Balla István
Balla István
Tetszett a cikk?

A városszociológus úgy véli, leginkább a környék ingatlanjainak felértékelődése állhat a „Parkból parkolót” indítvány hátterében. Hétfői álláspontja szerint egyébként már sem a szocialista képviselő, sem a fideszes polgármester, sem Tarlós István nem akarja bezárni a Parkot.

Mint korábban írtuk sajátos, ferencvárosi MSZP–Fidesz-koalíció alakult arra, hogy a főváros kedvelt szórakozóhelyének területére P+R parkolót építsenek. Pál Tibor szocialista képviselő erről szóló indítványát a fideszes polgármester, Bácskai János is támogatta, és eljuttatta a terület tulajdonosához, a fővárosi képviselő-testülethez, akik majd döntenek.

A Budapest Park tulajdonosaihoz eddig semmilyen formális vagy informális megkeresés nem érkezett ez ügyben. Gerendai Károly a hvg.hu-nak azt is megerősítette, 2019-ig érvényes szerződésük van a Budapest Park üzemeltetésére. Igaz – teszi hozzá – a budapesti önkormányzat közérdekű célból két hónapos felmondással azt felrúghatja. Viszont beszélt Tarlós Istvánnal, aki megnyugtatta: nem fogják bezárni a Parkot

A hatodik szezonját indító, dizájnváltáson átesett Budapest Park az áprilisi bemutatón
MTI / Balogh Zoltán

Parkolóból nincs hiány

Érthetetlen volt Gerendai számára a parkoló ötlete, már csak azért is, mert a helyszín egy kilométeres körzetében számos kisebb-nagyobb parkoló, vagy szabad terület található. Ráadásul a Budapest Parkkal kapcsolatban semmilyen balhé nincs, ami nem egy megszokott helyzet a városban.

Egyébként nincs is B-terve arra az esetre, ha valóban be akarnák zárni azt. "Ez egy nagy hely, nem rakosgatható bárhova. Nem nagyon van a városban olyan szabad terület, ahol nincs a környéken lakóterület, és jól megközelíthető" – magyarázza Gerendai.

Hétfőn már senki nem akarta bezárni

Úgy tűnik tehát, van oka bizakodni Gerendainak, mert a nagy port kavart eredeti hír után mind a két "főszereplő" igyekezett megnyugtatni a közvéleményt, hogy esze ágába nincs bezárni a Parkot. Pál képviselő sajtótájékoztatón hangsúlyozta ezt, hozzátéve, az ő indítványa csak arra kérdezett rá, hogy azokban az időszakokban, amikor nincsenek koncertek, nem lehetne-e kihasználni a területet akár parkoló céljára. (Ez technikailag nem lehetséges, hiszen akkor azokra a hónapokra le kellene betonozni a helyszínt, lebontani az ott lévő kiszolgáló épületeket, amit nehéz és értelmetlen lenne visszaalakítani a következő idényben.)

Bácskai polgármester pedig közleményben határolódott el saját 2015-ös kijelentésétől, amelyben kijelentette: "Azon leszek, hogy minél előbb parkolási övezet legyen a Budapest Park területén, még ha ez a fiatalság rovására is lenne."

A ferencvárosi polgármesteri hivatal hétfőn már azt írta: "Bácskai János polgármesternek sem hatásköre nincs, sem szándékában nem áll a Budapest Park helyett P+R parkolót létrehozni". Bácskai a közlemény szerint csak "hivatalból továbbította" Pál Tibor interpellációját a fővárosnak, de azt nem támogatta.

Ami talán a legfontosabb ez ügyben, hogy megszólalt Tarlós István is. Azt írta, hogy "a BKK a Rákóczi híd pesti hídfője térségében jelenleg P+R parkoló kiépítését nem tervezi". Hozzáteszi, korábban valóban voltak ilyen tervek, "azonban azok a terület egyéb, kulturális célú hasznosítása miatt kikerültek a programunkból".

2012-ben parkolót terveztek

A fővárosi rendezési tervben egyébként már 2012-ben, a Park megnyitásakor is egy 400 férőhelyes parkolóként szerepelt a Soroksári út 60. alatti ingatlan, ezt a Fővárosi Szabályozási Keretterv is rögzítette. Ennek ellenére kapták meg üzemeltetőként Gerendaiék az engedélyeket 2019-ig.

