Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"52eff4d4-c9fc-45d2-93de-000948c0fb10","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"Előre megszervezték a balhét, több száz fiatal csapott össze.","shortLead":"Előre megszervezték a balhét, több száz fiatal csapott össze.","id":"20250502_Zavargasok-Hollandia-tengerpart-Scheveningen-rohamrendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52eff4d4-c9fc-45d2-93de-000948c0fb10.jpg","index":0,"item":"ef77b3b9-b18b-4419-b085-6c0477d4201c","keywords":null,"link":"/elet/20250502_Zavargasok-Hollandia-tengerpart-Scheveningen-rohamrendorseg","timestamp":"2025. május. 02. 16:29","title":"Lovasrendőrökkel oszlatták a zavargó rivális bandákat egy hollandiai üdülőhelyen – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e473eb77-565e-4075-aa75-127b83bf7790","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A szerb elnök Donald Trumppal is találkozott volna, ám egy váratlan betegség átírta a terveit.","shortLead":"A szerb elnök Donald Trumppal is találkozott volna, ám egy váratlan betegség átírta a terveit.","id":"20250503_Vucsics-egeszsegi-problemak-miatt-leroviditette-amerikai-utjat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e473eb77-565e-4075-aa75-127b83bf7790.jpg","index":0,"item":"1242b5d3-cad4-42d4-8360-a4c3334a0d6b","keywords":null,"link":"/vilag/20250503_Vucsics-egeszsegi-problemak-miatt-leroviditette-amerikai-utjat","timestamp":"2025. május. 03. 12:52","title":"Vucic egészségi problémák miatt lerövidítette amerikai útját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17f34b32-94e3-4823-b309-882337f8d8bf","c_author":"Szentirmai Áron","category":"360","description":"A drogok elleni háború jegyében személyesen tartott terepszemlét Orbán Viktor kormányfő Tarnazsadányban nemrégiben. De miért éppen ebbe a Heves megyei faluba vezetett az útja? Elmentünk, hogy választ kapjunk erre, s kiderült: a miniszterelnök kábítószerügyi buzgalma itt legalább öt évet késett, azóta pedig nem a kormány, hanem tragikus módon egy haláleset javított a helyzeten. A rendőrség hetek óta hallgat, nem igazolja adatokkal a kábítószerügyi kormánybiztos állításait.","shortLead":"A drogok elleni háború jegyében személyesen tartott terepszemlét Orbán Viktor kormányfő Tarnazsadányban nemrégiben. De...","id":"20250504_Tarnazsadany-riport-droghelyzet-Orban-Viktor-terepszemle-drogtorveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17f34b32-94e3-4823-b309-882337f8d8bf.jpg","index":0,"item":"25255d91-611f-4595-8c58-1ae893579db7","keywords":null,"link":"/360/20250504_Tarnazsadany-riport-droghelyzet-Orban-Viktor-terepszemle-drogtorveny","timestamp":"2025. május. 04. 13:30","title":"„Nézzen körbe, lát itt drogosokat? Hány zombival találkozott amióta itt van?” – riport Tarnazsadányból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39c9573c-9160-420d-8456-43a6ba50cf50","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Vannak olyan körülmények, amikor nem lehet vagy nem célszerű egy áramkörre hűtőbordákat vagy hűtőventilátorokat szerelni. Japán szakemberek ötlete nemcsak hogy segít az ilyen helyzetekben segít, de még jelentősen meg is növeli a hőelvezetést.","shortLead":"Vannak olyan körülmények, amikor nem lehet vagy nem célszerű egy áramkörre hűtőbordákat vagy hűtőventilátorokat...","id":"20250503_oki-rezermes-megoldas-nyomtatott-aramkori-lapok-hoelvezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39c9573c-9160-420d-8456-43a6ba50cf50.jpg","index":0,"item":"666bb6cb-c2a7-4621-b487-d2ef42e0920a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250503_oki-rezermes-megoldas-nyomtatott-aramkori-lapok-hoelvezetes","timestamp":"2025. május. 03. 16:03","title":"55-szörösére növelheti az áramkörökben a hőelvezetést ez az ügyes megoldás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0eec3723-a0a7-4527-8f9a-4863231c801c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az izraeli légvédelem eddig huszonhat Jemenből indított rakétát elfogott, a huszonhetediket nem sikerült lelőni.","shortLead":"Az izraeli légvédelem eddig huszonhat Jemenből indított rakétát elfogott, a huszonhetediket nem sikerült lelőni.","id":"20250504_huszi-ballisztikus-raketa-izrael-ben-gurion-repuloter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0eec3723-a0a7-4527-8f9a-4863231c801c.jpg","index":0,"item":"5cc3d0f4-fcee-4e4f-bacc-53ceca82fb54","keywords":null,"link":"/vilag/20250504_huszi-ballisztikus-raketa-izrael-ben-gurion-repuloter","timestamp":"2025. május. 