Németh András
Németh András

Világszerte a földre parancsolták a Boeing legjobban fogyó gépeit, a 737-es MAX-okat, miután öt hónapon belül két MAX 8-as gép is hasonló körülmények között zuhant le. Az első – tavaly októberi indonéziai – katasztrófát szoftverhiba okozta, s úgy tűnik, hogy a múlt heti, etiópiai baleset mögött is hasonló tényezők állnak. A két gép tragédiája, illetve a válság kezelése során elkövetett sok hiba megrendítheti az amerikai repülőgépgyárat.

Nehéz hetek vagy hónapok előtt áll a Boeing, miután a 2001. szeptember 11-ei New York-i és washingtoni terrortámadások óta nem látott mértékben esett a repülőgépgyár részvényárfolyama: a cég piaci értéke két nap alatt 26 milliárd dollárral csökkent, s jelenleg 210 milliárd dollár körül áll. Az árfolyamzuhanás mellett további nehézségek is leselkednek a több mint 150 ezer embernek munkát adó óriásra. A 2017 óta forgalomban lévő, közepes hatótávolságú gépekből eddig már több mint 370 került a légitársaságokhoz, és biztosra vehető, hogy valamennyi hoppon maradt üzemeltető kártérítést kér majd a Boeingtől.

Kárpótlások tömege

A norvég fapados, a Norwegian Air már be is jelentette, elküldi a gyártónak a számlát azért, mert nem használhatja 18 darab 737 MAX-át. A New York-i központú Bernstein Research nevű kutatóintézet számításai szerint a Norwegian Air naponta és gépente 41 ezer eurós veszteséget kénytelen elkönyvelni.  Az összeg a járatkimaradások miatti kárpótlásokból, valamint a pótgépek beállításának a költségeiből áll össze. A 737-esek helyett ugyanis zajosabb, és nagyobb fogyasztású gépeket kell használni. (A légitársaságok adatai szerint a Boeing új gépei negyven százalékkal halkabbak, és nyolc százalékkal olcsóbban üzemeltethetőek, mint hasonló kapacitású régi vasmadarak.)

Gyászolók az etiópiai tragédia helyszínén
©

Miután már az amerikai légiközlekedési hatóságok is arról beszélnek, hogy feltűnő hasonlatosság van a 189 emberéletet követelő tavalyi indonéziai és a múlt vasárnapi, 157 halálos áldozatot követelő etiópiai katasztrófa között – nagyon hasonlóak volt a gépek emelkedési és süllyedési, valamint sebességadatai – valószínűnek tűnik, hogy a Boeing végül kénytelen lesz beismerni, a cég hibái is hozzájárultak a balesetek bekövetkeztéhez. Ez pedig azt jelenti, hogy a katasztrófák áldozatainak rokonai is a gyártótól fognak kártérítést követelni és kapni. Már csak azért is, mert tavaly négy amerikai pilóta is arról írt jelentést légitársaságának, hogy közvetlenül a felszállás után a MAX hirtelen elkezdte gyorsan levinni az orrát. „Két-három másodperccel a robotpilóta bekapcsolása után kezdődött az orr süllyedése. A pilóta azonnal kikapcsolta az automatát, és emelkedésbe vitte a gépet. Az út ezután eseménytelenül telt” – áll az egyik jelentésben.

Hibás szoftver

A szakértők szerint valószínűnek tűnik, hogy Etiópiában is az okozott gondot, mint Indonéziában. Az a szoftver, amelynek az lenne a feladata, hogy a robotpilóta bekapcsolása után automatikusan akadályozza meg, a repülő túl nagy szögben emelkedjen tovább, és e miatt átessen és felhajtó erő hiányában lezuhanjon, hamis adatokkal számolt. Emiatt pedig folyamatosan lenyomta az egyébként jó szögben szálló gép orrát. A pilóták pedig – mivel a Boeing nem figyelmeztette őket a szoftver hibás működésének a lehetőségére – kézi erővel próbálták felvenni a harcot az automatikával. A Boeing az elemzők szerint azzal követte el a legnagyobb hibát, hogy nem tette egyértelművé valamennyi légitársaság és pilóta számára, mi a teendő a rendellenes működés esetén.

Hosszabb távon az is minden bizonnyal gondot okoz majd, hogy a légitársaságok – és az utasok – bizalma megrendült a Boeingben. Ez pedig – még ha a gyár rövid időn belül kijavítja a hibákat – a rendelésállomány csökkenéséhez vezethet. Jelenleg mintegy 5000 737 MAX-ra adtak már le rendelést, ám egyáltán nem kizárt, hogy több üzemeltető inkább átpártol a konkurenciához, a páneurópai Airbushoz. A MAX-család egyébként négy, különböző méretű tagból - 7,8,9,10) áll.

©

Nem borul a menetrend

A MAX-ok földre kényszerítése viszont aligha okoz látványos fennakadásokat a légiforgalomban. Bár a gépek jól fogytak, a 370 darab MAX csak a forgalomban lévő összes utasszállító kevesebb, mint egy százalékát teszi ki. Így csak az első napokban várható viszonylag magas számú járattörlés azoknál a társaságoknál, ahol már sok új gépet üzemeltetnek. A 6500 kilométeres hatótávolságú, legfeljebb 210 utas szállítására képes MAX-okból Észak-Amerikában van a legtöbb: a repülőkből már 16 cég kapott, a legtöbbet, 34-et az amerikai Southwest Airlines használja. A második-harmadik helyen holtversenyben áll 24-24 Max-szal az ugyancsak amerikai American Airlines és a kanadai Air Canada.

Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója
©

Dreamliner melegedő akkuval

Nem ez az első eset, amikor nagyszámú Boeing kényszerül a földre. 2013-ban, amikor az azóta sikeresen repülő 787-es Dreamlinereket állították tömegesen forgalomba, a jelentős részt kompozit anyagokból épített gépek három hónapig nem repülhettek, miután egy Bostonban várakozó gépen kigyulladt egy akkumulátor, majd néhány nappal később egy All Nippon Airlines tulajdoban lévő 787-esnek kellett kényszerleszállást végrehajtania az egyik akkumulátor túlmelegedése miatt. A vizsgálatok megállapították, hogy az akkumulátorokat rosszul tervezték meg, s a hibát észre kellett volna vennie az amerikai légügyi hatóságnak, az FAA-nak is. A 787-esekkel szerencsére nem történt komoly baleset, így a „gyermekbetegség” elmúltával gyorsan helyreállt a Boeingbe vetett bizalom.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Tudta, hogy több katonánk van, mint Svédországnak?

Tudta, hogy több katonánk van, mint Svédországnak?

2000 milliárd eurós szuperbank jöhet létre Németországban

2000 milliárd eurós szuperbank jöhet létre Németországban

Nyári táborok: új trend, hogy a külföldön élő magyarok hazaküldik a gyereket nyárra

Nyári táborok: új trend, hogy a külföldön élő magyarok hazaküldik a gyereket nyárra

Elfelejtették már a FaceTime-botrányt? Itt az Apple új reklámja

Elfelejtették már a FaceTime-botrányt? Itt az Apple új reklámja

Készüljön, jönnek a 64 és 100 megapixeles kamerájú mobilok, ráadásul még idén

Készüljön, jönnek a 64 és 100 megapixeles kamerájú mobilok, ráadásul még idén

Napi abszurd: több tucat embernek nem sikerült bekötnie a cipőjét, mert nem működött a szoftver

Napi abszurd: több tucat embernek nem sikerült bekötnie a cipőjét, mert nem működött a szoftver