szerző:
Dénes Gergely
Tetszett a cikk?

Miközben a riválisok rendre műszaki vagy versenyzői hibák miatt dobják el a pontokat, Fernando Alonso lelkes méhecske módjára, nem mindig látványosan, de rendületlenül gyűjt-gyűjtöget. A kétszeres bajnok előnye az utóbbi futamokon lassan apadni kezdett ugyan, de az év elején még háromlábú gebének nézett ágaskodó Ferrari még konokul vágtat a cél felé. De még így sem, messze nem lefutott derbi, hogy akár többen is utolérjék és lehagyják a spanyolt. Dénes Gergely , az f1-live. hu szakújságírója lajstromba vette a riválisokat.

Jelentkező - mármint Alonso skalpjára, de egyben az idei év világbajnoki címére is - továbbra is több akad. A feltámadó McLarennel a jövőre a Mercedeshez szegődő Hamilton, az előző évekhez képet görcsösebben bizonyítani akaró, regnáló bajnok, Vettel, vagy akár még a dobogó tetején kívül ugyancsak szorgos méhecskeként pontokat gyűjtögető Raikkonen csak a ziccerekre vár. Kérdés: lesz-e még, és lesz-e elég? Kérésünkre az f1-live. hu szakújságírója kereste a válaszokat.

Red Bull – Ez most csak fele királyság (297 pont)

A brit-osztrák csapat nagy érvágással kezdte meg a szezont: elvették a csapat által tökélyre csiszolt befújt diffúzorokat, mely Adrian Newey egyik kedvenc játékszere volt 2011-ben. A Red Bull gyakorlatilag egész évben azt hangsúlyozta eddig, hogy nekik ez sokkal többet ártott, mint az ellenfeleknek, mivel ők voltak az úttörők ezen a téren (is). A sok sírás ellenére még mindig az élen vannak a konstruktőrök bajnokságában, habár a szélsebesen törtető McLaren könnyen ledolgozhatja a 36 pontos hátrányát a hátralévő hat futam alatt.

Az RB8 „személyiségváltozása” a versenyzők teljesítményére is rányomta a kézjegyét: mindez az időmérőn a legfeltűnőbb, mivel Hamilton rendszeresen elorozta az első rajtkockát a tavaly még domináns csapattól – Vettel idén csak a negyedik futamon rajtolhatott először a pole-ból. Mark Webber egyenletes teljesítménnyel nyitott, aki zsinórban négyszer végzett a negyedik helyen, bizonyítva, hogy a kiegyensúlyozottság mindennél fontosabb lesz 2012-ben, amikor kéthetente változik a széljárás az F1-ben. Az ausztrál jobban lelkesedett a gépért, mivel az végre passzolt a stílusához.

Webber egyelőre nemakar tudomást venni róla, hogy az idén is lemarad...
©

 Az első futamgyőzelmet mégis Vettel szerezte meg a csapatnak Bahreinben, majd Webber Monacóban és Silverstone-ban kontrázott. A 36 éves versenyzővel komolyan kellett számolni a bajnokságban, majd jött a lejtmenet a Német Nagydíjtól. Közben Vettel garázsában sem ment minden fényesen: a generátor egy győzelemtől fosztotta meg Valenciában, és Monzában is erős pontokat kellett eldobni – szintén a generátor miatt. Webber tévelygésének köszönhetően helyreállt a rend Milton Keynes-ben, és Vettel 33 ponttal előzi meg a bajnokságban a csapattársát. Ez már elég lehet ahhoz, a bikák beálljanak a vezérürü mögé.

A Red Bull idei „rákfenéje” a sok műszaki hiba és a kiegyensúlyozottság hiánya – nem mellesleg a gép sem olyan gyors, mint tavaly volt. Igaz, hogy Vettel nyert Szingapúrban – melyben oroszlánrésze volt Hamilton kiesésének -, de ez így kevés lesz a véghajrában Alonso ellen, aki valahogy mindig ott terem a dobogón.

