Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c8202908-32d4-4dff-b13a-2fc5f4b662cb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már zajlik a tereprendezés, miközben a főváros azon dolgozik, hogy védetté nyilvánítsa a területet. Kiszivárgott egy látványterv is, ami alapján drasztikusan csökkenhet a zöldterületi arány.","shortLead":"Már zajlik a tereprendezés, miközben a főváros azon dolgozik, hogy védetté nyilvánítsa a területet. Kiszivárgott...","id":"20250507_ormezei-retek-termeszetvedelem-ingatlan-forras-invest-alapkezelo-zrt-ujbuda-life-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8202908-32d4-4dff-b13a-2fc5f4b662cb.jpg","index":0,"item":"555734a2-4317-42a5-8a26-8f551ea19a81","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_ormezei-retek-termeszetvedelem-ingatlan-forras-invest-alapkezelo-zrt-ujbuda-life-program","timestamp":"2025. május. 07. 08:06","title":"Rendezvényközpontot akarnak építeni a védetté nyilvánítás előtt álló Őrmezei rétekre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a9cff38-2d75-468b-aa81-0135c2726c5c","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Az angol szövetség rasszista bekiabálások, huhogás és dobálás miatt tett bejelentést a szurkolók ellen, akik söröspoharakkal dobálták a gólját ünneplő focistát 2021-ben.","shortLead":"Az angol szövetség rasszista bekiabálások, huhogás és dobálás miatt tett bejelentést a szurkolók ellen, akik...","id":"20250507_szurkolo-eltiltas-repohar-bedobas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a9cff38-2d75-468b-aa81-0135c2726c5c.jpg","index":0,"item":"75269536-ea3c-4e29-b5ab-f19d40c5630a","keywords":null,"link":"/sport/20250507_szurkolo-eltiltas-repohar-bedobas","timestamp":"2025. május. 07. 16:08","title":"Az elsőfokú ítélet szerint 5 évig nem járhat sporteseményre a szurkoló, aki repohárral dobta meg Raheem Sterlinget Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffc383c3-cb5f-40b6-a70f-aab8949f73c7","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Balatoni Katalin eddig a köznevelésért felelős helyettes államtitkár volt.","shortLead":"Balatoni Katalin eddig a köznevelésért felelős helyettes államtitkár volt.","id":"20250508_balatoni-katalin-miniszterelnoki-biztos-pedagogiai-innovacio-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffc383c3-cb5f-40b6-a70f-aab8949f73c7.jpg","index":0,"item":"de0eaea2-4085-4744-8cf5-12ba7b774ed8","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_balatoni-katalin-miniszterelnoki-biztos-pedagogiai-innovacio-oktatas","timestamp":"2025. május. 08. 07:42","title":"Miniszterelnöki biztosa lesz a pedagógiai innovációnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fff92e7b-5bf2-4577-9a00-1bf57d314a81","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A saját gyerekei persze mindennel el voltak halmozva.","shortLead":"A saját gyerekei persze mindennel el voltak halmozva.","id":"20250507_donald-trump-gyerekek-jatekok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fff92e7b-5bf2-4577-9a00-1bf57d314a81.jpg","index":0,"item":"fe4bc2ae-7aa5-4434-b2e2-cc21e0c85615","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_donald-trump-gyerekek-jatekok","timestamp":"2025. május. 07. 11:33","title":"A vámháborúzó Donald Trump szerint a kislányoknak nincs szükségük sok játékbabára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b04d8e3e-7c02-4ab5-8bda-1685045e9621","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel hatvanmillió jármű fut a német utakon, amelynek jelentős része vándorol tovább idővel irányunkba is.","shortLead":"Közel hatvanmillió jármű fut a német utakon, amelynek jelentős része vándorol tovább idővel irányunkba is.","id":"20250507_nemet-autosok-tobbsege-nagyon-figyel-az-olajcserere-ez-a-magyar-piacnak-is-jo-hir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b04d8e3e-7c02-4ab5-8bda-1685045e9621.jpg","index":0,"item":"b57dfe65-15dc-4bf2-9dc6-25a5083d7944","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_nemet-autosok-tobbsege-nagyon-figyel-az-olajcserere-ez-a-magyar-piacnak-is-jo-hir","timestamp":"2025. május. 