Hogyan kerülhet egy startup a húsz legnagyobb adófizető közé? Például úgy, hogy a nagyobbak közül sokan nem fizetnek. Ukrajna a világon az elsők között van a feketemunkában és az adóelkerülésben, amelyek egy nemzetközi könyvelői szervezet, az ACCA szerint a gazdaság 46 százalékára jellemzőek. Az angolos nevű Ugears a maga 200 alkalmazottjával így lehet Kijev és környéke húsz (törvényes) legnagyobbjának egyike. De a cég nem elsősorban ezért érdekes, hanem a szíveket megdobogtató, különleges fajátékainak gyors világsikere miatt. Olyan konstrukciók ezek, amelyeknek összeszerelése még gyakorlott barkácsolóknak is napokba telhet. A különleges alkatrészeket számítógéppel tervezik, és lézeres gépekkel vágják ki. Az egyik konstruktőr, Miroszlav Pripilko mérnök büszkesége a többéves munkával megtervezett ló, amely 370 részből áll, felhúzható, és képes végignyargalni a szobán. Összerakása ragasztó nélkül megy, csakúgy, mint a többi modellé. Nem véletlen, hogy a játékok vásárlóinak 85 százaléka világszerte felnőtt.

Az ötletgazda, Denisz Ohrimenko négy éve környékezett meg egy tehetős befektetőt, Hennagyij Sesztakot. Akkoriban, pár hónappal a Majdan tér forradalma után, Sesztak úgy spekulált, hogy a gyenge gazdasági helyzet ellenére érdemes befektetni, mert a világ éppen érdeklődik Ukrajna iránt. Így aztán 120 ezer dollárt áldozott a Ugears (magyarul körülbelül: U fogaskerekek, U eszközök) útnak indítására. Az első termék, egy fából faragott névjegykártya-adagoló jól fogyott az ukrán szupermarketekben, de Sesztak persze rájött, hogy nem a szegény Ukrajnában, hanem a világpiacon lehet igazán jól keresni. Ha az első nemzetközi próba kudarcot vall, visszakoztak volna, de a próba nagyon is sikerült. 2015 novemberében a Kickstarter közösségi finanszírozó portálon a fa gőzmozdony és vasúti kocsi a kért 20 ezer helyett 406 ezer dollárt kapott. Azóta özönlenek a megrendelések.
Az Ukrajnában szokatlanul profi marketinghez tartozik, hogy minden egyes termékről pár perces filmecske készül. Látható például, hogyan dolgoznak a teherautó motorházában az apró dugattyúk, hogyan működik a laprugó a versenyautón, hogyan állítható be a kód a fa páncélszekrényen. A járművek természetesen elektronika nélkül működnek; régimódi, felhúzható gumimotor hajtja őket. Sesztak szerint a siker egyik oka érzelmi jellegű: sok vásárló a gyermekkora emlékeinek hatása alá kerül a mechanikus fajátékok láttán. Ma már negyvenféle készletet szállítanak a világ 85 országába, köztük Magyarországra. A Ugears termékei kaphatóak a New York-i Guggenheim Múzeumban is. A májusi hercegi esküvő előtt az angolok is megtalálták az ukrán céget, és a nagy alkalomra készen is lett a négylovas királyi hintó, kis fa-Meghannal és fa-Harryvel. Igaz, ez inkább szuvenír a jóval több alkatrészből álló, izgalmasabb részleteket mutató járműmodellekhez képest.

Az igazi áttörés most készül – derült ki nemrég a Süddeutsche Zeitung helyszíni riportjából. A világ Disneylandjei számára 15 ezer készletet rendelt a nagy amerikai álomgyár. A modellek egyelőre titkosak, árusításuk az ősszel kezdődik. És itt kapcsolódik a történet az adófizetéshez és ahhoz, hogy mindegyik alkalmazottat szabályosan foglalkoztatják – átlagosan havi 500 eurónyi hrivnyáért, ami jóval magasabb az ottani átlagnál. A Disney csak olyan vállalatoknak ad megrendelést, amelyek szabályosan működnek, nem zsákmányolnak ki gyerekeket, és méltányos béreket fizetnek. Sesztak beszámolója szerint mindezt az amerikaiak könyvvizsgálói napokig ellenőrizték a Ugears székhelyén.
„Ha nem működnénk kezdettől fogva áttekinthetően és törvényesen, sosem lettünk volna a Disney partnere”
– büszkélkedik a tulajdonos.
A cikk a HVG 2018/22. számában jelent meg.