Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d55dbe7b-eefd-4972-8c6a-51bd299fcfe9","c_author":"Bálint Dávid","category":"360","description":"Az idei súlyos fagyok miatt újra felmerült: vajon lábon lőtte magát a magyar kajszibarack-termesztés, amikor a korai, piacos mediterrán fajtákhoz fordult a magyar klasszikusok helyett? A klímaváltozás a legnagyobb gond a hazai gyümölcsösöknél vagy máshol kell keresni a baj forrását?","shortLead":"Az idei súlyos fagyok miatt újra felmerült: vajon lábon lőtte magát a magyar kajszibarack-termesztés, amikor a korai...","id":"20250524_fagykar-fagyturo-barack-gyumocs-gyumolcsfa-kerteszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d55dbe7b-eefd-4972-8c6a-51bd299fcfe9.jpg","index":0,"item":"3195f7f2-0c14-452a-9706-c90c621cf46b","keywords":null,"link":"/360/20250524_fagykar-fagyturo-barack-gyumocs-gyumolcsfa-kerteszet","timestamp":"2025. május. 24. 10:00","title":"Itt az ideje pisztáciára cserélni a kajszit a kertben? És tényleg íztelenebbek a mostani gyümölcsök?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f829a868-b216-46b1-b5b8-9b3d762fa05f","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"A bukaresti tőzsde száguld, a lej pedig szépen erősödik, mióta Nicusor Dan nyerte a román elnökválasztást, de a látszat csal: a krízisnek nincs vége. A költségvetés helyzete borzasztó, kormány épp nincs, és akárki kerül az ország élére, hatalmas megszorítást kell levezényelnie, miközben olyan pártok adják a többséget, amelyek az elmúlt évek gazdaságpolitikáját elszúrták.","shortLead":"A bukaresti tőzsde száguld, a lej pedig szépen erősödik, mióta Nicusor Dan nyerte a román elnökválasztást, de a látszat...","id":"20250523_Romania-valasztas-valsag-elnok-Nicusor-Dan-hiany-megszoritas-gazdasag-kamat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f829a868-b216-46b1-b5b8-9b3d762fa05f.jpg","index":0,"item":"daa9b529-cf38-4365-9ec3-a14b63ec59cd","keywords":null,"link":"/360/20250523_Romania-valasztas-valsag-elnok-Nicusor-Dan-hiany-megszoritas-gazdasag-kamat-ebx","timestamp":"2025. május. 23. 09:30","title":"A katasztrófát elkerülte Románia, de menekülnie kell az újabb válság elől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b6c2b5-deb1-410d-881e-84934ee06418","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Claude Opus 4 nevű MI-modell biztonsági tesztelésekor az Anthropic mérnökei azt találták, ha fenyegetve érzi magát, a mesterséges intelligencia zsarolni kezdi a mérnököket.","shortLead":"A Claude Opus 4 nevű MI-modell biztonsági tesztelésekor az Anthropic mérnökei azt találták, ha fenyegetve érzi magát...","id":"20250523_anthropic-mesterseges-intelligencia-claude-opus-4-zsarolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b6c2b5-deb1-410d-881e-84934ee06418.jpg","index":0,"item":"d9c57d37-9f48-4701-9945-91a804b07642","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_anthropic-mesterseges-intelligencia-claude-opus-4-zsarolas","timestamp":"2025. május. 23. 14:03","title":"Zsarolni kezd az Anthropic új mesterséges intelligenciája, ha le akarják cserélni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"551acd2f-9b4e-477f-b25a-35aa6d8ba291","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A 444 a kistelepülésen járt, hogy S. Tamás Györgyről kérdezze a helyieket.","shortLead":"A 444 a kistelepülésen járt, hogy S. Tamás Györgyről kérdezze a helyieket.","id":"20250523_s-tamas-gyorgy-ivad-pedofil-szijjarto-peter-meghivasos-forum-fidesz-ivady-zsolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/551acd2f-9b4e-477f-b25a-35aa6d8ba291.jpg","index":0,"item":"f2501226-6cac-43a6-8da0-f92c1324f2bb","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_s-tamas-gyorgy-ivad-pedofil-szijjarto-peter-meghivasos-forum-fidesz-ivady-zsolt","timestamp":"2025. május. 23. 08:31","title":"„Amúgy szorgalmas gyerek, beilleszkedett, dolgozik rendesen, csak hát a múltja” – mondják az ivádiak a Harcosok Klubjában feltűnt pedofilról, aki egy hete Szijjártó meghívásos fórumán is ott volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bf71f3f-ffba-42f3-8c7b-ff9492e9ae09","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az Arany Pálmát és a többi díjat azonban mindenképpen kiosztják szombat este. ","shortLead":"Az Arany Pálmát és a többi díjat azonban mindenképpen kiosztják szombat este. ","id":"20250524_Hatalmas-aramszunet-borzolja-az-idegeket-Cannes-ban-a-dijatado-ceremonia-elott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bf71f3f-ffba-42f3-8c7b-ff9492e9ae09.jpg","index":0,"item":"30e73cf7-cc35-4170-b8db-1951e6003996","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_Hatalmas-aramszunet-borzolja-az-idegeket-Cannes-ban-a-dijatado-ceremonia-elott","timestamp":"2025. május. 