Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról, klímakatasztrófáról vagy csak egy kiadós áramszünetről. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre. Vasárus Gábort, a Hun-Ren KRTK Regionális Kutatások Intézete tudományos munkatársát arról kérdeztük, mit lehetne tenni azért, hogy valóban senkit ne érjen készületlenül, ha jönne a baj.","shortLead":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról...","id":"20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c.jpg","index":0,"item":"9e7d3f9e-6ea2-4da1-9043-60f8d4aa9395","keywords":null,"link":"/360/20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","timestamp":"2024. december. 28. 07:00","title":"„Három kérdés, és kiderül, felkészültek vagyunk-e váratlan vészhelyzetekre – ezen a teszten a lakosság fele elvérezne”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"754a6dd2-ca9b-4aa5-88c7-8d3b050fab4f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A schengeni csatlakozás után szabadon át lehet lépni a határt Románia és Magyarország között, de okmányokat vinni kell, és lesznek szúrópróbaszerű ellenőrzések.","shortLead":"A schengeni csatlakozás után szabadon át lehet lépni a határt Románia és Magyarország között, de okmányokat vinni kell...","id":"20241228_A-rendorseg-figyelmeztetest-adott-ki-a-szabad-romaniai-hataratlepes-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/754a6dd2-ca9b-4aa5-88c7-8d3b050fab4f.jpg","index":0,"item":"09dd2d34-97ea-4a26-a7b1-ee124660fd9b","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_A-rendorseg-figyelmeztetest-adott-ki-a-szabad-romaniai-hataratlepes-miatt","timestamp":"2024. december. 28. 11:45","title":"A rendőrség figyelmeztetést adott ki a szabad romániai határátlépés miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31cad66b-1f88-4343-83d0-155b5505f6dc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az okostelefonokba rejtett számítástechnikát használják fel egy rugalmas, a testen viselhető tapasz által gyűjtött egészségügyi adatok elemzésére, beleértve a szívritmuszavart, a köhögést és az esést.","shortLead":"Az okostelefonokba rejtett számítástechnikát használják fel egy rugalmas, a testen viselhető tapasz által gyűjtött...","id":"20241227_okostapasz-edge-computing-egeszsegugyi-ertekek-problemak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31cad66b-1f88-4343-83d0-155b5505f6dc.jpg","index":0,"item":"423ed220-84f2-4fa7-9d06-b7a42a6797f1","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_okostapasz-edge-computing-egeszsegugyi-ertekek-problemak","timestamp":"2024. december. 27. 20:03","title":"Nem kell szerver, nem kell felhő: helyben jelzi a betegségeket, problémákat ez a tapasz – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950","c_author":"Földes András","category":"vilag","description":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam az ostromlott országba, ahol közelről láttam a Hezbollah elleni háborút. Miért támogatja a libanoniak egy része Izraelt? Hogyan ejtette túszul a Hezbollah egész Libanont? Hogy lehet kilőni egyetlen emeletet egy toronyházból? Szellemvárosokban forgattam, ahol nem csak a bombázásoktól, de a lincselésre kész lakóktól is tartani kellett. Nézze meg Földes András teljes riportfilmjét.","shortLead":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam...","id":"20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950.jpg","index":0,"item":"a1fdd66d-9969-4108-8fe9-567060565cad","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","timestamp":"2024. december. 27. 16:27","title":"Libanonban értettem meg, hogyan durvulhatott be ennyire a Közel-Kelet - Földes András videója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b32375c-b3a7-4988-a4a1-f19cccaeffbc","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Libanonon keresztül próbálnak elmenekülni a népharag elől Basar Aszad családtagjai és hóhérai.","shortLead":"Libanonon keresztül próbálnak elmenekülni a népharag elől Basar Aszad családtagjai és hóhérai.","id":"20241228_Sziria-Aszad-csalad-menekules-Libanon-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b32375c-b3a7-4988-a4a1-f19cccaeffbc.jpg","index":0,"item":"67d2210f-d4d8-4fba-aae0-9dfcb701d672","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Sziria-Aszad-csalad-menekules-Libanon-letartoztatas","timestamp":"2024. december. 28. 