szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Stalking, avagy a város nyomában: Dunaújvárosban. Nincs másik: cirkuszfesztivál Budapesten. Tarr Béla-retrospektív a Cirko-Gejzírben. Magasabb szférák: Szilágyi Lenke új fotói. A Blahán, a Blahán...: városképek Szabó Ábel szemével. Private Protest: egy képzőművész tüntet. Kezdődik a Reneszánsz év országszerte! Ajánlatok Filmszemle előtt a hvg.hu-tól!

 A budapesti férfi
Tarr Béla retrospektív a Cirko-Gejzírben

Magyarország egyik legjobb exportcikke a kultúrája. Lehetne. Már, ha felismerné a benne rejlő lehetőséget. Ne legyünk igazságtalanok, időnként kezdi azért felismerni. Persze a hivatalos kánon, a kormányok, miniszterek, pénzosztók és fesztiváligazgatók által preferált (felismert) művészeti produktumok általában nem esnek egybe azzal, ami egyébként a művészeti színtéren létrejövő új és izgalmas holmi. Mindig van két, de leginkább több  párhuzamos kánon.

Tarr Béla évek óta (lassan évtizedes távlatban) Magyarország talán legismertebb filmes nagykövete a világban. A hétórás Sátántangót egyetemek diákjainak vetítik, világvárosok elitközönsége ül be rá New Yorktól Moszkváig. Nem Hollywood kapuit döngeti, meg nem is a hazai Filmszemléét. De minek bármit is döngetni.

Nem árt végiggondolni, Tarr honnan is indult, végignézni eddigi életműve darabjait. S egyben megtekinteni az új munkáját is, a Londoni férfit. Az aprócska elitmozi, azaz igazi véleményformáló kulturális helyszín, a Cirko-Gejzír most levetíti az életművet. Részletes program itt!

január 25-31.; Bp., Cirko-Gejzír

Nincs másik...
7. Nemzetközi Cirkuszfesztivál

Egy pillanatra vonatkoztassunk el a cirkusz szó abbéli értelmétől, amely mostanság előtérbe került a magyar mindennapokban. Azaz botrány, balhé, veszekedés, zűr, de legalábbis hajcihő. A cirkusz más. Művészet. Mások, máshogy csinálják a cirkuszt most pár napig. Igencsak komoly nemzetközi rangra emelkedett a budapesti manézsfeszt az elmúlt években.

 Úgyhogy a 2008-as mezőny is színvonalas lesz. Különben is: a cirkuszművészet reneszánszát éli a világ, a színházi és táncművészeti formákkal egybefonódott akrobatika újfajta látványvilágot teremt. De ettől persze még szeretjük a manézsban körbefutó pónikat és a korcsolyázó medvéket is. Lássuk hát a medvét! A részletes program itt!

január 24-28., Bp., Fővárosi Nagycirkusz

 

Stalking, Private Protest (Oldaltörés)

Tervvárosok határain
STALKING UTOPIA

Surányi Miklós munkája
© I.C.A
Dunaújváros? "A" város. Komolyan. A Bauhaus-szellemiségen nevelkedett egykori tervezők keze nyomát is viseli, igazi zöldmezős volt a maga idején, tehetségek gyűjtőhelye. Kommunista nagyberuházás? Tervváros? Az. De ezekkel a minősítésekkel nem sokra megyünk. Itt áll egy város. Egy igazi urbanisztikai vizsgaterep. Nem csoda, hogy az itt működő ICA, azaz Kortárs Művészeti Intézet előszeretettel vizsgálódik városi kérdésekben. 

A város nyomában – a kiállítás címe arra a szinte megmagyarázhatatlan késztetésre, amely a művészeket a tervvárosokba vezeti. Mi érdekes Eisenhüttenstadtban, mit keres és mit találhat felfedezőútján a művész ebben a műemlékké nyilvánított, egy letűnt kort konzerváló építészeti környezetben?

Thomas Neumann fotós, aki évek óta kutatja  a tervvárosokat, köztük egykori Sztálinvárosokat is,  kollégáit, a fiatal német képző-, film- és fotóművészet képviselőit hívta meg a kelet-német kisvárosba. Dunaújváros esetében a helyzet egy kicsit más: a 2007 októberében rendezett workshop résztvevői egy helyi képzőművész, Kaszás Tamás meghívására érkeztek a városba.

A bemutatott fotók, installációk és projektszerű munkák hol a városok adottságaira reflektálnak, hol egy ideális térben elképzelt találkozás lehetőségeit járják körül. A bevett nézőpont kizökkentése által ismeretlen arcait mutatják a városoknak, kiemelve az itt fellelhető emlékeket és vágyképeket is.

