szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

Gyorsan röppent fel a "web 2.0", a következő generációs világháló ígérete, és éppolyan hamar vált elcsépeltté a kifejezés. Nincs rá általánosan elfogadott definíció, de a "webkettes" oldalak mindig az együttműködés és a felhasználók által gyártott tartalmak, az adatgyűjtés és -szűrés jegyében születnek. Összeállításunkban a Business 2.0 magazin válogatása alapján mutatjuk be a hazai internetezőket leginkább érintő tizenöt webkettes oldalt.

A web 2.0 nevével ellentétben nem a világháló következő lépcsőfoka, csupán egy rögtönzött válasz az új technikai lehetőségekre, szolgáltatásokra és az internetezők exponenciálisan növekedő számára. A közösségi oldalak, a linkeket és weboldalakat adott módon rendszerező folkszonómiák és közösségi értelemző szótárként is működő wikik a felhasználók közti adatmegosztást és közreműködést könnyítik csak meg. A fogalmat kiötlő Tim O'Reilly szerint a Web 2.0 nem más, mint az internet előnyeit kihasználó globális üzleti lehetőség.

A blogok, wikik, podcastok (letölthető rádió- és videoadások), RSS-csatornák és egyéb önkifejezési lehetőségek felhasználók tízmillióit vonták képernyők elé. Az olyan masszív nézettségű oldalak, mint a társ-, kapcsolat- és barátkereső MySpace, a képgalériáiról elhíresült Flickr vagy az értelmező szótárként is működő nonprofit Wikipedia már csak a jéghegy csúcsát jelentik. Az újdonságokat a relatíve kisebb látogatottságú, egyszerű ötletekre építő kisvállalkozásokban, a startupokban kell keresni.


Stumbleupon.com:
pont, amire szükség van
Tematikus tallózóként is felfogható a stumbleupon.com, amely első látásra nem több a Firefox böngésző egyik kiegészítésénél. Csak főbb érdeklődési köreinket kell megadnunk a programnak, onnantól fogva egyetlen gombra rányomva egyre újabb ajánlókat kapunk - amelyeknek nagy része tényleg ismeretlen és szórakoztató, hasonlóan a digg vagy a del.icio.us oldalak tartalmához. A StumbleUpon videókat, képeket és barátaink által kedvelt oldalakat is képes felajánlani, sokak szerint akár az új MySpace is lehet belőle. A fejlesztők jóvoltából hamarosan mobilvideókat is lehet majd vele keresni.




Slide.com: gördülő emlékek
A slide.com a fiatalabb korosztályt célozta meg és aratott köztük zajos sikert. Ide regisztrálva a felhasználók képeket tölthetnek fel, amelyekből diavetítést állíthatnak össze - ezekkel főként a MySpace-profilokban és tinédzserek blogjaiban lehet találkozni. Ezek mellett csak büszkébb lehet a cég arra, hogy Jamie Foxx színész vagy a Playboy-alapító Hugh Hefner is elégedett Slide-használónak mondhatja magát. Ha önmagában nem is áll meg a Slide, mert feltétlenül szüksége van valamilyen gazdaoldalra, webes kiegészítőként a legismertebbek között van. A képekhez ugyanis vendégkönyv is köthető, a diavetítés külsőségeit rengeteg variációból lehet kiválasztani, a képekre pedig számos apró motívum is rajzoltatható. A StumbleUponhoz hasonlóan a Slide is a mobiltelefonos platform meghódítására tör.

Meebo.com: mindent egyszerre
A kommunikációs problémákat hidalja át a meebo.com, amely egy böngészőablakkal váltja ki a különböző beszélgetőprogramok használatát. Használható a Google Talk, MSN, ICQ, Jabber, AIM, illetve Yahoo! rendszerek kistestvéreként (nem küldhetők benne fájlok, olykor kevesebb információt mutat a beszélgőpartnerről, mint kellene), úgyhogy tökéletesen alkalmazható olyan esetekben, amikor halaszthatatlan információcserét kell végezni a céges tűzfal mögött. Hasonlít a Cerulean Studios Trillian nevű csetprogramjára, csak ezt még installálni sem kell. Két hatalmas előnye van: egyfelől havonta 5.3 millió egyedi felhasználó látogatja aktívan a rendszert, másfelől a Meebo egy apró webkóddal blogba is beilleszthető, így az oldal tulajdonosa képes beszélgetni látogatóival.

Joost.com. az interaktív televíziózás
Az év legnagyobb meglepetése az internetes televíziózást megújító joost.com, két megálmodója az a Janus Friis és Niklas Zennstrom, akik a Kazaa filecserélő program és a Skype mögött állnak. A Joostban tematikus csatornákat lehet nézni, műsoraikat külön playlistbe rendezni, s ezeket megosztani másokkal. A program teljesen ingyenes, amit a rendszer célzott hirdetések vetítésével kompenzál – a hirdetési bevételek a Joost, illetve a műsorokat szolgáltató tartalomgazdák között oszlanak meg. A rendszer p2p-rendszerként is működik: a felhasználók egymás révén jutnak hozzá a műsorokhoz, ami szerzői jogokat nem sért, mivel  közvetlenül letölteni nem, csak a Joost programmal megnézni lehet a titkosított videóanyagokat.