14:26","title":"Bejrútban tartóztatták le a száműzött szíriai diktátor menekülő családtagjait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"A bakui elnöki hivatal képviselője szerint Azerbajdzsánnak nincs szüksége arra, hogy az Oroszországhoz tartozó Csecsenföld kormánya bármiféle segítséget nyújtson az Azerbaijan Airlines légitársaság szerencsétlenül járt gépén utazók családtagjainak.","shortLead":"A bakui elnöki hivatal képviselője szerint Azerbajdzsánnak nincs szüksége arra, hogy az Oroszországhoz tartozó...","id":"20241227_Azerbajdzsannak-nem-csecsen-segitseg-kell-hanem-bocsanatkeres-es-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05.jpg","index":0,"item":"f8db0f3b-7fca-4c23-9b4b-31a4bb31def3","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Azerbajdzsannak-nem-csecsen-segitseg-kell-hanem-bocsanatkeres-es-karterites","timestamp":"2024. december. 27. 20:31","title":"Azerbajdzsánnak nem csecsen segítség kell, hanem bocsánatkérés és kártérítés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb700a7d-f4ec-4b86-aed3-481f21c22f92","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint 2030-ra legalább 600 ezer asztmás megbetegedésért tehetők majd felelőssé a mesterséges intelligenciát futtató adatközpontok, a közegészségügyi kiadások pedig jelentős mértékben emelkednek meg majd emiatt.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint 2030-ra legalább 600 ezer asztmás megbetegedésért tehetők majd felelőssé a mesterséges...","id":"20241227_mesterseges-intelligencia-adatozpont-egeszsegugyi-hatas-karosanyag-kibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb700a7d-f4ec-4b86-aed3-481f21c22f92.jpg","index":0,"item":"51a4cd6c-49ea-458d-957c-49e8814cbe8f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_mesterseges-intelligencia-adatozpont-egeszsegugyi-hatas-karosanyag-kibocsatas","timestamp":"2024. december. 27. 14:03","title":"Aki jót akar magának, meg úgy mindenkinek, az egyelőre inkább kerülje a mesterséges intelligencia használatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d911df0-db58-4c9e-8b35-6780112e7417","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Feszült légkörben szavazott a törvényhozás, miután kiderült, hogy a kormánypárti képviselők nélkül is elfogadhatják az indítványt.","shortLead":"Feszült légkörben szavazott a törvényhozás, miután kiderült, hogy a kormánypárti képviselők nélkül is elfogadhatják...","id":"20241227_del-korea-parlament-han-dokszu-felelossegre-vonas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d911df0-db58-4c9e-8b35-6780112e7417.jpg","index":0,"item":"08778a21-8920-400a-9099-cf405f52df33","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_del-korea-parlament-han-dokszu-felelossegre-vonas","timestamp":"2024. december. 27. 09:35","title":"Az ügyvivő államfőt is kigolyózta a dél-koreai parlament","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az emberek képesek kreatív energiákat megmozgatni, ha saját mozgásterükről van szó – derül ki a Budapesti Városvédő Egyesült Város az autón túl című kiállításából. A döntéshozók azonban képtelenek rácsatlakozni a társadalom igényeire. Két fiatal tervezővel és Bojár Iván Andrással, a Szeretem Budapestet Mozgalom elnökével néztük meg a kiállítást.
Zeppelin-megálló a toronyházak között, gőzmozdonyos magasvasút, mely az eget szeli át, az utcán pedig csak gyalogosok láthatók - ez volt a magyar vízió a jövőbéli nagyvárosi közlekedésről a 19. század végén.
A Budapesti Közlekedési Múzeum gyűjteményéből előkerült 19. századi vízió
BVE
Egy évszázaddal később a MOME egyik végzős hallgatója, Keszei István diplomamunkájában újra megálmodta a belvárosi légi tömegközlekedést, amely kötött pályával és egyénileg közlekedő járművekkel alkot rendszert. A város zónákra van osztva, központjaik egymással összeköttetésben állnak. A zónán belül a jármű a közutakat használja, majd a zóna középpontjába érve csatlakozik a kiépített pályára, és onnan mint tömegközlekedési eszköz megy tovább. Miután kapcsolódik a kötött pályához, a kerekeit behúzva halad tovább. A járműnek nincs szüksége külön feltöltő állomásra: a zónaközpontokat összekötő pálya minden használatkor feltölti a járművön lévő akkumulátort, ami elegendő a földi közlekedéshez.
Kötött légipályán kerék nélkül, úton kerékkel
BVE
A Budapesti Városvédő Egyesület gyűjteményéből kiderül: a város lakói igenis fogékonyak saját terük élhetőbbé tételére. Sőt, mi több, nemcsak érdeklődnek, hanem aktívan részt is vesznek a tervezésben.
