szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A japán Hideo Sawada 2015-ben még arról beszélt, hogy a világ leghatékonyabb hotele lesz a 90 százalékban robotokat foglalkoztató Henn-na, mára viszont a gépek felét "ki kellett rúgni".

Kai-Fu Lee, aki korábban a Microsoftnál és a Google-nél is részt vett a mesterséges intelligenciára alapuló szolgáltatások és funkciók fejlesztésében, nemrég azt mondta, valóban nagy változás előtt állunk. A szakember úgy nyilatkozott, a mesterséges intelligenciának köszönhetően kiszélesíthető automatizáció és az emberi munkások lecserélése jóval gyorsabb folyamatként megy majd végbe, mint a korábbi változások, például az iparosodás. Mindez a jóslata szerint azt jelenti, hogy 10-ből 4 ember elveszti a munkáját 15 éven belül. Nos, a jelek szerint azért mégsem eszik annyira forrón azt a bizonyos kását.

A japán Hideo Sawada még 2015-ben nyitotta meg a Henn-na nevű hotelét, amely elképzelése szerint "a világ leghatékonyabb szállodája" lett volna. Mindezt úgy akarta elérni, hogy a szállodában szinte kizárólag robotokat foglalkoztat, amelyek képesek kiszolgálni a vendégeket az érkezéstől a távozásig. Csakhogy az elméletben jól működő modellről kiderült, hogy a gyakorlat már jóval döcögősebb.

A The Wall Street Journal beszámolója szerint a hotelben "dolgozó" robotok mintegy felét el kellett bocsátani, mert nem úgy végezték a dolgukat, ahogy kellett volna. Eredetileg 80 géppel indult el a szálloda, majd ezt a számot 243-ra duzzasztották fel, mostanra pedig ez a szám kevesebb mint a felére zsugorodott össze.

A robotok kapcsán számos probléma merült fel. A Churi nevű személyi asszisztens esetében például gyakran előfordult, hogy az éjszaka folyamán felébresztette a horkoló vendégeket, mert a hang alapján azt gondolta, utasítják őt, viszont nem értette, mire. Egy másik vendég arról panaszkodott a TripAdvisoron még 2016-ban, hogy a szobában lévő robot meglehetősen sokat beszélt, de nem lehetett érteni, hogy mit mond. Megint egy másik vendég szerint Churi akkor beszélt, amikor épp beszélgetett valakivel, de nem segített, amikor szükségük lett volna rá.

Voltak olyan robotok is, amelyek olyan egyszerű kérdésre sem tudtak válaszolni, mint hogy milyen látványosságokat találni a környéken, de a recepciónál dolgozó "dinoszauruszokkal" is bőven akadtak gondok. A nem japán útleveleket egyszerűen képtelenek voltak beolvasni, így a vendégeknek maguknak kellett azt bevinni a rendszerbe.

A "hordárokkal" szintén meggyűlt a vendégek baja: csak a szobák elenyésző részében dolgoztak, csak sík felületen mozogtak, és ha nedvesség érte őket, elromlottak.

Mindezek alapján egyelőre úgy tűnik, nem kell attól félnünk, hogy a robotok elveszik a munkánkat. Bár a Kai-Fu Lee által említett 15 év e tekintetben már valós határidő lehet, valószínűleg kevesebb mint a dolgozók 40 százalékát érinti majd a robotok fejlődése.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Balogh Csaba Tech

Az LG-vezér rátapintott a mai mesterséges intelligencia gyenge pontjára

Egy robottal osztozott a reflektorfényben I.P. Park, az LG elnöke és technológiai vezetője, amikor a vállalat jövőről alkotott vízióját körvonalazta a Mesterséges intelligencia egy még jobb életért című, a CES 2019 technológiai kiállításon tartott beszédében. A szakember szerint az édeskevés, hogy a gépek megértenek minket – érteniük kellene mondataink mögött meghúzódó szándékainkat is.