Egy minden emberi sejtben megtalálható gén "lecsendesítésével" megállítható lehet a rák terjedése - ezt állapította meg egy új izraeli kutatás, amely egérsejteken végzett kísérleteket.

A Weizmann Kutatóintézet csütörtökön ismertetett tanulmánya a p53 elnevezésű gén működését vizsgálta. A gén általában a rák megelőzésében vesz részt, a sejtvédelmet irányítja.

A rák kialakulásának korai szakaszában a mikrokörnyezet, amely ekkor még normális, tehát nem rákos sejteket is tartalmaz, ellenséges a rosszindulatú daganattal szemben.

Amint a tumor növekszik, a mikrokörnyezet fokozatosan megváltozik. A rák a maga oldalára állítja a mikrokörnyezet elemeit, hogy azok kedvezzenek a növekedésének.

Az új tanulmányban egérsejteket használtak a kutatók. Kimutatták, hogy a mikrokörnyezet változása "elrontja" a p53 gént is. Ha lecsendesítik a gént, vagyis megakadályozzák a génkifejeződést, akkor a sejtek elveszítik azokat a tulajdonságaikat, amelyek támogatják a rákot. A p53 elnémítása csökkentette a közeli rákos sejtek migrációját is.