szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több külföldi és hazai, az internet üzleti lehetőségeivel foglalkozó konferenciával ellentétben a Web2.0 Expo keddi programjából is kimaradtak a politika szereplői. Inkább az egy nappal korábbi tematikát kibővítve próbálták megragadni a közönség figyelmét.

A konferencia résztvevői két előadás szünetében
© hvg.hu
Az első naphoz képest látványosan nem nőtt a látogatók száma - magyar résztvevővel még mindig nem találkozott kiküldött tudósítónk -, ráadásul a párhuzamosan tartott négy különböző előadásnak otthont adó termek csak még kisebb csoportokra osztották a közönséget. De aki az első, hosszabb prezentációkkal tarkított műhelyekből kimaradt, az is ízelítőt kaphatott az előző napon elhangzottakból. Ismét megjelent az előadók között Keith Sierra, aki elmondta, hogy a felhasználók „hősökké” válásához az első lépcsőfok a félelmük leküzdése azzal kapcsolatban, hogy valamit egy adott alkalmazásban vagy közösségben rosszul csinálnak és emiatt butának, esetlennek érzik magukat.

Stowe Boyd előadásában arra próbált rámutatni, hogy az internet adta eszközök mennyire megváltoztatják a mindennapjainkat: ennek bizonyítaként hozta fel, hogy a mai  gyerekek már azt gondolják, az email abszolút hivatalos kommunikációs csatorna. De elég csak először a blogokon, RSS csatornákon, majd az egyre népszerűbbé váló Twitter, vagy a Google által felvásárol Jaiku által folyamatosan ránk zúdított információmennyiségre gondolni.

Boyd tézise szerint ez egyre inkább elvonja az információszerzés elsődleges forrásának státuszát a médiától. Erre természetesen a közelgő amerikai választások szereplői is ráéreztek, és például John Edwards más csatornák mellett már a Twitteren is megpróbálja eljuttatni mondandóját a szavazókhoz. Boyd ötven perces előadását azzal a vízióval zárta, hogy az egyének válnak az elsődleges mechanizmussá a világ megértésében, és 2008-ban ezeknek az alkalmazásoknak éppoly komoly hatásai lesznek az üzleti életre, mint amilyen évekkel ezelőtt az e-mailnek volt.

Az első olyan előadást, amit teltház előtt kellett megtartani – leszámítva Tim O’Reilly beszédeit –,  a Google képviseletében színpadra lépő Patrick Chanezon „celebrálta” a múlt héten bejelentett OpenSociallel kapcsolatban. Ez a kezdeményezés a gombamódra szaporodó, szociális hálókra épülő alkalmazások  problémáját kívánja megoldani, mivel a felhasználóknak már nincs szükségük a hatalmas választékra, macerás számukra újra és újra felépíteni kapcsolataikat a különböző oldalakon. Előadásában két partnerükkel egyetemben különböző alkalmazásokon mutatták be a közönség számára, hogyan tudnak például a MySpace felhasználók további szociális hálózatokat elérni.

A Google a kritikusok szerint talán kicsit későn kapott észbe a témával kapcsolatban, mivel az OpenSocialt – valószínűsíthetőleg a Microsoft Facebook-tranzakciója miatt – nem végleges állapotában jelentette be. David Recordon a Six Apart színeiben – aki alapvetően előremutatónak tartja a kezdeményezést  – abbéli kritikájának adott hangot, hogy a Google-nak jóval messzebbre kellett volna mennie.

Példaként említette a különböző alkalmazásokhoz használt különböző belépési mechanizmusokat, illetve a jogosultsági kérdéseket (pl. X csak az egyik oldalon lehet a barátom, a másikon nem), amelyek a felhasználók számára problémát jelentenek. Recordon szerint a Google lépése az  üzenetküldő szolgáltatások (MSN, Yahoo, AOL) beindulása során létrejött háború megismétlődéséről szól, nem pedig a webben rejlő lehetőségek igazi kiaknázásáról.

Jelzi a téma fontosságát a Google számára, hogy Chanezon előadásának nem is ez volt az eredeti témája, de a szkepticizmust indokolja a tény, hogy egy nem befejezett rendszer nyilvánosságra hozásáról beszélt. A Google fejlesztője arra sem tudott vagy akart egyértelmű választ adni, hogy egyéb termékeik közül melyek lesznek azok, amelyek használni is fogják ezt a lehetőséget. Egyedül az Orkut nevű szociális hálózatot említette, s valószínűsítette a Gmailben való megjelenését is, viszont a már említett Jaikura vagy iGoogle-ra vonatkozólag „nem tudom”-mal felelt.

