szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A norvék Yara International és a Kongsberg Gruppen bő egy év múlva útnak indítaná "a tengerek Tesláját", amitől évente 40 ezer teherautóval lehet kevesebb a norvég utakon.

Várható volt, hogy a tisztán elektromos és önvezető autók fejlesztésének lendülete más iparágakat is magával ragad. A Facebook például az eget vette célba, Zuckerbergék ugyanis önmagukat irányító drónokkal kísérleteznek (sikeresen) – amivel ingyen internettel szórnák meg a világot. Most egy újabb fejlesztés bukkant fel, ami a tengereket hódítaná meg.

Két norvég cég, a Yara International és a Kongsberg Gruppen nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy megépíti "a tengerek Tesláját".

A cég a legénység nélküli, teljesen elektromos meghajtással rendelkező hajóját 2018 végén indítaná először útjára, ami egyelőre csak részben lenne önvezető. Bár a fedélzetén nem lenne legénység, a teherhajót távolból lehetne irányítani. Igaz, nem sokáig, 2020-ban ugyanis már jönne a teljesen önjáró változat. A Yara Birkeland mindehhez GPS-t, radart, kamerákat és más szenzorokat építene belé.

A hajó költsége mintegy 25 millió dollár (kb. 6,8 milliád forint), ami háromszor annyi, mint egy hagyományos teherhajó esetében, a számítások szerint azonban a fenntartási költség (nem kell hozzá üzemanyag, nem kell legénység) mintegy 90 százalékkal kevesebb. Ráadásul évente mintegy 40 ezer teherautóval kevesebb lesz majd a szárazföld útjain, ami nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a balesetmegelőzés szempontjából is jelentős előrelépés.

A tervek szerint a 100 konténer szállítására alkalmas hajó a Yara International által gyártott műtrágyát szállítaná majd a mintegy 60 kilométerrel arrébb lévő Lavrik kikötőjébe. A hosszú távú tervek szerint később akár Brazíliába is indulhat ilyen hajó.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!