Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Szélsőjobboldali szimpatizáns a magdeburgi merénylet mögött, az oroszok a választások mögött. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"Szélsőjobboldali szimpatizáns a magdeburgi merénylet mögött, az oroszok a választások mögött. Válogatásunk a világlapok...","id":"20241223_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"2bca9b3b-b69b-42dc-92dd-5971a0624f28","keywords":null,"link":"/360/20241223_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2024. december. 23. 10:42","title":"Nemzetközi lapszemle: Európa rettenetes événél csak még rosszabb jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ac16a53-c323-4e53-872b-995bed54d1ca","c_author":"Földvári Zsuzsa","category":"360","description":"Lőttek a vadászat tekintélyének Ausztriában, egyre több a kiadott engedély, egyre kevesebb a természetet is óvó szabálykövető. Előfordul az a különös eset, hogy a vadászra lőnek. Georg Dornauer átvitt értelemben járt így.","shortLead":"Lőttek a vadászat tekintélyének Ausztriában, egyre több a kiadott engedély, egyre kevesebb a természetet is óvó...","id":"20241222_tilos-tiroli-vadaszat-uri-passzio-rosszallo-kozvelemeny-kalapos-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ac16a53-c323-4e53-872b-995bed54d1ca.jpg","index":0,"item":"0415396b-ee37-4014-bbfe-dadcde0bc2c4","keywords":null,"link":"/360/20241222_tilos-tiroli-vadaszat-uri-passzio-rosszallo-kozvelemeny-kalapos-beszed","timestamp":"2024. december. 22. 13:30","title":"Kalapja buktatta le a beszólogatásairól ismert macsó osztrák politikust","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Szoboszlai Dominik egy góllal és egy gólpasszal járult hozzá a Liverpool 6-3-as sikeréhez a Tottenham Hotspur vendégeként az angol labdarúgó-bajnokság 17. fordulójának vasárnapi zárómérkőzésén.","shortLead":"Szoboszlai Dominik egy góllal és egy gólpasszal járult hozzá a Liverpool 6-3-as sikeréhez a Tottenham Hotspur...","id":"20241222_Szoboszlai-remekelt-a-Liverpool-legyozte-a-Tottenhamet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a.jpg","index":0,"item":"c102682c-0929-4f10-8743-71b735c299b3","keywords":null,"link":"/sport/20241222_Szoboszlai-remekelt-a-Liverpool-legyozte-a-Tottenhamet","timestamp":"2024. december. 22. 19:45","title":"Szoboszlai remekelt, a Liverpool legyőzte a Tottenhamet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26466f8b-7bbd-4686-906a-356cd57ca66f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Először azt hitték, defekt miatt veszítette el az uralmát a sofőr a busz fölött. ","shortLead":"Először azt hitték, defekt miatt veszítette el az uralmát a sofőr a busz fölött. ","id":"20241221_brazil-busz-tragikus-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26466f8b-7bbd-4686-906a-356cd57ca66f.jpg","index":0,"item":"d64b54fd-1eab-46a0-94ca-eaaf7617b7d8","keywords":null,"link":"/vilag/20241221_brazil-busz-tragikus-baleset","timestamp":"2024. december. 21. 22:07","title":"Szikla zuhant rá, karambolozott és kigyulladt egy brazil busz, sokan meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"393a6402-83fd-4518-ba92-56c880bb47b3","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Munkalátogatásra Moszkvába érkezett Robert Fico szlovák miniszterelnök vasárnap – közölte Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője.","shortLead":"Munkalátogatásra Moszkvába érkezett Robert Fico szlovák miniszterelnök vasárnap – közölte Dmitrij Peszkov...","id":"20241222_Moszkvaba-erkezett-a-szlovak-miniszterelnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/393a6402-83fd-4518-ba92-56c880bb47b3.jpg","index":0,"item":"7192d71d-c450-4394-ab8d-2de77cce927c","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_Moszkvaba-erkezett-a-szlovak-miniszterelnok","timestamp":"2024. december. 