Az anghiari csata Reubens rekonstrukciójában © drawingsofleonardo.org |
Maurizio Seracini művészettörténész harmincfős csapatával november közepén vizsgálja át a palazzo 54 méter hosszú falát
Az anghiari csata című freskó után. A Seracini által használt, ún. NAA (neutron-aktivációs analízis) technológia viszonylag újkeletű és egyszerű: a festékekben is megtalálható vegyianyagok neutronnyalábok hatására gammasugárzást bocsátanak ki.
A felhasznált berendezések észlelik a sugarak helyzetét és energiáját, amelyből összességében nemcsak a felhasznált festékek összetételére, hanem színére és síkbeli elhelyezkedésére is következtetni lehet. Ha a gammasugárzás higany jelenlétét mutatja ki, nagy eséllyel bíbor, ólom esetében pedig fehér színű felületet sikerült találni. Mivel Leonardo munkájáról számos listát vezetett, ezért festményei kémiai összetételéről is pontos képünk lehet, így specifikusan lehet vegyianyagokat keresni.
|
Seracini 1977-ben alapította az Editech központot, amelynek kutatói röntgen-, infravörös-, ultrahang- és UV-alapú technológiák segítségével már több mint 2000 épületet és képet vizsgáltak meg: így sikerült felfedezni többek között Botticelli A Tavasz c. képén a három grácia eredeti pozícióját. |
Az elveszett alkotás vélhetően a Palazzo Vecchio tanácstermének falán látható Vasari-freskó (
A marcianói csata) mögött rejlik. A képen látható zászlók egyikén a "cerca, trova" (
aki keres, talál) felirat olvasható, ez pedig egybevág Seracini 2002-es vizsgálatainak eredményével: a freskó mögött üreg található. Az NAA-technológiával folytatott munkálatok nagy jelentőséggel bírnak a kutatásban, hiszen 2005-ben a firenzei önkormányzat Seracini szerint egészen addig nem adja meg az engedélyt a kutatásokhoz, amíg határozott bizonyítékokkal nem képes szolgálni feltételezéseit illetően.