szerző:
Bari Máriusz

Gyorsan röppent fel a "web 2.0", a következő generációs világháló ígérete, és éppolyan hamar vált elcsépeltté a kifejezés. Nincs rá általánosan elfogadott definíció, de a "webkettes" oldalak mindig az együttműködés és a felhasználók által gyártott tartalmak, az adatgyűjtés és -szűrés jegyében születnek. Összeállításunkban a Business 2.0 magazin válogatása alapján mutatjuk be a hazai internetezőket leginkább érintő tizenöt webkettes oldalt.

A web 2.0 nevével ellentétben nem a világháló következő lépcsőfoka, csupán egy rögtönzött válasz az új technikai lehetőségekre, szolgáltatásokra és az internetezők exponenciálisan növekedő számára. A közösségi oldalak, a linkeket és weboldalakat adott módon rendszerező folkszonómiák és közösségi értelemző szótárként is működő wikik a felhasználók közti adatmegosztást és közreműködést könnyítik csak meg. A fogalmat kiötlő Tim O'Reilly szerint a Web 2.0 nem más, mint az internet előnyeit kihasználó globális üzleti lehetőség.

A blogok, wikik, podcastok (letölthető rádió- és videoadások), RSS-csatornák és egyéb önkifejezési lehetőségek felhasználók tízmillióit vonták képernyők elé. Az olyan masszív nézettségű oldalak, mint a társ-, kapcsolat- és barátkereső MySpace, a képgalériáiról elhíresült Flickr vagy az értelmező szótárként is működő nonprofit Wikipedia már csak a jéghegy csúcsát jelentik. Az újdonságokat a relatíve kisebb látogatottságú, egyszerű ötletekre építő kisvállalkozásokban, a startupokban kell keresni.


Stumbleupon.com:
pont, amire szükség van
Tematikus tallózóként is felfogható a stumbleupon.com, amely első látásra nem több a Firefox böngésző egyik kiegészítésénél. Csak főbb érdeklődési köreinket kell megadnunk a programnak, onnantól fogva egyetlen gombra rányomva egyre újabb ajánlókat kapunk - amelyeknek nagy része tényleg ismeretlen és szórakoztató, hasonlóan a digg vagy a del.icio.us oldalak tartalmához. A StumbleUpon videókat, képeket és barátaink által kedvelt oldalakat is képes felajánlani, sokak szerint akár az új MySpace is lehet belőle. A fejlesztők jóvoltából hamarosan mobilvideókat is lehet majd vele keresni.




Slide.com: gördülő emlékek
A slide.com a fiatalabb korosztályt célozta meg és aratott köztük zajos sikert. Ide regisztrálva a felhasználók képeket tölthetnek fel, amelyekből diavetítést állíthatnak össze - ezekkel főként a MySpace-profilokban és tinédzserek blogjaiban lehet találkozni. Ezek mellett csak büszkébb lehet a cég arra, hogy Jamie Foxx színész vagy a Playboy-alapító Hugh Hefner is elégedett Slide-használónak mondhatja magát. Ha önmagában nem is áll meg a Slide, mert feltétlenül szüksége van valamilyen gazdaoldalra, webes kiegészítőként a legismertebbek között van. A képekhez ugyanis vendégkönyv is köthető, a diavetítés külsőségeit rengeteg variációból lehet kiválasztani, a képekre pedig számos apró motívum is rajzoltatható. A StumbleUponhoz hasonlóan a Slide is a mobiltelefonos platform meghódítására tör.