24. 16:36","title":"Nem a filmek minősége, hanem egy hatalmas áramszünet borzolta a kedélyeket Cannes-ban a díjátadó előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee580443-8ee6-49ca-8490-a076d8c98357","c_author":"One Solutions","category":"brandcontent","description":"Míg a vállalatok a növekedés, az ügyfélszerzés és a hatékonyságnövelés kihívásaival küzdenek, a háttérben új típusú fenyegetések körvonalazódnak – gyakran láthatatlanul.","shortLead":"Míg a vállalatok a növekedés, az ügyfélszerzés és a hatékonyságnövelés kihívásaival küzdenek, a háttérben új típusú...","id":"20250521_one_solutions_kibervedelem_kibertamadas_kiberintelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee580443-8ee6-49ca-8490-a076d8c98357.jpg","index":0,"item":"4e4536e4-edab-4498-b9e6-ede8f9dc8f9d","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250521_one_solutions_kibervedelem_kibertamadas_kiberintelligencia","timestamp":"2025. május. 23. 07:30","title":"Miért válik üzleti alapfeltétellé a kiberintelligencia?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca397122-87d9-408c-a22e-bb38706531a6","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Ilyen az, amikor az élővilág alkalmazkodik a városi léthez.","shortLead":"Ilyen az, amikor az élővilág alkalmazkodik a városi léthez.","id":"20250523_Kulonleges-technikaval-vadaszo-hejat-figyeltek-meg-Amerikaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca397122-87d9-408c-a22e-bb38706531a6.jpg","index":0,"item":"dd4c9fcc-a4bc-4320-9686-7cbb234d3a9d","keywords":null,"link":"/zhvg/20250523_Kulonleges-technikaval-vadaszo-hejat-figyeltek-meg-Amerikaban","timestamp":"2025. május. 23. 14:37","title":"Különleges technikával vadászó héját figyeltek meg Amerikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a8ec80e-9d6b-4b61-9506-de1e6bb116ce","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az egyetem korábban már a szövetségi támogatások megvonása miatt is jogi eljárást indított az amerikai kormány ellen.","shortLead":"Az egyetem korábban már a szövetségi támogatások megvonása miatt is jogi eljárást indított az amerikai kormány ellen.","id":"20250523_harvard-per-kulfoldi-diakok-birosag-trump-adminisztracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a8ec80e-9d6b-4b61-9506-de1e6bb116ce.jpg","index":0,"item":"9008750e-f12b-426c-9c5c-7481ddcc7539","keywords":null,"link":"/kkv/20250523_harvard-per-kulfoldi-diakok-birosag-trump-adminisztracio","timestamp":"2025. május. 23. 16:53","title":"Beperli a Harvard a Trump-adminisztrációt a külföldi diákok felvételének betiltása miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mitől lift a lift? Hát attól, hogy kábelen függ, és várni kell rá. Nos, ez az a két dolog, amellyel a német ThyssenKrupp mérnökei szakítani akarnak.
A több mint 160 éves felvonóipart forradalmasító kabinokból egyszerre sok közlekedhet ugyanabban a liftaknában. Sőt nem csak le és fel, hanem jobbra, balra vagy akár átlósan is mozoghatnak. Még keresztezhetik is egymás pályáját. A hagyományos kábelen egyszerre csak egy lift függhet, ez nyilvánvaló, ahogyan az is, hogy irányváltoztatásra, pláne kereszteződésre gondolni sem lehet.
A kábelnélküliség titka, hogy a kabinok mágneses pályán lebegnek, és lineáris (azaz egyenes vonalú meghajtást adó, nem pedig forgó) motorok mozgatják őket, mágneses mezők kihasználásával. Ez lényegében ugyanaz, mint a mágnesvasút – nemzetközi nevén a maglev – működési elve, illetve ilyen alapon tervezi Elon Musk a Hyperloop utasszállító csőpostát is. Maguk a fejlesztők úgy is magyarázzák tervüket, hogy fogtak egy metróhálózatot és vízszintesből függőlegesre állították. A már előrehaladott kísérleti állapotban lévő liftrendszer a Multi nevet kapta.
A metróhasonlat azért is találó, mert a függőleges liftaknák mellett merőleges (ez esetben vízszintes) szakaszok is tetszés szerint beépíthetőek. Néhányra mindenképpen szükség van a váltókhoz vagy fordítókhoz. Ezek lényegében kitérők, amelyeknek a kihasználásával a kabinok irányt tudnak váltani. Valahogy úgy, mint a jó öreg páternoszterek a pincében és a padláson – csakhogy a Multi nemcsak pályája két végén, hanem bárhol megfordulhat. Beépíthetőek persze vízszintes szakaszok pusztán azért is, hogy szélesebb épületekben oldalirányba is járhasson a lift. Aki emlékszik még a Willy Wonka és a csokigyár című 1971-es filmre, az lelki szemei előtt azt láthatja, mintha a minden irányba mozgó lift, a Wonkavator jönne le a mozivászonról.
