Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"91776d9c-79de-497f-98a5-5bf1208f93af","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nehéz magyarázatot találni az ilyen jelenetekre.","shortLead":"Nehéz magyarázatot találni az ilyen jelenetekre.","id":"20250123_Volkswagen-Touareg-amokfuto-sofor-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91776d9c-79de-497f-98a5-5bf1208f93af.jpg","index":0,"item":"f43f157c-27dc-4dd5-9096-bd493dfce484","keywords":null,"link":"/cegauto/20250123_Volkswagen-Touareg-amokfuto-sofor-video","timestamp":"2025. január. 23. 14:34","title":"Centiken múlt, hogy nem okozott balesetet egy Volkswagen Touareg ámokfutó sofőrje – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6aa4995-0b54-49b3-90b4-015373fecdef","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nő 17 éves fia is szemtanúja volt az esetnek. Az elkövetők ellen most emeltek vádat.","shortLead":"A nő 17 éves fia is szemtanúja volt az esetnek. Az elkövetők ellen most emeltek vádat.","id":"20250122_vademeles-buntars-emberoles-pest-varmegyei-fougyeszseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6aa4995-0b54-49b3-90b4-015373fecdef.jpg","index":0,"item":"954d3ba1-6e94-431a-abf7-85d9f64658ca","keywords":null,"link":"/itthon/20250122_vademeles-buntars-emberoles-pest-varmegyei-fougyeszseg","timestamp":"2025. január. 22. 12:10","title":"Megölette strómanját egy ingatlancsaló, és egy kútba dobták a holttestét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3cba4bbf-fe59-4e35-8d4a-bc569472cfb1","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Másféle kétségek gyötrik a nőket és a férfiakat. De vajon a minőségre vagy a mennyiségre kell törekedni a hálószobában, és egyáltalán van-e ideális mennyiség?","shortLead":"Másféle kétségek gyötrik a nőket és a férfiakat. De vajon a minőségre vagy a mennyiségre kell törekedni a hálószobában...","id":"20250123_szex-kerdesek-ketelyek-intimitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3cba4bbf-fe59-4e35-8d4a-bc569472cfb1.jpg","index":0,"item":"3b332e7f-d628-46c4-9e1a-8e51d2e6eea3","keywords":null,"link":"/elet/20250123_szex-kerdesek-ketelyek-intimitas","timestamp":"2025. január. 23. 04:40","title":"Ezek a nők és a férfiak leggyakoribb kérdései a szexuális életükről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5223c708-f8f8-4957-a89e-5bec7569388c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az új elnök a pozitív diszkriminációval járó, woke szellemiségűnek tekintett programokat szövetségi szinten az első rendeleteinek egyikével szüntette meg. Végleges felszámolásukig alkalmazottjaik fizetett szabadságra mehettek.","shortLead":"Az új elnök a pozitív diszkriminációval járó, woke szellemiségűnek tekintett programokat szövetségi szinten az első...","id":"20250122_Azzal-a-lendulettel-kuldtek-haza-a-sokszinusito-programok-munkasait-hogy-Trumpot-beiktattak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5223c708-f8f8-4957-a89e-5bec7569388c.jpg","index":0,"item":"d8be85b8-c47a-48c2-842e-a093299d1919","keywords":null,"link":"/vilag/20250122_Azzal-a-lendulettel-kuldtek-haza-a-sokszinusito-programok-munkasait-hogy-Trumpot-beiktattak","timestamp":"2025. január. 22. 17:14","title":"Azzal a lendülettel küldték haza a sokszínűsítő programok munkásait, hogy Trumpot beiktatták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7794ed9-429e-4297-b621-93e91408f2a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Oroszország felé halad a mágneses északi pólus, így a navigációs rendszerek pontossága érdekében frissítést kellett kiadni valamennyi GPS-alapú rendszerhez.","shortLead":"Oroszország felé halad a mágneses északi pólus, így a navigációs rendszerek pontossága érdekében frissítést kellett...","id":"20250122_magneses-eszaki-polus-modell-frissites-elmozdulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7794ed9-429e-4297-b621-93e91408f2a5.jpg","index":0,"item":"d40feff5-ccd7-40c4-9501-34b401c72b73","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_magneses-eszaki-polus-modell-frissites-elmozdulas","timestamp":"2025. január. 22. 