szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az amerikai otthonok előtt még mindig nem kifutópályák, hanem egyszerű utak találhatóak, mutatott rá Anne Dietrich, az amerikai Terrafugia egyik operatív igazgatója - mindez az utakra szánt, kétszemélyes repülő autóval, a The Transition-nel kapcsolatos sajtótájékoztatón hangzott el.

"Egy jó ideig nem lesz repülő autó, legalábbis olyan nem, amilyenre az emberek általában gondolnak", nyilatkozta Anne Dietrich az IDG-nek. "Nem mondanám, hogy sosem lesz ilyen, de ma még nem létezik ehhez sem infrastuktúra, sem megfelelő oktatás, sem pedig az a technológia, ami helyettesíthetné a pilótaképzettséget. Csak pilóták repülhetnek egyelőre a Transition-nel és még nem fejlesztettük ki azt a technológiát, ami megértené azt a szóbeli utasítást, hogy "most pedig vigyél a zöldségeshez". Ez egy repülőgép, amelyet pilóták vezetnek egy már létező infrastruktúrában, ami a repülőtér."

Amerikában jelenleg hozzávetőlegesen 5000 repülőtér található, amelytől a pilóták legtöbbje átlagosan 20 mérföldes távolságban él. A Transition segítségével ki lehetne használni az alulhasznosított repülőtereket  - miután a pilóta földet ért, kocsibérlés vagy taxizás helyett egyszerűen csak felhajthatja a jármű szárnyait és továbbgördülhet. A nagy kihívást jelentő szárnykezelést is ötletesen oldották meg: csak a földön lehet megváltoztatni a szárnyak állapotát, valamint egy, csak a pilóta által ismert azonosítókódot kell beütni a műszerfalon.

A prototípus várhatóan 2008-ban készül el, az első modellek pedig 2009-ben látnak napvilágot, a gyártás beindulása 2011-12 környékére várható. A jármű várhatóan 148 ezer dollár körüli áron szerezhető majd be.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Debrecen értékesíti repülőterét

Érétkesíti a debreceni nemzetközi repülőteret és az azt működtető céget az önkormányzat - jelentette be Kósa Lajos (Fidesz) polgármester pénteken a repülőtéren tartott sajtótájékoztatón.

Bari Máriusz Tech

Repülő autók vagy személyi légijárművek?

Két millió dolláros versennyel támogatja a NASA a személyi légijárművek (Personal Air Vehicle - PAV) fejlesztését. Az augusztus 4. és 12. között zajló esemény a CAFE Foundation észak-kaliforniai tesztpályáin zajlik, a hosszútávú cél az amerikai autópályák forgalommentesítése.

Bari Máriusz Tech

Megvásárolhatóak a repülő csészealjak

Hamarosan kereskedelmi forgalomba kerül a világ első repülő csészealja. A kaliforniai Moller International által fejlesztett M 200G-ből akár évente 250 is készülhet annak kedvező fogadtatása esetén. A gyártók szerint a modell nemcsak kényelmes, hanem könnyű vezetni, valamint kétszemélyes túrákra is ideális.

hvg.hu Tech

Éjszaka is levegőben a napelemes repülő

Megdőlt a leghosszabb, pilóta nélküli repülőút rekordja. A napelemes Zephyr azonban mégsem kerül be a rekordok könyvébe, mivel készítője, a brit védelmi minisztériummal szerződésben álló QinetiQ titokban hajtotta végre az 54 órás kísérletet.