22. 19:25","title":"Moszkvába érkezett a szlovák miniszterelnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ca45503-b7cf-44c5-a82f-1c2b86dd4c63","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Négy embert kellett kórházba vinni, az elkövetőt lelőtték a rendőrök.","shortLead":"Négy embert kellett kórházba vinni, az elkövetőt lelőtték a rendőrök.","id":"20241223_Kisteherauto-hajtott-egy-bevasarlokozpontba-Texas-allamban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ca45503-b7cf-44c5-a82f-1c2b86dd4c63.jpg","index":0,"item":"f688485a-430f-4a20-be19-7591bafc6c72","keywords":null,"link":"/vilag/20241223_Kisteherauto-hajtott-egy-bevasarlokozpontba-Texas-allamban","timestamp":"2024. december. 23. 09:29","title":"Kisteherautó hajtott egy bevásárlóközpontba Texas államban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63e9108c-3c06-47d3-b214-18b740323366","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az 50 éves zenész még azt sem tartja kizártnak, hogy egyetemista lesz. ","shortLead":"Az 50 éves zenész még azt sem tartja kizártnak, hogy egyetemista lesz. ","id":"20241223_robbie-williams-erettsegi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63e9108c-3c06-47d3-b214-18b740323366.jpg","index":0,"item":"08d980db-4d0f-4e44-be8f-7fba2320e32f","keywords":null,"link":"/elet/20241223_robbie-williams-erettsegi","timestamp":"2024. december. 23. 11:05","title":"Robbie Williams úgy döntött, hogy leérettségizik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c5d78a9-a216-41da-ab77-9f845bb88ea6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A luxushajókat gyártó cég pénzügyi beszámolója árulkodik a megrendelésről. ","shortLead":"A luxushajókat gyártó cég pénzügyi beszámolója árulkodik a megrendelésről. ","id":"20241221_szuperjacht-sanlorezno-vsquare","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c5d78a9-a216-41da-ab77-9f845bb88ea6.jpg","index":0,"item":"31cbb46f-797a-4fcd-acea-e933ce1a4ff2","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_szuperjacht-sanlorezno-vsquare","timestamp":"2024. december. 21. 21:39","title":"Valóban érkezett megrendelés a Sanlorenzóhoz egy 73 méter hosszú szuperjachtra, de nem tudni, magyar lesz-e a tulajdonos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két új járatot és tucatnyi járat sűrítését jelentette be Budapestről a diszkont légitársaság, amelynek vezetői cáfolták azt is, hogy szóba került volna, felvásárolja őket a Lufthansa.
Jelentősen megváltoztatta működését a Wizz Air annak érdekében, hogy az erre a nyárra is borítékolható kaotikus állapotok negatív hatásait enyhíteni tudja – erről is beszélt budapesti sajtótájékoztatóján a magyar gyökerű fapados légitársaság vezérigazgatója. Váradi József – aki egyébként (nem Wizz, hanem Lufthansa) járata késése miatt fél órával az esemény kezdete után érkezett csak meg – emlékeztetett: az, hogy tavaly nyáron összeomlott az operációjuk, emiatt több járatot törölni kellett, sok pedig csak késéssel érkezett meg a célpontjára, alapvetően a földi kiszolgálás, a légiirányítás hiányosságainak volt betudható, ám „mai fejjel lehet mondani, hogy több tartalékot kellett volna építenünk”.
Lapunk kérdésére, hogy mit is jelent pontosan ez a „tartalék”, a szakember elmondta: alapvetően három téren változtatták meg a működésüket. Egyfelől szakítottak azzal a gyakorlattal, hogy a gépek személyzetét az engedélyezhető 12 órának gyakorlatilag a maximumában igyekeztek kihasználni, így egy napi műszak 11-11,5 órából állt: mostantól 2-3 órás pufferrel tervezik meg a műszakokat. Ennek azért van jelentősége, mivel egy késésnél eddig többször előállt olyan helyzet, hogy a lejárt műszak miatt a személyzetet kénytelenek voltak lecserélni, ami további késésekhez vezetett.
