Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d5f9d7ee-2daf-40ef-8160-65f17a2318f2","c_author":"Balla István","category":"360","description":"A Pázmány Péter Katolikus Egyetem most induló gazdálkodási és menedzsmentképzését áthatja majd a katolikus szellemiség, de egyben meg kell felelnie a sztenderd szakmai követelményeknek is – mondja Botos Máté dékán. Interjú.","shortLead":"A Pázmány Péter Katolikus Egyetem most induló gazdálkodási és menedzsmentképzését áthatja majd a katolikus szellemiség...","id":"20250210_hvg-botos-mate-pazmany-peter-egyetem-dekan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5f9d7ee-2daf-40ef-8160-65f17a2318f2.jpg","index":0,"item":"71a4df14-22ed-4560-822c-5372f9b26ecc","keywords":null,"link":"/360/20250210_hvg-botos-mate-pazmany-peter-egyetem-dekan","timestamp":"2025. február. 10. 17:40","title":"Katolikus szellemiségű gazdaságtudományi képzéssel rukkol elő a Pázmány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c5e60fd-15c9-4b48-a5a6-19c898b7ab50","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A két hotelben összesen 160-an lehetnek.","shortLead":"A két hotelben összesen 160-an lehetnek.","id":"20250210_japan-lavina-havazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c5e60fd-15c9-4b48-a5a6-19c898b7ab50.jpg","index":0,"item":"652575be-0085-4614-a30a-3461185737cb","keywords":null,"link":"/elet/20250210_japan-lavina-havazas","timestamp":"2025. február. 10. 11:44","title":"Lavina zárt el a külvilágtól két szállodát Japánban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ed82731-dce4-4ca8-90bf-3ed5c5ffbfdc","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Összesen már több mint 12 ezer civil vesztette életét az ukrajnai háborúban.","shortLead":"Összesen már több mint 12 ezer civil vesztette életét az ukrajnai háborúban.","id":"20250211_orosz-ukran-haboru-dron-drontamadas-civil-aldozatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ed82731-dce4-4ca8-90bf-3ed5c5ffbfdc.jpg","index":0,"item":"9f5c9fe6-ac51-481b-80f6-30f17fb4216b","keywords":null,"link":"/vilag/20250211_orosz-ukran-haboru-dron-drontamadas-civil-aldozatok","timestamp":"2025. február. 11. 17:48","title":"Dróntámadásban hal meg a legtöbb civil Ukrajnában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b181c0a-9aa2-4427-a439-c2b350aa3f6e","c_author":"E.ON","category":"brandcontent","description":"Magyarországon a zöld átállás, bár lassabb ütemben halad, egyre inkább valós gazdasági szükségletté válik a vállalatok körében. Ennek része lehet napelemek telepítése ugyanúgy, mint az elektromos flotta alkalmazása vagy a töltőtelepítés. Radó Edinával, az E.ON e-mobilitási üzletfejlesztési szakértőjével beszélgettünk.","shortLead":"Magyarországon a zöld átállás, bár lassabb ütemben halad, egyre inkább valós gazdasági szükségletté válik a vállalatok...","id":"20250115_egyetlen-dizelauto-lecserelese-is-jelentos-eon-toltes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b181c0a-9aa2-4427-a439-c2b350aa3f6e.jpg","index":0,"item":"65d78c5e-fe4b-439f-b9a7-0011e630c96c","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250115_egyetlen-dizelauto-lecserelese-is-jelentos-eon-toltes","timestamp":"2025. február. 11. 13:30","title":"Már egyetlen dízelautó lecserélése is jelentős lépés lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3dbcaff0-cac9-406e-937e-df999f16f7b6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A fővárosi kormányhivatal azt reméli, hogy a bíróság „kikényszeríti az egyértelmű állásfoglalást” Kiss László fizetése ügyében, ha már a III. kerületi képviselő-testület képtelen volt magától dönteni.","shortLead":"A fővárosi kormányhivatal azt reméli, hogy a bíróság „kikényszeríti az egyértelmű állásfoglalást” Kiss László fizetése...","id":"20250210_-kormanyhivatal-birosaghoz-fordult-miutan-az-obudai-kepviselo-testulet-nem-hozott-egyertelmu-dontest-a-polgarmester-fizetesevel-kapcsolatban-kiss-laszlo-obuda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3dbcaff0-cac9-406e-937e-df999f16f7b6.jpg","index":0,"item":"3c4a9bf7-c9a4-4c5e-9696-7626ebf480d3","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_-kormanyhivatal-birosaghoz-fordult-miutan-az-obudai-kepviselo-testulet-nem-hozott-egyertelmu-dontest-a-polgarmester-fizetesevel-kapcsolatban-kiss-laszlo-obuda","timestamp":"2025. február. 10. 