10:03","title":"Elmozdult a Föld mágneses északi pólusa, fontos frissítés jön a GPS-ekhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6909bb52-eeb9-4dd6-b782-89a0280254e7","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Együtt forgatták a Herék, avagy a tojástánc című filmet és több más polgárpukkasztó alkotást. ","shortLead":"Együtt forgatták a Herék, avagy a tojástánc című filmet és több más polgárpukkasztó alkotást. ","id":"20250122_Meghalt-Bertrand-Blier-a-jelentos-polgarpukkaszto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6909bb52-eeb9-4dd6-b782-89a0280254e7.jpg","index":0,"item":"65edaea0-3fb9-472b-90ed-b79af12c74e8","keywords":null,"link":"/kultura/20250122_Meghalt-Bertrand-Blier-a-jelentos-polgarpukkaszto","timestamp":"2025. január. 22. 09:21","title":"Meghalt Bertrand Blier, aki imádott Depardieu-vel provokálni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63b46179-d2d5-4183-a92e-071aa5d8073b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Megindul a felmelegedés, helyenként akár 14 fok is lehet.","shortLead":"Megindul a felmelegedés, helyenként akár 14 fok is lehet.","id":"20250123_idojaras-elorejelzes-meteorologia-figyelmeztetes-onos-eso-felmelegedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63b46179-d2d5-4183-a92e-071aa5d8073b.jpg","index":0,"item":"59db4a35-3bd5-41d8-a355-13df36f60a98","keywords":null,"link":"/itthon/20250123_idojaras-elorejelzes-meteorologia-figyelmeztetes-onos-eso-felmelegedes","timestamp":"2025. január. 23. 06:21","title":"Megint ónos esőre figyelmeztetnek a meteorológusok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d4f17fb-3ba6-40c6-9442-b26841418223","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A WASP-127b jelű exobolygó nagyjából 500 fényévre van a Földtől, a csillaga pedig olyan hatással van rá, hogy az eddig ismert legerősebb szelet hozta létre a bolygó felszínén.","shortLead":"A WASP-127b jelű exobolygó nagyjából 500 fényévre van a Földtől, a csillaga pedig olyan hatással van rá, hogy az eddig...","id":"20250123_wasp-127b-exobolygo-szelerosseg-szellokes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d4f17fb-3ba6-40c6-9442-b26841418223.jpg","index":0,"item":"fd5f0749-4acd-40f6-95c6-4ff6553d9149","keywords":null,"link":"/tudomany/20250123_wasp-127b-exobolygo-szelerosseg-szellokes","timestamp":"2025. január. 23. 16:03","title":"Találtak egy idegen bolygót, és olyan erős szél fúj rajta, amilyenhez foghatót még soha nem láttak a kutatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drámai részletek derültek ki az egyik lezuhant Boeing tragédiájáról
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A Lion Air indonéz légitársaság tavaly októberben lezuhant Boeing 737 MAX 8 típusú gépén a pilóták az utolsó percekben hiába keresték a gép kézikönyvében a megoldást az ellen, hogy a járművet az új automatika folyamatosan előre dönti, kifutottak az időből, és nem tudták megakadályozni a gép tengernek csapódását – közölte a Reuters hírügynökséggel három meg nem nevezett ember, aki ismeri a pilótafülkében elhangzott beszélgetéseket rögzítő felvételt.
A 189 ember halálával járó katasztrófa okának kivizsgálása ismét a figyelem középpontjába került, mert az etióp légitársaság egyik Boeing 737 MAX 8 típusú gépének márciusi 10-i lezuhanása miatt a légügyi hatóságok szerte a világon megtiltották az ilyen típusok repülését.
Az indonéz légi katasztrófát vizsgáló nyomozók egyebek között azt próbálják kideríteni, hogy a Boeing automatikája, az úgynevezett átesés megakadályozására kifejlesztett MCAS rendszer – amely hibás adatokat kapott egy érzékelőtől –, miért döntötte előre a gépet és kaptak-e megfelelő képzést a pilóták az ilyen jellegű vészhelyzet hatékony megoldására.
A gép repülési adatokat rögzítő berendezését néhány nappal a szerencsétlenség után, a pilótafülkében zajló beszélgetést rögzítő eszközt csak január közepén találták meg az indonéz hatóságok. A Reuters révén most először került nyilvánosságra információ arról, hogy mit lehet megállapítani a beszélgetésekből, de a hírügynökség nem hallgathatott bele a felvételekbe, nem láthatott leiratokat, és értesüléseit a Lion Air szóvivője nem erősítette meg.