04. 14:25","title":"Becsapódott egy jemeni ballisztikus rakéta az izraeli Ben Gurion repülőtér közelében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f13c193e-6e39-474d-b7b6-e7670ef1bb78","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Eredetileg csak magát akarta immunizálni, lehet, hogy mindenki mást is sikerül.","shortLead":"Eredetileg csak magát akarta immunizálni, lehet, hogy mindenki mást is sikerül.","id":"20250503_Kigyomaras-ellenszer-Tim-Friede-200-kigyomaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f13c193e-6e39-474d-b7b6-e7670ef1bb78.jpg","index":0,"item":"d482f3aa-6f81-41b3-812d-7a0e114460a7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250503_Kigyomaras-ellenszer-Tim-Friede-200-kigyomaras","timestamp":"2025. május. 03. 15:34","title":"Több mint kétszáz kigyómarást élt túl a férfi, akinek a vére most forradalmasíthatja a kigyóméreg elleni küzdelmet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19bf6fd5-1966-4f8e-ae36-dc0c89d6cc41","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Eszement összegeket költene védekezésre 2026-ban az amerikai elnök.","shortLead":"Eszement összegeket költene védekezésre 2026-ban az amerikai elnök.","id":"20250502_Donald-Trump-hadsereg-fegyverkezes-Vaskupola-kongresszus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19bf6fd5-1966-4f8e-ae36-dc0c89d6cc41.jpg","index":0,"item":"eadc4f31-ccac-4b7b-b552-20926379b54d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250502_Donald-Trump-hadsereg-fegyverkezes-Vaskupola-kongresszus","timestamp":"2025. május. 02. 19:19","title":"Trump akkora fegyverkezési versenybe kezdett, mintha nem lenne holnap","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"707e1abb-9cff-4713-8ced-09f57421c4f3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egészségügyi szakemberek nyilatkoztak arról, mi történik akkor, ha valaki netán mindennap savanyúkáposztát eszik. Annyit előre is elárulhatunk: nem véletlenül emlegetik szuperélelmiszerként ezt az ételt.","shortLead":"Egészségügyi szakemberek nyilatkoztak arról, mi történik akkor, ha valaki netán mindennap savanyúkáposztát eszik...","id":"20250504_egeszseges-savanyukaposzta-elettani-hatasai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/707e1abb-9cff-4713-8ced-09f57421c4f3.jpg","index":0,"item":"673dc01f-8cbf-4c4c-8fc3-fa83620258b5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250504_egeszseges-savanyukaposzta-elettani-hatasai","timestamp":"2025. május. 04. 08:03","title":"Mi történik az emberrel, ha minden nap eszik egy kis savanyúkáposztát?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mitől lift a lift? Hát attól, hogy kábelen függ, és várni kell rá. Nos, ez az a két dolog, amellyel a német ThyssenKrupp mérnökei szakítani akarnak.
A több mint 160 éves felvonóipart forradalmasító kabinokból egyszerre sok közlekedhet ugyanabban a liftaknában. Sőt nem csak le és fel, hanem jobbra, balra vagy akár átlósan is mozoghatnak. Még keresztezhetik is egymás pályáját. A hagyományos kábelen egyszerre csak egy lift függhet, ez nyilvánvaló, ahogyan az is, hogy irányváltoztatásra, pláne kereszteződésre gondolni sem lehet.
A kábelnélküliség titka, hogy a kabinok mágneses pályán lebegnek, és lineáris (azaz egyenes vonalú meghajtást adó, nem pedig forgó) motorok mozgatják őket, mágneses mezők kihasználásával. Ez lényegében ugyanaz, mint a mágnesvasút – nemzetközi nevén a maglev – működési elve, illetve ilyen alapon tervezi Elon Musk a Hyperloop utasszállító csőpostát is. Maguk a fejlesztők úgy is magyarázzák tervüket, hogy fogtak egy metróhálózatot és vízszintesből függőlegesre állították. A már előrehaladott kísérleti állapotban lévő liftrendszer a Multi nevet kapta.
A metróhasonlat azért is találó, mert a függőleges liftaknák mellett merőleges (ez esetben vízszintes) szakaszok is tetszés szerint beépíthetőek. Néhányra mindenképpen szükség van a váltókhoz vagy fordítókhoz. Ezek lényegében kitérők, amelyeknek a kihasználásával a kabinok irányt tudnak váltani. Valahogy úgy, mint a jó öreg páternoszterek a pincében és a padláson – csakhogy a Multi nemcsak pályája két végén, hanem bárhol megfordulhat. Beépíthetőek persze vízszintes szakaszok pusztán azért is, hogy szélesebb épületekben oldalirányba is járhasson a lift. Aki emlékszik még a Willy Wonka és a csokigyár című 1971-es filmre, az lelki szemei előtt azt láthatja, mintha a minden irányba mozgó lift, a Wonkavator jönne le a mozivászonról.
