Tíz másodperc alatt azonosítja a rákos szövetet egy toll formájú kézi műszer, 100-ból 96 esetben pontosan diagnosztizál.

A kutatók szerint "gyorsabbá, biztonságosabbá és pontosabbá" teheti a daganat eltávolítását a Texasi Egyetem tudósai által kifejlesztett műszer. A BBC tudósítása szerint a kutatók azt is remélik, hogy találmányuk használatával elkerülhető, hogy a beteg szövet maradványai a szervezetben maradjanak

A MasSpec Pen nevű eszköz a rákos sejtekre jellemző anyagcsere felismerésével működik: szaporodási és növekedési ütemük miatt kémiájuk nagyon eltér az egészséges szövetek anyagcseréjétől. A tollat a rákgyanús területhez érintik, ott apró vízcseppet bocsát ki. Az élő sejtek vegyi anyagai a vízbe jutnak, ezt a toll visszaszívja, hogy analizálják. A tollat ezután egy tömegspektrométerbe helyezik, amely több ezer vegyi anyag tömegét képes megmérni minden másodpercben. Az eredmény – a "kémiai ujjlenyomat" – alapján az orvosok eldönthetik, egészséges vagy rákos szövetet vizsgálnak.

A kutatók 253 mintán tesztelték a tollat. A Science Traslational Medicine című szaklapban megjelent tanulmány szerint a tesztek során az esetek 96 százalékában pontosan diagnosztizált a toll. A szakemberek azt tervezik, hogy a tesztek folytatásával tovább finomítanak rajta, mielőtt jövőre műtétek közben is kipróbálják.

A daganateltávolító műtétek pontosságát korábban is igyekeztek fokozni: az Imperial College London tudósai olyan kést fejlesztettek, amelyik érzékeli, "kiszagolja", hogy rákos daganatot távolít-e el. A Harvard egy kutatócsoportja lézerrel vizsgálja, milyen kiterjedésű agydaganatot kell eltávolítani.

Elérkezett a rendszerváltás-kompatibilis utcanevek kora