Tetszett a cikk?

Az emberek többsége meg szeretné menteni a bolygót, de radikális életmódváltásra, mint például a légi közlekedés vagy a vöröshúsfogyasztás feladására már nem hajlandó - sugallja a Reuters szűk körű felmérése.

A hírügynökség 15 férfit és 15 nőt kérdezett ki London belvárosában arról, hogy ők személyesen mit tesznek a klímaváltozás mérsékléséért. A megkérdezettek többsége kis "engedményekre", például az autó kevesebb használatára vagy épp a háztartási gépekkel való spórolásra kész volt ugyan, de életmódja gyökeres megváltoztatásától elzárkózott.

Szakértők szerint a légkört melegítő üvegházgázok visszaszorításához kulcsfontosságú lenne, hogy az emberek ne csak szóban támogassák a globális felmelegedés elleni küzdelmet, hanem valóban zöldebb életmódra álljanak át. Nagy-Britannia szén-dioxid-kibocsátásának például több mint 40 százaléka a háztartási és az utazáshoz szükséges energiafogyasztáshoz kapcsolódik, míg a FAO adatai szerint a globális üvegházgáz-kibocsátás 18 százaléka a húsfogyasztásnak tudható be.

A felmérés érdekessége, hogy a nők készebbnek mutatkoztak az energiatudatos életvitelre, mint a férfiak. Minden megkérdezett nő arról számolt be, hogy erőfeszítéseket tett energialábnyoma csökkentésére, míg a férfiaknak csupán 60 százaléka mondta ugyanezt. A férfiak 70 százalékának elmondása szerint nem hajlandó szokásain változtatni, míg a nőknek csupán 10 százaléka zárkózott el ettől. "Úgy tűnik, hogy a nők nagyobb arányban energiatudatosak és készebbek életmódjuk megváltoztatására, mint a férfiak, akik inkább hatékonyabb, energiatakarékosabb eszközökbe ruháznak be" - támasztja alá a felmérés eredményeit Sarah Darby, a brit Research Council energiaprogramjának kutatója.

Egy másik kutató, Tim Kasser szerint az emberek altruista oldalának megszólításával sokkal könnyebben kiváltható az életmódváltás, mintsem pénzügyi-gazdasági ösztönzőkkel. Az illinois-beli Knox College pszichológusa úgy véli, a zöld életmód terjesztésében ezért kiemelkedő szerepet játszhatnak a reklámok. Egyetért ezzel Ian Curtis, az angliai ClimateXchange klímaprojekt alapítója is, aki szerint "a klímaváltozás ma már nemcsak tudományos, hanem egyben marketingkihívás is".

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!