"Könnyű dolgom lett volna, ha a szörnyűségeket akarom bemutatni"
Éppúgy nem tipikus Izraelben, amikor bomba robban, mint ahogy nem az a tipikus Párizsban sem, ami novemberben történt – állítja Eran Riklis izraeli filmrendező, aki úgy véli, hogy a közel-keleti helyzet rendezéséhez két – egy izraeli és egy arab - államra van szükség. Az Izraeli Filmhét (december 3-9.) díszvendégévél beszélgettünk.
Bőhm Ágnes
hvg.hu: Azt írták a legutóbbi filmje, a - most az Izraeli Filmhét keretében a Puskin moziban is látható - Dancing Arabs írójáról, az izraeli-arab Sayed Kashua-ról, hogy a november 13. párizsi terrortámadásokat követően megtagadta muszlim identitását,
filmmovement.com
E.R.: Kashua azt nyilatkozta, hogy ő nem akar semmiféle közösséget vállalni az ilyen emberekkel. De az író egy éve már nem Izraelben, hanem az Egyesült Államokban él. Jól ismerem őt, még csak 40 éves és nem a zsidókkal, hanem az arabokkal gyűlt meg a baja, ezért is ment el. Izraelben a közönség kedvelte, különösen a televízióban játszott komédia, egy arab családról szóló sorozata miatt.
hvg.hu: A „Táncoló arabok” viszont egyáltalán nem humoros, sőt inkább drámaian keserű szatíra. A film befejezése pedig sokak szerint teljesen elképzelhetetlen. Lehetetlen, hogy egy zsidó asszony a hozzátartozóját nem zsidó, hanem muzulmán temetőben, muszlim szertartás szerint temesse el!
E.R.: Ez egy nagyon régimódi reakció. Azok a zsidók, akik nem élnek Izraelben, nem értik a különböző emberi kapcsolatok különféle érzelmi oldalát. A zsidó szempontot veszik kizárólag figyelembe. Ez a film azonban nem erről, hanem a szeretetről szól. Egy zsidó asszonyról, aki végigcsinálja a fia súlyos betegségét, végignézi a haldoklását és jó akar lenni valakihez, aki történetesen a fia legjobb barátja. Különben is, mit számít az, hogy hol temetik el? Eltemetik, mert meghalt, semmi több.
hvg.hu: Azért azt mégsem lehet mondani, hogy ez a realitás.
E.R.: Volt sok reagálás, muszlim és zsidó nőktől egyaránt. A film szereplőitől is megkaptuk, hogy nehezen értik meg, hogyan temetheti el így a fiát egy nő. Persze nem állítom azt, hogy a film befejezése realista volna. Természetesen ez egy allegória, és nem a teljes valóság. Nem törekedtem rá, hogy az izraeli arabok és a zsidók közötti kapcsolatokról a teljes igazságot bemutassam.
hvg.hu: Valóban nem a teljes igazság, amit a filmen látunk. Sokkoló volt, hogy ma, amikor késelések, gyilkosságok sorozata zajlik Izraelben, a film egy idealista, csaknem problémamentes állapotot ábrázol. Semmi erőszak, sehol nem folyik vér, - ma nem ezt lehet látni az izraeli híradókban.
E.R.: Könnyű dolgom lett volna, ha a szörnyűségeket akarom bemutatni. De én inkább azt szerettem volna, hogy a nézők elfogadják a film főhősét, ezért lett ő egy elfogadható és szerethető figura. A néző együtt érez ezzel az arab fiúval. Az izraeliek végképp elutasították volna, ha politikai filmet csinálok belőle. Nem azt akartam megmutatni, ami ma az utcán zajlik. Ez a film egy normális fiúról szól, aki – többé, kevésbé - egy normális családból származik. Egyébként az utcán általában normális embereket lehet látni. Terrortámadást csak a televízióban láthatunk.
hvg.hu: Kivéve, ha magunk is áldozatok leszünk….
E.R.: Ez igaz, de nem az a tipikus, nem az a normális, amikor egy bomba robban mellettünk. Mi a normális, tipikus abban, ami Párizsban történt? Az nem normális, ha valaki megőrül is megöl 130 embert az utcán.
hvg.hu: A „Táncoló arabokat” egy éve forgatta, a film azonban több mint 20 évvel ezelőtti történetet dolgoz fel. Ma jobb vagy rosszabb a helyzet?
E.R.: Ma több a tanult ember. Az izraeli egyetemeken a hallgatók ötöde izraeli arab. Az izraeli kórházakban például sok arab orvos dolgozik. Ugyanakkor a helyzet ma nagyon rossz, minden napra jut egy késelés, egy gyilkosság. De ne felejtse el, nem Izraelből, hanem Ciszjordániából jönnek azok a palesztinok, akik késsel támadnak a zsidókra. Most ez olyan, mint egy harmadik intifáda.
hvg.hu: És mi a megoldás ön szerint? Annak van igaza, aki azt mondta, hogy nem lesz ennek a konfliktusnak, ennek a háborúnak vége, csak talán száz, vagy inkább százötven év múlva?
E.R.: A két állam egymás mellett lenne a megoldás. Mert abban mindenki egyetért, hogy ha nem kettő, hanem egy államban élünk az arabokkal, akkor az egy katasztrófa lesz, mert demográfiailag a zsidók lesznek kisebbségben.
hvg.hu: Az ön eddigi filmjei, például az egyik legsikeresebb a „Citromfa”, főleg az izraeli-arab/palesztin viszonyra koncentráltak. A következő filmje is erről szól majd?
E.R.: A következő filmem egy politikai krimi, egy kémfilm lesz. A címe is megvan már: Menekült/Refuge. Egy már nem élő, izraeli írónő könyve alapján, egy Moszad-ügynökről szól. Ha a film finanszírozása kialakul, akkor talán már januárban, valószínűleg Hamburgban kezdjük a forgatást.
hvg.hu: Egyiptomban, miután az ön jelenlétében bemutatták egyik korábbi filmjét, kisvártatva be is tiltották azt. Filmjeit, a legutóbbit is, az egész világon lehetett látni. Az arab országokban is levetítették?
E.R.: Az arab országokban nem forgalmaznak izraeli filmeket. Sajnos ez tény.
A miniszterelnök szerint olyan fontos szerepet játszunk Ukrajna energiaellátásában, hogy ha például egy baleset miatt nem tudnánk nekik áramot és gázt küldeni, akkor megállna az országuk. Megnéztük, mennyi ebben az állításban az igazság.