szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

Az alkoholistákon is segíthet a virtuális valóság, derül ki az Addictive Behaviours szakfolyóirat júniusi számából. A University of Houston kutatói ugyanis úgy gondolják, ha sikerül megtanítani a rászorulóknak a virtuális térben, hogy hogyan kell visszaszorítani az ivási kényszert, azt a szokást a valós életbe is át tudják majd emelni.


© Patrick Bordkind/Virtually Better
A kísérletet vezető Patrick Bordnick már dohányosok és kannabiszfüggők részvételével is kutatta az addikció jelenségét a virtuális térben. Elmondása szerint a számítógép által generált események képesek felkészíteni az alkoholistákat az olyan helyzetekre, amelyekben úgy érzik, el kell kezdeniük inni.

"Ha van egy virtuális helyszínünk, benne egy bár vagy bármilyen más társas közeg, ahová el tudjuk helyezni a pácienst, a terapeuta pedig eközben meg tudja neki tanítani, hogy mit kell tennie, akkor úgy gondolom, hogy ugyanezek az emberek valóságos helyzetekben a megszerzett képességeiket át tudják emelni a virtuális valóságból a mindennapi életbe", mondta Bordnick.

A kísérlet során 40 alkoholfüggőre szereltek fel VR-sisakot és különféle, számukra vonzó helyszíneket tártak eléjük: többek között egy kisebb lakásban megrendezett partyt vagy egy alkoholos italokkal megpakolt konyhát. A résztvevőknek be kellett járniuk a virtuális teret, utána pedig értékelniük kellett, hogy mennyire érezték azt, hogy inniuk kell.

A kísérlet igazi érdekességét az jelentete, hogy nem csak látni és hallani lehetett ezeket a környezeteket, hanem megszagolni is. Bordkind elmondása szerint ez volt az első olyan alkalom, amelyek során illatokat is használtak: a páciensek például a pult mellett pontosan érezhették azon italok illatát, amelyek mellett elmentek. A nagyobb valósághűség érdekében a fejlesztők más illatokkal és szagokkal is ellátták a rendszert, így például egy erkélyre kisétálva meg is lehetett szagolni az ott elhelyezett virágokat. Bordnick szerint ez a fajta realizmus kötelező ahhoz, hogy a mindennapi életben is életképes reakciókat lehessen beindítani.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Semmit sem értenek a cégek a virtuális világokhoz

Az üzleti indíttatású virtuális világok 90 százaléka másfél éven belül kudarcba fullad, hiába köszönhető számos ígéretes technikai előrelépés ezen fejlesztéseknek köszönhetően, írja a Gartner piackutató cég.

Bari Máriusz Tech

Terrorizmus 2.0: működik a virtuális valóság

Az amerikai Kongresszusi Kutatószolgálat (CSR) közelmúltban publikált jelentése szerint Amerika nincs egyedül a világhálón - az általa katonai tréningre és hírszerzésre használt web 2.0-s technológiák ugyanis más nemzeteknél is ugyanúgy megtalálhatóak. A Scientific American híradása mégis csak az amerikai oldal eredményeit taglalja.

Bari Máriusz Tech

Idén a boltokban a gondolattal működő játékvezérlő

Új részletek derültek ki az év egyik legizgalmasabb technikai fejlesztéséről, az Emotiv által fejlesztett Epocról. A különleges headset birtokában a fiatalok gondolataikkal és érzelmeikkel képesek irányítani a játékokat.