Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f4bf1244-e271-41bd-850b-f464029fc489","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az egyik helyszínen két kamion, a másikon több személyautó ütközött. ","shortLead":"Az egyik helyszínen két kamion, a másikon több személyautó ütközött. ","id":"20250130_Lezartak-M1-es-Tatabanyanal-torlodas-M0","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4bf1244-e271-41bd-850b-f464029fc489.jpg","index":0,"item":"cf1ae7f4-5991-4596-bcf7-488f41d3c258","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_Lezartak-M1-es-Tatabanyanal-torlodas-M0","timestamp":"2025. január. 30. 14:29","title":"Lezárták az M1-est Tatabányánál, az M0-son is 7 kilométeres a sor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5949103b-e28c-4c98-96ae-4f8dd785928c","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Amerikában az NFL-re, Magyarországon pedig a focira is többen keresnek rá az interneten, mint az országok vezetőinek nevére a Google Trends szerint.","shortLead":"Amerikában az NFL-re, Magyarországon pedig a focira is többen keresnek rá az interneten, mint az országok vezetőinek...","id":"20250129_Orban-es-Trump-is-kevesbe-erdekli-az-embereket-mint-a-kedvenc-sportaguk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5949103b-e28c-4c98-96ae-4f8dd785928c.jpg","index":0,"item":"88c3bf7d-967b-4fdd-a522-27a6498427a3","keywords":null,"link":"/sport/20250129_Orban-es-Trump-is-kevesbe-erdekli-az-embereket-mint-a-kedvenc-sportaguk","timestamp":"2025. január. 29. 07:01","title":"Orbán és Trump a kanyarban sincsenek kedvenc sportjukhoz képest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"449fede8-39ef-46e4-a709-7719d4c8e2f6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A rapper egy öregfiúk tornán felpofozott egy nézőt.","shortLead":"A rapper egy öregfiúk tornán felpofozott egy nézőt.","id":"20250129_Bochkor-Gabor-Curtis-pofozkodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/449fede8-39ef-46e4-a709-7719d4c8e2f6.jpg","index":0,"item":"80572a9b-4e02-4d64-b078-285b928b4fb8","keywords":null,"link":"/elet/20250129_Bochkor-Gabor-Curtis-pofozkodas","timestamp":"2025. január. 29. 16:20","title":"Bochkor Gábor elítéli az erőszakot, de emberileg megérti Curtis pofozkodását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4a09469-5197-4693-b5ba-f1b32c834d28","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ) szerint az áruházlánc lemaradhat a a munkavállalókért folyó versenyben.","shortLead":"A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ) szerint az áruházlánc lemaradhat a a munkavállalókért folyó...","id":"20250129_auchan-szakszervezet-beremeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4a09469-5197-4693-b5ba-f1b32c834d28.jpg","index":0,"item":"10b4872d-0439-45d9-917a-44aec3a517d3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_auchan-szakszervezet-beremeles","timestamp":"2025. január. 29. 14:21","title":"Közelében sincs az Auchan béremelése a dolgozók elvárásának, a szakszervezet szerint sokan távozhatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"Bankmonitor / Sándorfi Balázs","category":"gazdasag","description":"Az „őrület”, ahogy Nagy Márton gazdasági csúcsminiszter nevesítette a lakossági állampapír piacon kialakult helyzetet, nem az 1000 milliárd forint feletti kamatfizetésről szól (ez teljesíthető), hanem sokkal inkább arról, hogy a befektetők most az állampapírban tartott pénz jövőjéről (is) döntenek. Nem kisebb a tét, mint a teljes magyar államadósság 10%-a, ami kevesebb, mint 3 hónap alatt megmozdulhat. A kihívás nem kicsi, de kezelhető. Az alternatívák között azonban eddig egy érdemi lehetőség nem merült fel: egy új konstrukcióra lenne szükség a lakossági állampapír kínálatban, mely szemben a PMÁP-pal ténylegesen, valós időben, inflációhoz igazítja a kamatfizetést.","shortLead":"Az „őrület”, ahogy Nagy Márton gazdasági csúcsminiszter nevesítette a lakossági állampapír piacon kialakult helyzetet...","id":"20250130_allampapirpiac-pmap-befektetes-bankmonitor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"355a1288-b931-47fc-8f12-db2c181fce3a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_allampapirpiac-pmap-befektetes-bankmonitor-ebx","timestamp":"2025. január. 30. 