szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az idei első negyedévben a tartós fogyasztási cikkek értékesítése 11 százalékkal nőtt Magyarországon. Ez a növekedés elsősorban az IT szektor eredményeinek köszönhető, de a háztartási kis- és nagygépek, illetve a szórakoztató elektronikai cikkek iránti keresletben is mérsékelt bővülés volt megfigyelhető. Az IT szektor forgalmának erősödése a tavaly még kevésbé keresett tabletek iránti fogyasztói igény fokozódásának tudható be: a piac az idei első három hónapban 2012 első negyedévével összehasonlítva közel 200 százalékkal bővült.

Az IT szektor erőteljes - 38 százalékos - értékalapú növekedést mutat 2013 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest. A hagyományos értelemben vett árucsoportok (asztali PC, monitor) közepes mértékű csökkenést szenvedtek el. Kivételt képez e trend alól a mobil PC szegmens (netbook, notebook), amely jelentősen bővült. Ez a változás azonban leginkább a rendkívül alacsony viszonyítási bázisból fakad, hiszen a szegmens a tavalyi év első negyedévében nagyon alulteljesített. Az alacsony bázis a tabletekre fokozottan jellemző - 2012 elején magas átlagára miatt még kevésbé volt keresett -, amely szegmens robbanásszerű növekedésével járul leginkább hozzá a teljes IT szektor jó teljesítményéhez. A táblagépekben további növekedési lehetőség is van, hiszen a KutatóCentrum adatai szerint ez a termékkör még mindig sokaknak drága.

Olcsóbbak lettek, így kelendők a fényképezőgépek

A GfK által mért szektorok közül a fotós szektor növekedése volt az egyik legimpozánsabb: 2012 első negyedévéhez képest közel 17,5 százalékkal magasabb értékesítési forgalmat ért el az idei első negyedévben. A növekedés motorjául alapvetően két szegmens, a digitális tükörreflexes gépek (D-SLR) és a kompakt cserélhető objektíves fényképezők (MILC) szolgáltak. A D-SLR gépek piaca elsősorban a belépő szintű készülékekkel tudott erősíteni a tavalyi gyenge bázishoz képest, de összességében a középkategóriás és a fél-profinak nevezhető készülékek eladása is emelkedett, nem kis részben az átlagosan 9 százalékkal csökkenő átlagáraknak köszönhetően. A hagyományos kompakt gépek szintén növekedést tudtak felmutatni - ezzel megállítva egy régóta tartó negatív trendet -, miközben az átlagáruk emelkedett a nagy optikai átfogású készülékek növekvő népszerűsége miatt.

László Ferenc

A telekom szektort az okosmobilok pörgetik

A válság ellenére ez a terület állandó jó teljesítményt nyújt, az év első negyedévében a tavalyihoz képest 10 százalékkal adtak el több készüléket a magyar piacon, ami a forgalmazott érték 20 százalékos emelkedését vonta magával. Az értékforgalomnak a darabszámhoz képest erőteljesebb növekedésének hátterében az okostelefonok állnak, amely termékek nagyarányú bővülést könyvelhettek el. Bár eközben a hagyományos mobiltelefonok jelentősen csökkentek, a magasabb árú okostelefonok térnyerése ellensúlyozta ezt a folyamatot. Az átlagárak tekintetében lefelé mutató változás figyelhető meg, amíg azonban ez a hagyományos telefonoknál jelentős, addig az okostelefonok esetében csak minimális csökkenést jelent.

Újra fellendülőben a tévés piac

2013 első negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon pozitívan zárult: az értékesítési összforgalom a mért kategóriákban 2,4 százalékkal nőtt. A piacon legfontosabb termékcsoport az LCD kijelzős televízióké, amely egyedüliként a piacon növekedést mutatva 13 százalékkal magasabb forgalmat generált az előző év azonos időszakához viszonyítva. Mindeközben az értékesítési átlagárak 2 százalékot estek érintve valamennyi kijelzőkategóriát. A hagyományos audio és video termékcsoportok (otthoni audio és házimozi, DVD lejátszó/felvevő, videokamera stb.) hasonlóan a tavalyi évhez továbbra is visszaesést mutatnak, jóllehet, az igazi innovációk már régóta hiányoznak ezekről a piacokról.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!