szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Facebook f8 fejlesztői konferencia „nagy bejelentései” sorra igazolták a korábban kiszivárgott híreket. A Facebook-felhasználók meghallgathatnak és megoszthatnak egymással zenét, videókat és tévéműsorokat, olvashatnak és megoszthatnak híreket anélkül, hogy elhagynák az oldalt. A Spotify mellett a Hulu és a Rdio is a Facebook partnere lett, illetve megállapodást kötöttek a Yahoo News-szal, a Netflix-szel és a Foodspottinggal is. Bejelentették azt is, hogy a profilok helyett „timeline” jelenik majd meg. Égetően szüksége is van az újításokra a Facebooknak, ha újra meg akarja szerettetni magát a felhasználókkal.

A Facebookot mindenki használja, de senki sem szereti – ügyfélelégedettség szempontjából a legutolsó a közösségi oldalak rangsorában egy amerikai felmérés szerint. Túl zavaros, nem kellemes a felhasználói élmény, állandóan változik a felhasználói felület, túl sok a reklám.

©

Üzleti szempontból a cégnek nyilván nincs oka panaszra – 750 millió felhasználója van (bár nem tudni, ebből mennyi házi kedvenc), 2011 első félévében 1,6 milliárd dollárra nőtt a bevétele, nettó nyeresége pedig mintegy 500 millió dollár lett.  Idén várhatóan összesen 4,27 milliárd dollárra nő a Facebook bevétele az eMarketer becslései szerint.  A pénz javarészt a reklámokból folyik be, illetve a közösségi oldal 30 százalékot kap minden virtuális tárgy eladásából, amit rajta keresztül értékesítenek – például a Zynga FarmVille játékában.

Viszont a Facebook maga már rég nem népszerű – mint arra a Mashable rámutat, hiába van több millió felhasználója, akik szövevényesen, többszörösen kötődnek a közösségi oldalhoz, a platform és felhasználója között érzelmi viszony nincs már. Az eltelt évek alatt elkopott az imidzse – a legtöbben nem azért facebookoznak, mert ehhez lenne kedvük, hanem mert oda kényszerülnek. Csak azért nem lépnek ki, mert minden barátjuk ott van.

Új bejelentések

A Facebook az éves fejlesztői konferencián, az f8-on új szolgáltatások sorát jelentette be – ezek nagy része már kiszivárgott valamilyen úton-módon a „nagy bejelentés” előtt. Amint az szeptember eleje óta tudható volt, a Facebook-felhasználók meghallgathatnak és megoszthatnak egymással zenét, videókat és tévéműsorokat, olvashatnak és megoszthatnak híreket anélkül, hogy elhagynák az oldalt.

Mark Zuckerberg a Spotify segítségével illusztrálta, hogyan működik majd az új eszköz, de mint elmondta, a Hulu és a Rdio is a Facebook partnere lett.
©

A Facebook-főnök az új “timeline”-t is bemutatta: ez arra ad lehetőséget a felhasználóknak, hogy képeket osszanak meg új elrendezésben, és kiemeljék a fontos posztokat. Asztali gépről és okostelefonról is működik majd a rendszer, ami a profilok helyett jelenik majd meg. A Timeline oldalak dizájnja inkább a blogokra emlékeztet, nem a közösségi oldalak megszokott képére. Minden információt begyűjtene felhasználóiról a Facebook: minden fotót, elolvasott könyvet, kipróbált receptet – minden élettapasztalatot archiválnának a születéstől a jelenig. Ez legalábbis a Facebook víziója. 

A valós idejű megosztás érdekében a Facebook partneri megállapodást kötött a Yahoo News-szal, a Netflix-szel és a Foodspottinggal illetve más cégekkel is. Így automatikusan megjelenik egy új hírszalagon, mit csinál éppen az ismerős. A felhasználóknak nem kell megnyomniuk semmiféle gombot, hogy megosszanak valami információt – ha például a Netflixen néznek egy tévéshowt, a Netflix alkalmazása tudatja ezt az ismerősökkel, és automatikusan megjelenik az információ a Facebookon.

Mindez két ponton is elgondolkodtató: egyrészt, hogy kinek lesz hasznos a végtelen információáradat, másrészt adatvédelmi aggályok is felmerülhetnek.

A Facebook egyszer azt nyilatkozta, azt tervezik, ők lesznek az első billió dolláros cég. Ha ezt komolyan gondolták, ideje nagyobb erőfeszítéseket tenni, hogy lenyűgözzék a felhasználókat.