Simulscribe.com: az igazi hangosposta
A simulscribe.com elsősorban azok életét könnyíti meg , akik aktívan használják a hangpostás szolgáltatást. Ez a profi hangfelismerő rendszer ugyanis a hangpostára érkezett hangüzeneteket alakítja át szövegre és küldi el a mobiltelefonra, PDA-ra vagy egy e-mail címre. A céges hangpostás rendszerekbe integrálva számos kényelmi szolgáltatást nyújt a SimulScribe – magas roaming-díjak esetén a hangüzeneteket automatikusan szövegben küldi tovább, illetve az eredeti üzeneteket hangfájlként tároló archívuma is van. A szemfüles felhasználók ezt akár halláskárosult társaik életének megkönnyítésére is használhatják.

6-10. (Oldaltörés)

Janrain.com: a legfontosabb két szóért
A web 2.0-s közösségi rendszerek mindegyikéhez külön felhasználónévre és jelszóra van szükség, amelyeket megjegyezni egy idő után elég macerás. A minden bizonnyal ismerős helyzetet kívánja feloldani a janrain.com által kínált rendszer, amelyhez elég csak egy név-jelszó kombinációt ismerni. Miután a myopenid.com oldalon megadtuk a kedvenc oldalainkhoz szükséges nevet és azonosítót, akár el is lehet felejteni őket. A legnagyobb rendszerek egyelőre még nem támogatják a JanRain ötletét, de a folyamatosan bővülő listán már olyan nagy oldalak is megtalálhatóak, mint a LiveJournal, a Technorati vagy az ImageShack.

Logoworks.com: gyorsan megoldott arculatok
A logoworks.com azon kisvállalkozások és induló cégek könnyíti meg, amelyek gyorsan túl akarnak lenni a céges arculat megalkotásának nehézségein. Az oldalon csak egy kreatív koncepcióval kapcsolatos anyagot kell kitölteni, ezután a cég grafikusai három munkanapon belül elkészítik a kívánt logó első változatait, amit az ügyfél véleményez, és az esetek nagy részében átdolgozásra visszaküldi. A legtöbb esetben a munka mindennel együtt egy hetet vesz igénybe. A logók igénylése mellett természetesen névjegykárták, levélpapírok és egyéb promóciós anyagok készítésére is van lehetőség. A LogoWorks jelenleg 65000 ügyféllel dolgozik, köztük van a Toyota és a Pfizer is.

Blip.tv: fórum filmeseknek
Amatőr és félprofi filmesek erőfeszítéseit támogatja a blip.tv, amely szerint azért a kreativitás a lényeg, mert ők mindent átvállalnak. Ingyen tárolják a videóanyagokat, amiket olyan nagy látogatottságú oldalakra szindikálnak, mint a MySpace, a Flickr, a Facebook, a Twitter, a Google Video vagy az iTunes. Bármilyen formátumban készítsék is művüket az alkotók, garantáltan feltölthető a BlipTVre. A társaság hangsúlyozza, hogy a kemény munkát meg is kell fizetni, így nem ritka, hogy a legnagyobb nézettségű videókat médiavásárlóknak adják el, s ebből a készítők 50 százalékot kapnak. A legjobb műsorokat az internetes videóanyagokat nézni képes televíziókészülékekre is sugározzák.

Soonr.com: híd a mobil és a PC között
A soonr.com jelenleg az egyetlen olyan szolgáltatás, amelynek birtokában mobillal lehet elérni számítógépen tárolt adatokat. Gyakorlatilag minden adatkapcsolatra képes készülék okostelefonná változtatható a Soonr segítségével. Használható vele az Outlook, az adatok megtalálását végző Desktop Search, de még a MacMail és a Skype is. A program használata ingyenes, de vásárolható több kényelmi funkcióval járó változat is. Ezen az emelt szinten az adatokat úgy is el lehet érni, ha a kapcsolatra kért számítógép éppen offline állapotban van, a fontosnak minősített adatokat pedig jelszóval lehet titkosítani. Olcsón kezdeményezhetők nemzetközi hívások is – SMS-t küldeni pedig még az ingyenes rendszerrel is lehet, igaz, csak korlátozott számban.

Loopt.com: barátok álca nélkül
Jóindulatú kémszoftvernek is felfogható a loopt.com programja. A térképen alapuló rendszerbe felvehetjük barátaink telefonszámait, majd valós időben követhetjük pozíciójukat. A Loopttal rövid szöveges üzeneteket küldhetünk nekik, beszélhetünk velük, megoszthatjuk egymással kedvenc helyeinket és eseményeinket, s a térkép egyes pontjaihoz fényképeket is rendelhetünk. Mindemellett a program riaszt, ha egy ismerős találkozási közelségbe kerül. A program harmincnapos ingyenes próbaverzióval próbálható ki, utána havi 3 dolláros előfizetés ellenében használható tovább.




