Hogyan durranhatott ekkorát pár nap alatt egy pesti burgerező? - ellátogattunk a Smashy tulajdonosához

Megnéztük az év eddig legnagyobb gasztro durranását, a Smashyt, ahol a vendég eteti az algoritmust.

Hogyan durranhatott ekkorát pár nap alatt egy pesti burgerező? - ellátogattunk a Smashy tulajdonosához

“Mit árulnak itt?” – kérdezi egy szemüveges, francia sapkás idős férfi a Baross utcai Smashy Burger előtt a sorban állóktól. A sor hosszú, legalább 20 méter, nem csoda, hogy az öreget érdekli, mit adnak ott bent. “Hamburgert” – válaszolom. “Mit?!” “Hamburgert” – másodjára megérti, kinevet és elsétál. A válasz nem egészen pontos. A Smashy-ben ugyanis smashed burgert árulnak, nem klasszikus hamburgert.

A felkockázott hagyma megy először a sütőlapra, rá a golyóba gyúrt húspogácsa, amit a céleszközzel (egy kőműves lapátot kell elképzelni) kilapítanak (smashing). Fontos, hogy csak egyszer lapítanak, és csak a pogácsa egyik oldalát, különben kimegy belőle a dzsúsz, ami az ízét adja. Fordítás után megy rá két szelet amerikai sajt, az uborka, illetve attól függően, hogy classic-ot, vagy house-t kérünk, ketchup és mustár, vagy házi szósz. Top tipp: a house-t kell kérni, az a jó.

 

Fazekas István

A menüválaszték ennyi: a kétféle burger, hasábburgonya, kóla vagy víz. Valószínűleg ez az egyszerűség is hozzátett valamennyit a Smashy elképesztő népszerűségéhez. Nincs túlbonyolítva, amitől őszintének hat. Mostanra talán mindenkinek leesett, hogy a 100 oldalas, befotózott kajás étlappal működő helyekkel valami nem stimmel, nem lehet egyszerre jó az őzpörkölt és a bolognai. A Smashy tulajdonképpen egyfajta dolgot árul, de az jó. Ez a konstrukció a magyarországi vendéglátástól idegen, azt például még a legmenőbb pizzázók sem merik bevállalni, hogy csak margarithát meg marinárát adnak.

Szóval nix ugribugri, egy a burger, egy a zászló, de ez még nem elég ahhoz, hogy kígyók kígyózzanak egy hely előtt, ami egy hónapja sincs nyitva. Finom? Persze, hogy finom, itthon ilyet még nem ettem. Igazi junk food, de a kategóriájában a legjobb. De ez se lenne elég egy ekkora sorra, sok jó hely van, ami előtt nem szobroznak nyitástól zárásig folyamatosan legalább 20-an, sőt.

 

Fazekas István

“Nem fogjátok elhinni, milyen jó hamburgerezőt találtam a Kálvin téren” – mondja egy kereskedelmi TikTok-hang, a képen egy huszonéves, szemüveges arc dörzsöli a tenyerét, és a Kálvin tér felől a Baross utca irányába mutat. Sallai Márknak a Smashyről készült TikTok-ját több mint 675 ezren látták. Sallai gasztrovlogger, éttermeket, büféket és italokat tesztel, a videóit sokan nézik, van köztük már olyan, amelyik összeszedett félmillió megtekintést, de nem pár hét alatt. A smashy-s TikTok-ja óta egy új videója volt, azt még többen látták – Sallai berobbantotta a Smashyt, és fordítva. A videóban elhangzik, hogy “előre szólok srácok, ez a hely nemsokára nagyon tele lesz” – azt valószínűleg ő sem gondolta, hogy ennyire.

@woltkodsallai Pár napja megnyílt a Kálvin téren a Smashy, ahol isteni smashed burgereket készítenek. A kínálatuk nem nagy, szóval nem nehéz kipróbálni náluk mindent. #foryou #fyp #smashed #burger #smashy #budapest #smashedburger #hamburger #olcsó #best ♬ eredeti hang - Sallai Márk

2024-ben már nem számít újdonságnak, hogy egy trend a TikTokon indul el, hogy egy termék vagy hely egy TikTok-videó miatt lesz nagy szám. A magyar-szerb határon működő embercsempész bandák a TikTokon hirdetik a szolgáltatásaikat. A videót ugyan nem a Smashy csinálta, hanem egy gasztrovlogger, de ez sem újdonság, David Portnoy amerikai médiavállalkozó One Bite Pizza nevű sorozata az egekbe tud emelni egy-egy pizzázót. Portnoy videói pár percesek, megeszik egy, vagy két szeletet, és tízes skálán értékeli a pizzát. Csinálja már egy ideje, de 9-es értékelést még csak pár hely kapott. Ezeknek a vállalkozásoknak abban a pillanatban, hogy Portnoy ítéletet mondott felettük, megsokszorozódott az értékük. Valami ilyesmi történt a Smashyvel is, bár Sallai közel sem akkora influenszer, mint a dollármilliomos Portnoy.

Megtaláltuk a titkosszolgálat által emlegetett afgán embercsempész-csoportokat a TikTokon

A Rogán Antal-felügyelte magyar titkosszolgálat szerint a tálibok irányítják azokat az afgán embercsempész-csoportokat, amelyek előszeretettel reklámozzák a szolgáltatásaikat a TikTokon. Jelenetek a magyar-szerb határról, embercsempész szemszögből, milliós nézettséggel.