Bojár Iván András, a Szeretem Budapestet Mozgalom (SzeBU) elnöke csodálkozva szemlélte a tárlatot, a 8 ezer főt tömörítő, hat éve életre hívott egyesület fő embere ugyanis nem tudott a kiállításról. Rábukkant viszont itt egy felmérésre a városi közlekedés egészségromboló hatásáról, amelyet már régóta hajkurászott. A táblázatból kiderül, hogy évente 2 ezer ember hal meg a kis részecskéjű szállópor miatt.
Ezek az adatok nemcsak azért fontosak, hogy megijesszék a közlekedőket, hanem komoly érvként kellene szolgálniuk a változtatásra. A Büdipest akciócsoport például már egy éve szervez flashmob akciókat, hogy felhívja a figyelmet a főváros levegőjének káros hatásaira. A levegőminőséget mérő patkányaikat (nem igaziakat, hanem plüssállatkákat) három erősen szennyezett budapesti téren helyezték el, és öt héten át otthagyták őket. Az eredmény magáért beszél.
Budapesti levegővel mosva
BVE
Pedig a lakók szeretnének jobban élni, véli Bojár. „A SzeBu évek óta indít pályázatokat, hogy begyűjtse laikusok és a profik ötleteit. A dunai élet felpezsdítéséről például számos koncepció született. Az egyik kiírásunk nyertes anyaga egy vízibusz volt, amely legalább olyan karakteres lenne Budapesten, mint Londonban az emeletes busz.” A River Ride turistabusza 2009-től járja a Dunát, ez azonban tömeges, városlakói igényeket nem szolgál ki. A Városvédők március 11-ig látható kiállításán ugyancsak készült terv a dunai tömegközlekedésre. Iglói-Nagy Péter, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatója egy katamarán testű járművet álmodott a folyóra. A Duna Express járata Budapesten keresztül haladna, a főváros vonzáskörzetében lévő északi és déli végállomások közötti szakaszon.
Dunajárat Iglói-Nagy Péter tervei alapján
BVE
Bojár Iván András, aki Demszky és az új fővárosi polgármester tanácsnokaként is funkcionál, úgy véli, fontos lenne, ha e terveket a városvezetés is komolyan venné, és átfogó koncepciókkal segítené Budapest jövőjét. „Nem csak azért lényeges ez, hogy kellemesebben érezzük magunkat a saját életterünkben. Budapest lassan lecsúszik a harmadosztályú városok szintjére.”
„Sajnos a Duna-stratégia folyamán pont olyan értelmetlen és jellegtelen ügyeket sikerült elcsípnie Budapestnek, mint a vízi migráció vagy a víztisztaság, míg Ausztria és Románia foglalkozhat a kulturális és turisztikai aspektusokkal. Sajnos a politika megint elaludt, pedig a civilek időben elkészültek a terveikkel. Ugyanez látszik ezen a kiállításon is: a civilszférában sok a kakaó” – véli a lokálpatrióta.
Hatalmas űr tátong azonban a város vezetői és használói között. Mintha az önkormányzatokban ülő döntéshozók nem is vennének részt a város életében. „A szellemi műhelyek virágoznak, ingyen dolgoznak az emberek olyan ügyekért, melyek érintik őket. A sok tudás, az összegyűlő tapasztalatok és az egymásra rétegződő gondolatok felszivárgása döntéshozatali és forrásmegosztási szintre egyáltalán nem történik meg. Ez egész egyszerűen azt jelenti, hogy a társadalom előbbre jár, mint a politikusok” – kritizál Bojár.
Város az autón túl – az autó a vezetésen túl
Raffai Dávid
Raffai Dávid Torinóban végezte el a formatervező szakot, mert a Budapesti Iparművészeti Egyetemre nem vették fel. Már számos nemzetközi formatervezői pályázaton vett részt sikeresen a 24 éves fiatalember, de a Városvédők kiállításán nem szerepel saját anyaggal. Pedig ő is tökéletesen beleillik a " Város az autón túl" koncepcióba, hiszen tervezett már a BMW-nek hibrid, városi kisautót. Ez kialakításával az emberi kapcsolatok építését is elősegítené: a külső oldaleleme padként használható, a hátsójához dőlve pedig a motorból leadott hőt élvezhetik a melegedni vágyók.
