szerző:
hvg.hu

Nagy port kavart az elmúlt napokban a Facebook kísérlete, amely jelentős forgalomcsökkenést hozott minden érintett oldalnak. A közösségi oldal üzemeltetői ugyan gyorsan visszakoztak, de egy 2014-es jóslat szerint már csak idő kérdése a facebookos ingyenes elérés vészkorszaka.

Hat országra kiterjedő kísérletében a Facebook eltávolította a mindenki által jól megszokott, a Facebook megnyitásakor alapból elénk kerülő üzenőfalról/hírfolyamból a Facebook-oldalak bejegyzéseit, és csak az ismerős magánszemélyek posztjait mutatta ott. Az oldalak bejegyzései pedig átkerültek a nemrég bevezetett, nem túl sokak által használt második üzenőfalra (amelyet egyébként önnél is bekapcsoltak már).

Az eredmény Szlovákiából érkezett: a kísérletben akaratán kívül részt vevő országban radikálisan visszaesett a Facebook-oldalak elérése, a mutató legtöbbeknél 60-80 százalékkal csökkent.

©

A Facebook gyorsan visszakozott, nem csak nem terjesztik ki más országokra az újítást, a kísérletben részt vevő hat államban is befejezték annak tesztelését.

Mindez azonban csak a kezdet volt, legalábbis a reklámipar egyik legnagyobb (vagy inkább: a legnagyobb) szakértői szereplőjének jóslata szerint. A Mashable kereste elő az Ogilvy egy 2014-es tanulmányát, melyben azt jósolják, hogy egy napon kétségtelenül elérkezünk majd ahhoz, hogy a cégek egyáltalán nem használhatják majd tovább ingyenesen a Facebookot, azaz a Facebook-oldalak által kitett bejegyzéseknek nulla lesz az ingyenes elérése. Az Ogilvynél ezt úgy nevezték el: Facebook Zero.

Az ügynökség szakembereinek érvelése szerint egyszerű a magyarázat. A Facebook egyszer csak kifogy a reklámhelyekből, eljön az az idő, hogy már nem tudnak az oldalon belül hova hirdetéseket elhelyezni a felhasználói élmény komolyabb (további) tönkretétele nélkül. Így aztán úgy növelheti majd bevételeit, hogy a Facebook-oldalak üzemeltetőitől kér pénzt, ha azok szeretnék, hogy – a most a követők által alaphelyzetben is látott – bejegyzéseik eljussanak azokhoz, akik egyébként az oldal lájkolásával kifejezték, hogy szeretnék látni a posztokat. Ami azért egy kicsit furcsán hangzik, hiszen ez kiszúrás a felhasználókkal is, így nem nagyon lesz értelme rányomniuk egyes oldalak lájkolására.

De lehet, hogy mindez tényleg elkerülhetetlen. A (hirdetési) bevétel nagy úr. Főleg egy tőzsdén lévő vállalatnál, mint amilyen a Facebook: a pénzfelhalmozásra vágyó részvényesei egyszerűen kikényszerítik.

Ha máskor is tudni szeretne a Facebook újításairól, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!