Meebo.com: mindent egyszerre
A kommunikációs problémákat hidalja át a meebo.com, amely egy böngészőablakkal váltja ki a különböző beszélgetőprogramok használatát. Használható a Google Talk, MSN, ICQ, Jabber, AIM, illetve Yahoo! rendszerek kistestvéreként (nem küldhetők benne fájlok, olykor kevesebb információt mutat a beszélgőpartnerről, mint kellene), úgyhogy tökéletesen alkalmazható olyan esetekben, amikor halaszthatatlan információcserét kell végezni a céges tűzfal mögött. Hasonlít a Cerulean Studios Trillian nevű csetprogramjára, csak ezt még installálni sem kell. Két hatalmas előnye van: egyfelől havonta 5.3 millió egyedi felhasználó látogatja aktívan a rendszert, másfelől a Meebo egy apró webkóddal blogba is beilleszthető, így az oldal tulajdonosa képes beszélgetni látogatóival.

Joost.com. az interaktív televíziózás
Az év legnagyobb meglepetése az internetes televíziózást megújító joost.com, két megálmodója az a Janus Friis és Niklas Zennstrom, akik a Kazaa filecserélő program és a Skype mögött állnak. A Joostban tematikus csatornákat lehet nézni, műsoraikat külön playlistbe rendezni, s ezeket megosztani másokkal. A program teljesen ingyenes, amit a rendszer célzott hirdetések vetítésével kompenzál – a hirdetési bevételek a Joost, illetve a műsorokat szolgáltató tartalomgazdák között oszlanak meg. A rendszer p2p-rendszerként is működik: a felhasználók egymás révén jutnak hozzá a műsorokhoz, ami szerzői jogokat nem sért, mivel  közvetlenül letölteni nem, csak a Joost programmal megnézni lehet a titkosított videóanyagokat.

Simulscribe.com: az igazi hangosposta
A simulscribe.com elsősorban azok életét könnyíti meg , akik aktívan használják a hangpostás szolgáltatást. Ez a profi hangfelismerő rendszer ugyanis a hangpostára érkezett hangüzeneteket alakítja át szövegre és küldi el a mobiltelefonra, PDA-ra vagy egy e-mail címre. A céges hangpostás rendszerekbe integrálva számos kényelmi szolgáltatást nyújt a SimulScribe – magas roaming-díjak esetén a hangüzeneteket automatikusan szövegben küldi tovább, illetve az eredeti üzeneteket hangfájlként tároló archívuma is van. A szemfüles felhasználók ezt akár halláskárosult társaik életének megkönnyítésére is használhatják.

6-10. (Oldaltörés)

Janrain.com: a legfontosabb két szóért
A web 2.0-s közösségi rendszerek mindegyikéhez külön felhasználónévre és jelszóra van szükség, amelyeket megjegyezni egy idő után elég macerás. A minden bizonnyal ismerős helyzetet kívánja feloldani a janrain.com által kínált rendszer, amelyhez elég csak egy név-jelszó kombinációt ismerni. Miután a myopenid.com oldalon megadtuk a kedvenc oldalainkhoz szükséges nevet és azonosítót, akár el is lehet felejteni őket. A legnagyobb rendszerek egyelőre még nem támogatják a JanRain ötletét, de a folyamatosan bővülő listán már olyan nagy oldalak is megtalálhatóak, mint a LiveJournal, a Technorati vagy az ImageShack.

Logoworks.com: gyorsan megoldott arculatok
A logoworks.com azon kisvállalkozások és induló cégek könnyíti meg, amelyek gyorsan túl akarnak lenni a céges arculat megalkotásának nehézségein. Az oldalon csak egy kreatív koncepcióval kapcsolatos anyagot kell kitölteni, ezután a cég grafikusai három munkanapon belül elkészítik a kívánt logó első változatait, amit az ügyfél véleményez, és az esetek nagy részében átdolgozásra visszaküldi. A legtöbb esetben a munka mindennel együtt egy hetet vesz igénybe. A logók igénylése mellett természetesen névjegykárták, levélpapírok és egyéb promóciós anyagok készítésére is van lehetőség. A LogoWorks jelenleg 65000 ügyféllel dolgozik, köztük van a Toyota és a Pfizer is.