A legutóbbi munkája a biciklizőknek kínál biztonságosabb alternatívát. Mangalicangáját burok fedi, így azokat is tekerésre biztatja, akik a kerékpározás veszélyességére, illetve az időjárás viszontagságaira hivatkozva utasítják el az egészséges közlekedési módot. A velomobilként külföldön is ismert járművet más országokban már árusítják.
„Átszámítva körülbelül másfél-kétmillió forintért lehet megkapni ezeket a bicikliket külföldön” – meséli Raffai. „Mi is szeretnénk legyártani és piacra dobni a magyar velomobilt. A cél az lenne, hogy itthon nyolcszázezerért hozzájuthassanak az emberek.” Nem lesz olcsó mulatság tehát, ha Mangalicangával szeretnénk majd eljutni A-ból B-be. „Jó lenne egy bérrendszert is kialakítani – veti fel Raffai – ebbe azonban már a városvezetésnek is van beleszólása.”
Mangalicangával romantikusabb a közlekedés
Raffai Dávid
Bojár Iván András, aki közel van a tűzhöz, szkeptikus: „Az emberek napi szinten átalakítják az életmódjukat. De azok, akik eldöntik, hogy hova kerülnek biciklis utak, nem érzékelik és képtelenek kezelni ezeket a változásokat. Mintha máshol élnének, nem vették észre, hogy egyre többen ülnek át a kerékpárra” – folytatja a városfejlesztési stratéga. „Szükség lenne egy olyan koncepcióra, amely nem ad-hoc, illetve nem pillanatnyi lobbiérdekek mentén készül el. Egy szűk üzleti kör aktuális pénzügyi érdekeltsége azonban nálunk még mindig sokkal meghatározóbb, mint a közérdek.” Pedig a Critical Mass jó példa arra, miként lehet egyéni érdekből, méghozzá a kényelmesebb, biztonságosabb kétkerekűzésből tömegérdeket kovácsolni. Abból az önző hozzáállásból, amit nap mint nap érzékelünk az utakon, a biciklizők hatalmas erőt tudnak meríteni.
A 2010-es kritikus massza
MTI
A szabadabb mozgástér iránti vágy nem csupán bicajon érhet minket „heuréka” élményként. Molnár L. Péter, a Budapesti Műszaki Egyetem végzős hallgatója tanulmányai alatt kezdett el foglalkozni a fővárosi közlekedéssel. „Az előadáson ültem az egyetem Duna-parti épületében, amikor az ablakból kinézve arra lettem figyelmes, hogy a folyó üres, a rakparton viszont tömött sorban állnak az autók. Ekkor merült fel bennem először, hogy kellene egy közlekedési eszköz, amely a Dunán halad. A diplomamunkámhoz is ezt a témát választottam, ám kiderült, hogy készült már egy hajóterv. Ez a Duna-Express.
A Batthyány téri hajóállomás Molnár L. Péter terve alapján
Molnár L. Péter
Ehhez a projekthez kapcsolódtam, mert szükség volt egy hajóállomásra is.” A lényeg az volt, hogy összekapcsolja a különböző tömegközlekedési eszközöket, hiszen HÉV, metró, villamos, busz és hajó között válogathanak az utasok az I. kerületi csomópontban.
A kikötő madártávlati látványterve
Molnár L. Péter
Erre az intermodalitásra szükség lenne a városfejlesztés területén is. Ám a kreatív civilek, az ő ötleteiket mederbe terelő szervezetek, továbbá a hajtóerővel rendelkező akciócsoportok és az agymozgásra képtelen városvezetés közötti átjáró még nem épült ki. Götz Eszter a Budapesti Városvédő Egyesülettől is panaszkodott az összefogás és a közös munka hiányára. „Ez az alkalom talán elősegíti, hogy tudjunk egymásról, hogy közösen nyújtsunk alternatívát egy jobb városi életre.”
Az Európai Bizottság közzétette a Duna-stratégiára vonatkozó javaslatát, amely több száz tagállami javaslatot szintetizál. Arra viszont továbbra sincs érdemi válasz, hogyan egyeztethető össze a folyó megóvása és a teheráru-szállítás volumenének növelése.
Határozatban szólította fel csütörtökön az Európai Parlament (EP) az EU legfőbb végrehajtó testületét, az Európai Bizottságot arra, hogy legkésőbb ez év végéig terjessze elő az unió Duna-stratégiájának tervét.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.