Tudják, miről szólt az internet hétfő este?

Titokzatos, egyben tökéletesen szervezett pr-kampánnyal vezette fel új dalának premierjét a kétezres évek egyik intellektuális fétiszenekara, az Arcade Fire. Tanítani való, profi-gerilla kommunikáció és marketing 2013-ból.

  • NR NR
Tudják, miről szólt az internet hétfő este?

A nyugati félteke egyik legünnepeltebb, annak idején a blogoszféra és az underground zenei sajtó által felkapott, majd sztárstátuszba repített art-pop zenekara elkészítette Reflektor című negyedik nagylemezét, amely október 29-én jelenik meg. (A producer az egészen 2011-ig LCD Soundsystem néven dolgozó New York-i kult-artista, James Murphy volt.)

A Régine Chassagne-Win Butler házaspár vezette zenekar a napokban egy titokzatos trailert postázott a Youtube-ra, mely azt előlegezte, hogy szeptember 9-én, este kilenckor valami történik majd Arcade Fire-ügyben. Íme, a trailer.

Időközben kiderült, hogy ez a valami az Arcade Fire-lemez címadó dalának bemutatója lesz, sőt hogy ezen a napon, bizonyos független lemezboltokban – világszerte – kapható lesz majd a Reflektor maxilemez-változata (sőt, még egy térképes weboldal is kikerült a netre, vélhetően az inkriminált lemezboltok lokációival). Bizonyos lemezboltok, ugyancsak nem meglepő módon, hamarosan lemezborító-fotókat posztoltak a közösségi térbe, sőt kis időre a Reflektor egy rossz minőségű változata is kikerült a netre – a dalt aztán gondos kezek hamarosan törölték a digitális térképről. Eközben a globális popkulturális hírfolyamban felreppent egy pletyka, miszerint az új dalban vendégszerepel a nettó artpop-isten, a 2013-ra magát újra aktivizáló David Bowie is.

És ez még mind semmi. A héttagú (a stúdióban vagy a turnékon közreműködő kültagokkal összes kilenc főt számláló) együttes néhány nappal ezelőtt, szeptember 4-én a zenekar bázisát jelentő kanadai város Salsatque nevű kis klubjában, nagyjából néhány tucat néző több új dalt mutatott be élőben. A rajongók szerint sem kép-, sem hangrögzítésre nem volt lehetőség. A The Main című montreali blog szerint – a blog nevét a város Boulevard Saint-Laurent nevű körútjának becenevétől kölcsönözte – képzeljük el a Talking Heads Once In The Lifetime című nagylemezét, mintha azt David Bowie írta volna vakáción. A beszámoló szerint az új anyag meglepően táncos, ütőhangszerekkel és elektronikuszenei hatásokkal teli, popos.

És, hogy történt-e valami szeptember 9-én, este? Történt. De még mennyire. Egyrészt a profi-gerilla marketing elérte a célját: hétfő este másról sem szólt a nemzetközi popkult-sajtó, mint az új Arcade Fire-cuccról – zárójel: nem lepődnénk meg, ha a hadműveletet hamarosan popkult-marketing és pr-iskolákban tanítanák. Másrészt megtörtént a dalbemutató – több lépésben. Magyar idő szerint nyolc és kilenc között megjelent a neten egy www.justareflektor.com nevű oldal, melyen a júzerek/rajongók egy, a dalhoz készített interaktív filmet nézhettek végig.

A minimozit „a zenekar régi barátja” Vincent Morisset forgatta Haitin (itt nőtt föl a zenekar énekesnője, Régine Chassagne), s azt – lásd: marketing + pr + gerilla-hadművelet – kizárólag Google Chrome böngészőn lehetett megtekinteni, s adekvát módon (egérrel vagy webkamerával) manipulálni.

A Reflektorhoz készített hagyományos videoklip, melyet a legendás kliprendező-filmes, Anton Corbijn készített, közép-európai idő szerint este tíz órakor debütált a Youtube-on (a szorgalmas hvg.hu a tizenkilencedik megtekintést húzta be). És tényleg, David Bowie hangját ott hallhatjuk a tánczenés-elektronikus elemeket izgalmasan beépítő dalban.

Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Kormányzóképes erőként igyekezett látni és láttatni magát hétvégi, nagykanizsai kongresszusán a Tisza Párt, amelynek már a választási programja is körvonalazódik. A kormány sem tétlen azonban, friss ígéreteivel pedig nyilvánvalóan a választási eredmény befolyásolása a cél.