17:24","title":"A bíróságtól várja Sára Botond, hogy fossza meg fizetésétől a börtönben ülő óbudai polgármestert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c074ff05-eebd-4e63-b6c0-f505907e0127","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A puskagolyóként gyorsuló Chevrolet Blazer EV SS valós hatótávja megközelíti az 500 kilométert.","shortLead":"A puskagolyóként gyorsuló Chevrolet Blazer EV SS valós hatótávja megközelíti az 500 kilométert.","id":"20250211_az-igertnel-erosebb-624-loeros-lett-a-chevy-uj-villanyautoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c074ff05-eebd-4e63-b6c0-f505907e0127.jpg","index":0,"item":"2e6148c2-b25f-4173-8968-86b3819ab444","keywords":null,"link":"/cegauto/20250211_az-igertnel-erosebb-624-loeros-lett-a-chevy-uj-villanyautoja","timestamp":"2025. február. 11. 07:59","title":"Az ígértnél erősebb, 624 lóerős lett a Chevy sokat késett villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc9f795d-e2d5-4439-a441-82b7d5eea5d1","c_author":"Kókai Péter","category":"360","description":"Hihetetlen mennyiségű fém tűnt el a nyílt pályáról és az állomásokról, jól szervezett maffiát gyanítanak a háttérben. Az információk az újvidéki állomáson történt tragédia nyomán kerültek elő.","shortLead":"Hihetetlen mennyiségű fém tűnt el a nyílt pályáról és az állomásokról, jól szervezett maffiát gyanítanak a háttérben...","id":"20250211_budapest-belgrad-vasutvonal-ujvideki-tragedia-lopasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc9f795d-e2d5-4439-a441-82b7d5eea5d1.jpg","index":0,"item":"837adbad-7124-4763-b143-07e4995c11fc","keywords":null,"link":"/360/20250211_budapest-belgrad-vasutvonal-ujvideki-tragedia-lopasok","timestamp":"2025. február. 11. 17:30","title":"Épül és leépül: 25 ezer volt feszültség alatt álló vezetéket is elloptak a Budapest–Belgrád vasút vajdasági szakaszán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ba3644a-1cc9-465f-8c7f-2be1380393c3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az SAP a napokban közzétette a mesterséges intelligencia (MI) jövőjére vonatkozó előrejelzéseit, kiemelve öt meghatározó témát, amelyek várhatóan alakítani fogják az üzleti világot – így aztán végül a mindennapokat is.","shortLead":"Az SAP a napokban közzétette a mesterséges intelligencia (MI) jövőjére vonatkozó előrejelzéseit, kiemelve öt...","id":"20250210_sap-mesterseges-intelligencia-elorejelzes-trendek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ba3644a-1cc9-465f-8c7f-2be1380393c3.jpg","index":0,"item":"7f3af665-539b-4e1c-b2e3-80f81cad5793","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_sap-mesterseges-intelligencia-elorejelzes-trendek","timestamp":"2025. február. 10. 18:03","title":"Kiadtak egy listát 5 dologról, melyek még idén várhatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A tudósok az algák és a növények módszeréből kiindulva olyan eszközt terveztek, amely széthasítja a vízmolekulákat, s üzemanyagként alkalmazható hidrogént termel.
A Physorg című tudományos weboldal értesülései szerint a Penn State egyetem kutatói víz és napfény segítségével érik el céljukat.
„Jelenleg még csak tervezési fázisban vagyunk, ezért egyelőre nem dolgozunk túlzott hatékonysággal” – magyarázta Thomas E. Mallouk anyagfizikával és -kémiával foglalkozó professzor. „De nem állunk messze a 10-15 százalékos hatékonyságot lehetővé tévő katalizátorrendszer megalkotásától. Ha sikert érünk el, a víz fotolízisével tiszta forrásból juthatnánk hidrogénhez.”
Bár a legújabb fejlesztésű napelemek már 10 százaléknál nagyobb hatékonysággal alakítják a látható fényt elektromos energiává, a Penn State kutatói által kifejlesztett napcelláknál egyelőre az a probléma, hogy a felhasznált félvezetők nem tudnak kellő mennyiségű fényt felvenni.
Az átalakított napfény arányának növelése érdekében a fotoszintézist imitáló festékanyagokkal kísérleteztek, ezekkel azonban az volt a probléma, hogy eredményként vagy hidrogént, vagy oxigént termeltek, ráadásul felhasználták a vegyületeket a folyamat során. További probléma, hogy ez a rendszer igen költségigényes, voltaképpen többe kerül így kettéválasztani a vízmolekulákat, mint elektromosság segítségével; viszont az itt alkalmazott katalizátorok, bár könnyen szétválasztják a hidrogén- és oxigénatomokat, engedik, hogy hasonlóan könnyen újra vízzé alakuljanak.
A Penn State tudósai az Arizona State University kutatóival összefogva olyan katalizátorrendszert fejlesztettek ki, amely a megfelelő festékanyagokkal kombinálva képes utánozni azokat az elektronátviteli folyamatokat, amelyek a növényekben zajlanak le a fotoszintézis során. Eredményeikről az American Association for the Advancement of Science (Társaság az Amerikai Tudomány Előmeneteléért) február 17-i éves találkozóján számoltak be Bostonban.
