Hozz létre egy linket előfizetéssel nem rendelkező barátaid számára

Hatalmas pszichológiai dráma után Oscar Piastri nyerte meg a Magyar Nagydíjat

Az átépítés előtt utoljára Oscar Piastri állhat a dobogó legfelső fokára a Hungaroringen. A Magyar Nagydíj, ahogy a múltban már többször is, idén ismét egy első győzelemnek adott otthont: a McLaren 23 éves ausztrál versenyzője is itt esett át a tűzkeresztségen. A Hungaroringen 12 év után nyert ismét egy McLaren, ráadásul rögtön kettős győzelmet ünnepelhettek. Más kérdés, hogy ez komoly csapaton belüli dráma árán született meg.

Hatalmas pszichológiai dráma után Oscar Piastri nyerte meg a Magyar Nagydíjat

A pole pozíciót szombaton bebiztosító Lando Norris azt mondta, nincs rajta nyomás, hogy bármit is bizonyítson, de a McLaren időmérőn kiharcolt első rajtrácsa – Norris mellől a csapattársa, Oscar Piastri rajtolhatott – túlságosan is értékes volt ahhoz, hogy ne váltsák győzelemre. (Csak összehasonlításképpen: a McLarennek utoljára 2012-ben a Brazil Nagydíjon jött össze az első rajtrács, akkor Lewis Hamilton és Jenson Button jóvoltából.)

A McLaren már csak azért is érezhette a teljesítménykényszert, mert a Hungaroringen feledtetniük kellett a silverstone-i elszalasztott győzelem kudarcát. 

A McLarenek egész hétvégén jó formában voltak, és a szombati időmérő utáni sajtótájékoztatón Max Verstappen félig frusztráltan, félig megadóan utalt is arra, hogy hiába a Red Bull fejlesztése, az autója még nem olyan jó, mint amilyennek szeretné.  

A rajtrács első három helyezettje mintha külön ligában versenyzett volna a hétvége során, a Ferrariknak így csak a lepattanók jutottak, Carlos Sainz a negyedik, Charles Leclerc az ötödik helyről rajtolt, igaz, a Hungaroringre hozott fejlesztések bizakodásra adtak okot. 

A Mercedesek két győzelem (Spielberg – Russell, Silverstone – Hamilton) örömmámora után érkeztek meg a Hungaroringre, ahol nagyon gyorsan ráfagyott a mosoly az arcukra, miután csak az egyik autójuk fért be az első tízbe az időmérőn.

A rajt elképesztő jelenetet eredményezett az első kanyarban, ahová Norris, Piastri és Verstappen is fej-fej mellett érkezett meg, aminek az lett a vége, hogy a Red Bull kicsúszott, a második helyről rajtoló Piastri pedig megelőzte a pole-ról rajtoló Norrist, majd Verstappen is besorolt elé – a brit pilótának nyilván nem tetszett, hogy a holland világbajnok nem teljesen tisztán fogott pozíciót. Miután vizsgálni kezdték az incidenst, Verstappen a csapat tanácsára inkább elengedte a negyedik körben Norrist, hogy elkerüljék a büntetést. 

Veres Viktor

Az biztos, hogy a Verstappen-Norris feszültség a korábbi ütközésük után újabb impulzust kapott a Hungaroringen. Miközben az adok-kapok folytatódott a világbajnoki cím esélyesei között, addig Oscar Piastri nyugodtan és magabiztosan építette fel az előnyét. 

A kerékcserék első etapját a lágy keverékeken rajtolók kezdték el, Alex Albon, Keving Magnussen és Esteban Ocon nyitotta a sort a hetedik körben. A versenyzők többségének azonban a közepes és a kemény keverék volt az ideális a magyar pályán, amely szokás szerint a forró arcát mutatta a szombati hűvösebb idő után – a levegő 29, az aszfalt 43,4 fokos volt a rajt idején. 

Lando Norrisszal a 14 körben közölte a csapat a nem túl jó hírt, hogy nem az első helyen autózó csapattársával, hanem a harmadik helyen álló Verstappennel van versenyben, ami megint csak azt sejtette, hogy talán nem volt minden rendben a brit autójával – Norris McLarenjén ugyanis nagyon dolgoztak a szerelők nem sokkal a rajt előtt. Ez az aggály azonban később eloszlott. 

Veres Viktor

Max Verstappen először csak az autóra kezdett el panaszkodni, de aztán a szokásoshoz képest lassabb első kerékcseréje sem tölthette el boldogsággal. Közben szinte észrevétlenül érkezett meg az élboly csatájába Lewis Hamilton, aki a rekordnak számító nyolc mogyoródi győzelemmel a háta mögött még mindig nagyon érzi a Hungaroring tempóját. A kerékcserék első felvonása után a 25. körre már ő zárkózott fel a harmadik helyre Piastri és Norris McLarenje mögé és Verstappen Red Bullja elé. 

Féltávnál úgy tűnt, Piastri ura a helyzetnek a mezőny elején, kényelmes előnnyel vezette a versenyt Norris és Hamilton előtt, és a kemény keverékű abroncsai is jó formában voltak. Az izgalmakról Verstappen gondoskodott, aki tett egy elfékezéssel tarkított – sikertelen – kísérletet Hamilton megelőzésére, de nem sokkal később kezdett felpezsdülni a verseny a mezőny legelején is, ahol Norrisnak sikerült 4,4 másodpercről 1,5-re csökkenteni a távolságot a csapattársától. 

Piastri a 48. körben állt ki kereket cserélni az élről, amivel Norris vette át a vezetést, nehéz helyzetbe hozva a csapatot, amely végül úgy döntött, hogy ha az ausztrálnak sikerül felzárkóznia a britre, akkor helyet cserélhetnek – a lényeg, hogy az élen álló Norris ne veszítsen időt. Márpedig ekkor 3,5 másodperc volt közöttük.  

A McLarennek nem volt egyszerű dolga, amikor a vezető pozíció átadására próbálta felkérni Lando Norrist, aki inkább azon dolgozott, hogy növelje a távolságot Piastrival szemben. „Tudom, hogy helyesen fogsz cselekedni” – érkezett az üzenet a rádión keresztül Norrisnak, akinek a csapat által elhibázott kerékcsere-stratégiáját kellett volna korrigálnia. 

A McLarenek pszichológiai csatája azonban egy pillanatra elhomályosodott, miután a 63. körben a célegyenes végén Max Verstappen bevetődéssel próbálta megelőzni Hamiltont, látványosan, de sikertelenül.  A holland az elfékezés után összeütközött a Mercedesszel, nem sokkal a verseny vége előtt átrajzolva a sorrendet. 

A McLaren egyértelműen sarokba szorította saját magát, és végül a sokkal jobb tempóban az első helyen haladó Norris végül beadta a derekát, és három körrel a vége előtt átadta az első helyet. 

Damon Hill 1993-ban, Fernando Alonso 2003-ban, Jenson Button 2006-ban, Heikki Kovalainen 2008-ban, míg Esteban Ocon 2021-ben szerezte meg a Hungaroringen az első győzelmét. Most Oscar Piastri is csatlakozott hozzájuk. A McLarennél azonban nagyon hosszú beszélgetések várhatók a futam után. 

Lewis Hamilton az utolsó körök drámája után behozta a harmadik helyre a Mercedest.

Norris és Piastri a dobogón. Végül kezet fogtak
Veres Viktor

A Magyar Nagydíjjal a szezon hivatalosan is a második szakaszába lépett, a 24 versenyhelyszínből a Hungaroring volt a tizenharmadik. Jövő héten a Belga Nagydíjjal zárják le a nyarat a csapatok.