Egyharmaddal több utast szállít ma a Wizz Air, mint a világjárvány előtt, de a forint gyengülése, a dollár erősödése és az olajárak elszállása gyengíti a légitársaság pozícióját. Erről is beszélt a hvg.hu-nak Váradi József, a társaság vezérigazgatója.
Átalakítják a Wizz Air négy légitársaságának (a magyar, a máltai, a brit és az abu-dzabi) működését is, ezentúl a négy cég önálló irányítási jogot kap az eddigi centralizált rendszer helyett. Ettől nagyobb rugalmasságot várnak, de egyben nagyobb emberigénnyel is jár: az operációban közreműködő irodai személyzet létszámát megduplázták 150 helyett 300-ra.
Az utasok számára ennél is fontosabb lehet a harmadik intézkedés, amellyel a korábbinál sokkal „robosztusabb stand-by rendszert” alakítottak ki: minden járat mögé került egy készenléti szolgálat, amely szükség esetén mobilizálható – ettől az remélhető, hogy kevésbé hagyja magára egy késés vagy törlés esetén utasait a légitársaság, lesz megfelelő call-center kapacitás vagy elegendő kapacitás az utaspanaszok feldolgozására.
Mindez nem csupán komoly beruházást igényel a cég részéről, de szakítás azzal az „ultrafapados” üzleti modellel is, amelynek a lényege az, hogy a kiegészítő szolgáltatásokat (és az ezekkel járó költségeket) igyekszik a minimálisra csökkenteni, a hatékonyságot pedig a maximumra növelni.
Váradi ugyanakkor kiemelte: a cég mai operációjának minősége összevethető a Covid-járvány előtti helyzettel, járataik 99,5 százaléka célba ér, és ők törlik a legkevesebb járatot. „Amitől szenvedünk, az az, hogy olyan nagyságrendű hatások értek minket a nyáron, amiknek az utózöngéi még mindig nem múltak el” - utalt arra, hogy a tavalyi repülési káosz idején felvett utaspanaszok egy részét még mindig nem sikerült rendezni, alapvetően azért, mert vitatták a kártérítés jogosságát. „De a következő hetekben ezeknek a végére fogunk jutni” - tette hozzá.
A biztonságra való törekvésre utal az is, hogy – mint Váradi megerősítette lapunknak ősszel tett nyilatkozatát – mostanra üzemanyag-beszerzésük nagyobbik felét úgynevezett fedezett ügyletek keretében bonyolítják le. Korábban ezzel már egyszer megjárta a cég: jóval drágábban tudta vásárolni az üzemanyagot, jelentős versenyhátrányba kerülve ezzel például fő versenytársuk, a Ryanair mögött. A vezérigazgató, elismerve, hogy erről komoly vita folyt cégen belül is, most is világossá tette: tisztában vannak azzal, hogy az ilyen ügyleteken csak a bankok nyernek, a jelenlegi volatilis árviszonyok mellett azonban nagyobb kiszámíthatóságot ad a számukra. „Ha többe is kerül, de legalább van egy dolog, amiben biztosak lehetünk.”
A Ryanair vezérigazgatója, Michael O'Leary korábban nemcsak ezen a téren ítélte úgy, hogy az ír fapadoshoz képest a Wizz Air komoly versenyhátrányban van, szerinte az is erre utal, hogy amíg az ő gépeik saját tulajdonban vannak, a Wizz lízingeli azokat. Váradi erre a sajtótájékoztatón úgy reagált: ennél többet nyom a latba az, hogy milyen gépekről van szó, márpedig a Wizz Air flottája, amely a tervek szerint idén már 170-ről 200 gépre nő, az évtized végére pedig elérheti az 500 gépet egyre nagyobb arányban Airbus 321neo utasszállítókból áll, ezek pedig a legkörnyezetbarátabbnak számítanak ebben a kategóriában. Ezzel – mint fogalmazott – nemcsak a döntéshozók és a társadalom által megfogalmazott igénynek felelnek meg, de saját működésüket is hatékonyabbá teszik. Mellesleg – jegyezte meg – egy gépet úgyis akkor adnak el, amikor vészhelyzet van, akkor pedig az elérhető ár is a valós töredéke.
