szerző:
Bálint Kata
Tetszett a cikk?

Csütörtökön bejelentik, kik az idei Oscar-díjak esélyesei. A messzi dél vadjai biztosan a jelöltek között lesz. Ha nem, nincs igazság. A hvg.hu Benh Zeitlinnel beszélgetett, többek között arról is: miért szereti Magyarországot.

Barack Obama hívta fel Oprah Winfrey figyelmét A messzi dél vadjai című filmre, ami annyira elbűvölte az műsorvezetőt, hogy egy egész adást szentelt neki. A 2012-es év legünnepeltebb amerikai filmje, Benh Zeitlin első nagyjátékfilmje, minden tekintetben függetlennek tekinthető, mert barátok, családtagok, amatőr szereplők összefogásával készült. A Dél-Louisianában játszódó filmet több kategóriában is a legfőbb Oscar-esélyes: a főszereplő, a Hushpuppy-t alakító Quvenzhané Wallis lehet minden idők legfiatalabb Oscar-díjra jelölt színésznője.

hvg.hu: A film a Sundance Filmfesztiválon két fődíjat is nyert, Cannesból négy díjjal távozott, azóta is fesztiválról-fesztiválra utazik a világban, számított ekkora sikerre?

Benh Zeitlin: Nem. Nagyon őszintén mondom, hogy nem. A cél a Sundance volt a számunkra, hiszen tőlük támogatást is kaptunk a forgatókönyv előkészítésére.  Azon túl nem nagyon gondolkodtunk. Azt hittük, hogy majd mi fogjuk terjeszteni városról-városra járva. De hát ez megváltozott azóta, hogy ekkora sikere lett. Ez nagyon boldoggá tesz.

©

A független filmeknek szofisztikált, értő közönsége van, de én most arra vagyok kíváncsi, hogy a közönség másik része, akik csak a filmet látják és nem különösebben képzettek, ők hogyan viszonyulnak hozzá, őrájuk hogyan hat ez a történet. Ez az izgalmas abban, hogy sokan fogják megnézni.

hvg.hu: Ez egy független alkotás, ami most bekerült a fősodorba, Hollywood közelségébe. Mit szól hozzá?

B.Z.: Örülök, hogy függetlenek vagyunk, hogy függetlenek maradhatunk, mert így továbbra is a saját módszeremmel tudok filmet készíteni, amit a klasszikus értelemben vett producerek nem engednének meg nekem. Nem hagyományos módszerekkel dolgozunk a munkatársaimmal, és szeretném, ha ez így maradna. Nem az a célom, hogy minél több pénzt tegyenek a filmbe, vagy minél nagyobb sztárokat. Nem az a fontos, hogy hol forgatok, hanem az, hogy hogyan. Ezért nem élek New Yorkban és Los Angelesben, mert nem szeretnék az ipar része lenni.

hvg.hu: Mi történne, ha felkérést kapna Hollywoodból?

B.Z.: Már kaptam. De azt mondtam, hogy én a saját utamat járom, és nem akarok most ajánlatokat elfogadni. Mert nekem az a mód, ahogyan elkészítem a filmet, az legalább olyan fontos, mint a történet, a forgatókönyv. Még ha a Moby-Dicket készíthetném el, akkor is csak úgy vállalnám el, ahogyan én szeretném.

hvg.hu: A film képi világa kifejezetten dokumentaristának tűnik. Dél-Louisianaban így is élnek emberek, ennyire elszigetelve, kiszolgáltatva a természet, esetünkben egy hurrikán pusztításának?

B.Z.: Nem, igazából nem. Vagy nem pont így. Ezt egy kicsit nehéz megmagyarázni. Valós dolgokon alapszik a környezet, élnek arrafelé hasonló emberek, oda lehet utazni, meg lehet nézni, hogy hogyan, de nincs tőlük ilyen távol a város. Inkább azt próbáltuk elképzelni, hogy milyen lenne, ha egy közösség el lenne szakítva a várostól, ezért építettünk egy magas beton gátat is, ami a valóságban nem létezik.

Benh Zeitlin, a rendező: jobb fegyelmezetlennek lenni
©

Ezért döntöttünk úgy, hogy eredeti helyszínen forgatunk, de nem egy lakott helyen, hanem felépítjük a magunk „öbölvárosát”, a Teknőt. Formálisan viszont kifejezetten klasszikusan dolgoztunk, a filmben a képek azt jelentik, amit ábrázolnak.

hvg.hu: A forgatókönyv Lucy Alibar egyfelvonásos színdarabján alapszik, önök ketten készítették. Talán a mágikus-realizmus a legjellemzőbb a szövegre és a filmre is. A forgatás alatt mennyit kellett változtatni rajta?

B.Z.: A forgatókönyv folyamatosan alakult, ahogyan a forgatási tervek is.  Már az előkészítés során sokat változott a szöveg, aztán a forgatáson is, alkalmazkodnunk kellett a körülményekhez. Volt, hogy történt valami, amit nem terveztünk, de benne hagytuk, mert tetszett.  Aztán én nagyon ragaszkodtam ahhoz, hogy élő állatokat filmezzünk, de voltak olyan dolgok a forgatókönyvben, amit egy igazi állat nem képes megcsinálni, ezeket ki kellett venni emiatt. Folyamatos együttműködésben írtuk a társszerzővel, a színészekkel.

hvg.hu: A főszereplő kislány, a természet minden erejével dacoló Huspuppy alakítója, Quvenzhané Wallis  lehet minden idők legfiatalabb Oscar-díjra jelölt színésznője. Egyszer azt nyilatkozta, hogy ön Hushpuppy szeretne lenni. Hogy érti ezt?

