Tetszett a cikk?

Az emberek többsége meg szeretné menteni a bolygót, de radikális életmódváltásra, mint például a légi közlekedés vagy a vöröshúsfogyasztás feladására már nem hajlandó - sugallja a Reuters szűk körű felmérése.

A hírügynökség 15 férfit és 15 nőt kérdezett ki London belvárosában arról, hogy ők személyesen mit tesznek a klímaváltozás mérsékléséért. A megkérdezettek többsége kis "engedményekre", például az autó kevesebb használatára vagy épp a háztartási gépekkel való spórolásra kész volt ugyan, de életmódja gyökeres megváltoztatásától elzárkózott.

Szakértők szerint a légkört melegítő üvegházgázok visszaszorításához kulcsfontosságú lenne, hogy az emberek ne csak szóban támogassák a globális felmelegedés elleni küzdelmet, hanem valóban zöldebb életmódra álljanak át. Nagy-Britannia szén-dioxid-kibocsátásának például több mint 40 százaléka a háztartási és az utazáshoz szükséges energiafogyasztáshoz kapcsolódik, míg a FAO adatai szerint a globális üvegházgáz-kibocsátás 18 százaléka a húsfogyasztásnak tudható be.

A felmérés érdekessége, hogy a nők készebbnek mutatkoztak az energiatudatos életvitelre, mint a férfiak. Minden megkérdezett nő arról számolt be, hogy erőfeszítéseket tett energialábnyoma csökkentésére, míg a férfiaknak csupán 60 százaléka mondta ugyanezt. A férfiak 70 százalékának elmondása szerint nem hajlandó szokásain változtatni, míg a nőknek csupán 10 százaléka zárkózott el ettől. "Úgy tűnik, hogy a nők nagyobb arányban energiatudatosak és készebbek életmódjuk megváltoztatására, mint a férfiak, akik inkább hatékonyabb, energiatakarékosabb eszközökbe ruháznak be" - támasztja alá a felmérés eredményeit Sarah Darby, a brit Research Council energiaprogramjának kutatója.

Egy másik kutató, Tim Kasser szerint az emberek altruista oldalának megszólításával sokkal könnyebben kiváltható az életmódváltás, mintsem pénzügyi-gazdasági ösztönzőkkel. Az illinois-beli Knox College pszichológusa úgy véli, a zöld életmód terjesztésében ezért kiemelkedő szerepet játszhatnak a reklámok. Egyetért ezzel Ian Curtis, az angliai ClimateXchange klímaprojekt alapítója is, aki szerint "a klímaváltozás ma már nemcsak tudományos, hanem egyben marketingkihívás is".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!