Kiállító művészek: Christiane Büchner (D) / www.buechner-filmproduktion.de, Fabricius Anna (H), Sophie Dodelin (F) / http://dodelinartpublic.free.fr/, Isabella Hollauf (A), Interkulturális Tájékozódó (H), Sven Johne (D) / www.amerika-berlin.de/de/svenjohne/ , Beatrice Jugert (D) / www.beatricejugert.de/, Kudász Gábor Arion (H) / www.arionkudasz.com/, Peter K. Koch (D) / www.peter-k-koch.de, Maix Mayer (D) / www.eigen-art.com/, Thomas Neumann (D), László Gergely - Rákosi Péter (H) / www.photolumen.hu/lgrp/, Olof Olsson (DK) / www.laloko.org, Birgit Schlieps (D), Thyra Schmidt (D), Surányi Miklós (H) / www.snap.hu

január 25 – február 29.; Dunaújváros, ICA

 


Testprotest
Eperjesi Ágnes: Private Protest


A kiállítás kiindulási pontja Eperjesi Ágnes akciója, melyre 2007 májusában Buenos Airesben került sor. Eperjesi magányosan ment tüntetni az utcára egy nagy, hulladékfából ácsolt „protesta” feliratú táblával. De a mindennapos helyi gyakorlattól eltérően nem politikai követelésekért, hanem legszemélyesebb érzéseiért állt ki, azokért – vagy éppen azok ellen – tüntetett. Saját tehetetlenségét járatta meg az emberek között, gyűjtött aláírásokat, próbált meg tömeget toborozni maga köré. Vagyis a tiltakozás jól bejáratott politikai gesztusrendjét sajátította ki a maga számára. A művész Budapesten tovább folytatja az akciót:   „Arra kérlek, képzeld el magad, amint a tüntetés-táblámat tartod a kezedben. Képzeld el, hogy elindulsz vele. De nem kifelé, az utcára, az emberek közé, hanem befelé, önmagadba. Oda, ahol teljesen magad vagy. Befelé, míg lassan összeáll, kitisztul, miért is van a kezedben ez a tábla, mi az, ami ellenedre van, mi ellen tiltakozol, talán önmagad ellenére, mi benned ez a tehetetlen düh, mi az, ami fáj, mi az, amit megváltoztathatatlannak hiszel. Így válik világossá számodra a táblád felirata. És ha le tudod olvasni, írd le nekem is, mi jelent meg a tábládon.”

január 25 - február 22. ; Bp., Labor

 

TÁP, Silentium, Szilágyi (Oldaltörés)

Kinyerma
A TÁP Színház NAGY Színészversenye

© TÁP
Ki tud jobban nem lenni? Ki tud babra menni? Világot jelenteni egy deszkának, és addig járni, vagy úgy? Celebek a startpisztolyon! Vérfagyasztó zsűri.

A TÁP Színház a kilencvenes évek kultikus szórakozóhelyén, a Tilos az Á-ban hozott létre először színházi előadást 1992-ben. Kísérletező színházként indult, és alapelveihez azóta is hűen tartja magát a Vajdai Vilmos nevével fémjelzett társaság. A TÁP Színház előadásai mindig szembeszállnak az aktuális trendekkel és formabontó színházi megoldásokkal kísérleteznek, a színészi létezés határait feszegetik.

A társulat Minden Rossz Varieté című előadása 2006-ban elnyerte a Szegedi Alternatív Színházi Szemle fődíját. Emellett 2007 tavaszán egy nagyobb lélegzetű bemutatója volt a színházak. A varieté-sorozattól teljesen eltérő produkciót a TÁP Színházra jellemző egyedi eszközök, megoldások teszik különlegessé. Az előadás kiváló kritikákat kapott a szakmától, elnyerte a 2007-es Szegedi Alternatív Színházi Szemle legjobb előadásának járó díját valamint a Kritikusok díját a Legjobb alternatív előadás kategóriában.

A 2007-ben az ATP Thália Projekten -hatalmas sikerrel bemutatott- Minden Rossz Varieté a jónak lenni szorongásának feloldására tett kísérletet. A most bemutatásra kerülő NAGY Színészverseny pedig a színészek improvizációs készségét, váratlan (abszurd vagy kevésbé abszurd) helyzetekben való megoldó készségét, az egymásra figyelni tudás képességét teszi próbára, felszabadult, ihletett, improvizatív játékra hív, mely egyúttal mélyíti a színészek mesterségbeli tudását, gazdagítja művészi kifejezőeszközeit.

január 29. (22 óra); Bp., Thália Színház

 