B.Z.: Ő az én hősöm. Az ő bátorsága, az ő jósága, nagyon inspiráló, és annyira reménykeltő, mint E.T. jelenléte a földön. Az előkészítés, a forgatás, de még a háttérmunkák alatt is mindig azon gondolkodtam, hogy ő vajon mit tenne a helyemben, mi lenne az ő szemében a helyes döntés. Engem is jobb emberré tett a becsületessége, jósága és őszintesége.

Quvenzhané Wallis: még nagyon nagy színésznő is lehet
©

Quvenzhané legalább annyit beletett Hushpuppy szerepébe a személyiségéből, mint én, valahogy kettőnk keveréke lett. Quvenzhané az első pillanattól kezdve másképp nyúlt a szerephez, mint a többi gyerek, nem aranyos volt, hanem őszinte és szenvedélyes, erő volt benne, és ez látszik a filmen is.

hvg.hu: Azóta elismert színésznő lett a kislányból. Tartják a kapcsolatot?

B.Z.: Igen, nagyon közel állunk egymáshoz, olyanok vagyunk, mintha testvérek lennénk, az anyukája még rám is szól néha, ha sokat bohóckodom.

hvg.hu: Hat éve él New Orleansban.  Miért éppen oda költözött?

B.Z.: Mert beleszerettem. Gyerekként mindig romantikus elképzeléseim voltak arról, hogy milyen lehet New Orleansban élni, aztán amikor visszamentem a rövidfilmem forgatása után (Glory at Sea – a szerk.), beleszerettem a városba, az életstílusba, igen, olyan mintha a feleségem lenne. Egyébként New Yorkban nőttem fel, különösen szeretem a Sunnyside-ot, Queens legjobb részét, de nem tervezem, hogy visszatérnék.

hvg.hu: A Messzi dél vadjait nézve úgy érezzük, mintha hatottak volna önre a hollywoodi klasszikusok.

B.Z.: Nagyon sok filmet láttam kiskoromban, imádtam az Oroszlánkirályt, a Roger nyúl a pácbant, az E.T.-t, de filmeket csak a főiskolán kezdtem készíteni, ahol nem rendezést, hanem filmelméletet tanultam. Nem az olvasásra, hanem a film nézésére koncentráltunk. Az egyetem mellett mozigépészként is dolgoztam, úgyhogy ott is 5-6 filmet láttam hetente, az órákon napi két filmet néztünk meg, az hetente 15-20 film, éveken keresztül. Így tanultam meg azt, hogy hogyan tanulmányozzam a rendezők módszereit, a filmnyelvet.

©

Sokan hatottak is rám közülük, a klasszikusok, a némafilmek, a korai komédiák, Fritz Lang, Frank Capra filmjei, de nagyon szeretem Fellinit is, vagy Milos Formant. Főleg azokat a rendezők érdekelnek, akik hajlamosak arra, hogy elveszítsék a kontrollt, akik nem olyan fegyelmezettek, akiknél bármikor „széteshet” a történet. Akiknél elgondolkozom azon, hogy vajon hogyan csempészhették be a jelenetbe a kamerát. Például Bergman nekem túlságosan határozott.

hvg.hu: Miért volt olyan fontos az ön számára hogy elkísérje a filmjét Magyarországra?

B.Z.: Szeretem ezt az országot, hét éve jártam már Budapesten, úgyhogy jönni akartam, ezért szóltam az ügynökömnek, hogy küldjön ide két napra.  Régebben mindenképpen Európába akartam költözni: akkoriban bejártam Kelet-Európát, voltam Budapesten, Prágában, Belgrádban, Boszniában, de itt ez megint teljesen más. Az emberek értik a filmeket, és arra vagyok kíváncsi, hogy mennyire.

hvg.hu: Mit fog csinálni 10 év múlva?

B.Z.: Most éppen egy művészközösséget építünk, Court 13 a nevünk. Azt szeretnénk, ha mindenféle művészeti ágból lennének körülöttünk emberek, hiszen a filmhez sokféle művészre van szükség.  Szobrászok, zenészek, díszlettervezők, animátorok, forgatókönyvírók, összekapcsolódnának egy nagy művészeti koncepcióba, ezt próbáljuk most megteremteni, ez az ötlet áll a Court 13 mögött, és pont az lényeg benne, hogy mindez New Orleansban valósuljon meg.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
PDSZ: A tanároknak nem a 26, hanem a 84 százaléka oltatná be magát

PDSZ: A tanároknak nem a 26, hanem a 84 százaléka oltatná be magát

Könnyen elbukhat az Európai Bizottság terve a vakcinaútlevelekről - részben Magyarország miatt

Könnyen elbukhat az Európai Bizottság terve a vakcinaútlevelekről - részben Magyarország miatt

A szakszervezet szerint módosítani kell az egészségügyi dolgozókra vonatkozó törvényt

A szakszervezet szerint módosítani kell az egészségügyi dolgozókra vonatkozó törvényt