Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b0fb9496-1953-4ab5-b20b-d07a2ec2aad6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Vörös-tengeren, a hurghadai korallzátony közelében történt a baleset.","shortLead":"A Vörös-tengeren, a hurghadai korallzátony közelében történt a baleset.","id":"20250327_egyiptom-elsullyedt-turista-tengeralattjaro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0fb9496-1953-4ab5-b20b-d07a2ec2aad6.jpg","index":0,"item":"54b7d727-9300-45e0-b450-f7ca25ec4ccc","keywords":null,"link":"/vilag/20250327_egyiptom-elsullyedt-turista-tengeralattjaro","timestamp":"2025. március. 27. 12:14","title":"Orosz turistákkal a fedélzetén süllyedt el egy tengeralattjáró Egyiptomban, többen meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d922380-0a5e-4d11-8ace-42494d5447ec","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Az EgészségAblakban közzétett rendelési időpontokra bármelyik közfinanszírozott szakrendelőbe bejelentkezhetnek a páciensek, lakjanak bárhol is. Az új rendszerről Pásztélyi Zsoltot, a Medicina 2000 Magyar Poliklinikai és Járóbeteg Szakellátási Szövetség elnökét kérdeztük.","shortLead":"Az EgészségAblakban közzétett rendelési időpontokra bármelyik közfinanszírozott szakrendelőbe bejelentkezhetnek...","id":"20250328_hvg-pasztelyi-zsolt-szakrendelok-betegellatas-idopontfoglalas-egeszsegablak-eljarnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d922380-0a5e-4d11-8ace-42494d5447ec.jpg","index":0,"item":"7592f250-191c-49b9-adab-ad0a0f4ec258","keywords":null,"link":"/360/20250328_hvg-pasztelyi-zsolt-szakrendelok-betegellatas-idopontfoglalas-egeszsegablak-eljarnak","timestamp":"2025. március. 28. 09:30","title":"Államosítást, káoszt vagy jobb szolgáltatást jelent, hogy minden szakrendelőbe lehet időpontot kérni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"068786aa-0e79-414f-80f4-b363651b5559","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Gyakorlatilag stagnál a szakemberhiány, a munkadíjak a tavalyihoz képest csökkentek. A szakik többsége viszont idén már árat akar emelni, de tudja, hogy az infláció miatt nem nagyon lehet.","shortLead":"Gyakorlatilag stagnál a szakemberhiány, a munkadíjak a tavalyihoz képest csökkentek. A szakik többsége viszont idén már...","id":"20250327_szakemberhiany-epitoipar-epitkezes-felujitas-Mapei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/068786aa-0e79-414f-80f4-b363651b5559.jpg","index":0,"item":"44306da1-24a1-4394-8964-242df455ea7c","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250327_szakemberhiany-epitoipar-epitkezes-felujitas-Mapei","timestamp":"2025. március. 27. 13:22","title":"A megrendeléstől a munka megkezdéséig átlagosan 53 napot kell várni a szakikra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35e229ba-c968-4b9d-bb9f-93a9f327b589","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A vakáció megtervezését segítő új funkciókkal bővültek a Google szolgáltatásai – az újítások a Keresőt, a Térképet, valamint a Gemini mesterséges intelligenciát is érintik.","shortLead":"A vakáció megtervezését segítő új funkciókkal bővültek a Google szolgáltatásai – az újítások a Keresőt, a Térképet...","id":"20250329_google-terkep-gemini-uj-funkciok-utazastervezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35e229ba-c968-4b9d-bb9f-93a9f327b589.jpg","index":0,"item":"bd05f644-50f0-40be-b0aa-00abe3ea01bc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250329_google-terkep-gemini-uj-funkciok-utazastervezes","timestamp":"2025. március. 29. 08:03","title":"Hol a legolcsóbb a szállás? Mit érdemes megnézni? Ezek az új funkciók kerülnek a Google Térképbe és a keresőbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed6b1bf7-f187-4834-94cd-d27be50f81bc","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A főút érintett szakaszát a helyszínelés és a műszaki mentés idejére lezárták.","shortLead":"A főút érintett szakaszát a helyszínelés és a műszaki mentés idejére lezárták.","id":"20250327_halalos-baleset-szentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed6b1bf7-f187-4834-94cd-d27be50f81bc.jpg","index":0,"item":"73d8f39a-c514-4ece-aed8-26e0fc4e5926","keywords":null,"link":"/itthon/20250327_halalos-baleset-szentes","timestamp":"2025. március. 27. 