hvg.hu

Más, a Homo törzshöz tartozó fajokkal is szaporodhattak az ember ősei Afrikában 35 000 évvel ezelőtt.

A kutatók a modern afrikai lakosság között találtak olyanokat, akik genomjainak akár 2 százaléka is eredetileg más, az emberhez közel álló fajoktól származhat – írja az amerikai tudományos akadémia egyik kutatására hivatkozva a Nature magazin.

A paleontológusok között már régebb óta vita volt, hogy vajon az ember egyetlen, genetikailag elszigetelt fajból fejlődött-e ki, vagy a hominidák genetikai keverékéből, tavaly azonban egy, a neandervölgyi ember génállományát vizsgáló tanulmány már rámutatott arra, hogy történhetett némi keveredés a Homo sapiensek és neandervölgyiek között 80 és 30 000 évvel ezelőtt, ily módon pedig a neandervölgyi ember valójában a modern Homo sapiensben "él tovább".

Ugyanígy kérdés volt az is, hogy történt-e hasonló genetikai keveredés különböző hominidák között azelőtt, hogy a korai emberek elhagyták volna Afrikát. Erre a kérdésre keresték a választ az arizonai Tucson egyetemének Michael Hammer vezette biológusai, amikor két afrikai vadászó-gyűjtögető életmódú törzs, valamint egy mezőgazdasággal foglalkozó csoport DNS-ét vizsgálták meg.

A kutatók a vizsgált törzsek változatos génállományából arra következtettek, hogy nem csupán a Homo sapiensre jellemző genomokat tartalmaznak, hanem eddig ismeretlen eredetűeket is, amelyekről azt gondolják, egy mára már kihalt Homo genushoz tartozó fajtól származnak, amely körülbelül 700 000 éve vált el az emberi fajtól. A génállomány keveredése mintegy 35 000 éve történhetett.