Áttörést ért el a NASA: olyan repülőgépet csinált, amelynek könnyen hajlítható a szárnya
A hajlítható szárnyak technológiája már eddig is létezett, ám ehhez nehéz hidraulikus rendszerre volt szükség. Most ezek nélkül sikerült elérni ugyanazt az eredményt. A technológiát az utasszállító repülőgépeknél is viszontláthatjuk.
A NASA a napokban jelentette be, sikeresen teszteltek egy olyan repülőgépet (pontosabban annak kicsinyített mását), amelyet hajlítható szárnyakkal szereltek fel. A szakemberek szerint a szárnyakat bármilyen pozícióba képesek beállítani, amelynek köszönhetően a jövőben jelentősen javulhat a repülőgépek légellenállása.
NASA
A technológia önmagában nem újdonság, hasonló technikával mások is kísérleteztek már. A megvalósításhoz azonban nehéz hidraulikus szerkezeteket kell használni, amelyek növelik a repülőgépek tömegét, ezzel együtt pedig a fogyasztását is.
A NASA ezzel szemben az alakmemória-ötvözetek tulajdonságára támaszkodik, amely hő hatására aktiválódik. Megfelelő melegítés után a szárnyon lévő csövekben egy tekeredő mozgás indul el, amely így a kívánt irányba hajlítja a szárny külső részét – legfeljebb 70 fokkal.
A technológiát a polgári repülésben is ki lehet aknázni, így ugyanis a gép képes alkalmazkodni a különböző repülési feltételekhez, a pilóták pedig könnyebben tudják majd irányítani a gépet. Ennek köszönhetően a repülők fogyasztása is csökkenhet. A szakemberek szerint ráadásul a szuperszonikus repülőgépekre még nagyobb hatással lehetnek a csavarodó szárnyak: például növelhetik a repülőgép teljesítményét.
A kutatók tovább folytatják a kísérletezést, legközelebb 2018 nyarán tesznek majd próbát a technológiával.
Tovább aprítja az egykori akadémiai kutatóhálózatot a kulturális és a tudományos életben is hegemóniára törekvő kormányzat. Meglehet, hogy a humán tudományokkal foglalkozó intézetek megszűnnek, ha azokat végül valóban az ELTE-hez csatolják.