Szabó M. István
Szabó M. István
Tetszett a cikk?

Eddig elkerülték egymást a pályán, de most már az is benne van a pakliban, hogy egymás ellen kell eldönteni, Alonso vagy Vettel lesz közülük most háromszoros világbajnok. A német nehezebben viseli a feszültséget.

Az utóbbi években a Forma-1-es versenyek elkényeztették a nézőket. A mezőny nem csak sokkal látványosabb (vagy az audio- és videotechnikai fejlesztéseknek is köszönhetően: annak láttatható) futamokat produkál, de az utóbbi öt évből háromszor is az utolsó futamig kitartott az a körömrágási reflexeket beindító izgalomgenerálás, hogy a világbajnoki címet csak a szezonzárón lehet elnyerni. Vagy elveszíteni.

2007-ben Raikkonen úgy nyerte meg a világbajnokságot első éves ferrarisként, hogy - miközben valóban nagyon gyors volt - a csapat ügyesen csak mögé engedte ki Massát a kerékcsere és tankolás után. De a címhez az is kellett, hogy máig ismeretlen okból a pontversenyben élen álló, második helyről startoló Hamilton alatt megállt, majd újraindult a McLaren, és egy kör hátránnyal csak 7. lett, míg Alonso, akinek Raikkonen győzelme esetén a második hellyel az ölébe hullott volna a vb-trófea, csak a harmadik.

2008-ban Hamilton viszont behúzta a győztes manővert Glock ellen az utolsó körben, és mivel hozta a számára a vb-győzelemhez kötelező 5. helyet, így hiába nyert Massa, csak másodpercekig tekinthette magát ő, és a nézők szeme láttára őrjöngő b.családja is az év bajnokának. 2009-ben Button viszonylag simán nyert, és ugyanilyen simán Vettel 2011-ben.

Jelenleg ez a sorrend. És vasárnap után?
Ferrari

De 2010-ben megint az utolsó (Abu Dzabiban első) futamon dőlt el a cím, és megint Alonso maradt alul. Az éjszakába nyúló verseny végül az akkor már ferraris spanyolnak azon ment el, hogy bár 15 ponttal vezetett Vettel előtt (és a futamon a harmadik helyről indult), de egy rosszul időzített  kerékcserét követően képtelennek bizonyult az élete versenyét produkáló Petrovon átverekedni magát, és beragadt a 7. helyen. Vettel nyert, és azóta megállíthatatlan.

El-elgurult Vettel gyógyszere

Az idén azonban a németnek (és a Red Bullnak) nem olyan meggyőző a tabellán realizált fölénye, mint az elmúlt években. És bár jelen pillanatban Alonso üldözi Vettelt – a lemaradása 13 pont - a két kétszeres világbajnok közül hetek óta a spanyol tűnik nyugodtabbnak. Vettel az elmúlt két futamon bizonyította, hogy verseny közben el-elgurul nála a gyógyszer.

Abu Dzabiban, ahol a csapat sumákolásának áldozataként (a Red bullban nem volt elég üzemanyag az időmérő után, de ezt a csapat végül az elkalibrált töltőgépre fogta) csak a boxutcából indult, több pillanat is volt, ahol Vettelt leginkább a szerencséje mentette meg. Beleszállt Bruno Senna Williamsébe, de csak kicsipkézte az első szárnyát, aztán pedig az első Safety Car-os körözgetés közben mérte fel rosszul az előtte gumimelegítést végző Ricciardo mozdulatait és majdnem a falban végezte - hogy aztán a csapatrádión üvöltözve kenjen mindent a Tor Rosso ausztráljára.

Ugyanezt a másra mutogatást és sértett duzzogást lehetett felismerni a múlt vasárnapi austini futam utáni nyilatkozatokban is: Vettel szerint nem azon ment el a futamgyőzelme, hogy lassabb volt mint Hamilton, hanem hogy Kartikeyan nem állt időben félre előre.

Lehet így is világbajnok

Vasárnap, a sao paulói szezonzárón azonban egy eddig legfeljebb titkon remélt harci helyzet is reálisan előállhat. A brazil pályán rendre jól teljesítő Ferrarival Alonsonak talán test-test elleni versenyben kell majd Vettel elé kerülnie (mivel a Red Bull edzéselőnyét az olasz istállónak a futamon kell tudni ledolgoznia).

Alonsót nézi a visszapillantó tükörben?
Red Bull

A spanyol idén bemutatott profi előzései adott esetben ugyanis éppen úgy nem érnek majd semmit a végső összesítésben, mint Prosté Senna ellen 1990-ben Suzukában, vagy fordított felállásban, Hill manővere Schumacher ellen 1994-ben Adelaidben. Mindkét esetben a futam előtt élen állóból lett bajnok, arra pedig kevesebb az esély, hogy mint 1997-ben Jerezben a Villeneuve-öt felöklelni szándékozó Schumacher esetében, a mindent eldönteni hivatott aljas manőver visszafelé süljön el. Kérdés, hogy adott esetben Vettel képes-e megállni, hogy egy ilyen manőverrel tegyen pontot az idei szezon végére.

Mindkettejüknek mindent most már erre az egy futamra kell feltennie. Ha Alonso nyer, Vettlenek nem elég az ötödik helyen célba érnie a címvédéshez. A futam után az egyikük háromszoros világbajnok lesz, de a brazil pálya rövid, a 71 körös verseny viszont őrjítően hosszú. Ha Alonso vasárnap nem lesz harmadszor világbajnok, akkor az utóbbi hat évben harmadszor is az utolsó futamon veszíti el ezt a lehetőségét.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!