21:47","title":"Halálos baleset történt Szentes közelében, a 45-ös főúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e6591ab-c145-4d40-81dc-9ccfb124f0ac","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Fiókösszevonások, „menetrend-átszervezések” zajlanak, több helyen már csak pénztármentes fiókok vannak.","shortLead":"Fiókösszevonások, „menetrend-átszervezések” zajlanak, több helyen már csak pénztármentes fiókok vannak.","id":"20250327_atm-keszpenz-bankfiokok-csokkeno-szama-penzugyek-bankok-otp-kh-mbh","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e6591ab-c145-4d40-81dc-9ccfb124f0ac.jpg","index":0,"item":"97ddf0cd-db28-4f11-8b8d-a146998196bd","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250327_atm-keszpenz-bankfiokok-csokkeno-szama-penzugyek-bankok-otp-kh-mbh","timestamp":"2025. március. 27. 15:38","title":"Csendben tizedelik fiókjaikat a bankok, miközben a kormány ATM-esőt ígér","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"214aba48-9066-4098-a6db-303c8a4993ad","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Sokkal nagyobb infláció, kisebb GDP-növekedés – teljesen át kellett írni a 2025-ös előrejelzéseket, annyira rosszul kezdődött az év. Még a választási osztogatás is olyan, hogy majd a következő kormány dolga lesz a költségvetésből kieső pénzt visszatenni. És mindez még sokkal rosszabb is lehet, ha Donald Trump teljesen elszabadul.","shortLead":"Sokkal nagyobb infláció, kisebb GDP-növekedés – teljesen át kellett írni a 2025-ös előrejelzéseket, annyira rosszul...","id":"20250327_mnb-inflacios-jelentes-arak-gdp-novekedes-vamhaboru-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/214aba48-9066-4098-a6db-303c8a4993ad.jpg","index":0,"item":"2c328ddf-9d4c-4007-9455-d76371b7fccb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250327_mnb-inflacios-jelentes-arak-gdp-novekedes-vamhaboru-ebx","timestamp":"2025. március. 27. 12:26","title":"Ilyen a repülőrajt a Varga Mihály vezette MNB szerint: ami pár hónapja még a vészforgatókönyvnek tűnt 2025-re, az most már a legjobb eshetőség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5dde694f-65d0-4721-b0ba-48fe561b6218","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Régóta használhatatlan volt a Waze-be épített hangasszisztens, a fejlesztők pedig úgy látták, jobb inkább kivenni. A jövőben egy másik állhat a helyére. ","shortLead":"Régóta használhatatlan volt a Waze-be épített hangasszisztens, a fejlesztők pedig úgy látták, jobb inkább kivenni...","id":"20250327_waze-google-asszisztens-megszunes-kivezetes-hibak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5dde694f-65d0-4721-b0ba-48fe561b6218.jpg","index":0,"item":"9a5b278f-f822-43eb-8d5a-249485f43756","keywords":null,"link":"/tudomany/20250327_waze-google-asszisztens-megszunes-kivezetes-hibak","timestamp":"2025. március. 27. 09:03","title":"Megszűnik a Waze egyik funkciója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Világszerte a földre parancsolták a Boeing legjobban fogyó gépeit, a 737-es MAX-okat, miután öt hónapon belül két MAX 8-as gép is hasonló körülmények között zuhant le. Az első – tavaly októberi indonéziai – katasztrófát szoftverhiba okozta, s úgy tűnik, hogy a múlt heti, etiópiai baleset mögött is hasonló tényezők állnak. A két gép tragédiája, illetve a válság kezelése során elkövetett sok hiba megrendítheti az amerikai repülőgépgyárat.
Nehéz hetek vagy hónapok előtt áll a Boeing, miután a 2001. szeptember 11-ei New York-i és washingtoni terrortámadások óta nem látott mértékben esett a repülőgépgyár részvényárfolyama: a cég piaci értéke két nap alatt 26 milliárd dollárral csökkent, s jelenleg 210 milliárd dollár körül áll. Az árfolyamzuhanás mellett további nehézségek is leselkednek a több mint 150 ezer embernek munkát adó óriásra. A 2017 óta forgalomban lévő, közepes hatótávolságú gépekből eddig már több mint 370 került a légitársaságokhoz, és biztosra vehető, hogy valamennyi hoppon maradt üzemeltető kártérítést kér majd a Boeingtől.
Kárpótlások tömege
A norvég fapados, a Norwegian Air már be is jelentette, elküldi a gyártónak a számlát azért, mert nem használhatja 18 darab 737 MAX-át. A New York-i központú Bernstein Research nevű kutatóintézet számításai szerint a Norwegian Air naponta és gépente 41 ezer eurós veszteséget kénytelen elkönyvelni. Az összeg a járatkimaradások miatti kárpótlásokból, valamint a pótgépek beállításának a költségeiből áll össze. A 737-esek helyett ugyanis zajosabb, és nagyobb fogyasztású gépeket kell használni. (A légitársaságok adatai szerint a Boeing új gépei negyven százalékkal halkabbak, és nyolc százalékkal olcsóbban üzemeltethetőek, mint hasonló kapacitású régi vasmadarak.)
