szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Három hetet kapnak arra a légitársaságok, hogy válaszoljanak a fogyasztói szervezetek panaszaira. Utána szankciók következnek – ígéri az Európai Bizottság.

Hét napon belül vissza kell fizetnie a légitársaságnak a befizetett pénzt, ha törli a járatot. Ezt írja elő az uniós szabályzat, de a Covid–19-járvány ezt is felborította. Van olyan utas, aki már kis híján egy éve vár a visszatérítésre – írja a párizsi Le Monde.

A francia fogyasztóvédelmi szervezet az UFC-Que choisir (Mit válasszak) már tavaly áprilisban 57 légitársaságot szólított fel arra, hogy tartsák tiszteletben az utasok jogait: fizessék vissza a pénzt! Miután lényegében semmi sem történt, ezért mozgósították az európai fogyasztóvédők szervezetét. Ők fordultak a brüsszeli bizottsághoz, amely most határozott fellépést ígér a légitársaságokkal szemben.

Didier Reynders, az EU fogyasztóvédelmi biztosa így nyilatkozott: "azt várjuk el a légitársaságoktól, hogy azok az utasok, akik visszatérítést kértek, megkapják a pénzüket". Hozzáfűzte, ha a légitársaságok továbbra is megtagadják a visszatérítést, akkor a háromhetes határidő után pénzügyi szankciókra számíthatnak Brüsszeltől.

Sok légitársaság úgy akarja megkerülni a visszafizetést, hogy utazási bónuszra változtatná azt. Reynders viszont emlékeztetett arra az uniós határozatra, amely szerint "ezt csakis az utasok jóváhagyásával lehet megtenni".

Csakhogy az uniós tagállamok védelmezik a légitársaságokat, melyek a csőd szélére kerültek a koronavírus-járvány miatt. Emiatt a tagállamok elfogadták a bónusz megoldást – például Franciaországban is – állapítja meg a Le Monde.

Kérdés: a brüsszeli szigorra hogy reagálnak a légitársaságok és az őket védelmező uniós tagállamok?

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!