07. 14:25","title":"A német autósok többsége nagyon figyel az olajcserére, és ez a magyar piacnak is jó hír","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a71a55b-e6ba-496e-b4b0-c550445f07ff","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hivatalosan az Európával való egyre szorosabb kapcsolatok miatt.","shortLead":"Hivatalosan az Európával való egyre szorosabb kapcsolatok miatt.","id":"20250508_Ukrajna-a-dollar-helyett-inkabb-az-eurohoz-kotne-a-hrivnyat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a71a55b-e6ba-496e-b4b0-c550445f07ff.jpg","index":0,"item":"846214bb-bbf5-4fc2-a997-2f8dbe353969","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Ukrajna-a-dollar-helyett-inkabb-az-eurohoz-kotne-a-hrivnyat","timestamp":"2025. május. 08. 07:40","title":"Ukrajna a dollár helyett inkább az euróhoz kötné a hrivnyát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f0660fe-d603-42eb-b375-df5db2c3ef4b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A MÁV szerint a kivitelező vitatja, hogy az ő hibájából történt a repedés.","shortLead":"A MÁV szerint a kivitelező vitatja, hogy az ő hibájából történt a repedés.","id":"20250509_keleti-palyaudvar-uvegfodem-repedes-javitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f0660fe-d603-42eb-b375-df5db2c3ef4b.jpg","index":0,"item":"cb21d546-70e9-4d1d-8e95-27c402db775f","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_keleti-palyaudvar-uvegfodem-repedes-javitas","timestamp":"2025. május. 09. 06:07","title":"Egy év alatt sem sikerült kijavítani a Keleti pályaudvaron a megrepedt üvegfödémet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e537ae8-60a5-4e07-abf6-87c897879ba8","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A gyilkos aligátort még keresik, a nő holttestét megtalálták.","shortLead":"A gyilkos aligátort még keresik, a nő holttestét megtalálták.","id":"20250507_aligator-tamadas-kenu-florida-kissimmee-to","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e537ae8-60a5-4e07-abf6-87c897879ba8.jpg","index":0,"item":"c9267a58-0d56-415d-93fd-7c2be1d738eb","keywords":null,"link":"/elet/20250507_aligator-tamadas-kenu-florida-kissimmee-to","timestamp":"2025. május. 07. 11:12","title":"Aligátor ölt meg egy tavon kenuzó nőt Floridában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Világszerte a földre parancsolták a Boeing legjobban fogyó gépeit, a 737-es MAX-okat, miután öt hónapon belül két MAX 8-as gép is hasonló körülmények között zuhant le. Az első – tavaly októberi indonéziai – katasztrófát szoftverhiba okozta, s úgy tűnik, hogy a múlt heti, etiópiai baleset mögött is hasonló tényezők állnak. A két gép tragédiája, illetve a válság kezelése során elkövetett sok hiba megrendítheti az amerikai repülőgépgyárat.
Nehéz hetek vagy hónapok előtt áll a Boeing, miután a 2001. szeptember 11-ei New York-i és washingtoni terrortámadások óta nem látott mértékben esett a repülőgépgyár részvényárfolyama: a cég piaci értéke két nap alatt 26 milliárd dollárral csökkent, s jelenleg 210 milliárd dollár körül áll. Az árfolyamzuhanás mellett további nehézségek is leselkednek a több mint 150 ezer embernek munkát adó óriásra. A 2017 óta forgalomban lévő, közepes hatótávolságú gépekből eddig már több mint 370 került a légitársaságokhoz, és biztosra vehető, hogy valamennyi hoppon maradt üzemeltető kártérítést kér majd a Boeingtől.
Kárpótlások tömege
A norvég fapados, a Norwegian Air már be is jelentette, elküldi a gyártónak a számlát azért, mert nem használhatja 18 darab 737 MAX-át. A New York-i központú Bernstein Research nevű kutatóintézet számításai szerint a Norwegian Air naponta és gépente 41 ezer eurós veszteséget kénytelen elkönyvelni. Az összeg a járatkimaradások miatti kárpótlásokból, valamint a pótgépek beállításának a költségeiből áll össze. A 737-esek helyett ugyanis zajosabb, és nagyobb fogyasztású gépeket kell használni. (A légitársaságok adatai szerint a Boeing új gépei negyven százalékkal halkabbak, és nyolc százalékkal olcsóbban üzemeltethetőek, mint hasonló kapacitású régi vasmadarak.)