Blip.tv: fórum filmeseknek
Amatőr és félprofi filmesek erőfeszítéseit támogatja a blip.tv, amely szerint azért a kreativitás a lényeg, mert ők mindent átvállalnak. Ingyen tárolják a videóanyagokat, amiket olyan nagy látogatottságú oldalakra szindikálnak, mint a MySpace, a Flickr, a Facebook, a Twitter, a Google Video vagy az iTunes. Bármilyen formátumban készítsék is művüket az alkotók, garantáltan feltölthető a BlipTVre. A társaság hangsúlyozza, hogy a kemény munkát meg is kell fizetni, így nem ritka, hogy a legnagyobb nézettségű videókat médiavásárlóknak adják el, s ebből a készítők 50 százalékot kapnak. A legjobb műsorokat az internetes videóanyagokat nézni képes televíziókészülékekre is sugározzák.

Soonr.com: híd a mobil és a PC között
A soonr.com jelenleg az egyetlen olyan szolgáltatás, amelynek birtokában mobillal lehet elérni számítógépen tárolt adatokat. Gyakorlatilag minden adatkapcsolatra képes készülék okostelefonná változtatható a Soonr segítségével. Használható vele az Outlook, az adatok megtalálását végző Desktop Search, de még a MacMail és a Skype is. A program használata ingyenes, de vásárolható több kényelmi funkcióval járó változat is. Ezen az emelt szinten az adatokat úgy is el lehet érni, ha a kapcsolatra kért számítógép éppen offline állapotban van, a fontosnak minősített adatokat pedig jelszóval lehet titkosítani. Olcsón kezdeményezhetők nemzetközi hívások is – SMS-t küldeni pedig még az ingyenes rendszerrel is lehet, igaz, csak korlátozott számban.

Loopt.com: barátok álca nélkül
Jóindulatú kémszoftvernek is felfogható a loopt.com programja. A térképen alapuló rendszerbe felvehetjük barátaink telefonszámait, majd valós időben követhetjük pozíciójukat. A Loopttal rövid szöveges üzeneteket küldhetünk nekik, beszélhetünk velük, megoszthatjuk egymással kedvenc helyeinket és eseményeinket, s a térkép egyes pontjaihoz fényképeket is rendelhetünk. Mindemellett a program riaszt, ha egy ismerős találkozási közelségbe kerül. A program harmincnapos ingyenes próbaverzióval próbálható ki, utána havi 3 dolláros előfizetés ellenében használható tovább.




11-15. (Oldaltörés)


A vitrue.com a világ első, felhasználói tartalmakból álló hirdetési platformja, amelyet a hirdetéskészítő rendszerek és a kész videókat megosztó közösségi oldal alkot. Azoknak ad otthont, akik márkahűségüket kreatívan is be tudják bizonyítani – legyen a szóbanforgó brand étellel, ruhával, vendéglővel vagy akár egy kézilabdacsapattal kapcsolatos. Kellő moderálással tökéletesen működik, mivel a ViTrue a feltöltött videóanyagokat szigorúan figyeli. Szükséges is a kontroll a több, már korábban elkészített videó-, kép- és hanganyag keveréséből létrehozott kollázsok esetében, amelyekhez az érdeklődők a cég saját, AdMixer nevű szoftverét használhatják.

Mobio.net: a wap riválisa
A mobio.net azoknak a mobilosoknak a Mekkája lesz, akik készüléküket gyakorlati információk keresésére és gyűjtésére is szeretik használni. A Mobio a webről ismert szolgáltatások apró részleteit menti át mobilos szoftverekbe, így a tömegközlekedés kellős közepén, az autópályán vagy két rohanás között is elérhetőek a kedvencek. Jelenleg a Twitter, a digg, a közös vásárlásokon alapuló közösségi site, a Kaboodle, valamint tetszőleges RSS-feedek érhetőek el rajta, de kaphatunk még keresőket benzinkutakhoz, boltokhoz, gyerekprogramhoz, sportcentrumokhoz vagy éppen randevúkhoz kötődő hangulatfokozó eseményekhez is.