Az Amazon képviseletében mikrofont ragadó Adam Selipsky, majd Werner Vogels az Amazon S3 (Simple Storage Service) bevezetését jelentette be. A 2006 márciusában indult szolgátatás arra hivatott, hogy a Vogels által techológiai cégnek aposztrofált Amazon odalait kiszolgáló infrastuktúrát alacsony költségek mellett bárki számára hozzáférhetővé tegye adatok tárolására és kiszolgálására. Mindeddig csak a tengerentúlon lévő központokban volt erre lehetőség, de Selipsky szerint már a tavalyi indulás óta sok európai piaci szereplő is kérte tőlük az európai központokat.

A második bejelentés:: késői felismerés (Oldaltörés)

Vogels szerint a jelenleg az infrastruktúra folyamatos üzemben tartásával kapcsolatos rengeteg felesleges erőfeszítés helyett a vállalkozóknak kizárólag az üzletre kellene koncentrálniuk. Ők pedig egy alacsony (bár az európai központok árai magasabbak az amerikaiaknál), jól kiszámítható költség mellett megpróbálják átvenni a már Cal Henderson által az előző nap említett terheket, amit például egy áramkimaradás okozott Los Angeles-ben a MySpace számára tavaly (órákig nem volt elérhető a szájt), vagy éppen egy hasonló eset San Francisco egyik szerverekkel telezsúfolt kerületében, ami nagyon sok webkettes oldalt érintett.

A nap másik bejelentését Tariq Krimé volt: eszerint a Franciaországból kiinduló és ott igen (sajnos hazánkban több más európai országhoz hasonlóan mégsem) népszerű  netvibes.com, amely két éve személyre szabható, jelenleg 25 millió egyedi oldalt tartalmazó honlapként indult, a különböző platformokon, operációs rendszereken működő úgynevezett widgetek fejlesztésének újabb fázisát érte el.

Krim szerint ők is későn ismerték fel a Facebook és MySpace uralta piac lehetőségeit: újabb hasonló alkalmazás létrehozása helyett a saját platformjuk kiterjesztéseként a Facebook és a Google által bejelentett OpenSocialre épülő felület integrálásának eredményét fogják hamarosan publikussá tenni. Mit is jelent ez a gyakorlatban a felhasználóik számára? Nem csupán azt láthatja majd például a felhasználó a saját oldalán vagy éppen a desktopján, hogy jelenleg milyen hőmérséklet van odakint, hanem azt is, hogy a távol lévő rokonainál milyen az idő. És ez minden egyes olyan elemre igaz, amit az oldalaikon fel lehet használni.

Ha a wifi nem akadozott volna a konferencián, arról is értesültünk volna, hogy odakint igencsak megeredt az eső, megnehezítve a rendezők által szervezett Berlin Night elnevezésű partira való eljutást. Kárpótlásul a közönséget a sok emeletes magasságban elhelyezkedő helyszínről Berlinre nyíló pazar kilátás, és nem utolsó sorban a Daimler-székház körül settenkedő riadt róka látványa várta.


Séra László
Berlin

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Tech

A felhasználó egy hős, az ötletgazdának meg pénz kell

Miközben itthon az iWiW kapcsán napvilágot látott pletykák, világszinten pedig a Google nyílt mobilplatformja borzolja a kedélyeket, Berlint az európai webes piacot megszállni kívánó vállalkozók lepték el egy konferencia erejéig. Helyszíni tudósítás.

MTI Tech

A web 2.0 módszereit használják a rendőrök

A hivatalos szervek is rákaptak az új generációs internet-szolgáltatásokra: az amerikai és kanadai rendőrség már a YouTube és a MySpace segítségével üldözi a bűnt.

hvg.hu Tech

Kik használják ki a Web 2.0 szolgáltatásait?

A cégeknek (köztük a médiacégeknek) nem elég belépniük a Second Life-ba, vagy saját profilt létrehozni a MySpace-en, vagy a Facebookon (nálunk leginkább az iWiWen) és várni a csodát. Azok se számítsanak gyors változásra, akik figyelik a megmondóembereket és minden új webkettes holmit kipróbálnak.

Bari Máriusz Tech

A web 2.0 tizenöt legcsábítóbb ígérete

Gyorsan röppent fel a "web 2.0", a következő generációs világháló ígérete, és éppolyan hamar vált elcsépeltté a kifejezés. Nincs rá általánosan elfogadott definíció, de a "webkettes" oldalak mindig az együttműködés és a felhasználók által gyártott tartalmak, az adatgyűjtés és -szűrés jegyében születnek. Összeállításunkban a Business 2.0 magazin válogatása alapján mutatjuk be a hazai internetezőket leginkább érintő tizenöt webkettes oldalt.