Hol élsz te?
Silentium - Szabó Ábel kiállítása


© INDA
Muladi Brigitta művészettörténész írja a kiállítás elé: "A realizmus hallatán azt gondoljuk, hogy problémamentes művészettel van dolgunk, az a benyomásunk, hogy mivel minden a szemünk előtt van, értjük, pontosan tudjuk, mit ábrázolnak, hiszen reálisak. Szabó Ábel realista képei láttán mégsem gondoljuk, hogy mindent látunk, és mindent értünk, inkább a képekben, a magától értetődőségben elrejtett titkot érzünk, a megismerni vágyás titkát…

A festő nem bízik abban, amit lát, nem ábrázol, hanem értelmez. Szabó Ábel (...) képkészítési eljárására, a kezdőpontban, a téma kiválasztásakor nyugodtan bevethetjük a varázsszót: konceptuális. És ha végigpörgetjük az ismert hiperrealistákat, akkor ez nyilvánvaló, mondhatni általános jelleg, ami miatt minden festő „első blikkre” felismerhető…

A látképek és városképek gyakran rejtenek társadalomkritikai élt, szociológiai érdeklődést, mint ahogy a fotóművészetben már megszoktuk, de Szabó Ábel városi látképeibe még egy csavar be van építve. A sohasem néptelen utcákat ábrázolja egyetlen ember nélkül, mint pl. a Rákóczi út legforgalmasabb kereszteződését." 


február 15-ig; Bp., INDA Galéria



Haza, a magasba
Szilágyi Lenke: Magasabb szférák

© Memoart
Egészen lélegzetelállító, éteri képeket láthatunk most Szilágyi Lenkétől. Máshoz szoktunk tőle, épp ezért meglepő és izgalmas ez a mostani tárlat.  "Én a valóságnak egy olyan szeletét, csücskét látom és láttatom meg, ami fölött mások általában elsiklanak. Nemcsak a szegények, mások érdekelnek szocioértelemben, hanem azok a pillanatok, ahol az idő megpihen és kitágul, más dimenziót ölt, megül. Ez nem csak egy korra jellemző" - mondta egyik nagy kiállítása előtt a Magyar Narancsban.  Új kiállítása anyagánál is így van ez. De képei most más dimenzióba lépnek, az emberi dimenziót kitágítva, egyetlen metafora felé.

február 18-ig; Bp., Memoart Galéria

Reneszánsz év (Oldaltörés)


Szüless újjá...
Reneszánsz év 2008

Idén ünnepeljük Hunyadi Mátyás trónra lépésének 550. évét. A kulturális kormányzat ennek alkalmából hirdette meg a Reneszánsz évét, az eseménysorozat - jelképesen - hétfőn este vette kezdetét -  a Néprajzi Múzeumban.
 
A mintegy százötven rendezvény Mátyás király korát és szellemiségét, a reneszánsz és a humanizmus hagyományait, tudományos, kulturális, művészeti értékeit, az akkori Európát formáló világképet idézi fel a közgyűjtemények segítségével.

Ránk férne némi "reneszánsz" megint; a humánum, az értelembe vetett hit, a találékonyságba vetett bizalom  nagy pillanata? Valószínűleg. De az is, hogy a reneszánsz európai emlékeit felkeressük, azok szellemét pedig valahogy idehozzuk újra. Íme.


A Reneszánsz Év első nagyobb eseménye A Mediciek fénykora - Élet és művészet a reneszánsz Firenzében című kiállítás, amely január 24-én nyílik meg a Szépművészeti Múzeumban. Az anyagban csaknem kétszáz műtárgy szerepel, bemutatva a Mediciek fénykorát, a 15-16. századbeli virágzó firenzei kultúrát és művészetet.
 
A 4X a reneszánszról összefoglaló címmel márciusban négy helyszínen nyílik tárlat: az Országos Széchényi Könyvtárban (OSZK) a korabeli könyvkultúrát, a Budapesti Történeti Múzeumban (BTM) Mátyás király udvarát, az Iparművészeti Múzeumban az itáliai majolikaművészetet, a Magyar Nemzeti Galériában a magyar reneszánsz művészetet mutatják be.
 
Az OSZK március 14-től látható, Csillag a holló árnyékában - Vitéz János és a humanizmus kezdetei Magyarországon című kiállításán mintegy száz eredeti műtárgyon (Vitéz János és Janus Pannonius könyvei, Corvina-kódexek, metszetek, szobrok, festmények) keresztül elevenítik fel a magyarországi humanizmus kezdeteit.
 
A BTM-ben március 21-én Hunyadi Mátyás, a király - Hagyomány és megújulás a magyar királyi udvarban (1458-1490) címmel nyílik tárlat, amelyen a festmények és szobrok mellett ötvöstárgyak, miseruhák, díszes kódexek, fegyverek, oklevelek és faragott kőemlékek mutatják be az uralkodó és környezete életét.
 
