Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8dc0f843-7cb6-441f-973c-c6ddafdcbf50","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szöveg korábbról már ismerős lehet. ","shortLead":"A szöveg korábbról már ismerős lehet. ","id":"20250308_kocsis-mate-fidesz-facebook-gyermek-jogai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dc0f843-7cb6-441f-973c-c6ddafdcbf50.jpg","index":0,"item":"71f78f28-b9d2-4ffa-86ba-630e29b51d1c","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_kocsis-mate-fidesz-facebook-gyermek-jogai","timestamp":"2025. március. 08. 18:30","title":"\"A gyermekek jogai minden eddiginél erősebb törvényi védelmet kapnak!\" - Kocsis Máté megosztotta, hogyan változik az Alaptörvény","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Donald Trump felmondja az eddigi világrendet, magára hagyja a szövetségeseket, így az európaiaknak maguknak kell gondoskodniuk arról, hogy kellőképpen erősek legyenek, mert különben végük.","shortLead":"Donald Trump felmondja az eddigi világrendet, magára hagyja a szövetségeseket, így az európaiaknak maguknak kell...","id":"20250307_Spiegel-vezercikk-Amerika-immar-Europa-ellenfele","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9.jpg","index":0,"item":"d2a10ab1-047e-400f-8091-8e360797b01f","keywords":null,"link":"/360/20250307_Spiegel-vezercikk-Amerika-immar-Europa-ellenfele","timestamp":"2025. március. 07. 15:00","title":"Der Spiegel-vezércikk: Amerika immár Európa ellenfele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b33de81-31ee-4791-9662-890eedea3c4e","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Zajos közgyűlésen választottak újra a Magyar Taekwondo-szövetség vezetőjét, Márton Zsolt Krisztiánt.","shortLead":"Zajos közgyűlésen választottak újra a Magyar Taekwondo-szövetség vezetőjét, Márton Zsolt Krisztiánt.","id":"20250308_magyar-taekwondo-szovetseg-elnokvalasztas-tisztujitas-marton-zsolt-krisztian-breznai-agnes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b33de81-31ee-4791-9662-890eedea3c4e.jpg","index":0,"item":"1fdaaac6-159d-49f0-b53a-7353ae30f710","keywords":null,"link":"/sport/20250308_magyar-taekwondo-szovetseg-elnokvalasztas-tisztujitas-marton-zsolt-krisztian-breznai-agnes-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 21:09","title":"„A taekwondo dél-koreai sportág, nem észak-koreai” – kiabálás és feszült pillanatok az új magyar sikersportág elnökválasztásán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ba6b6ee-9151-4309-9934-25dae3aa7602","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Fotó is készült az intézkedésről. ","shortLead":"Fotó is készült az intézkedésről. ","id":"20250308_A-momentumos-Gelencser-Ferenc-molinot-rakott-a-Karmelita-kordonjara-egy-tucat-rendort-hivtak-ra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ba6b6ee-9151-4309-9934-25dae3aa7602.jpg","index":0,"item":"12e6aac3-8a42-4776-86e0-b08eaa8e83ea","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_A-momentumos-Gelencser-Ferenc-molinot-rakott-a-Karmelita-kordonjara-egy-tucat-rendort-hivtak-ra","timestamp":"2025. március. 08. 20:57","title":"A momentumos Gelencsér Ferenc molinót rakott a Karmelita kordonjára, egy tucat rendőrt hívtak rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339ab16e-715c-43a8-9994-bbe31d627836","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA számítása szerint a Voyager–1 és a Voyager–2 űrszonda egy-egy műszerének kikapcsolásával legalább egy évvel lehet kitolni a szerkezetek élettartamát – már ami az energiaellátást illeti.","shortLead":"A NASA számítása szerint a Voyager–1 és a Voyager–2 űrszonda egy-egy műszerének kikapcsolásával legalább egy évvel...","id":"20250308_nasa-voyager-1-voyager-2-urszonda-muszerek-leallitasa-energiaellatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339ab16e-715c-43a8-9994-bbe31d627836.jpg","index":0,"item":"9b4628ac-f76f-47f4-b8db-23e3432d99fb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_nasa-voyager-1-voyager-2-urszonda-muszerek-leallitasa-energiaellatas","timestamp":"2025. március. 08. 