szerző:
Vándor Éva
Tetszett a cikk?

Az átépítés előtt utoljára Oscar Piastri állhat a dobogó legfelső fokára a Hungaroringen. A Magyar Nagydíj, ahogy a múltban már többször is, idén ismét egy első győzelemnek adott otthont: a McLaren 23 éves ausztrál versenyzője is itt esett át a tűzkeresztségen. A Hungaroringen 12 év után nyert ismét egy McLaren, ráadásul rögtön kettős győzelmet ünnepelhettek. Más kérdés, hogy ez komoly csapaton belüli dráma árán született meg.

A pole pozíciót szombaton bebiztosító Lando Norris azt mondta, nincs rajta nyomás, hogy bármit is bizonyítson, de a McLaren időmérőn kiharcolt első rajtrácsa – Norris mellől a csapattársa, Oscar Piastri rajtolhatott – túlságosan is értékes volt ahhoz, hogy ne váltsák győzelemre. (Csak összehasonlításképpen: a McLarennek utoljára 2012-ben a Brazil Nagydíjon jött össze az első rajtrács, akkor Lewis Hamilton és Jenson Button jóvoltából.)

A McLaren már csak azért is érezhette a teljesítménykényszert, mert a Hungaroringen feledtetniük kellett a silverstone-i elszalasztott győzelem kudarcát. 

A McLarenek egész hétvégén jó formában voltak, és a szombati időmérő utáni sajtótájékoztatón Max Verstappen félig frusztráltan, félig megadóan utalt is arra, hogy hiába a Red Bull fejlesztése, az autója még nem olyan jó, mint amilyennek szeretné.  

A rajtrács első három helyezettje mintha külön ligában versenyzett volna a hétvége során, a Ferrariknak így csak a lepattanók jutottak, Carlos Sainz a negyedik, Charles Leclerc az ötödik helyről rajtolt, igaz, a Hungaroringre hozott fejlesztések bizakodásra adtak okot. 

A Mercedesek két győzelem (Spielberg – Russell, Silverstone – Hamilton) örömmámora után érkeztek meg a Hungaroringre, ahol nagyon gyorsan ráfagyott a mosoly az arcukra, miután csak az egyik autójuk fért be az első tízbe az időmérőn.

A rajt elképesztő jelenetet eredményezett az első kanyarban, ahová Norris, Piastri és Verstappen is fej-fej mellett érkezett meg, aminek az lett a vége, hogy a Red Bull kicsúszott, a második helyről rajtoló Piastri pedig megelőzte a pole-ról rajtoló Norrist, majd Verstappen is besorolt elé – a brit pilótának nyilván nem tetszett, hogy a holland világbajnok nem teljesen tisztán fogott pozíciót. Miután vizsgálni kezdték az incidenst, Verstappen a csapat tanácsára inkább elengedte a negyedik körben Norrist, hogy elkerüljék a büntetést. 

Veres Viktor

Az biztos, hogy a Verstappen-Norris feszültség a korábbi ütközésük után újabb impulzust kapott a Hungaroringen. Miközben az adok-kapok folytatódott a világbajnoki cím esélyesei között, addig Oscar Piastri nyugodtan és magabiztosan építette fel az előnyét. 

A kerékcserék első etapját a lágy keverékeken rajtolók kezdték el, Alex Albon, Keving Magnussen és Esteban Ocon nyitotta a sort a hetedik körben. A versenyzők többségének azonban a közepes és a kemény keverék volt az ideális a magyar pályán, amely szokás szerint a forró arcát mutatta a szombati hűvösebb idő után – a levegő 29, az aszfalt 43,4 fokos volt a rajt idején. 

Lando Norrisszal a 14 körben közölte a csapat a nem túl jó hírt, hogy nem az első helyen autózó csapattársával, hanem a harmadik helyen álló Verstappennel van versenyben, ami megint csak azt sejtette, hogy talán nem volt minden rendben a brit autójával – Norris McLarenjén ugyanis nagyon dolgoztak a szerelők nem sokkal a rajt előtt. Ez az aggály azonban később eloszlott. 

Veres Viktor

Max Verstappen először csak az autóra kezdett el panaszkodni, de aztán a szokásoshoz képest lassabb első kerékcseréje sem tölthette el boldogsággal. Közben szinte észrevétlenül érkezett meg az élboly csatájába Lewis Hamilton, aki a rekordnak számító nyolc mogyoródi győzelemmel a háta mögött még mindig nagyon érzi a Hungaroring tempóját. A kerékcserék első felvonása után a 25. körre már ő zárkózott fel a harmadik helyre Piastri és Norris McLarenje mögé és Verstappen Red Bullja elé. 

Féltávnál úgy tűnt, Piastri ura a helyzetnek a mezőny elején, kényelmes előnnyel vezette a versenyt Norris és Hamilton előtt, és a kemény keverékű abroncsai is jó formában voltak. Az izgalmakról Verstappen gondoskodott, aki tett egy elfékezéssel tarkított – sikertelen – kísérletet Hamilton megelőzésére, de nem sokkal később kezdett felpezsdülni a verseny a mezőny legelején is, ahol Norrisnak sikerült 4,4 másodpercről 1,5-re csökkenteni a távolságot a csapattársától. 

Piastri a 48. körben állt ki kereket cserélni az élről, amivel Norris vette át a vezetést, nehéz helyzetbe hozva a csapatot, amely végül úgy döntött, hogy ha az ausztrálnak sikerül felzárkóznia a britre, akkor helyet cserélhetnek – a lényeg, hogy az élen álló Norris ne veszítsen időt. Márpedig ekkor 3,5 másodperc volt közöttük.  

A McLarennek nem volt egyszerű dolga, amikor a vezető pozíció átadására próbálta felkérni Lando Norrist, aki inkább azon dolgozott, hogy növelje a távolságot Piastrival szemben. „Tudom, hogy helyesen fogsz cselekedni” – érkezett az üzenet a rádión keresztül Norrisnak, akinek a csapat által elhibázott kerékcsere-stratégiáját kellett volna korrigálnia. 

A McLarenek pszichológiai csatája azonban egy pillanatra elhomályosodott, miután a 63. körben a célegyenes végén Max Verstappen bevetődéssel próbálta megelőzni Hamiltont, látványosan, de sikertelenül.  A holland az elfékezés után összeütközött a Mercedesszel, nem sokkal a verseny vége előtt átrajzolva a sorrendet. 

A McLaren egyértelműen sarokba szorította saját magát, és végül a sokkal jobb tempóban az első helyen haladó Norris végül beadta a derekát, és három körrel a vége előtt átadta az első helyet. 

Damon Hill 1993-ban, Fernando Alonso 2003-ban, Jenson Button 2006-ban, Heikki Kovalainen 2008-ban, míg Esteban Ocon 2021-ben szerezte meg a Hungaroringen az első győzelmét. Most Oscar Piastri is csatlakozott hozzájuk. A McLarennél azonban nagyon hosszú beszélgetések várhatók a futam után. 

Lewis Hamilton az utolsó körök drámája után behozta a harmadik helyre a Mercedest.

Norris és Piastri a dobogón. Végül kezet fogtak
Veres Viktor

A Magyar Nagydíjjal a szezon hivatalosan is a második szakaszába lépett, a 24 versenyhelyszínből a Hungaroring volt a tizenharmadik. Jövő héten a Belga Nagydíjjal zárják le a nyarat a csapatok. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!