A Tricoderma reesei nevű gomba genetikai anyagának elemzése során fontos információk derültek ki arról, hogyan bontja le ez az élőlény a növényi szöveteket egyszerű cukrokká.

A Los Alamos National Laboratory és a U.S. Department of Energy Joint Genome Institute vezette amerikai kutatógárda a Nature Biotechnology című szaklapban publikálta felfedezését, amelynek segítségével hatékonyabban lehetne a kukoricát, prérifüvet vagy akár lakossági hulladékot etanollá alakítani. A hulladékokból előállított etanol pedig a benzin "zöldebb" alternatívája.

A T. reesei a második világháború során szerzett kétes hírnevet, amikor meglepő gyorsasággal tette tönkre a katonai sátrakat és ruházatot a Csendes-óceán déli részén. A gomba enzimjei segítségével a cellulózt és hemicellulózt monoszacharidokká alakítja, amelyeket aztán megemészt. A genetikai elemzés eredményei meglepőek voltak - az elvárásokkal szemben kevesebb génje felelős az enzimtermelésért, mint rokonainak. A tanulmány egyik szerzője, Diego Martinez, a Los Alamos kutatója szerint ez a tény arra enged következtetni, hogy kivételesen hatékony a fehérjekiválasztó rendszere.

Ipari méretekben a gombával enzimeket lehetne termeltetni, amelyeket tisztítva azután egy cellulózt tartalmazó vizes oldathoz lehetne keverni, hogy cukrokat nyerjenek belőle. A cukrot pedig végül élesztő segítségével etanollá lehetne alakítani.