12:03","title":"Rezsicsökkentés az űrben: leállítja a Voyager-űrszondák műszereit a NASA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b706d63e-14d6-489e-a2e4-6a97d140c756","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyértelművé tette a célokat a kormányfő.","shortLead":"Egyértelművé tette a célokat a kormányfő.","id":"20250308_Orban-Budapestnek-nem-jut-ujabb-beruhazas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b706d63e-14d6-489e-a2e4-6a97d140c756.jpg","index":0,"item":"d0b1b451-7e66-411d-bd1b-ec2ffd1a482c","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Orban-Budapestnek-nem-jut-ujabb-beruhazas-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 12:55","title":"Orbán: Budapestnek nem jut újabb beruházás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb37e627-5a08-422a-ae50-fba233695d91","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Külön érdekesség, hogy Aston Martinnal mennek.","shortLead":"Külön érdekesség, hogy Aston Martinnal mennek.","id":"20250307_Sajat-versenycsapata-is-van-mar-Max-Verstappennek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb37e627-5a08-422a-ae50-fba233695d91.jpg","index":0,"item":"9bc2e85d-696a-41cb-b1c9-6a4b6a008854","keywords":null,"link":"/cegauto/20250307_Sajat-versenycsapata-is-van-mar-Max-Verstappennek","timestamp":"2025. március. 07. 19:33","title":"Saját versenycsapata is van már Max Verstappennek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6093f18a-eb1c-4b33-8f76-51ed6d8ef576","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pár napja frissítette a Firefox szolgáltatási feltételeit a Mozilla, azonban a széles körű felhasználási jogok biztosítása – érthetően – aggodalmakat váltott ki a felhasználókból. A felháborodás oly nagy volt, hogy a Mozillának változtatnia kellett elképzelésein.","shortLead":"Pár napja frissítette a Firefox szolgáltatási feltételeit a Mozilla, azonban a széles körű felhasználási jogok...","id":"20250308_mozilla-szolgaltatasi-feltetelek-valtoztatas-magyarazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6093f18a-eb1c-4b33-8f76-51ed6d8ef576.jpg","index":0,"item":"5cf9e5a2-9b53-4606-818a-3083b849cdbb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_mozilla-szolgaltatasi-feltetelek-valtoztatas-magyarazat","timestamp":"2025. március. 08. 14:03","title":"Addig változtatta az ÁSZF-et a Mozilla, hogy most már magyarázkodnia kell, mi is történik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mitől lift a lift? Hát attól, hogy kábelen függ, és várni kell rá. Nos, ez az a két dolog, amellyel a német ThyssenKrupp mérnökei szakítani akarnak.
A több mint 160 éves felvonóipart forradalmasító kabinokból egyszerre sok közlekedhet ugyanabban a liftaknában. Sőt nem csak le és fel, hanem jobbra, balra vagy akár átlósan is mozoghatnak. Még keresztezhetik is egymás pályáját. A hagyományos kábelen egyszerre csak egy lift függhet, ez nyilvánvaló, ahogyan az is, hogy irányváltoztatásra, pláne kereszteződésre gondolni sem lehet.
A kábelnélküliség titka, hogy a kabinok mágneses pályán lebegnek, és lineáris (azaz egyenes vonalú meghajtást adó, nem pedig forgó) motorok mozgatják őket, mágneses mezők kihasználásával. Ez lényegében ugyanaz, mint a mágnesvasút – nemzetközi nevén a maglev – működési elve, illetve ilyen alapon tervezi Elon Musk a Hyperloop utasszállító csőpostát is. Maguk a fejlesztők úgy is magyarázzák tervüket, hogy fogtak egy metróhálózatot és vízszintesből függőlegesre állították. A már előrehaladott kísérleti állapotban lévő liftrendszer a Multi nevet kapta.
A metróhasonlat azért is találó, mert a függőleges liftaknák mellett merőleges (ez esetben vízszintes) szakaszok is tetszés szerint beépíthetőek. Néhányra mindenképpen szükség van a váltókhoz vagy fordítókhoz. Ezek lényegében kitérők, amelyeknek a kihasználásával a kabinok irányt tudnak váltani. Valahogy úgy, mint a jó öreg páternoszterek a pincében és a padláson – csakhogy a Multi nemcsak pályája két végén, hanem bárhol megfordulhat. Beépíthetőek persze vízszintes szakaszok pusztán azért is, hogy szélesebb épületekben oldalirányba is járhasson a lift. Aki emlékszik még a Willy Wonka és a csokigyár című 1971-es filmre, az lelki szemei előtt azt láthatja, mintha a minden irányba mozgó lift, a Wonkavator jönne le a mozivászonról.
A kábelnélküliségre a legnagyobb szükség a nagyon magas toronyházakban lesz. Hosszabb liftaknákban a kábelek már olyan nehezek, hogy egy bizonyos méreten túl már el sem bírnák a saját súlyukat, illetve a határ közelében annyira erősen kilengenének, hogy nekiütköznének az akna falának.
