Hüllővé fokozták le a 230 millió évvel ezelőtt élt Azendohsaurus madagascariensist, amely sok éven át érdemtelenül volt a "dinoszauruszklub" tagja.

A korábbi besorolás az Azendohsaurus madagascariensis fogainak és állkapocsdarabkáinak vizsgálatán alapult, amelyek 1972-ben Marokkóban, az Atlasz-hegységben kerültek elő. A leletről egy évtizede jelent meg tanulmány a Science című tudományos folyóiratban, és abban korai dinoszauruszként határozták meg az őslényt.

Az új tanulmány, amely most a Paleontology című szaklapban látott napvilágot, az 1990-es évek végén Madagaszkár dél-nyugati részén felfedezett teljes koponya elemzésével született. A vizsgálat eredményei arra engednek következtetni, hogy az Azendohsaurus madagascariensis a hüllők törzsfejlődésének igen korai szakaszában alakult ki - olvasható a LiveScience és a Discovery News hírportálon. "Annak ellenére, hogy az őshüllő koponyája, fogazata némely vonatkozásban hasonlított egyes növényevő dinoszauruszokhoz, utóbbiakkal csak igen távoli rokonságban álltak" - hangsúlyozta John J. Flynn, a New York-i Természettudományi Múzeum paleontológiai részlegének kurátora.

A komplexebb leletnek köszönhetően a paleontológusok újraértékelték az Azendohsaurus madagascariensist, és az a hüllő minősítést kapta. Az Archosauromorpha, azaz az uralkodógyík-alakúakhoz sorolták, abba a csoportba, amelyhez madarak és krokodilok tartoznak, de nem tagjai a gyíkok, a kígyók vagy a teknősök. Az Azendohsaurus madagascariensis abban a korban élt, amikor a dinoszauruszok, krokodilok, emlősök, pteroszauruszok (szárnyas gyíkok), teknősök, békák és gyíkok épp csak megjelentek, és a bolygón csupán egyetlen szuperkontinens, a Pangea (Pangaea) létezett.

Az őshüllő hossza 2-4 méter volt, súlya pedig 20 és 50 kilogramm között mozgott. Növényevő volt: nem csupán a fogaival, de a szájpadlásával is képes volt a füvet, levelet aprítani. Mint Flynn megjegyezte, az Archosauromorpha alosztályába tartozó korai archoszauruszokat, azaz az uralkodó gyíkokat húsevőknek tartották eddig, az Azendohsaurus madagascariensis példája azonban mutatja, hogy közöttük a vegetáriánus életmód a feltételezettnél sokkal gyakoribb volt. André Wyss, a Santa Barbara-i Kaliforniai Egyetem professzora szerint is egyre több növényevő archoszaurus maradványai kerülnek elő. "Újra kell gondolnunk az étrend, a táplálkozási stratégiák evolúcióját, ahogy ennek a csoportnak a törzsfejlődését is" - fogalmazott, hozzátéve, hogy az Azendohsaurus madagascariensis sok szempontból sokkal érdekesebb lény volt, mintha csupán egy "egyszerű" korai dinoszaurusz lett volna.

Van néhány nyomós érv az alkoholmentes sör mellett, és nincs közük a mentességhez