A sorban állók közül mindenki a TikTokon látta a Smashy-t. A legtöbben most próbálják először, páran voltak, akik másodjára állják ki a sort, elhozták egy barátjukat. Hideg van, 4-5 fok és a szél is fúj, de így is legalább negyven ember áll előttem. “Kiugrunk ebédelni, azt' hoppá, két órás program” – röhög össze két középkorú férfi. Irigykedve nézem őket, ők már rendeltek, csak kint várakoznak. Nekem még legalább fél óra, ha nem több. A járókelők értetlenkedve nézik a kordonokkal szabályozott várakozókat. Egy japán lány megáll, előveszi a telefonját, megkeresi a helyet a Tripadvisoron, elmenti. A környező helyek alkalmazottjai sem szokták meg a látványt, dohányzás közben a sor hosszúsága a téma, a szemben lévő kávézó tulajdonosa azt mondja, ez megy már harmadik hete, ő még ilyet nem látott.

 

Fazekas István

A Smashy tulajdonosa és üzletvezetője Lehoczky Simon, egy, az átlagosnál magasabb, de egyébként átlagos kinézetű fiatal srác. Nem látszik rajta, hogy övé a legfelkapottabb burgerező Magyarországon, rajta is a smashy-s egyenruha van, mint a dolgozókon, foltos a nadrágja a burger szafttól. Zsoltárok 40:6 – a saját Instagram-oldalán ennyit írt az egyetlen kép alá, amin ő és az étterme van. “URam, Istenem! Sok csodás tervet vittél véghez értünk, nincs hozzád fogható. Szeretném hirdetni és elmondani, de több annál, amit fel tudnék sorolni.”

Azt mondja, a családja nem vallásos, sőt, de ő mióta tud beszélni, próbálkozik az imádkozással, egész egyszerűen nem tudja elképzelni a világot Isten nélkül. “Ezt is tőle kaptam” – mondja, miközben széttárja a kezét a Smashy emeletének egyik asztalánál, ahol beszélgetünk. Sokat dolgozott az építőiparban, lehúzott negyven napot az edinburgh-i karácsonyi vásáron Skóciában, “14 óráztam minden nap, sokat tanultam”.

 

Lehoczky Simon
Fazekas István

Smashed burgerrel először a budapesti Simon’s-ban találkozott. Ez volt az első ilyen burgerező Magyarországon, ma már négy helyszínen hirdetik az igét, miszerint a világ legjobb hamburgerét lapítják. A smashed burger létrejöttének egyébként praktikus oka van: az 50-es évek Amerikájában a hamburgerben utazó kifőzdéknél a legfontosabb szempont a sebesség, ha sokat kell várni, a vásárló elmegy, vagy be se jön. Ha a húspogácsát rányomják a sütőlapra, sokkal hamarabb elkészül, mintha csak ráhelyeznék és fordítgatnák.

Simon (mármint Lehoczky, nem a Simon’s-os Simon) is külföldről szerzett inspirációt a saját helyéhez. “A Seven Street New Yorkban, a Supernova Londonban, és már Prágában is van egy hasonló hely, én ezeket néztem” – meséli. Fél évet dolgozott a budapesti Simon’s-ban, mint üzletvezető, ott szerzett tapasztalatot, beszállítókat, kapcsolatokat. “Még amikor ott voltam, kísérleteztem a saját, házi szósszal, ami igazából a Big Mac-szószra akar hasonlítani. Emlékszem, még mondtam is a srácoknak a konyhán, hogy na, ez jó lett, jó lenne egy saját helyet nyitni, ahol ezt adjuk. Igazából rájöttem, hogy a Simon’s azért megy ilyen jól, mert egyedül van a piacon. Összeraktam egy komplett tervet, kivitelezéssel meg mindennel együtt, a helyet is kinéztem itt a Kálvinon, és találtam egy befektetőt. Akkor fogtam pár arcot a Simon’s-ból, és megcsináltuk a Smashyt.”

 

Fazekas István

Részt vettek a kivitelezésben is, “fugáztunk, gletteltünk, mindent csináltunk”. “Van egy spanom, aki egész jól rajzol, ő rakta össze a logót” – ami azért eléggé hasonlít a már emlegetett New York-i Seven Street logójára, de ezt már csak mi tesszük hozzá. Az alapanyag minősége nagyon fontos – vallja Lehoczki. “A mustár és az uborka is amerikai, a bucikat pedig tíz kilós nagy vajtömbökkel kenjük, attól ilyen finom.”

Még egy hónapja sincsenek nyitva, de már a terveiről kérdezem, lesz-e második hely? Azt mondja, sokat gondolkozik ezen, de egyelőre itt is alig éri utol magát: azután, hogy kijött Sallai videója, két hét telt el, mire elfogytak az emberek a hely elől. Keresik franchise ajánlatokkal, “rengetegen akarnak Smashy-t nyitni, de jó marketing, hogy áll kint a sor”. Ők maguk nem posztolnak a helyről sehova, etetik a vendégeket, a vendégek pedig az algoritmust. Elindítani a helyet körülbelül 40-50 millió forintba került, megkérdezem, mennyi idő alatt termeli ki ezt a pénzt ezzel a tempóval. Pár másodpercig a plafont nézi, aztán azt mondja: 2 hónap. Egyébként heti négy nap süt ő is, egy műszak 15 óra. De burgert már nem igazán eszik, “én már inkább csak minőségellenőr vagyok”.

 

Fazekas István
Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.