ThyssenKrupp
A szintén felhőkarcolós liftekben utazó finn Kone konszern ezt a problémát úgy oldotta meg, hogy szénszálas anyagból Ultrarope néven könnyebb és erősebb kábelt fejlesztett (ilyen van például a 328 méter magas aucklandi Sky Towerben). A súly a Multi esetében is számít, a német fejlesztők a kabinokat gyártatják szénszálas ötvözetből, hogy a motoroknak ne kelljen túl nehéznek és drágának lenniük.
A „függőleges metrót“ a föld alattiakhoz hasonlóan számítógépes rendszer vezérli. Ha minden úgy megy, ahogyan elképzelik, technikatörténeti kuriózum lesz abból, hogy a teli lift fölöslegesen megáll minden olyan emeleten, ahol a várakozók megnyomták a gombot. A várakozási idő csökkentésére pedig a sűrűbben (a tervek szerint félpercenként vagy gyakrabban) járó sok kabin kicsi is lesz (tudniillik kisebb, mint a mai iroda- és hoteltornyokban), legföljebb 6-8 személyes. A kis kabinok annyira sűrűn közlekedhetnek, hogy legfeljebb 50–100 méterenként érdemes megállniuk – magyarázta a Spiegel tudósítása szerint a mostani első sajtóbemutatón Markus Jetter, a projektet vezető mérnök.
Ezekből az expresszliftekből az utasoknak át kell majd szállniuk a lassabb felvonókba, de még így is csak negyedannyi helyet foglalnak majd el a liftaknák. Éppen ez lenne a gazdaságosság mellett szóló fő érv. A mágneslift drágább ugyan a hagyományosnál, de a befektetők úgy számolhatnak, hogy a mai magasépületekben a sok liftakna sok négyzetmétert rabol el a jó áron bérbeadható alapterületből. A Multit az évtized végéig szeretnék engedélyeztetni. Ez már annyira közel lehet, hogy egy berlini irodatorony, az East Side Tower beruházóitól a ThyssenKrupp megkapta az első szándéknyilatkozatot.
Kudarcra épített siker
A német ipar kevés anti-sikertörténetének egyike mindenképp a Transrapid nevű mágnesvasút. A korát megelőző újítás, a ThyssenKrupp és a Siemens fejlesztése, német földön sohasem jutott el a menetrend szerinti közlekedésig. Egyetlen példánya Sanghaj és repülőtere, Pudong között száguld. Németországban a kísérleti szakasz 23 halálos áldozattal járó balesete 2006-ban visszavetette a fejlesztést, bár nem a technika okozott bajt, hanem emberi mulasztás történt. Emellett az is betett a nagyratörő tervnek, hogy nem lett volna gazdaságos. A mágnesvasút (a hozzá való külön pályával) sokkal drágábbnak ígérkezett, mint amennyivel gyorsabb lett volna az időközben szépen fejlődő hagyományos expresszekhez képest. A kudarc most változhat sikertörténetté: mivel magával a technológiával a német cégek évtizedeken át kísérleteztek, a mágneslift műszaki megoldásainak komoly és megbízható referenciái vannak.
A kísérletekhez a ThyssenKrupp külön toronyházat építtetett a patinás sváb Rottweil szélén. Persze pusztán kísérletezésre sok lett volna a 40 millió euró: az épület mostanában kezdi meg működését irodaházként, rendezvényközpontként és Európa legmagasabb kilátótornyaként is. A 12 kísérleti aknában 246 méter magasra juthatnak a liftek, és ha baj történne (eddig állítólag nem történt), a külön emiatt megerősített alap felfogná a lezuhanó kabint. Úgy méretezték, hogy óránként 160 kilométeres sebességgel érkező 40 tonnának is ellenálljon.
ThyssenKrupp
A kísérletezés kedvéért a 40 ezer tonnás torony tetején van egy 240 tonnás súly, amely a mérnökök igénye szerint vagy stabilizálja a karcsú épületet vagy éppen ellenkezőleg: szimulálni tudja az erős szél okozta kilengéseket. Jetter szerint a liftjük annyira biztonságos, hogy töréstesztekre nem is pazarolták az idejüket. Áramkimaradás esetén a kabinok saját akkumulátorai működtetik a négylépcsős fékrendszert. Ha pedig minden (nemlétező) kötél szakad, akkor a kabint a jól bevált rugós, mechanikus karmok fogják meg, amelyeket a liftgyártás megalapozója, Elisha Graves Otis amerikai gépész 1854-ben mutatott be, és amelyeknél azóta sem találtak ki jobbat.