Váradi ennél is keményebben reagált O'Learynek arra az állítására, hogy a Lufthansa megveheti a Wizz Airt: „ez egy hülyeség, nem tudnak minket megvásárolni, de a kérdés fel sem vetődött” - mondta.
Bár utasként legtöbbször csak a jegy ára számít, amikor légitársaságot választunk egy-egy útra, valójában szinte alig van valami, amiben megegyezik a két fapados cég. Most végignéztük apránként, mekkora különbség van a két légitársaság között, ebben pedig Bukta Gábor, a Concorde részvénypiaci elemzője volt a segítségünkre.
A sajtótájékoztatót mindenesetre nem azért hívták össze, hogy ezt megcáfolhassák a cég vezetői – Váradi József mellett Robert Carey, a Wizz Air elnöke –, hanem hogy az idei tervekről beszéljenek. Többek között arról, hogy Budapestről két új járat indul: Koppenhágába október 1-jétől, Sarm-es-Seikbe pedig október 31-től utazhatnak a légitársasággal az utasok. A cég tucatnyi járat sűrítéséről is beszámolt: több járat indul hetente Tenerifére, Alicantéba, Madridba, Barcelonába, Nápolyba, Bariba, Rómába, Berlinbe, Bázelbe, Athénba, Dubajba, Urghadára és Dzsiddába is. Robert Carey azt is bejelentette: magyarországi flottájukat 15 gépre növelik, amelyből 14 budapesti, egy pedig debreceni bázissal működik majd.
A Wizz Air 2024-es (2023. április 1-jén kezdődő) pénzügyi évében 67 millió utassal számol, ami 70 százalékos növekedés a Covid előtti időszakhoz képest. „Az iparág átlagosan most fogja elérni a 100 százalékot” - emelte ki Váradi. Nyolcezerre – a járvány előtti időszak duplájára – nő a Wizz munkatársainak száma is. A cég 200-ra növő flottájának már a fele Airbus 321neo, Budapesten már csak ilyen fog működni, amiben – erősítette meg Robert Carey – része van annak is, hogy a kormány az ágazati extraprofitadót ettől az évtől a gépek környezetterhelésének mértékével tette arányossá.
A cég – amely közel ezer járatot üzemeltet 50 országba – folyatja keleti expanzióját is. Ezzel kapcsolatban Robert Carey a hvg.hu kérdésére elmondta: úgy látják, a nyugati piacon már nincs akkora tér a növekedésre, így továbbra is Kelet-Közép-Európára fókuszálnak, ám a keleti régió több országában is megvan az előnyük. Elsőként léptek be saját, ultrafapados kategóriájukban, az úttörő szerep pedig komoly piaci előnyt tartogathat, érzik is a keresletet járataik iránt. Ebben komoly előnyt jelent abu-dzabi bázisuk, illetve az ott működő cégük, amelynek nyolcgépes flottáját a tervek szerint tovább bővítik.
Négy nap alatt négyszer nyilatkozott és értékelt évet a miniszterelnök, aki ezt négyféleképpen tette meg. Milyen volt az európai, a tanítóbácsis, a rutinból lenyomós és a szerepét komolyan vevő Orbán, és mi volt a közös a négy szerepben?
A tüntetők már nemcsak az újvidéki katasztrófa felelőseinek megbüntetését követelik, hanem a szerb kormány és az államfő lemondását is. Djokovic is megszólalt.