McLaren Mercedes – Dupla vagy semmi (261 pont)

A McLarennek úgy kell az egyéni bajnokság, mint egy falat kenyér. 2008 óta „várnak” arra, hogy ismét az élen végezzenek, és a Magyar Nagydíj után mutatott menetelésnek köszönhetően Alonso legnagyobb kihívójaként tekintenek Hamiltonra – aki pár napja jelentette be, hogy köszöni, de megy a Mercedeshez. Az MP4-27 az év elején egy pole-lal és futamgyőzelemmel mutatta meg, hogy győztes konstrukció – és mára a mezőny vitathatatlanul leggyorsabb autója. A McLaren 6:4 arányba viszi az időmérőket a Red Bullal szemben, és 5:4-re a futamgyőzelmeket illetően. A csapat mindig is híresen jó volt a felzárkózásban, és ezt idén is bizonyították – kérdés, hogy a 2008-as bajnok távozása mennyire ront az amúgy is rideg viszonyokon, és ez milyen hatással lesz a vébére.

A Button vs. Hamilton párharcban egyértelmű a helyzet: utóbbi fölényesen remekelt az időmérőkön (5:1), míg a győzelmek tekintetében 3:2-re vezet csapattársával szemben. Button egy hosszabb „szabadságot vett ki” az Ausztrál Nagydíj után, és teljesen eltévedt a rengetegben. A 2009-es bajnok nem találta a közös nevezőt a géppel, és rendre a pontszerző helyeken kívül végzett, és ami még meglepőbb volt, hogy a „gumimágus” nem tudott mit kezdeni az abroncsokkal. Button jelenleg 23 pontra van Hamiltontól, de ebben hatalmas szerepe van annak, hogy csapattársát utolérte az, amin a Ferrari jót derül: Hamilton a Német Nagydíj óta vagy nyer, vagy nem szerez pontot.

Buttonnak mindenkinél nagyobb csodát kellene a vb-címhez végrehajtania
©

Matematikailag még Button is bajnok lehet idén, de a McLarenre is igaz az, ami a Red Bullra: kiegyensúlyozottan kell szerepelni, különben a végén még Räikkönen és a Lotus is odapörköl a végelszámolásnál.

Scuderia Ferrari – "szerencsés" lovasok (245 pont)

2010-ben a csapat az utolsó versenyen hozott rossz taktikai döntésnek köszönhetően mindent elbukott és a Red Bull lett a befutó Sebastian Vettel vezetésével. 2011-ben egy gyengébb szezon következett az olaszok számára, de miután a „bikák” mindenkit péppé vertek, és esélyt sem adtak a küzdelemre, a többi csapatról is elmondhatjuk ugyanezt. Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke idén sem fogta vissza magát, és csakúgy, mint a korábbi években, ezúttal is egy győzelemre született autóról beszélt a hivatalos bemutatón, mely a nagy havazás miatt privátra sikeredett Maranellóban.

Az igazi „fagyhalál” csak az ezt követő első teszteken következett, amikor kiderült, hogy valami nagyon nem stimmel az F2012-re keresztelt autóval. Akkor úgy tűnt, hogy az „ágaskodó lovacska” már a depóban kitörte a lábát és Fernando Alonso, valamint Felipe Massa az esélytelenek nyugalmával várja a startot Ausztráliában. Mindenki leírta a Ferrarit, mely folyamatosan csak időt és türelmet kért. A nép ez idő alatt egyre haragosabb lett. Az első verseny ennek megfelelően nem hozott meglepetést Melbourne-ben. Alonso 5. lett, de a következő versenyhétvégén már a dobogó legfelső fokán ünnepelt a hatalmas esőben.

A Ferrari csapatmunkája szinte csak Alonso sikere alá tud dolgozni
©

A Ferrarinál szép lassan realizálódott a helyzet, miszerint az autót valóban csak optimalizálni kell, és nincs szükség egy teljesen új gép megépítésére, ami esőben úgy tűnik, hogy verhetetlen. Ehhez természetesen a spanyol világbajnok már-már „gépies” formája is kellett. 6 versennyel a vége előtt a csapat a 3. helyet foglalja el 245 egységgel. Tekintve a 261 pontos McLaren bombaerős formáját és a 297 pontos Red Bull sebességét, nem valószínű, hogy a Ferrari előrébb fog végezni, miután Massa továbbra sem hajlandó nyomni a gázt, és sokat szenved.

