céget is tönkretehetik.
Leach szerint a családi vállalkozás fennmaradása érdekében a legfontosabb pont az utódlás megtervezése, mégis, a legtöbb alapító éppen ezt mulasztja el tudatosan ütemezni. Nemcsak a kellő tapasztalat hiánya miatt nem sikerül kinevezni az utódot (általában valamelyik gyermeket), hanem az is gond, ha több jelentkező lenne a pozícióra. Ez a két probléma pedig közvetlenül a családi vállalkozás hanyatlásához szokott vezetni.

Magyarországon egy tavaly végzett kutatás szerint a kkv-k – azaz olyan cégek, melyek legalább három főt foglalkoztatnak, és minimum 50 milliós éves árbevételt érnek el – 58 százaléka, azaz csaknem 30 ezer cég családi vállalkozás. A többgenerációs családi vállalkozások (ahol az utódlás lezajlott, vagy öt éven belül esedékes) száma a becslés szerint körülbelül a tizede, kevesebb mint 3 ezer cég. Ahol az alapító tudatos, ott a vállalkozás húszéves korára el lehetett jutni a családon belüli cégátadásig.

(A nyitóképen az USA legrégebbi családi vállalkozása, az 1705-ben alapított John Stevens Shop látható.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!