Világszerte a földre parancsolták a Boeing legjobban fogyó gépeit, a 737-es MAX-okat, miután öt hónapon belül két MAX 8-as gép is hasonló körülmények között zuhant le. Az első - tavaly októberi indonéziai - katasztrófát szoftverhiba okozta, s úgy tűnik, hogy a múlt heti, etiópiai baleset mögött is hasonló tényezők állnak.
A katasztrófa kivizsgálásának már novemberben kiadott első eredménye szerint amikor a JT610-es járat október 29-én felszállt Jakartában, a kapitány irányította a gépet, az első tiszt a rádiót kezelte. Mindössze két perccel a felszállás után az első tiszt pontosabban meg nem határozott repülésirányítási problémát jelzett a légiforgalmi irányítóknak.
Az egyik most nyilatkozó forrás szerint a hangfelvételen elhangzik a levegőáramláshoz viszonyított sebesség, egy másik szerint pedig az, hogy a kapitány sebességkijelzője rossz volt, és más adatot mutatott, mint az első tiszt előtt lévő műszer. A kapitány ekkor arra kérte kollégáját, hogy keresse meg a kézikönyvben az észlelt probléma megoldását. A következő kilenc percben a műszerek folyamatosan arra figyelmeztették a pilótákat, hogy fennáll a gép átesésének veszélye, ezért ennek megakadályozására az MCAS előre döntötte a gépet. Átesés veszélye akkor áll fenn, ha a légáramlás túl gyenge a szárnyaknál ahhoz, hogy kellő nagyságú felhajtóerőt adjon a repüléshez.
A kapitány küszködve próbált emelkedni a gépel, de az automatika – továbbra is hibásan átesést érzékelve – a vízszintes vezérsík lapátjainak segítségével folyamatosan nyomta lefelé a gép orrát.
Világszerte a földre parancsolták a Boeing legjobban fogyó gépeit, a 737-es MAX-okat, miután öt hónapon belül két MAX 8-as gép is hasonló körülmények között zuhant le. Az első - tavaly októberi indonéziai - katasztrófát szoftverhiba okozta, s úgy tűnik, hogy a múlt heti, etiópiai baleset mögött is hasonló tényezők állnak.
"Valószínűleg nem tudták, hogy a lapátok nyomják lefelé a gépet. Csak a levegőáramláshoz viszonyított sebességgel és a magassággal foglalkoztak, csak ezekről beszéltek" – mondta az egyik névtelenül nyilatkozó forrás.
A gépet gyártó amerikai Boeing sem nyilatkozott a Reuters értesüléseiről arra hivatkozva, hogy még messze nem zárult le a vizsgálat. A cég már korábban közölte, hogy hivatalos eljárás létezik a hasonló helyzetek kezelésére.
A novemberi jelentés szerint ugyanezt a repülőgépet az előző nap egy másik személyzet vezette, és ők ugyanezzel a problémával találkoztak, de három ellenőrzőlista végrehajtásával meg tudták azt oldani. A hibáról azonban nem tájékoztatták a következő járatot teljesítő személyzetet.
Az október 29-i járat pilótái egészen sokáig meg tudták őrizni nyugalmukat – közölte a három nyilatkozó. A lezuhanás előtt nem sokkal a kapitány arra kérte az első tisztet, hogy vegye át az irányítást, amíg ő átnézi a kézikönyvet. Egy perccel azelőtt, hogy a gép eltűnt a radarernyőkről, a kapitány arra kérte a földi irányítókat, hogy a térségben tegyék szabaddá a 3000 láb alatti légteret, és engedélyt kért arra, hogy 5000 láb magasan repüljön. Az engedélyt megkapta. A süllyedés elleni megoldást a kapitány sem találta meg, az első tiszt pedig szintén nem tudta emelni a repülési magasságot.
Az indonéz gép katasztrófája óta a Boeing próbálja úgy módosítani a MCAS rendszer szoftverét, hogy átesésveszély érzékelése esetén a pilóták által könnyebben felülbírálható legyen a beavatkozása. A katasztrófa okának megállapítása még várat magára, de az első jelentésben szó van az MCAS-ről, egy hibás érzékelőről és a Lion Air légitársaság karbantartási és kiképzési rendjéről.
Miután magyar idő szerint szerda este a kanadai és az amerikai hatóságok is úgy döntöttek, hogy kitiltják légterükből a Boeing 737 MAX 8 és MAX 9 típusú utasszállító gépeket, a gyártó közleményt adott ki. Ebben azt javasolják, hogy világszerte függesszék fel ezeknek a repülőknek a használatát.