Parov Stelar koncert a Budapest Parkban
Túry Gergely


A keretterv egyébként töménytelen mennyiségű P+R parkolót irányzott elő, amelyek közül nem sok valósult meg. Az is tény, hogy a Budapest Park környékén található kisebb-nagyobb parkolók nem P+R parkolók, nem hagyható ott az autó egész napra egyikben sem. Az OBI áruháznál már sorompó őrzi, hogy csak a vevők állhassanak be, a Nemzeti Színház előtti téren szintén csak az odaérkezők állhatnak meg. Sokan a közeli Tesco-parkolóban vagy a Lurdy Háznál hagyják vélhetően a kocsijukat hosszabb időre, de nyilván ez sem megoldás.

De a P+R parkolókat nem oda szokták telepíteni, ahol már aránylag közel vannak az autósok a belvároshoz. "Ha már eljön valaki, mondjuk Tökölről, és megérkezik a Hungária körúthoz, akkor már 5 perc alatt bejut a munkahelyéhez, miért tenné le éppen ott a kocsiját?" – teszi fel a kérdést Kocsis János Balázs városszociológus, egyetemi docens.

Ingatlanfejlesztési trend: irány Dél-Pest

Kocsis szerint a szabadtéri szórakozóhelyek a 90-es évek második felén is mindig olyan helyeken jelentek meg, ahol gyakorlatilag értéktelen volt a terület. Aztán ahogy az adott környék értékesebbé vált, ezeket rendre be is zárták.

A Budapest Park helyszíne is majdhogynem értéktelen volt öt éve, miközben mára érdekes dinamikája van a dél-pesti területeknek. Míg korábban mindenki az észak-pesti irodafolyosóra (Váci út) gondolt, amikor ingatlanfejlesztésről volt szó, majd azt valamennyire kiegészítette az észak-budai terület (Kolosy tér), az utóbbi időben a lassan beinduló ingatlanpiac a hangsúlyokat áttette a Kopaszi-gát környékére és más dél-pesti területekre.

MTI / Balogh Zoltán

Kocsis szerint ebbe a trendbe simán beilleszkedhet a Budapest Park területéről való befektetői gondolkodás: most még viszonylag olcsón meg lehetne szerezni, miközben látszik, hogy értéke folyamatosan nő. Itt (is) P+R parkolót létrehozni egyébként kifejezetten rossz befektetés lenne, mert az csak akkor működik, ha ingyen van. Ingyen pedig nem szoktak fölbetonozni területeket. Kocsis úgy sejti, ha a Budapest Park helyét kinézi valaki, akkor ott nem P+R parkolót fog létesíteni, hanem valami más ingatlanbefektetésen gondolkodik.

Szemet szúrt

A szabadtéri helyszínek egyébként mindenütt a világban kiszorulnak a belvárosból, mert nem tudják fenntartani magukat a drága belterületeken évi 3-4-5 hónapos nyitvatartással. Londonban, New Yorkban van arra is példa, hogy a helyi vezetés vagy a kormányzat támogat néhány ilyen helyet, ez esetben esetleg tudnak jobb helyen működni.

Amíg az 1-es villamos nem ment át Budára, addig – eltekintve a 2-es villamostól is – egy halott helyszín volt a Soroksári út e szakasza. Most, hogy záros határidőn belül már eljut Kelenföldre is a sínpálya, kifejezetten jól megközelíthető a helyszín. Ez ugyanannyira előny, mint hátrány is a Budapest Park szempontjából: így könnyen vonzóvá válhat bármilyen befektetés számára.

Ráadásul, ha a Garancsi István nevéhez köthető Kopaszi-gátas nagy fejlesztések megvalósulnak, akkor a Duna pesti oldalán is meglódulhatnak az ingatlanberuházások.

A tavalyi szezonban 390 ezren szórakoztak a Budapest Park 12 ezer négyzetméteres területén. Áprilisban indult a hatodik szezon. Az idei fellépők között lesz mások mellett a Marilyn Manson, Damian Jr Gong Marley, a Thievery Corporation, a Scooter és Dj Bobo, valamint a teljes hazai élvonal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!