szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ilyen is ritkán van: a Facebook nem csak eleget tett bizonyos kéréseknek, ellenkezés nélkül elfogadta az Európai Bizottság egyes kikötéseit.

2018-ban az Európai Bizottság és a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok arra kérték a Facebookot, hogy egyértelműen tájékoztassa a fogyasztókat a közösségi oldal finanszírozásáról és a fogyasztói adatok felhasználásából származó bevételeiről. Arra is felkérték a platformot, hogy többi felhasználási feltételét is hozza összhangba az uniós fogyasztóvédelmi joggal – írta keddi közleményében az Európai Bizottság (EB).

A tájékoztatás szerint a Facebook frissítette felhasználási feltételeit, amit az Európai Bizottság és a fogyasztóvédelmi hatóságok is üdvözölnek. Az új feltételek többek között részletesen ismertetik, hogy:

  • a Facebook milyen, saját felhasználóinak adatain alapuló szolgáltatásokat értékesít harmadik felek számára;
  • a fogyasztók hogyan szüntethetik meg a felhasználói fiókjukat;
  • a fiókok pedig milyen okokból tilthatók le.

Felhasználási feltételeiben a Facebook elmagyarázza majd a felhasználóknak, hogy cserébe azért, hogy szolgáltatásaiért nem számít fel díjat, hozzá kell járulniuk adataik megosztásához és ahhoz, hogy az oldalon hirdetésekkel keressék meg őket. Az EB szerint a Facebook feltételeiből

mostantól egyértelműen ki fog derülni, hogy az oldal üzleti modellje arra épül, hogy célzott reklámszolgáltatásokat értékesít a kereskedőknek, amikhez a felhasználók profiljából származó adatokat használja.

A Facebook legkésőbb 2019 június végéig maradéktalanul eleget fog tenni az általa vállalt kötelezettségeknek. A Bizottság és a fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat szorosan nyomon fogja követni a kötelezettségek teljesítését – írták.

"Ha a Facebook vissza akarja nyerni a fogyasztók bizalmát az elmúlt időszak botrányai után, akkor nem szabad bonyolult jogi szakzsargon mögé bújnia azt illetően, hogy miként keres milliárdokat az emberek adatain" – mondta Vera Jourová fogyasztóvédelemért felelős uniós biztos.

A Facebooknak persze aligha volt más választása az együttműködésen kívül. Tavaly májusban – a whasingtoni meghallgatását követően – az Európai Parlamentben is kérdésekkel bombázták a közösségi oldal vezetőjét, aminek vége borítékolható volt: belengették neki (és az oldalnak is) a vörös zászlót.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!