A folyamat kulcsa egy aprócska molekulaszerkezet, amelynek közepén a katalizátor szerepét betöltő iridium-oxid-molekulák foglalnak helyet, körülöttük narancs-vörös festékmolekulákkal. Ezek a molekulák nagyjából 2 nanométer átmérőjűek. A kutatók azért szavaztak a narancs-vörös színre, mert ezek az anyagok azokat a napfényben található, kék tartományú fényhullámokat nyelik el, amelyeknek a legmagasabb az energiaszintjük. Amikor a látható fény rávetül a festékanyagra, az így átadott energia gerjeszti a benne található elektronokat, amelyek a katalizátor segítségével széthasítják a vízmolekulákat, ezáltal szabad oxigént termelve.
„Minden felszíni iridiumatom másodpercenként körülbelül ötvenszer képes ezt a reakciót előidézni” – magyarázta Mallouk. „Ez körülbelül három nagyságrenddel gyorsabb, mint a leghatékonyabb mesterséges katalizátor, s a növényekben található, a fotoszintézist beindító, a vizet oxidáló fehérjekomplex hatásához hasonlítható.”
A kutatók a katalizátorral egy titán-dioxid elektródát impregnáltak, amelyet anódként használtak, s platinát alkalmaztak katódként. A két elektródát egymástól elkülönítve – hogy megakadályozzák a hidrogén és az oxigén újbóli egyesülését – sóoldatba merítették. Egyelőre még külső áramforrásra is szükségük volt a kutatóknak a reakció előidézéshez, ám azt remélik, átalakított molekulaszerkezettel – hogy a katalizátoranyagból minél többet érhessen egyszerre napfény – jobb eredményeket érnek majd el a közeljövőben.
Az Európai Bizottság interaktív napenergia-térképet dolgozott ki, amelynek segítségével bármely európai földrajzi helyről megállapítható, hogy mennyi napenergia-lehetőséget rejt magában. A térkép jól szolgálhatja azt, hogy a tagországok energiaszükségletük egy részét új forrásokból szerezzék be.
Az EU polgárok mintegy 80 százaléka támogatja a megújuló energiaforrások használatát a drága olaj- és gázimport helyett Az atomenergiát a válaszadók 12 százaléka preferálja – áll az Eurobarometer felmérésében.
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
Az Európai Unió több mint tízmilliárd dollárt ruházna be a Földközi-tenger déli partvidékén húzódó napenergiaerőmű-hálózatba, amely Európa áramigényének hatodát fedezhetné.
A napenergiából nyert villamosáram ára a maihoz képest kilowattóránként 15-20 eurócenttel, egyharmadára fog csökkenni 15-20 éven belül - állítja egy az Európai Unió megrendelésére készült tanulmány.
A Nanosolar nevű, 2002-ben alapított cég olyan áttörést ért el, amelynek felhasználásával a korábbi 3 dollárról 30 centre esett le egy wattnyi napenergia előállításának a költsége. Ezzel a világtörténelemben először lehetővé teszi, hogy a széntüzelésnél olcsóbban állítsunk elő napenergiát.
Az amerikai tulajdonban lévő Quantum Energy Kft. a jövő tavasszal tervezi az első magyar hidrogénbusz bemutató körútját - tájékoztatta Molnár László ügyvezető.
Miközben a németek milliói menekülnek szabadságra a nyirkos és sötét hazájukból a mediterrán napra, a világ napenergia-termelésének 55 százaléka azokból a napelem-panelekből származik, amelyeket hazájukban a Balti-tenger és a Fekete-erdő között állítottak fel.
A németországi Mühlhausen térségében csütörtökön felavatták a világ legnagyobb naperőművét - jelentette be a berendezések egyik fő szállítója, a Siemens cég.
Több nagy autógyártónál is készülnek már kis szériában hidrogénhajtású autók, ám a vízgőzt kipufogó négykerekűek még drágák, és tankolni sem könnyű velük.
Egy EU támogatta kutatási projekt keretében új típusú, hatékony hidrogénmotor-technológiát dolgoznak ki. Kérdéses azonban, hogy a hidrogén valóban környezetbarát üzemanyag-e.
A hidrogéncellás gépkocsik egy tankolással több, mint 500 kilométert is megtehetnek, ami egy új tárolási eljárásnak köszönhető. Az új eljárás még kísérleti stádiumban van, ennek ellenére brit kutatók szerint tíz év múlva már sorozatban gyárthatják ezeket a kocsikat - írja a Der Spiegel című német hetilap online kiadása.
A tervek szerint 2010-től várhatóan csak napenergia hasznosításával állítanának elő elektromos áramot az ausztrál Cloncurry-ben. A város rekordtartó, ott mérték a földrész legmelegebb, 53 Celsius fokos napi hőmérsékletét.