Gyászolók az etiópiai tragédia helyszínén
AFP / Tony Karumba
Miután már az amerikai légiközlekedési hatóságok is arról beszélnek, hogy feltűnő hasonlatosság van a 189 emberéletet követelő tavalyi indonéziai és a múlt vasárnapi, 157 halálos áldozatot követelő etiópiai katasztrófa között – nagyon hasonlóak volt a gépek emelkedési és süllyedési, valamint sebességadatai – valószínűnek tűnik, hogy a Boeing végül kénytelen lesz beismerni, a cég hibái is hozzájárultak a balesetek bekövetkeztéhez. Ez pedig azt jelenti, hogy a katasztrófák áldozatainak rokonai is a gyártótól fognak kártérítést követelni és kapni. Már csak azért is, mert tavaly négy amerikai pilóta is arról írt jelentést légitársaságának, hogy közvetlenül a felszállás után a MAX hirtelen elkezdte gyorsan levinni az orrát. „Két-három másodperccel a robotpilóta bekapcsolása után kezdődött az orr süllyedése. A pilóta azonnal kikapcsolta az automatát, és emelkedésbe vitte a gépet. Az út ezután eseménytelenül telt” – áll az egyik jelentésben.
Hibás szoftver
A szakértők szerint valószínűnek tűnik, hogy Etiópiában is az okozott gondot, mint Indonéziában. Az a szoftver, amelynek az lenne a feladata, hogy a robotpilóta bekapcsolása után automatikusan akadályozza meg, a repülő túl nagy szögben emelkedjen tovább, és e miatt átessen és felhajtó erő hiányában lezuhanjon, hamis adatokkal számolt. Emiatt pedig folyamatosan lenyomta az egyébként jó szögben szálló gép orrát. A pilóták pedig – mivel a Boeing nem figyelmeztette őket a szoftver hibás működésének a lehetőségére – kézi erővel próbálták felvenni a harcot az automatikával. A Boeing az elemzők szerint azzal követte el a legnagyobb hibát, hogy nem tette egyértelművé valamennyi légitársaság és pilóta számára, mi a teendő a rendellenes működés esetén.
Hosszabb távon az is minden bizonnyal gondot okoz majd, hogy a légitársaságok – és az utasok – bizalma megrendült a Boeingben. Ez pedig – még ha a gyár rövid időn belül kijavítja a hibákat – a rendelésállomány csökkenéséhez vezethet. Jelenleg mintegy 5000 737 MAX-ra adtak már le rendelést, ám egyáltán nem kizárt, hogy több üzemeltető inkább átpártol a konkurenciához, a páneurópai Airbushoz. A MAX-család egyébként négy, különböző méretű tagból - 7,8,9,10) áll.
Boeing
Nem borul a menetrend
A MAX-ok földre kényszerítése viszont aligha okoz látványos fennakadásokat a légiforgalomban. Bár a gépek jól fogytak, a 370 darab MAX csak a forgalomban lévő összes utasszállító kevesebb, mint egy százalékát teszi ki. Így csak az első napokban várható viszonylag magas számú járattörlés azoknál a társaságoknál, ahol már sok új gépet üzemeltetnek. A 6500 kilométeres hatótávolságú, legfeljebb 210 utas szállítására képes MAX-okból Észak-Amerikában van a legtöbb: a repülőkből már 16 cég kapott, a legtöbbet, 34-et az amerikai Southwest Airlines használja. A második-harmadik helyen holtversenyben áll 24-24 Max-szal az ugyancsak amerikai American Airlines és a kanadai Air Canada.
Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója
AFP / MARK WILSON
Dreamliner melegedő akkuval
Nem ez az első eset, amikor nagyszámú Boeing kényszerül a földre. 2013-ban, amikor az azóta sikeresen repülő 787-es Dreamlinereket állították tömegesen forgalomba, a jelentős részt kompozit anyagokból épített gépek három hónapig nem repülhettek, miután egy Bostonban várakozó gépen kigyulladt egy akkumulátor, majd néhány nappal később egy All Nippon Airlines tulajdoban lévő 787-esnek kellett kényszerleszállást végrehajtania az egyik akkumulátor túlmelegedése miatt. A vizsgálatok megállapították, hogy az akkumulátorokat rosszul tervezték meg, s a hibát észre kellett volna vennie az amerikai légügyi hatóságnak, az FAA-nak is. A 787-esekkel szerencsére nem történt komoly baleset, így a „gyermekbetegség” elmúltával gyorsan helyreállt a Boeingbe vetett bizalom.