Újító próbálkozások a közelmúltból

A CNN összegyűjtött néhány jelentősebb újítást, melyeket nemrég vezettek be. 2010 augusztusában mutatták be a Facebook Placest, amelynek segítségével a felhasználók megoszthatják ismerőseikkel, hogy épp hol járnak. A Foursquare ötletének szemtelen másolata a Facebookon nem aratott sikert, a felhasználók töredéke (kevesebb mint 6 százaléka) használta. 

A Facebook tavaly októberben indította el a Facebook Messages új változatát. A nagy ötlet az volt, hogy minden felhasználónak lehet facebook.com-os e-mail címe, de a chatelést, az sms-ezést is ötvözi a Facebook új szolgáltatása. Ön kapott már emailt facebook.com címről? Mások sem. Ez a szolgáltatás sem lett átütő siker.

A közösségi oldal áprilisban kezdte tesztelni a Facebook Dealst, a Groupon, a LivingSocial, illetve itthon a Bónusz brigád révén ismert bónuszos-kuponos napi ajánlatos oldalt. Mintegy négy hónapig tesztelték, majd feladták

Az iPhone alkalmazás is izgalmas volt az elején, de az elmúlt egy év során nem volt érdemi frissítés – iPad appnak pedig még mindig híre-hamva sincs.

Igaz, az elmúlt néhány hét során rengeteg újítást bevezetett a cég, megújult például a hírfolyam, ami viszont finoman szólva is vegyes reakciókat váltott ki a felhasználókból. Elméletileg jó ötletnek tűntek a módosítások, de a gyakorlatban túl bonyolult lett minden, a felhasználók nem örülnek. Hiába érvel a Facebook a blogjában, mennyire logikus csak a legfrissebb híreket látni.

©

Az alapkoncepciót sem hagyták meg: eddig úgy tudtuk, a Facebook lényege, hogy bejelölünk valakit, aki aztán visszaigazolja, hogy ismerősök vagyunk. Kétoldalú, egyszerű. Amióta viszont a "feliratkozás"  funkcióval bővült a Facebook, olyan emberekkel is kapcsolatba kerülhetünk, akik nem visszaigazolt barátok vagy ismerősök – magyarul ismeretlenek is láthatják bejegyzéseinket.

A Google körök mintájára pedig mostantól kategorizálja is a Facebook az ismerősöket: a munkatársakat, iskolatársakat és az 50 mérföldes körzetben lakókat csoportosítja a közösségi oldal.

A végeredmény: a fél életünket a Facebookon töltjük a profil menedzselésével. A Facebook akkorára nőtt, hogy már az olyan óriásokat is megijeszti, mint a Google – ezért is indította a keresőcég a Google+ projektet. A Facebook ezzel kihívóból kihívott fél lett – elnehezült, kevésbé hajlamos kockázatot vállalni és nagy tétben játszani.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Tech

Jelentősen átalakul a Facebook

Zenei és multimédiás szolgáltatás, Facebook App Store és olyan profilok, amelyek miatt még több időt töltünk a közösségi oldalon – ezeket jelentik be várhatóan az f8 fejlesztői konferencián.

hvg.hu Gazdaság

Gigabevétele lehet idén a Facebooknak

Idén elérheti a 4,27 milliárd dollárt a Facebook közösségi oldal üzemeltetőinek bevétele – derül ki az eMarketer nevű piackutató cég kedden közzétett becsléséből.

hvg.hu Tech

A Facebook a világ legnagyobb fotótára

A Facebookon tízezerszer több fotó van, mint az amerikai Kongresszusi Könyvtár gyűjteményében, de a Flickr képmegosztó rendszerben található képek száma vagy az Instagram is eltörpül a világ legnagyobb közösségi oldalának fotótára mellett.

hvg.hu Tech

"Ez az új Facebook rosszabb, mint az iwiw"

Vegyes reakciókat váltott ki a felhasználók körében a Facebook megújult hírfolyama. A világ legnagyobb közösségi oldala a héten módosította a hírfolyamot világszerte.

The Times: Tanulhatnának a majmoktól a korrupt politikusok

The Times: Tanulhatnának a majmoktól a korrupt politikusok

300 millióval segíti meg a kormány a DVTK-t

300 millióval segíti meg a kormány a DVTK-t

Jön a vezeték nélküli fejhallgató, amit fénnyel is lehet tölteni

Jön a vezeték nélküli fejhallgató, amit fénnyel is lehet tölteni