A csapaton belüli párharcot tekintve itt a legtisztább a kép. Fernando vezeti a bajnokságot, Massa pedig csak a 10. helyen áll. A statisztikák önmagukért beszélnek, és noha ismét megengedett a csapatutasítás, erre gyakorlatilag egy alkalommal sem volt szüksége a Stefano Domenicali vezette gárdának. 

Lotus F1 Team – egy versenyképes csapat, ami képtelen nyerni (231 pont, 4. hely)

A 2011-es szezon nem sikerült valami „erőteljesre” a britek számára, miután egy rossz kipufogó megoldást választottak. Az innováció egy teljesen rossz irányba terelte el a gárda mérnökeit, akik Robert Kubica kiesésével teljesen elvesztették a fonalat, és csak sodródtak az árral – ezt is csak lassan, gyenge tempóban.

2012-re komoly változások történtek Enstone-ban, és a szerkezeti átalakítások részeként Kimi Räikkönen, 2007 Forma-1 világbajnoka, valamint Romain Grosjean lett a csapat két új versenyzője. A finn és a francia pilóta is egy két esztendős kihagyást követően tért vissza, ami sokak szerint nem sok jót sejtetett, és akkor még az új konstrukcióról nem is beszéltünk. A kritikusok hamar elhallgattak, miután a „Jégember” és a komoly fejlődéseken keresztülment francia igencsak nagy tempót kezdett el diktálni a Renault motorral hajtott E20-as volánja mögött.

Februárban ezt az eredményességet nem sokan gondolták a Lotusról
©

A mezőny 14 versenyen van túl, és már csak 6 versenyhétvége van hátra, de a Lotus-Renault továbbra is magabiztosan őrzi a 4. helyét a 136 pontos Mercedes előtt és a 245 pontos Ferrari mögött. A csapat neve mellett 231 egység szerepel, mely valójában messze több is lehetne, tekintve azt, hogy a csapat néhány alkalommal komoly lehetőséget szalasztott el. Ez a 9 dobogó azonban nem egy elhanyagolható statisztika, még akkor sem, ha a csapat Bahreinben, Spanyolországban (Valencia) és Magyarországon is komoly eséllyel pályázott a győzelemre. Az elmúlt versenyeken a Lotus valamelyest visszaesést mutatott, de a britek még így is képesek a konstans jó teljesítményre, mely gyakorlatilag az egész szezonjukra jellemző volt. A lufi most is kidurranni látszik, akárcsak a korábbi években, de ez idén csak egy „eresztésnek” tűnik, és könnyen lehet, hogy egy utolsó nagy hajrával meglepetést okozhat a korábbi Renault.

Csapaton belül a párharc kiegyenlítettnek mondható. Írhatjuk ezt annak ellenére, hogy Räikkönen 149 pontos, addig Grosjean összesen 82 pontot gyűjtött össze. A nagy különbség annak tudható be, hogy a francia sokat hibázgatott a versenyeken, és noha az időmérő edzéseken rendre képes a tapasztalt csapattárs előtt autózni, valamint a futamokon is rendkívül gyors, a meggondolatlan lépések sokba kerültek számára. Gondoljunk csak a belga futam startjára, ami egy 1 versenyre szóló eltiltást eredményezett számára.

A páros nagyon erős, de itt az igazi vesztes Grosjean, aki, ha egy kicsit összeszedettebben versenyzett volna, most ő lenne az, aki esélyes lenne a címre, és nem Räikkönen. Sokaknak fájhat ezt kimondani, de ez a helyzet. De mint sok más sportban, itt is a számok döntenek.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Sikerült operációs rendszert fejleszteni az 1200 forintos mikroszámítógépre

Sikerült operációs rendszert fejleszteni az 1200 forintos mikroszámítógépre

Így találjon új munkaerőt három nap alatt

Így találjon új munkaerőt három nap alatt

Az Apple új ötlete: jöhetnek a titánborítású készülékek, spéci bevonattal

Az Apple új ötlete: jöhetnek a titánborítású készülékek, spéci bevonattal