Fon.com: ingyen WiFi, térképről
A fon.com nevével ellentétben nem a mobilosok, hanem a vezeték nélküli internetkedvelők kedvenc közösségi oldalává válhat. A Google Maps térképeire épített rendszerben a világ bármely városában kereshetőek WiFi hotspotok, vezeték nélküli kapcsolódási pontok. A felhasználók számos adatot feltölthetnek magukról; a legfontosabb természetesen az a kettő, hogy hol élnek és mekkora hatótávban sugározzák az ingyenes internetes elérést, amelyre a többi regisztrált "Fonero" is rákapcsolódhat. Közösségi projektről lévén szó, a hotspotok térítésmentesen használhatóak (eltérően a cégek vagy vendéglők leggyakrabban jelszóval védett és/vagy fizetős megoldásaitól),  a router által küldött jelek pedig egy teljes lakóháznyi területet lefednek, az azt körülvevő járdákkal együtt. A Fon felhasználói, a "Fonerók" egy különleges routert, a La Fonerát használják, amellyel az elérés az átlagosnál sokkal biztonságosabb.

Mobilokon kísérli meg a tinypictures.us a Flickr sikerének megdöntését. A cég Radar nevű programját kamerás mobilokra fejlesztette; ezzel a felhasználók elküldhetik képeiket, az általuk fogadott fotókat pedig kommentárokkal tudják ellátni. A program alapból megtalálható a Danger Sidekick készülékeken, szégyenkezésre pedig semmi oka – havonta csak félmillió képet és videót cserélgetnek ugyan a Radar rendszerén, de átlagosan havi 55 százalékos emelkedést mutat a felhasználók száma.

Spotrunner.com: hirdetést polcról
Médiavásárlók kedvencévé válhat rövid idő alatt a spotrunner.com, ahol  gyors, kulcsszavas keresések segítségével harminc másodperces hirdetéseket lehet találni. A cégek az előre elkészített spotok nagy választékából választhatnak, majd vásárlás után személyre szabhatják őket. A rövidfilmeket magánszemélyek is megnézhetik, regisztrálás nélkül. A SpotRunner olyan ügyfelekkel büszkélkedhet, mint a Mozilla vagy a Warner Independent Pictures, terveik között pedig az is szerepel, hogy a hirdetési platformokat a tévéspotok mellett a rádiócsatornákra és az internetre is kiterjesztik.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Tech

Kik használják ki a Web 2.0 szolgáltatásait?

A cégeknek (köztük a médiacégeknek) nem elég belépniük a Second Life-ba, vagy saját profilt létrehozni a MySpace-en, vagy a Facebookon (nálunk leginkább az iWiWen) és várni a csodát. Azok se számítsanak gyors változásra, akik figyelik a megmondóembereket és minden új webkettes holmit kipróbálnak.

MTI Tech

A web 2.0 módszereit használják a rendőrök

A hivatalos szervek is rákaptak az új generációs internet-szolgáltatásokra: az amerikai és kanadai rendőrség már a YouTube és a MySpace segítségével üldözi a bűnt.

Ön is nézte? Kiderült, melyik sorozatról beszéltek a legtöbben a Twitteren

Ön is nézte? Kiderült, melyik sorozatról beszéltek a legtöbben a Twitteren

Bizarr összefügges lehet a légszennyezettség és a gyilkosságok száma között

Bizarr összefügges lehet a légszennyezettség és a gyilkosságok száma között

Renzi bemutatta új pártját, melynek neve: Italia Viva

Renzi bemutatta új pártját, melynek neve: Italia Viva

A németek többsége elégedetlen a kormány teljesítményével

A németek többsége elégedetlen a kormány teljesítményével

És akkor Karácsony mély sóhajjal belenézett a főváros kasszájába

És akkor Karácsony mély sóhajjal belenézett a főváros kasszájába

Elmarad a Budapest Bár koncert-cirkusza

Elmarad a Budapest Bár koncert-cirkusza