Az Iparművészeti Múzeumban március 25-től látogatható a Beatrix hozománya című kiállítás, amely a Mátyás, illetve Jagelló kori majolikaművészet emlékeit vonultatja fel.
 
A Magyar Nemzeti Galéria tárlata március 28-án nyílik meg Mátyás király öröksége - A gótikától a barokkig: reneszánsz művészet Magyarországon címmel.
 
A március 14-én kezdődő Budapesti Tavaszi Fesztivál reneszánsz ihletésű programjai között szerepel a Balázs Elemér Group koncertje, amelyen reneszánsz és barokk művek feldolgozásait hallhatja a közönség. A fesztivál keretében lesz világzenei koncert is a Hunyadiak emlékére, s a Nemzeti Filharmonikus Zenekar A reneszánsz személyek és a reneszánsz művészet ihletése 19-20. századi zeneművekben címmel tart előadást.
 
Március 21-én Reneszánsz Party-sorozat kezdődik tíz nagyvárosban. A szeptember 20-ig tartó események attól "válnak" reneszánsszá, hogy azokat kortárs táncelőadások, vetítések, irodalmi és vizuális művészeti alkotások kísérik.
 
A Magyar Nemzeti Múzeumban a tervek szerint áprilistól látható a "Reneszánsz látványtár", amely a reneszánsz építészet világába nyújt majd betekintést. A Magyar Mezőgazdasági Múzeumban, szintén áprilisban, több mint fél éven át tartó programsorozat kezdődik Reneszánsz bor, reneszánsz élet, Tokaj-reneszánsz címmel. A rendezvényen a tavasz kezdetét jelző Szent György naptól a szüret kezdetéig terjedően a reneszánsz élet és a bor kultúrtörténetét ismerheti meg a közönség.
 
A Műcsarnok júniusban a mai magyar művészetet bemutató, áttekintő tárlattal csatlakozik a Reneszánsz Év programjaihoz, a bemutató címe: "Na, mi van? - Helyzetjelentés a kortárs magyar művészetről". A kiállítás-együttes magába foglalja számos budapesti magángaléria és intézmény tárlatait, illetve kortárs művészeti projektjeit is.
 
Reneszánsz a fáraók Egyiptomában - ez a Szépművészeti Múzeum augusztusban megnyíló időszaki kiállításának címe.
 
A neoreneszánsz építészet Budapesten címmel Ybl Miklós neoreneszánsz terveiből mutat be válogatást szeptembertől a Fővárosi Levéltár, az Országos Műszaki Múzeumban "Új írásbeliség - Az ősnyomtatványoktól az e-bookig" címmel nyílik kiállítás, a Művészetek Palotája pedig Reneszánsz Hetet rendez.
 
A Néprajzi Múzeumban novemberben "Legendás lények, varázslatos virágok - a közkedvelt reneszánsz" címmel nyílik tárlat, amelyen azt mutatják be: a népszerű reneszánsz minták - sárkányok, egyszarvúak, ugró szarvasok, virágok - hogyan érték el a köznépi kultúrát. A Petőfi Irodalmi Múzeumban "Virtuális találkozások - reneszánsz utak" címmel rendeznek programot, amelynek keretében Mátyás király és kora egy-egy emblematikus tárgyát állítják ki.
 
Az idén a Művészetek Völgye júlisban kezdődő programsorozatát és a Budapesti Őszi Fesztivál októberben induló eseményeit is a reneszánsz jegyében tartják meg. A szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum ez évi programjai A játék reneszánsza összefoglaló címet kapták, s az európai reneszánsz népi kultúrájának magyar vonatkozásaira mutatnak rá. A Magyar Művelődési Intézet "reneszánsz országjárást" és köztéri art-projekteket hirdet.
 
A visegrádi Mátyás Király Múzeumban, Sárospatakon és az ozorai várkastélyban kiállítások, Gyulán reneszánsz karnevál, Székesfehérváron nemzetközi néptáncfesztivál várja a közönséget. Pécsett a reneszánsz jegyében tartandó programok között kiállítás, zenei fesztivál is szerepel.
 
Az évben kiemelt szerep jut a tudományos programoknak is: februárban a világ vezető kutatóinak részvételével nemzetközi konferenciát tartanak a reneszánsz koráról Magyarországon, Kolozsvárott pedig Mátyás koráról és a Hunyadi családról rendeznek tudományos tanácskozást.
 
Erdélyben februárban Corvina-vándorkiállítás nyílik, októberben Mátyás király a kelet-európai folklórban címmel rendeznek konferenciát. A Muravidéken az "Éjféltől éjfélig reneszánsz" című, kiállításokat, vetélkedőket, előadásokat is magában foglaló programmal, a Felvidéken tudományos konferenciával vesznek részt az év programjában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!