MTI / hvg.hu

Amerikai és kínai kutatók által készített tanulmányból derült ki, hogy a Tejútrendszer pereme meggörbült. Aggódni ugyanakkor nem kell.

Meggörbült a Tejútrendszer, legalábbis a szélein - derült ki egy amerikai és kínai kutatók által bemutatott tanulmányból. A kutatók a Tejútrendszerről készítettek egy háromdimenziós térképet, a galaxis alakjának megformálásához 1399 pulzáló csillag adatait használták fel. (A csillagok a Napnál nagyobb és fényesebb újonnan katalogizált, fiatal égitestek.) A modellel komoly bizonyítékra tettek szert arra vonatkozóan, hogy valóban görbült mintázattal van dolguk:

A kutatás szerint minél távolabb van a középponttól, annál jobban meg van csavarodva vagy görbülve a Tejútrendszer külső hidrogéngázlemeze. A kutatók szerint a csavarodott mintázatot valószínűleg a nagy tömegű belső csillaglemez forgatóereje okozza. "A spirális galaxisokra általában teljesen lapos alakzatokként gondolunk, mint amilyen az Androméda, mely könnyen észlelhető teleszkópon keresztül" - mondta Richard de Grijs, a Macquarie Egyetem kutatója.

Csen Hsziao-tien, a pekingi Kínai Tudományos Akadémia munkatársa, a tanulmány társszerzője szerint bonyolult meghatározni a Nap és a Tejútrendszer peremének távolságát "anélkül, hogy pontosan ismernénk a lemez kinézetét".

A csillagok, melyeken a térképet készítő kutatócsoport munkája alapult, az úgynevezett Cefeida-típusú változócsillagok, melyek jelentős mérési pontosságot biztosítottak. Mivel legalább tucatnyi olyan galaxis van, mely úgy tűnik, hogy hasonló spirális mintázat mellett görbült peremmel rendelkezik, a Tejútrendszer ezen tulajdonsága alapján nem számít különlegesnek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos eredményeket is ismertető Facebook-oldalát.

Tűz volt a Capitoliumnál, lezárták és evakutálták a nyugati szárnyat