14:16","title":"Az „őrület” megoldása, azaz mitől nyugodhat meg az állampapírpiac","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48135edd-1006-4601-8bb4-856cba98f9c5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Elek Péter Ausztráliában él, önmagát keresztény konzervatívnak tartja, többször is a Fideszre szavazott. A rendező Magyar Péter megjelenéséről is beszélt. ","shortLead":"Elek Péter Ausztráliában él, önmagát keresztény konzervatívnak tartja, többször is a Fideszre szavazott. A rendező...","id":"20250129_Csurran-cseppen-megszolalt-Majka-klipjenek-rendezoje_Elek_Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48135edd-1006-4601-8bb4-856cba98f9c5.jpg","index":0,"item":"d00a7741-e0c0-4d34-97b6-5d0a90beb712","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Csurran-cseppen-megszolalt-Majka-klipjenek-rendezoje_Elek_Peter","timestamp":"2025. január. 29. 12:07","title":"„Áhhh a dal, ami után nem lesz több munkátok” – megszólalt Majka Csurran-cseppen klipjének rendezője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68456b5f-2d6b-455d-adee-44f8edce3eb9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lampert Benedek ezúttal az Endurance nevű hajó, valamint annak utolsó expedícióját örökítette meg új képein a jól ismert kockák és figurák segítségével.","shortLead":"Lampert Benedek ezúttal az Endurance nevű hajó, valamint annak utolsó expedícióját örökítette meg új képein a jól...","id":"20250130_lampert-benedek-lego-fotos-endurance-hajo-jatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68456b5f-2d6b-455d-adee-44f8edce3eb9.jpg","index":0,"item":"c478901d-5f07-43f1-9c69-ec389f16a791","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_lampert-benedek-lego-fotos-endurance-hajo-jatek","timestamp":"2025. január. 30. 08:03","title":"110 éves expedíció és egy elsüllyedt hajó elevenedik meg a legós fotózás magyar mesterének új képein","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester is beszállt a cégvezetői pályázatokról szóló üzengetésbe. Karácsony szerint a Tisza-frakció javaslatai tele voltak hibákkal.","shortLead":"A főpolgármester is beszállt a cégvezetői pályázatokról szóló üzengetésbe. Karácsony szerint a Tisza-frakció javaslatai...","id":"20250129_Karacsony-Ez-Budapest-itt-nem-emeljuk-torvenytelenul-a-cegvezetok-fizeteset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a.jpg","index":0,"item":"dc821f02-62b0-4187-a559-022b9671b2b7","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Karacsony-Ez-Budapest-itt-nem-emeljuk-torvenytelenul-a-cegvezetok-fizeteset","timestamp":"2025. január. 29. 08:15","title":"Karácsony: „Ez Budapest: itt nem emeljük törvénytelenül a cégvezetők fizetését!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
F1: a nyitány legfontosabb kérdései - és a válaszok
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Nem Hamiltonról vagy Schumacherről, és még csak nem is a regnáló világbajnokról szólt a vasárnap elkezdődött 2012-es szezon első versenye, hanem a világbajnoki formát villantó, futamgyőztes Buttonról és a körülmények összejátszása ellen egész hétvégén küzdő Raikkonenről. A Ferrarik sehol.
Az ugyan nem valószínű, hogy aki követi a Forma-1 cirkusz eredményeit, az ne látta volna az idei első futamot, de ha a Melbourne-i végeredményből akarnánk rekonstruálni az Albert parkban történteket, teljes tévútra tévednénk. Az élen célba érők által rajzolt McLaren-Red Bull-McLaren-Red Bull sorminta ugyanis semmilyen szenzásiós dolgora nem utal; nagyjából ez volt tavaly is. Még Alonsó 5. helye is belefér, a többit meg eddig - mindenki tegye szívére a kezét! - nem nagyon figyeltük. Ahogy azonban a 6-10 hely végső sorrendje vasárnap kialakult, az várakozáson felüli szezonnyitányt biztosított Ausztráliában.
(Azt most ne pörögjünk túl, hogy a hosszú évek után az MTV-re visszakerülő Forma-1-es közvetítés képes volt-e bármiféle előrelépést felmutatni a paliklászlós infantilista közvetítési aranykorhoz képest. Azt se érdemes feszegetni, hogy a stúdióban ülő Mérei Andrea unalmas felszínességét mennyiben sikerült kompenzálni a stúdióba meghívott vendégekkel, és hogy miért nem készültek arra a stúdióban, hogy a világ másik feléről bejelentkező Mezei-Wéber párosnak gondja akadhat a közvetítési vonallal. Azt pláne ne, hogy a futam utáni elvileg helyzeteket analizáló, osztott képernyős részben az illusztrációként használt visszajátszásoknak kevéske köze volt ahhoz, amiről Mihelisz Norbert és Szabó Róbert beszélt. Mindez azért nem túlzottan lényeges, mert a futam mindezt képes volt feledtetni.)
Pillanatnyi marketingrangsor a Forma-1-ben - galériánkhoz kattintson a képre!
f1-live.hu
Button: győzelem gombnyomásra
A rajt előtt a következő kérdések tűntek a legfontosabbnak: 1.) Hamilton képes lesz-e megnyerni a versenyt azután, hogy magabiztosan hozta az időmérőt? 2.) Mire képes versenytempóban a Red Bull / Ferrari? 3.) Mire megy Schumacher / Raikkonen?