Gyászolók az etiópiai tragédia helyszínén
AFP / Tony Karumba
Miután már az amerikai légiközlekedési hatóságok is arról beszélnek, hogy feltűnő hasonlatosság van a 189 emberéletet követelő tavalyi indonéziai és a múlt vasárnapi, 157 halálos áldozatot követelő etiópiai katasztrófa között – nagyon hasonlóak volt a gépek emelkedési és süllyedési, valamint sebességadatai – valószínűnek tűnik, hogy a Boeing végül kénytelen lesz beismerni, a cég hibái is hozzájárultak a balesetek bekövetkeztéhez. Ez pedig azt jelenti, hogy a katasztrófák áldozatainak rokonai is a gyártótól fognak kártérítést követelni és kapni. Már csak azért is, mert tavaly négy amerikai pilóta is arról írt jelentést légitársaságának, hogy közvetlenül a felszállás után a MAX hirtelen elkezdte gyorsan levinni az orrát. „Két-három másodperccel a robotpilóta bekapcsolása után kezdődött az orr süllyedése. A pilóta azonnal kikapcsolta az automatát, és emelkedésbe vitte a gépet. Az út ezután eseménytelenül telt” – áll az egyik jelentésben.
Hibás szoftver
A szakértők szerint valószínűnek tűnik, hogy Etiópiában is az okozott gondot, mint Indonéziában. Az a szoftver, amelynek az lenne a feladata, hogy a robotpilóta bekapcsolása után automatikusan akadályozza meg, a repülő túl nagy szögben emelkedjen tovább, és e miatt átessen és felhajtó erő hiányában lezuhanjon, hamis adatokkal számolt. Emiatt pedig folyamatosan lenyomta az egyébként jó szögben szálló gép orrát. A pilóták pedig – mivel a Boeing nem figyelmeztette őket a szoftver hibás működésének a lehetőségére – kézi erővel próbálták felvenni a harcot az automatikával. A Boeing az elemzők szerint azzal követte el a legnagyobb hibát, hogy nem tette egyértelművé valamennyi légitársaság és pilóta számára, mi a teendő a rendellenes működés esetén.
Hosszabb távon az is minden bizonnyal gondot okoz majd, hogy a légitársaságok – és az utasok – bizalma megrendült a Boeingben. Ez pedig – még ha a gyár rövid időn belül kijavítja a hibákat – a rendelésállomány csökkenéséhez vezethet. Jelenleg mintegy 5000 737 MAX-ra adtak már le rendelést, ám egyáltán nem kizárt, hogy több üzemeltető inkább átpártol a konkurenciához, a páneurópai Airbushoz. A MAX-család egyébként négy, különböző méretű tagból - 7,8,9,10) áll.
Boeing
Nem borul a menetrend
A MAX-ok földre kényszerítése viszont aligha okoz látványos fennakadásokat a légiforgalomban. Bár a gépek jól fogytak, a 370 darab MAX csak a forgalomban lévő összes utasszállító kevesebb, mint egy százalékát teszi ki. Így csak az első napokban várható viszonylag magas számú járattörlés azoknál a társaságoknál, ahol már sok új gépet üzemeltetnek. A 6500 kilométeres hatótávolságú, legfeljebb 210 utas szállítására képes MAX-okból Észak-Amerikában van a legtöbb: a repülőkből már 16 cég kapott, a legtöbbet, 34-et az amerikai Southwest Airlines használja. A második-harmadik helyen holtversenyben áll 24-24 Max-szal az ugyancsak amerikai American Airlines és a kanadai Air Canada.
Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója
AFP / MARK WILSON
Dreamliner melegedő akkuval
Nem ez az első eset, amikor nagyszámú Boeing kényszerül a földre. 2013-ban, amikor az azóta sikeresen repülő 787-es Dreamlinereket állították tömegesen forgalomba, a jelentős részt kompozit anyagokból épített gépek három hónapig nem repülhettek, miután egy Bostonban várakozó gépen kigyulladt egy akkumulátor, majd néhány nappal később egy All Nippon Airlines tulajdoban lévő 787-esnek kellett kényszerleszállást végrehajtania az egyik akkumulátor túlmelegedése miatt. A vizsgálatok megállapították, hogy az akkumulátorokat rosszul tervezték meg, s a hibát észre kellett volna vennie az amerikai légügyi hatóságnak, az FAA-nak is. A 787-esekkel szerencsére nem történt komoly baleset, így a „gyermekbetegség” elmúltával gyorsan helyreállt a Boeingbe vetett bizalom.
„Ha határozottabban kérdezek a klienstől, máig megkapom, hogy mi ez a Csernus-attitűd?” – mondta a szigorú pszichiáter örökségéről Szél Dávid pszichológus.