Pavló Péter
Pavló Péter
Tetszett a cikk?

Aki azt szeretné, hogy komolyan vegyék őt a mobilalkalmazások piacán, annak komolyan is kell viselkednie – nagyon nem mindegy, hogy milyen a felhasználó első benyomása. A crowdtesting, vagyis a tömegbázis-alapú tesztelés lehetőségével ma már a legtöbb komolyan vehető cég operál, amivel még a megjelenés előtt feltérképezhetők a hibák, ráadásul nem ingyen kérik a véleményünket, így még kereshetünk is vele.

A technológia fejlettségének köszönhetően ma már nem a földtől elrugaszkodott elképzelés, ha valaki távmunkában – otthonról, egy kávézóból, vagy épp egy hosszú út alatt – szeretne dolgozni. Korábban mutattunk már példát erre, sőt azt is kiveséztük, miért éri meg ez egy munkáltatónak, és a nyilvánvaló okokon kívül a munkavállalónak is a foglalkoztatás ezen formája. A távmunkák többségéhez valamilyen szaktudás szükséges, de létezik olyan munka is, amit azok is elvégezhetnek, akiknek adott esetben ez a tudás hiányzik. És meg csak vetkőzni sem kell hozzá – illetve lehet, de ez már ízlés dolga.

Előre a tömegek útján

Nyugaton már jó ideje működik a crowdtesting, azaz a tömegbázis-alapú tesztelés. Magyarországon egy évvel ezelőtt jelent meg a Németországban már sikeres Testbirds, melynek lényege, hogy az erre megbízást adó cégek alkalmazásainak, szoftvereinek tesztelésére emberi erőforrást szerveznek.

A dolog elsőre úgy hangzik, mintha ehhez is valamilyen komoly informatikai szaktudás kellene, ám sok esetben ez egyáltalán nincs így, ugyanis legtöbbször a teljesen átlagos felhasználók véleményére kíváncsiak. Azokéra, akik a tervek szerint egyébkent is használni fogják majd a terméket. Ráadásul mindezt fizetségért cserébe, így tulajdonképpen azért kap pénzt a tesztelő, amit egyébként is szeret csinálni: a telefon/tábalagép nyomogatásáért – éppen csak szervezett keretek között végzi ezt.

©

„Bár a crowdtesting magyarra fordítva tömegtesztelést jelent, valójában nem egészen pontos ez a meghatározás. Egy-egy szoftvert, alkalmazást ugyanis nem több ezren, csupán egy 30-50 fős csoport tesztel, és az ő visszajelzéseik alapján kapja meg a cég végül azt az értékelést, melyből kiderül, milyen hibákat rejthet az app, vagy milyen irányba lenne érdemes esetleg továbbfejleszteni” – árulta el a hvg.hu-nak Fónagy Balázs, a Testbirds marketingese. A dolog lényege a kiválasztásban rejlik, ami pedig azon múlik, mennyire voltunk őszinték, amikor regisztráltunk.

Több szem többet lát

Egy alkalmazás létrehozásakor az azt fejlesztő cég alapvetően két lényeges szempontot vesz figyelembe: egyrészt a lehetséges célcsoportot (például kismamák, tanárok, 16-24 év közötti fiatalok) akik használni fogják majd az appot, másrészt azt, hogy milyen erőforrásokat igényel majd az alkalmazás futtatása (vagyis magát az eszközt). Emiatt a tesztelést is azok végezhetik el, akik jó esetben mindkét kritériumnak megfelelnek.

A Testbirds esetében a regisztrációnál egy körülbelül 50 kérdéses adatlap kitöltésével igyekeznek minél pontosabban feltérképezni a lehetséges tesztelőt, hogy egy-egy munka során a legoptimálisabb jelöltnek adják a feladatot. Persze az csak rajtunk múlik, milyen adatokat adunk meg, ám mivel a tesztelésen meghívásos alapon vehetünk részt, a meghívás pedig nem az embernek, hanem az eszköznek szól, a nem reális adatok miatt már a legelső alkalommal elhasalhatunk – így pedig a későbbi megbízásoktól is eleshetünk. Érdemes tehát őszintének lenni.

Profi IT-s ≠ átlag tesztelő

A teljesen átlagos felhasználók mellett a komoly IT-s tapasztalattal bíró szakembereknek is lehetőségük van arra, hogy beszálljanak egy-egy tesztelésbe. Itt persze már összetettebb feladatok várnak azokra, akik ezt bevállalják, hiszen itt nem a felhasználói élményre lesznek kíváncsiak, hanem a felmerülő hibákra, vagy hogy mikor milyen körülmények között omlik össze az app. A komplexebb tesztelést többórás Google-keresgélés után valószínűleg az is meg tudja csinálni, aki nem IT-s szakember, ugyanakkor a munkaidő ilyen esetben jelentősen növekedhet, meg is többszöröződhet.

„Minden munka során igyekszünk meghatározni, hogy az adott tesztelés körülbelül mennyi időt vehet igénybe. Ha például egy profi IT-snek azt írjuk, hogy a több száz teszteseten körülbelül 2x8 óra alatt lehet végigmenni, az azt jelenti, hogy egy laikus számára ez akár egy egész hetet igénybe vehet. Ha valaki elfogad egy munkát, akkor – bár jogi kötelezettség ilyen esetben nincs, de – elvárjuk, hogy azt teljesítse a megadott idő alatt. Ha ez nem sikerül, az mindkét fél számára negatív tapasztalat lehet” – hangsúlyozta Fónagy Balázs.

Miért éri meg a cégeknek?

Ha úgy tetszik, a felhasználóra tett első benyomás ebben az iparágban létkérdés, ezért a fejlesztő cégeknek elemi érdekük, hogy minél pontosabb képet kapjanak a termékükről, annak minden hibájáról – lehetőség szerint még az előtt, hogy belebuknának. A különböző alkalmazásboltokban ugyan van rá mód, hogy visszajelezzünk a gyártónak, ám ezek a vélemények strukturálatlanok, ráadásul a „Fagy!” megállapításból nem sok mindenre tud következtetni egy programozó.
©

A crowdtesting éppen ebben segíti a cégeket, hiszen azok minden kockázat nélkül tudhatják meg azokat a dolgokat, amire a leginkább kíváncsiak az appal/szoftverrel kapcsolatban. A fejlesztők belső tesztelése persze ettől még nem válik feleslegessé, ám ahhoz, hogy minden lehetséges eszközön kipróbálják magukat, már csak az eszközbeszerzés miatt is sokkal költségesebb, mint egy-egy ilyen tesztet elvégeztetni.

Meg lehet ebből élni?

Azt azért senkinek sem javasolnánk, hogy a crowdtesting miatt azonnali hatállyal felmondjon a munkahelyén, ez ugyanis inkább a fizetés kiegészítésére szolgál, mintsem annak kiváltására. Mivel a megbízások száma sok mindentől függ – milyen eszköze van a tesztelőnek, beleesik-e az app célcsoportjába, mennyire volt megbízható a korábbi tesztelések során –, így valóban csak egy plusz bevételként tekinthet rá az ember, annak viszont tökéletes.

A Testbirds esetében például projekt alapon fizetnek, így csak rajtunk múlik, mennyi munkaórával szerezzük meg az adott fizetést, ugyanakkor jó esetben egy 2-4 órás munkával a havi villanyszámla, vagy épp egy közlekedési bérlet ára simán behúzható.

Ha ez a cikk érdekes volt, hasonlókért lájkolja a hvg.hu Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!