A kábelnélküliségre a legnagyobb szükség a nagyon magas toronyházakban lesz. Hosszabb liftaknákban a kábelek már olyan nehezek, hogy egy bizonyos méreten túl már el sem bírnák a saját súlyukat, illetve a határ közelében annyira erősen kilengenének, hogy nekiütköznének az akna falának.
ThyssenKrupp
A szintén felhőkarcolós liftekben utazó finn Kone konszern ezt a problémát úgy oldotta meg, hogy szénszálas anyagból Ultrarope néven könnyebb és erősebb kábelt fejlesztett (ilyen van például a 328 méter magas aucklandi Sky Towerben). A súly a Multi esetében is számít, a német fejlesztők a kabinokat gyártatják szénszálas ötvözetből, hogy a motoroknak ne kelljen túl nehéznek és drágának lenniük.
A „függőleges metrót“ a föld alattiakhoz hasonlóan számítógépes rendszer vezérli. Ha minden úgy megy, ahogyan elképzelik, technikatörténeti kuriózum lesz abból, hogy a teli lift fölöslegesen megáll minden olyan emeleten, ahol a várakozók megnyomták a gombot. A várakozási idő csökkentésére pedig a sűrűbben (a tervek szerint félpercenként vagy gyakrabban) járó sok kabin kicsi is lesz (tudniillik kisebb, mint a mai iroda- és hoteltornyokban), legföljebb 6-8 személyes. A kis kabinok annyira sűrűn közlekedhetnek, hogy legfeljebb 50–100 méterenként érdemes megállniuk – magyarázta a Spiegel tudósítása szerint a mostani első sajtóbemutatón Markus Jetter, a projektet vezető mérnök.
Ezekből az expresszliftekből az utasoknak át kell majd szállniuk a lassabb felvonókba, de még így is csak negyedannyi helyet foglalnak majd el a liftaknák. Éppen ez lenne a gazdaságosság mellett szóló fő érv. A mágneslift drágább ugyan a hagyományosnál, de a befektetők úgy számolhatnak, hogy a mai magasépületekben a sok liftakna sok négyzetmétert rabol el a jó áron bérbeadható alapterületből. A Multit az évtized végéig szeretnék engedélyeztetni. Ez már annyira közel lehet, hogy egy berlini irodatorony, az East Side Tower beruházóitól a ThyssenKrupp megkapta az első szándéknyilatkozatot.
Kudarcra épített siker
A német ipar kevés anti-sikertörténetének egyike mindenképp a Transrapid nevű mágnesvasút. A korát megelőző újítás, a ThyssenKrupp és a Siemens fejlesztése, német földön sohasem jutott el a menetrend szerinti közlekedésig. Egyetlen példánya Sanghaj és repülőtere, Pudong között száguld. Németországban a kísérleti szakasz 23 halálos áldozattal járó balesete 2006-ban visszavetette a fejlesztést, bár nem a technika okozott bajt, hanem emberi mulasztás történt. Emellett az is betett a nagyratörő tervnek, hogy nem lett volna gazdaságos. A mágnesvasút (a hozzá való külön pályával) sokkal drágábbnak ígérkezett, mint amennyivel gyorsabb lett volna az időközben szépen fejlődő hagyományos expresszekhez képest. A kudarc most változhat sikertörténetté: mivel magával a technológiával a német cégek évtizedeken át kísérleteztek, a mágneslift műszaki megoldásainak komoly és megbízható referenciái vannak.
A kísérletekhez a ThyssenKrupp külön toronyházat építtetett a patinás sváb Rottweil szélén. Persze pusztán kísérletezésre sok lett volna a 40 millió euró: az épület mostanában kezdi meg működését irodaházként, rendezvényközpontként és Európa legmagasabb kilátótornyaként is. A 12 kísérleti aknában 246 méter magasra juthatnak a liftek, és ha baj történne (eddig állítólag nem történt), a külön emiatt megerősített alap felfogná a lezuhanó kabint. Úgy méretezték, hogy óránként 160 kilométeres sebességgel érkező 40 tonnának is ellenálljon.
ThyssenKrupp
A kísérletezés kedvéért a 40 ezer tonnás torony tetején van egy 240 tonnás súly, amely a mérnökök igénye szerint vagy stabilizálja a karcsú épületet vagy éppen ellenkezőleg: szimulálni tudja az erős szél okozta kilengéseket. Jetter szerint a liftjük annyira biztonságos, hogy töréstesztekre nem is pazarolták az idejüket. Áramkimaradás esetén a kabinok saját akkumulátorai működtetik a négylépcsős fékrendszert. Ha pedig minden (nemlétező) kötél szakad, akkor a kabint a jól bevált rugós, mechanikus karmok fogják meg, amelyeket a liftgyártás megalapozója, Elisha Graves Otis amerikai gépész 1854-ben mutatott be, és amelyeknél azóta sem találtak ki jobbat.