Tetszett a cikk?

Alig tért vissza utolsó küldetéséről az Atlantis űrsikló, az amerikai múzeumok között máris ádáz verseny kezdődött azért, hogy elnyerjék a három kiselejtezésre ítélt ürrepülőgép elhelyezésével járó megtiszteltetést és anyagi forrásokat.

"Semmi kétség: kemény a küzdelem" - közölte Bill Moore, a floridai Kennedy Űrközpont fogadócentrumának igazgatója. A központ egyike annak a 21 pályázó intézménynek, amely szívesen vállalkozna arra, hogy kiállítsa és megőrizze az utókornak az Atlantist, a Discoveryt vagy az Endeavourt.

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) bejelentette, hogy átadja a történelemnek ezeket az űrsiklókat, körülbelül egy évvel az Endeavour utolsó, novemberi útja után, hacsak nem kell meghosszabbítani az űrrepülőgépek küldetését.

"Hiába mondják a NASA-ban vagy az űriparban, hogy az űrsiklóprogramot megtoldhatják, ha a jelenlegi hivatalos diskurzus szerint az űrsiklókat az év végéig nyugdíjazni fogják" - mondta Valerie Neal, a washingtoni Nemzeti Légi- és Űrmúzeum kurátora.

Az Atlantisról és az Endeavourről még nincs döntés

A Discoveryt, a legöregebb űrsiklót, amely 39 küldetést teljesített a világűrben, már odaígérték ennek a múzeumnak, de az Atlantisról és az Endeavourről még nincs döntés - jelezte John Yembrick, a NASA szóvivője. "A mintegy húsz ajánlatnak körülbelül a fele fajsúlyos" - állította Valerie Neal.

Az ohiói légvédelmi fegyverek múzeuma is benne van a "lutriban", hangosan és hevesen követeli magának az Atlantist. Tizennyolc asztronauta levélben kérte a NASA-tól, hogy az űrsikló ezt a múzeumot választhassa végső otthonának, mert az intézmény "döntő szerepet játszott az űrsiklóprogram kitalálásában, fejlesztésében és finanszírozásában" - hangsúlyozták az űrhajósok.

A New York-i légi múzeum, az "Intrepid" is harcba szállt, akárcsak a NASA két látogatóközpontja, a texasi Johnson űrközpont és a floridai Kennedy Űrközpont, amelynek jó esélye van az Atlantis megszerzésére az amerikai média szerint.

A chicagói Adler planetárium és a seattle-i űrmúzeum is ábrándozik egy űrsiklóról, dacára annak, hogy a "belépőjegy" nem kevesebb mint 28,8 millió dollárba kerül

"Ez nem az űrrepülőgép ára, az, mondhatni, ingyen van, hanem a csomagolás és a szállítás költsége" - mondta tréfásan Valerie Neal. A NASA az űrsikló átadási árát 42 millió dollárról szorította le 30 millió dollár alá. Ebben az összegben benne van a mérgező fűtőanyag minden nyomát eltüntető, 20 milliós takarítási költség, továbbá az a 8-9 millió dollár, amennyiért felrakják a monstrumot egy Boeing 747-es hátára és elfuvarozzák.

A versengésből pénzügyi okok miatt kimaradt chicagói természettudományi múzeum azonban úgy kalkulált, hogy az elhelyezéssel járó tényleges kiadások 80 millió dollárral terhelik meg egy-egy befogadó intézmény költségvetését.

Washingtonban a légi és űrmúzeum már tudja, hogy a Discoveryt az Enterprise űrrepülőgép helyén fogja kiállítani egy toldaléképületben, a városon kívül - közölte Neal, mivel a város központjában álló épületben nem tudnak ilyen terjedelmes gépet elhelyezni. A Discoveryért cserébe a múzeum vissza fogja adni a NASA-nak az Enterprise űrrepülőgépet, a legrégibbet az összes közül, hogy azután egy másik múzeumnak adományozhassák.

A világűrben soha nem járt Enterprise lenne a vigaszdíj?

"Dehogy, az Enterprise még mindig egy kitüntetés, mert a történelem dicső részének hordozója, az első űrrepülőgép, amelyet valaha építettek, amely életet adott az űrsiklóprogramnak" - mondta a washingtoni múzeum kurátora.


 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Japán űrszondát indított a Vénuszhoz

Péntek reggel sikeresen elindították azt a japán hordozórakétát, amely a Vénuszhoz várhatóan decemberben megérkező űrszondát juttatta a világűrbe - közölte a Japán Űrügynökség.

MTI Tech

Elszabadult egy távközlési műhold a világűrben

Elszabadult televíziós távközlési műhold sodródik a világűrben, azzal fenyegetve, hogy egy másik műhold pályájára lép, és megzavarja az amerikai kábeltelevíziózást - közölték a két műholdat üzemeltető vállalatok.