Aztán kialudtak a piros lámpák, és ahogy a 22 versenyző az aszfaltba nyomta az alatta lévő, nagyjából 18 ezer lóerőt, jól látszott, hogy az 1.) kérdés eldőlt. Azt, hogy a 2009-es világbajnok (Button) milyen simán lenyomta az eddig a "rajtgép" hírében tetszelgő 2008-ast (Hamilton), a verseny utáni arcok árulkodtak. Hamiltonról sütött a sértődöttség és a keserűség, még az ilyenkor kötelező győztes csapatképen is ő a kakukktojás. Button olyan magától értetődően tisztán fordult rá az első kanyarra, hogy lényegében oda is lehetett adni neki a pezsgőt és az ezüst gyümölcsös tálat.
Hamilton egyszerűen lassabb volt, Webber ellenben (szokása szerint) el is aludt. Rosberg és Schumacher viszont szinte átrepülte az előttük lévő autókat, és a két Ferrari is egészen előkelő helyen találta magát. Aztán az első kanyarban kettészakadt a mezőny: koccant (Webber), megpördült (Senna) és füvön menekült (Raikkonen) az egész középső és hátsó alakzat.
Vettel, a fűnyíró - fotógalériánk a futamról
f1-live.hu
Az első verseny a reális várakozásoknak megfelelően alakult; a versenyzők olykor átbillentek a még eredményes és kifizetődő kötéltánc közben a határon. Emiatt azonban Vettel csupán némi füvet túrt fel a pályára a célegyenes végi kanyarban, Maldonado viszont (aki a verseny elején kivégezte Grosjean jobb első felfüggesztését is), az utolsó körben, Alonso 5. helyét megirigyelve hirtelen az egész hétvégéjét vágta a falhoz.
A Red Bullról és a Ferrariról (na jó, csak Alonsóról) kiderült, hogy jó a versenytempójuk, és vélhetőleg ezt lehetne mondani a Mercedesről is, ha Scumacher váltója nem megy tönkre, és Rosberg az utolsó körben nem szenvedi el azt a defektet, ami végül a pontszerzésébe került. Apropó utolsó kör. Van, aki azt, ami történt, teljesen össze tudta rakni? Ahogy elkezdték és ahogy befejezték, aközött a 6-10. helyig minden megváltozott. Maldonado, Rosberg, Perez ki-, illetve hátrébb esett, Kobayashi, Raikkonen és az utolsó méteren pontszerző helyre besurranó Di Resta előbbre lépett.
Nos, a szabadedzéseket és az időmérőt alapul véve: rosszul. Igaz, abban, hogy a Lotus két nap alatt képtelen volt a kormányszervót a finnre igazítani, illetve hogy csupán a 18. helyre kvalifikálta magát, a csapat is nyakig benne volt. Egy olyan sportban, ahol olykor szinte a belégzés-kilégzés optimális hosszát is a versenymérnök rádión érkező utasítása alapján végzik a pilóták, blama nem értesíteni a pilótát arról, hogy csipkedje magát, ha még egy kört futni akar, mert lejár a rendelkezésre álló idő. Nem szóltak a fülére, ki is esett a Q1-ben.
Mindezek tetejébe a verseny is rosszul indult Raikkonen számára, mert bár végül a 17. helyről, a pálya tisztábbik oldaláról indulhatott (mert Perez váltót cserélt és ez öt rajthelyébe került), de az első kanyarban törvényszerűen érkező káosz miatt ez csak hátránnyal járt. (A belső ívről, lényegében Raikkonen mellől induló Massa például éppen ezért tudott előbbre ugrani - hogy aztán, ahogyan tavaly is sokszor, összeakassza a Ferrariját egy éppen arra járóval. Most Senna volt ennek a kárvallottja.)
Hanem aztán "a" Lotust - mivel "a másik" Grosjeannal hamar kiszállt a versenyből - meglehetősen nagy vehemenciával és eredményesen rúgta feljebb a sorrendben. Igen találóan, a BBC riporterei hálót szövő pókhoz hasonlították azért a manőverért, amivel a Massával viaskodó Kobayashit egy szempillantás alatt lelépte. Az pedig kifejezetten rutinfeladatnak tűnt, ahogy Massát is átlépte azzal a DRS-sel, amit élesben ugyebár most használt először.
Nem csak a Ferrarinál ámultak és bámultak az első futamon [képgaléria]
AP / Brandon Malone, pool
Arról már nem tehet a finn, hogy Petrov Caterhamja a célegyenes közepén leparkolt és ezzel pályára szólítótta az errefelé kötelező biztonsági autót. Ennek az lett a következménye, hogy mivel a kerékcserék nem Raikkonennek kedveztek, beszorult Kobayashi mögé. De ahogy az utolsó előtti kanyarban bebújt Perez mellé, összességében mégis azt a feltevést szilárdította meg inkább, hogy úgy tért vissza az F1-be, mintha el sem hagyta volna.
Ahhoz pedig nem kell nagy jóstehetség, hogy a hétvégén Sepangban az időmérőn nem fog hibázni, és a versenymérnők rá fog szólni a fülére, ha fogytán az idő.