11-15. (Oldaltörés)


A vitrue.com a világ első, felhasználói tartalmakból álló hirdetési platformja, amelyet a hirdetéskészítő rendszerek és a kész videókat megosztó közösségi oldal alkot. Azoknak ad otthont, akik márkahűségüket kreatívan is be tudják bizonyítani – legyen a szóbanforgó brand étellel, ruhával, vendéglővel vagy akár egy kézilabdacsapattal kapcsolatos. Kellő moderálással tökéletesen működik, mivel a ViTrue a feltöltött videóanyagokat szigorúan figyeli. Szükséges is a kontroll a több, már korábban elkészített videó-, kép- és hanganyag keveréséből létrehozott kollázsok esetében, amelyekhez az érdeklődők a cég saját, AdMixer nevű szoftverét használhatják.

Mobio.net: a wap riválisa
A mobio.net azoknak a mobilosoknak a Mekkája lesz, akik készüléküket gyakorlati információk keresésére és gyűjtésére is szeretik használni. A Mobio a webről ismert szolgáltatások apró részleteit menti át mobilos szoftverekbe, így a tömegközlekedés kellős közepén, az autópályán vagy két rohanás között is elérhetőek a kedvencek. Jelenleg a Twitter, a digg, a közös vásárlásokon alapuló közösségi site, a Kaboodle, valamint tetszőleges RSS-feedek érhetőek el rajta, de kaphatunk még keresőket benzinkutakhoz, boltokhoz, gyerekprogramhoz, sportcentrumokhoz vagy éppen randevúkhoz kötődő hangulatfokozó eseményekhez is.

Fon.com: ingyen WiFi, térképről
A fon.com nevével ellentétben nem a mobilosok, hanem a vezeték nélküli internetkedvelők kedvenc közösségi oldalává válhat. A Google Maps térképeire épített rendszerben a világ bármely városában kereshetőek WiFi hotspotok, vezeték nélküli kapcsolódási pontok. A felhasználók számos adatot feltölthetnek magukról; a legfontosabb természetesen az a kettő, hogy hol élnek és mekkora hatótávban sugározzák az ingyenes internetes elérést, amelyre a többi regisztrált "Fonero" is rákapcsolódhat. Közösségi projektről lévén szó, a hotspotok térítésmentesen használhatóak (eltérően a cégek vagy vendéglők leggyakrabban jelszóval védett és/vagy fizetős megoldásaitól),  a router által küldött jelek pedig egy teljes lakóháznyi területet lefednek, az azt körülvevő járdákkal együtt. A Fon felhasználói, a "Fonerók" egy különleges routert, a La Fonerát használják, amellyel az elérés az átlagosnál sokkal biztonságosabb.

Mobilokon kísérli meg a tinypictures.us a Flickr sikerének megdöntését. A cég Radar nevű programját kamerás mobilokra fejlesztette; ezzel a felhasználók elküldhetik képeiket, az általuk fogadott fotókat pedig kommentárokkal tudják ellátni. A program alapból megtalálható a Danger Sidekick készülékeken, szégyenkezésre pedig semmi oka – havonta csak félmillió képet és videót cserélgetnek ugyan a Radar rendszerén, de átlagosan havi 55 százalékos emelkedést mutat a felhasználók száma.

Spotrunner.com: hirdetést polcról
Médiavásárlók kedvencévé válhat rövid idő alatt a spotrunner.com, ahol  gyors, kulcsszavas keresések segítségével harminc másodperces hirdetéseket lehet találni. A cégek az előre elkészített spotok nagy választékából választhatnak, majd vásárlás után személyre szabhatják őket. A rövidfilmeket magánszemélyek is megnézhetik, regisztrálás nélkül. A SpotRunner olyan ügyfelekkel büszkélkedhet, mint a Mozilla vagy a Warner Independent Pictures, terveik között pedig az is szerepel, hogy a hirdetési platformokat a tévéspotok mellett a rádiócsatornákra és az internetre is kiterjesztik.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Tech

Kik használják ki a Web 2.0 szolgáltatásait?

A cégeknek (köztük a médiacégeknek) nem elég belépniük a Second Life-ba, vagy saját profilt létrehozni a MySpace-en, vagy a Facebookon (nálunk leginkább az iWiWen) és várni a csodát. Azok se számítsanak gyors változásra, akik figyelik a megmondóembereket és minden új webkettes holmit kipróbálnak.

MTI Tech

A web 2.0 módszereit használják a rendőrök

A hivatalos szervek is rákaptak az új generációs internet-szolgáltatásokra: az amerikai és kanadai rendőrség már a YouTube és a MySpace segítségével üldözi a bűnt.