A kábelnélküliségre a legnagyobb szükség a nagyon magas toronyházakban lesz. Hosszabb liftaknákban a kábelek már olyan nehezek, hogy egy bizonyos méreten túl már el sem bírnák a saját súlyukat, illetve a határ közelében annyira erősen kilengenének, hogy nekiütköznének az akna falának.
ThyssenKrupp
A szintén felhőkarcolós liftekben utazó finn Kone konszern ezt a problémát úgy oldotta meg, hogy szénszálas anyagból Ultrarope néven könnyebb és erősebb kábelt fejlesztett (ilyen van például a 328 méter magas aucklandi Sky Towerben). A súly a Multi esetében is számít, a német fejlesztők a kabinokat gyártatják szénszálas ötvözetből, hogy a motoroknak ne kelljen túl nehéznek és drágának lenniük.
A „függőleges metrót“ a föld alattiakhoz hasonlóan számítógépes rendszer vezérli. Ha minden úgy megy, ahogyan elképzelik, technikatörténeti kuriózum lesz abból, hogy a teli lift fölöslegesen megáll minden olyan emeleten, ahol a várakozók megnyomták a gombot. A várakozási idő csökkentésére pedig a sűrűbben (a tervek szerint félpercenként vagy gyakrabban) járó sok kabin kicsi is lesz (tudniillik kisebb, mint a mai iroda- és hoteltornyokban), legföljebb 6-8 személyes. A kis kabinok annyira sűrűn közlekedhetnek, hogy legfeljebb 50–100 méterenként érdemes megállniuk – magyarázta a Spiegel tudósítása szerint a mostani első sajtóbemutatón Markus Jetter, a projektet vezető mérnök.
Ezekből az expresszliftekből az utasoknak át kell majd szállniuk a lassabb felvonókba, de még így is csak negyedannyi helyet foglalnak majd el a liftaknák. Éppen ez lenne a gazdaságosság mellett szóló fő érv. A mágneslift drágább ugyan a hagyományosnál, de a befektetők úgy számolhatnak, hogy a mai magasépületekben a sok liftakna sok négyzetmétert rabol el a jó áron bérbeadható alapterületből. A Multit az évtized végéig szeretnék engedélyeztetni. Ez már annyira közel lehet, hogy egy berlini irodatorony, az East Side Tower beruházóitól a ThyssenKrupp megkapta az első szándéknyilatkozatot.
Kudarcra épített siker
A német ipar kevés anti-sikertörténetének egyike mindenképp a Transrapid nevű mágnesvasút. A korát megelőző újítás, a ThyssenKrupp és a Siemens fejlesztése, német földön sohasem jutott el a menetrend szerinti közlekedésig. Egyetlen példánya Sanghaj és repülőtere, Pudong között száguld. Németországban a kísérleti szakasz 23 halálos áldozattal járó balesete 2006-ban visszavetette a fejlesztést, bár nem a technika okozott bajt, hanem emberi mulasztás történt. Emellett az is betett a nagyratörő tervnek, hogy nem lett volna gazdaságos. A mágnesvasút (a hozzá való külön pályával) sokkal drágábbnak ígérkezett, mint amennyivel gyorsabb lett volna az időközben szépen fejlődő hagyományos expresszekhez képest. A kudarc most változhat sikertörténetté: mivel magával a technológiával a német cégek évtizedeken át kísérleteztek, a mágneslift műszaki megoldásainak komoly és megbízható referenciái vannak.
A kísérletekhez a ThyssenKrupp külön toronyházat építtetett a patinás sváb Rottweil szélén. Persze pusztán kísérletezésre sok lett volna a 40 millió euró: az épület mostanában kezdi meg működését irodaházként, rendezvényközpontként és Európa legmagasabb kilátótornyaként is. A 12 kísérleti aknában 246 méter magasra juthatnak a liftek, és ha baj történne (eddig állítólag nem történt), a külön emiatt megerősített alap felfogná a lezuhanó kabint. Úgy méretezték, hogy óránként 160 kilométeres sebességgel érkező 40 tonnának is ellenálljon.
ThyssenKrupp
A kísérletezés kedvéért a 40 ezer tonnás torony tetején van egy 240 tonnás súly, amely a mérnökök igénye szerint vagy stabilizálja a karcsú épületet vagy éppen ellenkezőleg: szimulálni tudja az erős szél okozta kilengéseket. Jetter szerint a liftjük annyira biztonságos, hogy töréstesztekre nem is pazarolták az idejüket. Áramkimaradás esetén a kabinok saját akkumulátorai működtetik a négylépcsős fékrendszert. Ha pedig minden (nemlétező) kötél szakad, akkor a kabint a jól bevált rugós, mechanikus karmok fogják meg, amelyeket a liftgyártás megalapozója, Elisha Graves Otis amerikai gépész 1854-ben mutatott be, és amelyeknél azóta sem találtak ki jobbat.